Erfarenheter vid polering av lycktglas bak?

Bilvårdsforum:
Diskutera metoder och lämpliga produkter för att hålla din bil i fint skick.
Message
Author
User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

#16 Post by Pehr Johnsson »

_coffe_ wrote:Jag har en 740 där ena baklyktan var helt vit och man såg nästan ingenting, fick då tipset om att fetta in den med vanlig matolja, jag vet att det låter knäppt men den blev som ny... Hur bra som helst... Så det är ett tips om ni inte vill anstränga er för mycket med att sitta i timmar och gnida med autosol....
Men då måste man väl olja in dem kontinuerligt efter varje tvätt också väl? Oljan gör ju samma sak som klarlcken ovan, men blir ju inte kvar för evigt.
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

User avatar
firefish
Turbo-Poster
Posts: 818
Joined: 2009-01-14 16:21:09
Bilmodell: 968CS
Location: Stockholm
Contact:

#17 Post by firefish »

Jag har använt en produkt som heter Plastic Polish och Plastic Cleaner från Meguiars. Den är tänkt till flygplansfönster men fungerar på all rut/lyktplast. Är det riktigt dåligt kan man som sagt våtslipa först, fast med så fint papper som möjligt. Börja med 2000 eller liknande. Autosol fungerar men du ska nog ta en ännu finare polish efteråt då Autosol är lite grov.
Magnus W
www.bike.se

mr-cave
NA-Poster
Posts: 9
Joined: 2009-01-13 22:16:33
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Gagnef
Contact:

#18 Post by mr-cave »

Brukar själv alltid polera av lyktorna i samband med polering.
Kör med min "Cyklone" maskin.

Har i vissa fall använt mig av varmluftpistol på svarta plastdetaljer som blivit blekta eller fått den där tråkiga "grånaden".
Vid måttlig (OBSERVERA MÅTTLIG!!) uppvärmning kryper fetter upp genom plasten och den återfår mycket av sin tidigare färg.
OBS detta är inte skrivet i sten! DVS det fungerar på vissa plaster och på vissa inte.

Tänkte bara om samma metod skulle kunna fungera på lyktglasen?
Man kanske skulle gå på skroten och plocka av nåt gammalt blekt jetta eller golf glas och prova för skoj bara.

Eller är det redan nån som provat?

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users