Sonax Sprayvax KATASTROF! Fet, flammig yta?

Bilvårdsforum:
Diskutera metoder och lämpliga produkter för att hålla din bil i fint skick.
Message
Author
Jomp
S-Poster
Posts: 187
Joined: 2006-05-07 19:50:05
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Bjärred
Contact:

#16 Post by Jomp »

Har använt både Turtles och Sonax produkter på mina bilar. Just vad det gäller sprayvax är Sonax variant mer svårjobbad än Turtles. det är också skillnad om du har en metalliclack ( med klarlack ) eller en vanlig solid lack. Ska man använda sprayvax måste grunden vara bra. Mina bruksisar får en omgång polish och vax var tredje månad ( håller längre, men man vill ju inte ha en matt bil ). Båda har metalliclacker ( den ena svart ). Här använder jag Sonax produkter som jag tycker är överlägsna. Funkar bäst med den lite äldre varianten, den utan nanopartiklar ( Huh ). Under vinterhalvåret kör jag Turtles snabbvax när jag tycker att det behövs. Har bilen blivit riktigt " mögig " av salt etc, upplever jag det som ett väldigt bra sätt att bibehålla den vaxade ytan. I och med att jag har en bra grund att stå på kan jag spraya hela bilen direkt. Sedan gäller det att jobba snabbt med sämskinnet, ljummet vatten rekomenderas. Traditionella åtgärder som att stå i skugga är viktigt, sol gör jobbet omöjligt. Min erfarenhet är ochså att solida lacker är svårare att få bra med snabbvax, här gäller det nog att följa instruktionen och jobba med små ytor.

Kanske även ska tillägga att jag alltis kör naturavfettning på lacken innan tvätt. Viktigt att all skit är borta innan man drar på snabbvax. Blött vax + saltpartiklar är inget kul.

Summa sumarum, snabbvax är bra till bilar som redan har ett bra grundskydd. Finns inga genvägar. :lol:
// Jomp

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users