Vårputs
- Kristoffer Johansson
- S-Poster
- Posts: 174
- Joined: 2006-05-10 06:23:52
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Kalmar/Nybro
- Contact:
Vårputs
När ni ska göra bilarna fina till våren vad tänker ni då använda för polish/vax? tillvägagångsätt?
Eller tänker ni lämna in bilen på rekond?
Eller tänker ni lämna in bilen på rekond?
Kristoffer Johansson PCS #10552
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=10047]Biltråd[/url]
[url=http://www.garaget.org/?car=47111]Garaget[/url]
<B>"Make it beautiful, make it fast and make it work" Ferry Porsche </B>
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=10047]Biltråd[/url]
[url=http://www.garaget.org/?car=47111]Garaget[/url]
<B>"Make it beautiful, make it fast and make it work" Ferry Porsche </B>
- Andreas
- Carrera-Poster
- Posts: 342
- Joined: 2005-02-08 19:06:58
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Mölndal/Göteborg
- Contact:
Polish från jula, billigt och brukar fungera bra för min del. Polerar med trasa hemma i garaget. Sen Turtle Wax (hårda varianten) brukar ge bra finnish.
Använder ingen maskin vet inte om det är bra eller inte men tycker bilen brukar glänsa fint när man väl rullar ut den iaf.
Använder ingen maskin vet inte om det är bra eller inte men tycker bilen brukar glänsa fint när man väl rullar ut den iaf.
// Andreas
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=2875&postdays=0&postorder=asc&highlight=944r&start=0url]Porsche 944R[/url]
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=2875&postdays=0&postorder=asc&highlight=944r&start=0url]Porsche 944R[/url]
- claves
- Addict
- Posts: 2272
- Joined: 2004-03-29 20:44:32
- Bilmodell: Porsche 951 CS
- Årsmodell: 1991
- Location: Malmö
- Contact:
Oj!
Avfetta bilen och det endast ifall du tänker polera och vaxa den!
Tvätta den med Mycket vatten och använd diskmedel. Du ska minst ha använt 2-3 spannar vatten under tvätten.. så skölj ut svampen men dra med dig så mycket vatten i svampen igen när du ska tvätta på bilen. Aldrig varmare vatten än att bilen håller sig blöt under hela tvätten. När det är klart så så ha gärna en hötrycks spruta eller något annat och spola bilen på avstånd så det blir små droppar över hela lacken. Detta för att om du använder en såndär skrapa (hydroflex) så vatten planar den bättre på lacken och jobbet blir lättare. Torka av det sista med sämskin. Bilen är nu torr och den ska tejpas upp (biltemas papperstrep är bra.. lämnar inga rester och finns i olika tjocklekar)
Tejpa allt svart som plast och gummi, Har man inte lyft så behöver man inte polera längre ner än till den skrovliga ytan på bilen (syns ändå inte). En produkt som sedan är bra att polera med är diamon cut från maguire som ska köras med en medelhård skummgummi trissa, maskinen man använder ska vara så stark som möjligt för när medlet börjar torka så blir det trögare och då spar du lite med en bättre maskin.(akta glas och svarta lister) Nu får du bort tvätt repor och är du extrem så slipper du även undan lite djupare repor. Använd microfiberdukar för att ta bort överflöd på lacken (Dessa hittar du på biltema och är tvättbara) se till att sömen inte kommer mellan duk och lack för den repar så vik den rätt. Nu är det läge för vax eller försegling.. Här är mitt tips den produkt som får din lack att leva.. Appliceras förhand med en microfiber duk låt torka. Gå igenom bilen med ren microfiberfiberduk så alla rester försvinner av försegligen. när det är klart så drar man av tejpen och går över de ställen på bilen som behöver torkas av igen med microfiberduk. Ska bilen tvättas efter körning så ta bort flugorna så snabbt som möjligt och spola bilen endast med högtryck och ingen mekanisk rengöring som ger repor (svamp, tvätthanske, sämskinn) Skölj gärna bilen på mackar som har avjoniserar vatten alltså saknar kalk i vattnet så man ej får kalkfläckarna.. då behöver man ej efter torka bilen.
Så gör jag iaf funkar för mig....
Hoppas ni får lite hjälp utav detta....
/Claves
Avfetta bilen och det endast ifall du tänker polera och vaxa den!
Tvätta den med Mycket vatten och använd diskmedel. Du ska minst ha använt 2-3 spannar vatten under tvätten.. så skölj ut svampen men dra med dig så mycket vatten i svampen igen när du ska tvätta på bilen. Aldrig varmare vatten än att bilen håller sig blöt under hela tvätten. När det är klart så så ha gärna en hötrycks spruta eller något annat och spola bilen på avstånd så det blir små droppar över hela lacken. Detta för att om du använder en såndär skrapa (hydroflex) så vatten planar den bättre på lacken och jobbet blir lättare. Torka av det sista med sämskin. Bilen är nu torr och den ska tejpas upp (biltemas papperstrep är bra.. lämnar inga rester och finns i olika tjocklekar)
Tejpa allt svart som plast och gummi, Har man inte lyft så behöver man inte polera längre ner än till den skrovliga ytan på bilen (syns ändå inte). En produkt som sedan är bra att polera med är diamon cut från maguire som ska köras med en medelhård skummgummi trissa, maskinen man använder ska vara så stark som möjligt för när medlet börjar torka så blir det trögare och då spar du lite med en bättre maskin.(akta glas och svarta lister) Nu får du bort tvätt repor och är du extrem så slipper du även undan lite djupare repor. Använd microfiberdukar för att ta bort överflöd på lacken (Dessa hittar du på biltema och är tvättbara) se till att sömen inte kommer mellan duk och lack för den repar så vik den rätt. Nu är det läge för vax eller försegling.. Här är mitt tips den produkt som får din lack att leva.. Appliceras förhand med en microfiber duk låt torka. Gå igenom bilen med ren microfiberfiberduk så alla rester försvinner av försegligen. när det är klart så drar man av tejpen och går över de ställen på bilen som behöver torkas av igen med microfiberduk. Ska bilen tvättas efter körning så ta bort flugorna så snabbt som möjligt och spola bilen endast med högtryck och ingen mekanisk rengöring som ger repor (svamp, tvätthanske, sämskinn) Skölj gärna bilen på mackar som har avjoniserar vatten alltså saknar kalk i vattnet så man ej får kalkfläckarna.. då behöver man ej efter torka bilen.
Så gör jag iaf funkar för mig....
Hoppas ni får lite hjälp utav detta....
/Claves
[url=http://ultrafunky.d2g.com/Pictures/My_951/index.htm]Bilder på min Porsche 951 -91[/url]
- Moen
- S-Poster
- Posts: 67
- Joined: 2006-07-31 08:35:57
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Växjö
- Contact:
- Moen
- S-Poster
- Posts: 67
- Joined: 2006-07-31 08:35:57
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Växjö
- Contact:
- claves
- Addict
- Posts: 2272
- Joined: 2004-03-29 20:44:32
- Bilmodell: Porsche 951 CS
- Årsmodell: 1991
- Location: Malmö
- Contact:
- Millen
- Turbo-Poster
- Posts: 957
- Joined: 2005-09-17 09:43:48
- Bilmodell: Porsche 944 Turbo
- Årsmodell: 1987
- Location: Trollhättan
- Contact:
Här är hur jag och de andra på mitt jobb gör.
Jag anser att bilen gärna ska avfettas helt och hållet innan den tvättas i alla fall för att undvika repor vid svampning. Låt verka en stund och spola sedan av nog med högtryckstvätt. Undvik varmvatten då känslig lister kan skäras sönder enklare med högtryckstvätten. Svampa sedan av bilen och spola sedan av den igen. Torka av med sämskinn eller skrapa. Rengör och spola av sämskinnet och trasan ordentligt innan för att slippa smuts som kan repa.
Nästa steg beror på i vilket skick lacken är. är den i princip repfri så behövs bara en snabb polering.
För medelrepiga bilar kan det fungera med en excentergående maskin med dubbel rondellhållare och tygtrissor inkl medel som polerar och ger en vaxyta.
För de bilar som är repigare blir resultatet bäst i två steg. Först polering med maskin som har enkel rondellhållare, högre hastighet och polermedel.
Efter detta poleras bilen med en maskin med dubbel rondellhållare och skummgummitrissor.
Värme och friktion tar bort reporna. Högre varv, grövre poermdel, mer tryck och saktare rörelser tar bort de djupa reporna men var försiktig för polerroser men även dessa går att polera bort i efterhand. Var försiktig vid lister. Även om det går att torka bort så kan det krypa upp senare igen. Var försiktig vid polering av lack på plast då detta kan släppa vid för hög värme. Gör rent trissorna med jämna mellanrum för att slippa smuts och torkat polermedel som kan repa. Polermedel väljs efter lackens hårdhet och repornas djup. Testa alltid ett område innan hela bilen poleras.
Lackförsegling är även ett bra alternativ om man vill hålla lacken fin längre. Denna kan läggas på med både trasa eller strykas ut med polermaskin. De flesta lackförseglingar ska ligga kvar mellan 1-2 timmar innan det torkas bort och helst inte utsättas för vatten det närmaste dygnet. Vatten kan orsaka märken som måste poleras för att försvinna. 2-komponent försegling är enligt mig bäst.
Vi använder produkter från http://www.smartab.com
Säkert sagt flera saker som redan Claves berättat men detta är min metod iaf.
Jag anser att bilen gärna ska avfettas helt och hållet innan den tvättas i alla fall för att undvika repor vid svampning. Låt verka en stund och spola sedan av nog med högtryckstvätt. Undvik varmvatten då känslig lister kan skäras sönder enklare med högtryckstvätten. Svampa sedan av bilen och spola sedan av den igen. Torka av med sämskinn eller skrapa. Rengör och spola av sämskinnet och trasan ordentligt innan för att slippa smuts som kan repa.
Nästa steg beror på i vilket skick lacken är. är den i princip repfri så behövs bara en snabb polering.
För medelrepiga bilar kan det fungera med en excentergående maskin med dubbel rondellhållare och tygtrissor inkl medel som polerar och ger en vaxyta.
För de bilar som är repigare blir resultatet bäst i två steg. Först polering med maskin som har enkel rondellhållare, högre hastighet och polermedel.
Efter detta poleras bilen med en maskin med dubbel rondellhållare och skummgummitrissor.
Värme och friktion tar bort reporna. Högre varv, grövre poermdel, mer tryck och saktare rörelser tar bort de djupa reporna men var försiktig för polerroser men även dessa går att polera bort i efterhand. Var försiktig vid lister. Även om det går att torka bort så kan det krypa upp senare igen. Var försiktig vid polering av lack på plast då detta kan släppa vid för hög värme. Gör rent trissorna med jämna mellanrum för att slippa smuts och torkat polermedel som kan repa. Polermedel väljs efter lackens hårdhet och repornas djup. Testa alltid ett område innan hela bilen poleras.
Lackförsegling är även ett bra alternativ om man vill hålla lacken fin längre. Denna kan läggas på med både trasa eller strykas ut med polermaskin. De flesta lackförseglingar ska ligga kvar mellan 1-2 timmar innan det torkas bort och helst inte utsättas för vatten det närmaste dygnet. Vatten kan orsaka märken som måste poleras för att försvinna. 2-komponent försegling är enligt mig bäst.
Vi använder produkter från http://www.smartab.com
Säkert sagt flera saker som redan Claves berättat men detta är min metod iaf.
Porsche 944 Turbo -87
- MattiasA
- S2-Poster
- Posts: 278
- Joined: 2006-06-21 20:23:38
- Bilmodell: 944Turbo -90
- Årsmodell: 1990
- Location: Trollhättan
- Contact:
- Björn.C
- Turbo-Poster
- Posts: 946
- Joined: 2006-09-23 13:30:11
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Älvängen
- Contact:
börjar fundera på att lämna den till dig också nu millen, så pris?
// Björn
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=12317]Projekttråd[/url]
[url=http://www.creatix.se]CREATIX[/url]
[url=http://www.jerd.se]JE Racing Dynamix[/url]
Porsche 911 - 71
Porsche 944 T -86 demontering
Porsche 924 S -86 (borta)
PCS Medlem Nr 10468
[url=http://content2.eu.porsche.com/prod/pag/classic.nsf/intenglish/classic_originalparts_originalparts]Online PET[/url]
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=12317]Projekttråd[/url]
[url=http://www.creatix.se]CREATIX[/url]
[url=http://www.jerd.se]JE Racing Dynamix[/url]
Porsche 911 - 71
Porsche 944 T -86 demontering
Porsche 924 S -86 (borta)
PCS Medlem Nr 10468
[url=http://content2.eu.porsche.com/prod/pag/classic.nsf/intenglish/classic_originalparts_originalparts]Online PET[/url]
- Millen
- Turbo-Poster
- Posts: 957
- Joined: 2005-09-17 09:43:48
- Bilmodell: Porsche 944 Turbo
- Årsmodell: 1987
- Location: Trollhättan
- Contact:
-
- S2-Poster
- Posts: 290
- Joined: 2006-10-08 21:40:38
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Vänersborg
- Contact:
- MattiasA
- S2-Poster
- Posts: 278
- Joined: 2006-06-21 20:23:38
- Bilmodell: 944Turbo -90
- Årsmodell: 1990
- Location: Trollhättan
- Contact:
- Millen
- Turbo-Poster
- Posts: 957
- Joined: 2005-09-17 09:43:48
- Bilmodell: Porsche 944 Turbo
- Årsmodell: 1987
- Location: Trollhättan
- Contact:
- MattiasA
- S2-Poster
- Posts: 278
- Joined: 2006-06-21 20:23:38
- Bilmodell: 944Turbo -90
- Årsmodell: 1990
- Location: Trollhättan
- Contact:
Who is online
Users browsing this forum: No registered users