Page 2 of 2

Posted: 2007-06-05 19:55:41
by GRR
Vad inår i momenten polering, lackförsegling respektive helrekond?

/GRR

Posted: 2007-06-12 17:14:13
by Millen
Gråtand: För oxid bör du välja ett polermedel som är speciellt anpassad för att få bort detta. När oxiden väl släpper så fastnar den i trissan och kan göra fula repor. Rengör trissan i mellanåt. Testa med en liten yta först och se hur det blir. Om det inte lossnar så kan det behövas mer tryck, långsammare rörelser eller ett grövre medel. Allt detta beror på hur hård lacken är och hur oxiderad den är.
Hänga eller trycka den emot stenhårt är inte ett bra alternativ.
Använd en lite grövre trissa för att få bort oxiden och polera sedan upp med en finare och lackskydd/glansvax.
Et tips är att även göra rörelser där du överlappar den tidigare poleringen hela tiden och sedan polerar på samma sätt igen tvärs över.

MattiasA: Helrekond är invändigt, utvändigt, motortvätt, tvätt i dörrsidor, polering och lackskydd(Ej försegling). Vi brukar oftast klämma in privatpersoners bilar mellan företagsbilarna. Slå en signal och hör med Bossen så kan du nog få ett bättre svar ang väntetider. Recom: 0520 - 42 83 53

GRR: I helrekond ingick det som jag skrev till Mattias. lackförsegling är något man får välja till. I polering ingår då själva poleringen av reporna och sedan polering med lackskydd. Även alternativet lackrengörning finns. Där används enbart polering med lackskydd. Detta tar inte bort mer än de små reporna och även rengör och skyddar lacken.

Posted: 2007-08-24 10:32:27
by JT
Kom bara ihåg att inte tvätta bilen med diskmedel efter det att du polerat och vaxat bilen. Diskmedel är ofta anpassade till att lösa vegetabilskt och animaliskt fett från porslin. Och detta gör att diskmedel effektivt löser upp vaxet på din bil eftersom vax är egentligen en sorts fett. Men innan du polerar och vaxar kan de vara effektivt.