944 turbo -86 Projekt "snabb skall bli snabbare" -SÅLD-
Posted: 2006-12-29 13:30:58
Efter en del tjat ger jag med mig och lägger upp en tråd om min bil.
Bilen är en grafitgrå turbo -86:a, svensksåld och jag är 3:e ägaren. Jag köpte bilen 2003 och tanken med bilen var att främst ha den som bana och busbil.
Bilen var i stort sett i originalskick när jag köpte den förutom chipp, K26/8 turbo och Bilstein sprint stötdämpare. efter att ha provat på banåkning med den så började planer för modifieringar ta fart och den har nu byggts om ganska omfattande under de 4 säsonger jag kört med bilen.
Så här är bilen idag:
Chassi:
Framvagn:
30 mm. krängningshämmare
Bussningar från JE Racing dynamix
Fjäderbenslagringar från Sandén
Fjäderbensstag från Sandén
Racedämpare från Forza
H&R fjädrar 130 N/mm
Bakvagn:
Bilstein club-sport dämpare
H&R 50 N/mm
Bussningar från JE Racing dynamix
19 mm. ställbar krängare
Bromsar:
Fram:
Gt3 skivor och ok
Ferodo DS 3000 endurance bromsbelägg
Bak:
Original skivor och ok
Gula Pagid bromsbelägg
Kaross:
"Gemballa" frontläpp från Sandén
Nospanel från "Plastis"
GT2 bakvinge från "Plastis"
Motor och drivlina:
Motor:
N/A kamaxel
Garrett GT2871R turbo från GIK turboteknik
Siemens 630 cc spridare
Portad topp av High-Speed Racing
Modifierad intercooler från Area 951
Civinco "stand-alone" sprut
växellåda:
Diffad från en turbo-91:a från Hirschberg
Koppling:
Sachs sportlamell från Sandén
Övrigt:
Växelspak från JE Racing dynamix
Inredning:
Bur från Wiechers
Sparco evo2 förarstol från Forsmans motor
Sparco 4-punktsbälte från Forsmans motor
Momo Monte Carlo med förlängare från Nioelva auto
Övrigt:
I princip allt är bytt eller renoverat de senaste 6 åren. Motor, AC, generator, vattenpump, servostyrning, fördelare, tändkablar, koppling, växellåda, turbo, spridare,sprut, bromsar......listan är hur lång som helst.
Ett stort tack till alla som hjälpt till de senaste åren, särskilt Peter Sandén som gjort det mesta på bilen. Tack även till mina sponsorer: Henrik Fries på Civinco och Jon Eriksson på JE Racing Dynamix.
Bifogar en bild tagen på Kinnekulle under PCS banmöte i juni -06. Fotot är taget av mästerfotografen Tobias H. För mer info och bilder se:
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=4208" onclick="window.open(this.href);return false;
Rikard
Bilen är en grafitgrå turbo -86:a, svensksåld och jag är 3:e ägaren. Jag köpte bilen 2003 och tanken med bilen var att främst ha den som bana och busbil.
Bilen var i stort sett i originalskick när jag köpte den förutom chipp, K26/8 turbo och Bilstein sprint stötdämpare. efter att ha provat på banåkning med den så började planer för modifieringar ta fart och den har nu byggts om ganska omfattande under de 4 säsonger jag kört med bilen.
Så här är bilen idag:
Chassi:
Framvagn:
30 mm. krängningshämmare
Bussningar från JE Racing dynamix
Fjäderbenslagringar från Sandén
Fjäderbensstag från Sandén
Racedämpare från Forza
H&R fjädrar 130 N/mm
Bakvagn:
Bilstein club-sport dämpare
H&R 50 N/mm
Bussningar från JE Racing dynamix
19 mm. ställbar krängare
Bromsar:
Fram:
Gt3 skivor och ok
Ferodo DS 3000 endurance bromsbelägg
Bak:
Original skivor och ok
Gula Pagid bromsbelägg
Kaross:
"Gemballa" frontläpp från Sandén
Nospanel från "Plastis"
GT2 bakvinge från "Plastis"
Motor och drivlina:
Motor:
N/A kamaxel
Garrett GT2871R turbo från GIK turboteknik
Siemens 630 cc spridare
Portad topp av High-Speed Racing
Modifierad intercooler från Area 951
Civinco "stand-alone" sprut
växellåda:
Diffad från en turbo-91:a från Hirschberg
Koppling:
Sachs sportlamell från Sandén
Övrigt:
Växelspak från JE Racing dynamix
Inredning:
Bur från Wiechers
Sparco evo2 förarstol från Forsmans motor
Sparco 4-punktsbälte från Forsmans motor
Momo Monte Carlo med förlängare från Nioelva auto
Övrigt:
I princip allt är bytt eller renoverat de senaste 6 åren. Motor, AC, generator, vattenpump, servostyrning, fördelare, tändkablar, koppling, växellåda, turbo, spridare,sprut, bromsar......listan är hur lång som helst.
Ett stort tack till alla som hjälpt till de senaste åren, särskilt Peter Sandén som gjort det mesta på bilen. Tack även till mina sponsorer: Henrik Fries på Civinco och Jon Eriksson på JE Racing Dynamix.
Bifogar en bild tagen på Kinnekulle under PCS banmöte i juni -06. Fotot är taget av mästerfotografen Tobias H. För mer info och bilder se:
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=4208" onclick="window.open(this.href);return false;
Rikard