944 turbo -86 Projekt "snabb skall bli snabbare" -SÅLD-

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
Rikard
Addict
Posts: 1713
Joined: 2004-03-29 19:10:36
Bilmodell: 996 turbo, 718 Cayman
Årsmodell: Vet ej
Contact:

#16 Post by Rikard »

Highway wrote:Härligt Rikard det kommer att bli kanon,, då såg väl hur livrädd jag såg ut när jag åkte med dig i september :D

Lycka till med allt :d=:
Tackar!

Kommer inte ihåg att du åkte med mig i september!


Rikard
Rikard Sjöholm
Bor i Lidköping
Har en grafitgrå turbo -86 -SÅLD-
Har en 911 turbo -03
Har en 718 Cayman -17
PCS 8228
PCS 996/997/991 turboregistret

User avatar
Highway
Addict
Posts: 1953
Joined: 2004-05-14 22:20:38
Bilmodell: Porsche 993 C2
Årsmodell: 1994
Location: Oslo
Contact:

#17 Post by Highway »

Rikard wrote:
Highway wrote:Härligt Rikard det kommer att bli kanon,, då såg väl hur livrädd jag såg ut när jag åkte med dig i september :D

Lycka till med allt :d=:
Tackar!

Kommer inte ihåg att du åkte med mig i september!


Rikard
När vi var hos Sandén :D
Magnus Svensson
PCS/R #8811 | 993 Rääääser
Birel Rotax Max -06

User avatar
Jon80
Sponsor
Posts: 3847
Joined: 2005-07-12 10:38:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Degerfors
Contact:

#18 Post by Jon80 »

(Kör även jag en kopia från Rejsas forum)
Rikard Svensson wrote:Jag blev erbjuden att prova på nya bussningar i framvagnen och det monterades i oktober. Jag har därför inte hunnit prova det på bana men redan nu kan jag konstatera att bilen känns betydligt snabbare i reaktionerna och med bättre precision.
Något som för min del var kul, var att du bytte från Powerflex och bilen ändå blev betydligt mer responsiv. Steget från orginalbussningar blir ju ännu större i respons & precisions frågan. :D

Hur var det föresten med ditt Casterblock, det var orginal vi bytte ut mot mitt va?

Mvh Jon
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]

Rikard
Addict
Posts: 1713
Joined: 2004-03-29 19:10:36
Bilmodell: 996 turbo, 718 Cayman
Årsmodell: Vet ej
Contact:

#19 Post by Rikard »

Highway wrote:
Rikard wrote: Tackar!

Kommer inte ihåg att du åkte med mig i september!


Rikard
När vi var hos Sandén :D
Jo, det kommer jag ihåg men då kunde du väl inte varit rädd - det var ju rena söndagskörningen :lol:

Rikard
Rikard Sjöholm
Bor i Lidköping
Har en grafitgrå turbo -86 -SÅLD-
Har en 911 turbo -03
Har en 718 Cayman -17
PCS 8228
PCS 996/997/991 turboregistret

Rikard
Addict
Posts: 1713
Joined: 2004-03-29 19:10:36
Bilmodell: 996 turbo, 718 Cayman
Årsmodell: Vet ej
Contact:

#20 Post by Rikard »

Jon80 wrote:(Kör även jag en kopia från Rejsas forum)
Rikard Svensson wrote:Jag blev erbjuden att prova på nya bussningar i framvagnen och det monterades i oktober. Jag har därför inte hunnit prova det på bana men redan nu kan jag konstatera att bilen känns betydligt snabbare i reaktionerna och med bättre precision.
Något som för min del var kul, var att du bytte från Powerflex och bilen ändå blev betydligt mer responsiv. Steget från orginalbussningar blir ju ännu större i respons & precisions frågan. :D

Hur var det föresten med ditt Casterblock, det var orginal vi bytte ut mot mitt va?

Mvh Jon
Jon

Tack för senast!

Casterblocket var bytt mot det som fanns i M030-paketet. Det är betydligt hårdare än original, dock inte så hårt som dina bussningar!

Rikard
Rikard Sjöholm
Bor i Lidköping
Har en grafitgrå turbo -86 -SÅLD-
Har en 911 turbo -03
Har en 718 Cayman -17
PCS 8228
PCS 996/997/991 turboregistret

Rikard
Addict
Posts: 1713
Joined: 2004-03-29 19:10:36
Bilmodell: 996 turbo, 718 Cayman
Årsmodell: Vet ej
Contact:

#21 Post by Rikard »

Då har säsongen börjat!

Var hos Sandén i veckan. Sänkte bilen 10 mm. bak och 5 mm. fram. Efter det gjordes en hjulinställning, bromsvätskebyte samt byte av bromsskivor och belägg fram.

De problem jag hade med buren är lösta. Jag sänkte förarstolen ett hack samt monterade en annan ratt med mera djup i och då fick jag tillräckligt med utrymme för både huvud och hjälm.

Efter lite provkörningar är jag supernöjd!!! Bilen går otroligt bra!!! Sänkningen och hjulinställningen gjorde att balansen känns bättre än förut och den nya körställningen är betydligt bättre med mera kontroll som följd.

Ferodobeläggen fram är det ett j...la bett i när de är varma med lägre pedaltryck jämfört med mina gula Pagid jag hade tidigare. Däremot är de inget vidare kalla med dålig bromsverkan och ännu mera oljud vid stadskörning.

Bara nu reg.besiktningen går bra på torsdag - håll tummarna!!!


Rikard
Rikard Sjöholm
Bor i Lidköping
Har en grafitgrå turbo -86 -SÅLD-
Har en 911 turbo -03
Har en 718 Cayman -17
PCS 8228
PCS 996/997/991 turboregistret

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

#22 Post by Karl Birgander »

Tumme sitter fast! Lycka till!
Ska bli kul att skåda åket på såtenäs! :D

Vad fick du för värden på hjulen nu?
Har missat, vilka belägg är det du kör på nu?
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

User avatar
qvisfr
Turbo-Poster
Posts: 987
Joined: 2005-08-21 23:53:49
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lischöping
Contact:

#23 Post by qvisfr »

Kul att höra det går framåt, Rikard!
Hur många meter burstoppning behövs till buren?
Och var köper man den till bra pris?

Skall till Sandén i veckan jag mä´! Vi hörs!
Fredrik Q / BTG 8.05
Varv totalt: 424 st
Söker Ringen-leksak!!
PCS 9581, BMW SC 650

User avatar
qvisfr
Turbo-Poster
Posts: 987
Joined: 2005-08-21 23:53:49
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lischöping
Contact:

#24 Post by qvisfr »

Ferodo DS 3000 kör Rikard!
Fredrik Q / BTG 8.05
Varv totalt: 424 st
Söker Ringen-leksak!!
PCS 9581, BMW SC 650

Rikard
Addict
Posts: 1713
Joined: 2004-03-29 19:10:36
Bilmodell: 996 turbo, 718 Cayman
Årsmodell: Vet ej
Contact:

#25 Post by Rikard »

qvisfr wrote:Kul att höra det går framåt, Rikard!
Hur många meter burstoppning behövs till buren?
Och var köper man den till bra pris?

Skall till Sandén i veckan jag mä´! Vi hörs!
Fredrik

Det gick precis åt 6 längder á 90 cm. Burstoppningen köper du hos Dalhems.

Rikard
Rikard Sjöholm
Bor i Lidköping
Har en grafitgrå turbo -86 -SÅLD-
Har en 911 turbo -03
Har en 718 Cayman -17
PCS 8228
PCS 996/997/991 turboregistret

Rikard
Addict
Posts: 1713
Joined: 2004-03-29 19:10:36
Bilmodell: 996 turbo, 718 Cayman
Årsmodell: Vet ej
Contact:

#26 Post by Rikard »

Karl Birgander wrote:Tumme sitter fast! Lycka till!
Ska bli kul att skåda åket på såtenäs! :D

Vad fick du för värden på hjulen nu?
Har missat, vilka belägg är det du kör på nu?
Tack Karl

Värdet påhjulen är ungefär som tidigare, skillnade är att vi fick till lite mera camber bak, -2 grader.

Som Fredrik skrev åker jag på Ferodo DS 3000 fast med tillägget Endurance.

Rikard
Rikard Sjöholm
Bor i Lidköping
Har en grafitgrå turbo -86 -SÅLD-
Har en 911 turbo -03
Har en 718 Cayman -17
PCS 8228
PCS 996/997/991 turboregistret

Rikard
Addict
Posts: 1713
Joined: 2004-03-29 19:10:36
Bilmodell: 996 turbo, 718 Cayman
Årsmodell: Vet ej
Contact:

#27 Post by Rikard »

Då var bilen besiktigad och buren godkänd!! Var väldigt nervös inför regbesiktningen men det visade sig vara obefogat. Dock godkändes inte min Sparcostol utan intyg men det går ju fort att slänga i originalstolen för ombesiktningen. Läste på en del inför besiktningen och hade fått uppfattningen att byte av stol var OK om den monterades i originalfästena men detta visade sig vara felaktigt.

Fick lite skrämselhicka i förrgår då jag gjorde ett CO-test som visade 10,20!!! Efter justering av CO-skruven ordnades ett litet läckage vid insuget, dessutom kördes bilen på 2/3 E85 vid besiktningen och då var CO-halten 1,1 istället!!!

Ett stort tack till Johan S för lånet av baklucka till besiktningen!!!

Rikard
Rikard Sjöholm
Bor i Lidköping
Har en grafitgrå turbo -86 -SÅLD-
Har en 911 turbo -03
Har en 718 Cayman -17
PCS 8228
PCS 996/997/991 turboregistret

User avatar
Eddie Varvstopp
Addict
Posts: 1410
Joined: 2004-03-29 17:06:51
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Kävlinge
Contact:

#28 Post by Eddie Varvstopp »

Gratulerar Rikard!
Jag hade heller inga bekymmer när jag reg. besiktade min bil med bur. Så jag förstår inte varför folk fegar ur för en burmontering :wink: :D .

Det hade varit skoj om du hade lagt upp lite bilder på inredningen när allt är på plats :D .
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se

User avatar
qvisfr
Turbo-Poster
Posts: 987
Joined: 2005-08-21 23:53:49
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lischöping
Contact:

#29 Post by qvisfr »

Stort grattis. Håll tummarna för mig med.
Vill gärna se lite bilder jag med Rikard!!
Fredrik Q / BTG 8.05
Varv totalt: 424 st
Söker Ringen-leksak!!
PCS 9581, BMW SC 650

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4332
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

#30 Post by Erol »

Rikard wrote:Dock godkändes inte min Sparcostol utan intyg men det går ju fort att slänga i originalstolen för ombesiktningen. Läste på en del inför besiktningen och hade fått uppfattningen att byte av stol var OK om den monterades i originalfästena men detta visade sig vara felaktigt.

Rikard

Vad kvävs för att få byta till skalstol enligt besiktningen?

Nu vart jag glad att jag har mina orginalstolar kvar....


/Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot]