924 Turbo 1981 | "Farsans"

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
Malte
S2-Poster
Posts: 219
Joined: 2009-01-23 19:38:59
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Ängelholm
Contact:

Re: 924 Turbo 1981 | "Farsans"

#151 Post by Malte »

jag vet att top'n trim i helsingborg har(hade) flera av porsches tyger ...dock inte på sin hemsida men på hyllan fast dom kanske har rensat ur lagret för det var ett par år sedan jag kollade

Berand
Carrera-Poster
Posts: 346
Joined: 2006-12-13 10:28:11
Bilmodell: Porsche
Årsmodell: Vet ej
Location: Vagnhärad
Contact:

Re: 924 Turbo 1981 | "Farsans"

#152 Post by Berand »

Malte wrote:jag vet att top'n trim i helsingborg har(hade) flera av porsches tyger ...dock inte på sin hemsida men på hyllan fast dom kanske har rensat ur lagret för det var ett par år sedan jag kollade
:) Tack för tipset.
Kan även meddela att värmefläkten numera snurrar som den ska. :D Den behövde bara mjukas upp och smörjas (5-56).
Pappa till patand
Porsche 931

Berand
Carrera-Poster
Posts: 346
Joined: 2006-12-13 10:28:11
Bilmodell: Porsche
Årsmodell: Vet ej
Location: Vagnhärad
Contact:

Re: 924 Turbo 1981 | "Farsans"

#153 Post by Berand »

:D Min gamla 931:a (29 år) besiktad och godkänd, 1 förarglig anmärkning, signalhornet ur funktion. (fungerade hemma i garaget).
Nu till det tråkiga: :( Varvräknaren har lagt av, började med att den var död direkt vid start och kom igång efter en stund men nu är den helt död, någon enstaka gång flämtar den till om jag varvar ut ordentligt på någon växel. Har kollat lite kablar och inte hittat något fel, enligt kopplingsschemat så får den signal från "databoxen", får väl fortsätta att kolla kablar.
Har någon ett bra tips på hur man kan kolla om själva varvräknaren är hel. :?:
Pappa till patand
Porsche 931

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

Re: 924 Turbo 1981 | "Farsans"

#154 Post by Karl Birgander »

Berand wrote:Har någon ett bra tips på hur man kan kolla om själva varvräknaren är hel. :?:
Byt varvräknare med din son? :lol:
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4621
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 Turbo 1981 | "Farsans"

#155 Post by Cédric »

Min varvräknare hoppade runt en hel del, sen dog den, hoppade och dog igen. Visade sig vara tändmodulen som sjöng på sista versen (bilen var också lite svårstartad ibland), efter att jag bytt den mot en från volvo 740 så har jag inte haft något problem med varvräknaren sen dess. Men å andra sidan så tror jag inte vi har exakt likadant kopplat..Lättast är nog som sagt att låna någon annans varvräknare, vilken som helst borde ju fungera.

Berand
Carrera-Poster
Posts: 346
Joined: 2006-12-13 10:28:11
Bilmodell: Porsche
Årsmodell: Vet ej
Location: Vagnhärad
Contact:

Re: 924 Turbo 1981 | "Farsans"

#156 Post by Berand »

Karl Birgander wrote:
Berand wrote:Har någon ett bra tips på hur man kan kolla om själva varvräknaren är hel. :?:
Byt varvräknare med din son? :lol:
Jag tror att han har en som jag kan låna, får kolla det.
Pappa till patand
Porsche 931

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 924 Turbo 1981 | "Farsans"

#157 Post by patand »

Berand wrote:
Karl Birgander wrote:Byt varvräknare med din son? :lol:
Jag tror att han har en som jag kan låna, får kolla det.
Det har jag ju sagt att jag har. :roll:

Dock kommer den från en tidig 944a, men det borde ju funka iaf tycker man.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Berand
Carrera-Poster
Posts: 346
Joined: 2006-12-13 10:28:11
Bilmodell: Porsche
Årsmodell: Vet ej
Location: Vagnhärad
Contact:

Re: 924 Turbo 1981 | "Farsans"

#158 Post by Berand »

patand wrote:
Berand wrote: Jag tror att han har en som jag kan låna, får kolla det.
Det har jag ju sagt att jag har. :roll:

Dock kommer den från en tidig 944a, men det borde ju funka iaf tycker man.
Ta den med dig nästa gång du kommer till oss, du kan ju passa på och göra en snabbkoll av 968:ans hjulvinklar på samma resa.
Pappa till patand
Porsche 931

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 924 Turbo 1981 | "Farsans"

#159 Post by patand »

Berand wrote:Ta den med dig nästa gång du kommer till oss, du kan ju passa på och göra en snabbkoll av 968:ans hjulvinklar på samma resa.
Bra förslag! :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Berand
Carrera-Poster
Posts: 346
Joined: 2006-12-13 10:28:11
Bilmodell: Porsche
Årsmodell: Vet ej
Location: Vagnhärad
Contact:

Re: 924 Turbo 1981 | "Farsans"

#160 Post by Berand »

Efter ett lååååångt uppehåll så är det dags att skriva lite om min 931:a.

Varvräknaren fixad, drog en ny kabel från tändmodulen till varvräknaren efter det har den fungerat.

Hade bekymmer med popuplysena, de ville inte komma upp. Det visade sig vara en kabel på motorn som man såg då man "klätt av" den som hade ärgat av så det blev till att löda lite och efter det så har de fungerat.

Har också haft problem med laddningen (tror jag) voltmetern har visat knappt 11 V när jag kört med lysena på, det visade sig vara spänningsfall in i kupén men efter att jag legat en kväll på rygg i bilen och putsat bort oxid vid säkringarna och i/på multikopplingarna så blev allt normalt igen. Fullt lyse på och voltmetern visar 12,5 V när jag kör.

Som nästan alla 924 ägare så har jag upplevt körställningen vara anpassad till helt andra mått på kroppen än vad jag har. Så jag beslöt mig för att försöka göra något åt det, jag ville behålla orginalratten. Jag borrade helt sonika bort ratten från rattcentrum och satte dit distanser på 50 mm däremellan, (se bild) då blev jag också tvungen att förlänga skyddskåporna vid ratten.
Vilken skillnad det blev, nu sitter jag väldigt bra, ratten på lagom avstånd och jag slår inte knäna i ratten.

Jag har också besökt svensk bilprovning.
1:a besöket 10/5 blev ombesiktning på grund av oljud i höger framhjulslager, men allt annat var bra.
Bromsar perfekta (fick till och med beröm för att de tog så jämnt). CO var 2,1% klart godkänt.
2:a besöket var i dag, godkänd, så nu kan man åka vidare i 2 år.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Pappa till patand
Porsche 931

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4621
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 Turbo 1981 | "Farsans"

#161 Post by Cédric »

Mycket intressant lösning på ratten. Funderade på något liknande innan jag bytte ratt. Det gör som du säger brutalt stor skillnad. Helt plötsligt har man det nästan luftigt vid knäna. Du tror inte det kommer flexa något?

Hur löste du palstskyddet?

Kul att den är besiktiad, trevligt med veteranbil så slipper man göra det så ofta :)

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 924 Turbo 1981 | "Farsans"

#162 Post by patand »

Kul att du skriver lite! Rattbygget tycker jag som sett det i verkligheten blev riktigt lyckat. :-) Måste ta en provtur också så man får känna skillnaden.

Förresten, bra att du har en son med mycket delar på hyllan när besiktningen är elak. ;-)

Men vi får ta tag i projektet att få dit friskare chassie, den är lite vinglig.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 924 Turbo 1981 | "Farsans"

#163 Post by patand »

Det blev en provtur häromdagen och flyttning av ratten gör verkligen skillnad för körställningen! :-) Kul också att köra en 931a med frisk (ej skrapande) växellåda. :-)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Berand
Carrera-Poster
Posts: 346
Joined: 2006-12-13 10:28:11
Bilmodell: Porsche
Årsmodell: Vet ej
Location: Vagnhärad
Contact:

Re: 924 Turbo 1981 | "Farsans"

#164 Post by Berand »

Glömde tala om att jag även har höjt förarstolen 10 mm i framkant, det blev bättre stöd för låren då.
Pappa till patand
Porsche 931

Berand
Carrera-Poster
Posts: 346
Joined: 2006-12-13 10:28:11
Bilmodell: Porsche
Årsmodell: Vet ej
Location: Vagnhärad
Contact:

Re: 924 Turbo 1981 | "Farsans"

#165 Post by Berand »

Cédric wrote:Mycket intressant lösning på ratten. Funderade på något liknande innan jag bytte ratt. Det gör som du säger brutalt stor skillnad. Helt plötsligt har man det nästan luftigt vid knäna. Du tror inte det kommer flexa något?

Hur löste du palstskyddet?

Kul att den är besiktiad, trevligt med veteranbil så slipper man göra det så ofta :)
Det flexar inte mera nu än före ombyggnaden.
Plastskyddet förlängde jag med kartong som jag sedan klädde med fuskskinn, hittade ett sådant som var väldigt lika plastskyddet.
Pappa till patand
Porsche 931

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users