951 | 1987 | Porsche 951 KMRB "Lazer Blue Wrath"

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
Petrus
Addict
Posts: 2036
Joined: 2006-02-20 12:51:52
Telefon: 0701422302
Bilmodell: Porsche 951
Årsmodell: 1987
Location: Stockholm
Contact:

951 | 1987 | Porsche 951 KMRB "Lazer Blue Wrath"

#1 Post by Petrus »

PORSCHE 951 KMRB

More pictures: http://www.facebook.com/porsche951kmrb" onclick="window.open(this.href);return false;
Hook up with me at: http://www.facebook.com/peruuth" onclick="window.open(this.href);return false;

Denna tråd handlar om min 951 som jag köpte 2006. Den hade då rullat ynka 9.000 mil och skicket var mint in i de minsta detaljerna. Mycket var gjort redan med bilen både mekaniskt och exteriört.
Peter Sandén har jobbat mycket med bilen men det finns ytterligare en person i södra Sverige som har lagt ner mängder av timmar på bilen och tjänar ett stort tack. Dessvärre nu vid skrivandets stund kommer jag inte ihåg vad han heter.
Efter jag köpte bilen fortsatte jag med uppgraderingar på bilen. De första åren var jag mycket aktiv. Det blev en hel del banåka, event och också utrymme i biltidningar samt utställningar. Fast, bäst trivs jag bakom ratten på en kurvig landsväg med varm och jämn asfalt!

En kort summering av spec:

Motor, drivlina:
Original bottendel, med ifrästa trådar i blocket mott topp. De är 0,8mm tjocka och sticker 0,15mm upp och därmed säkrar topplockspackningen bättre vid högre laddtryck.
Topplocket lätt portat och slipade ventiler. Säten och styrningar är också fixade.
Turbo S avgasdel (stora K26) 911 turbo kompressordel (K27) ifrån GIK.
Hårdare wastegate fjäder, nyslipad ventil för att hålla laddtryck bättre.
Porsche 911 (modell 997) dumpventil.
Turbo Cup Chips från Sandén.
Ett identiskt motorbygge har Sandén bromsat till 321 hk vid 1,0 bar, denna laddar 1,05 och ska ge nu ca 330 bhp, 420 Nm.
Sportkamaxel.
Original koppling.
S2 växellåda med 40% diffbroms (ca 800mil).

Hjulupphängning:
Fram: Bilstein fjäderben, Bak torisionstavar och coilover model hårdare av Sandén.

Bromsar:
Fram: GT3 skivor (330x34mm). Monoblock ok med blåa pagid belägg.
Bak: original.

Fälgar och däck:
Fram: Victor Equipment Turismo (svarta) 8,5x18"
Bak: Victor Equipment Turismo (svarta) 10x18"
Michelin Pilot Sport däck, 225-35/18 fram, 285-30/18 bak.

Kaross:
Kontrollerad så att den inte är skev i caroliner.
Gambella frontspoiler.
Luftintag mellan pop-up lamporna.
968 speglar, handtag och kjolar.
968 turbo S ställbar bakvinge.
Luft intag till bromsarna i fronten.
Rensad från lister på dörrarna och igensatta spolarmunstyckern i fronten.

Inredning:
Momo Champion ratt, snappoff nav.
Panasonic MP3 stereo.

Lack:
Lackerad i Volvo "R" 441 Laserblå.

Bilen är totalt genomgången, varenda liten skruv har ytbehandlats.
ATT GÖRA (bland annat)
:#944burn: Byte remmar, vattenpump, filtrar, oljor och tändstift (06-2013) (gjort),
:#944burn: Ny bränslebrygga (gjort),
:#944burn: Bränsletrycksregulator 3 Bar,
:#944burn: Laga växelspaken,
:#944burn: Nytt dimljushus vänster fram,
:#944burn: Koppla om tutan,
:#944burn: Ny spolavätskabehållare,
:#944burn: Större luftintag till kylaren (gjort),
:#944burn: Byta nya slangar till styrservo-oljabehållare,
:#944burn: Förbättra kapaciteten på bränssletrycket,
:#944burn: Byta alla gummilisterna,
:#944burn: Ev stålomspunna bromsslangar alt metalrör (hört både + och -),
:#944burn: Installering av skalstolar - kanske (originalstolarna snygga och bra),
:#944burn: Ditec-lackkonservering,
:#944burn: Renovering av CUP2 fälgarna hos Intera (gjort,sålda och nya köpta),
:#944burn: Skaffa en uppsättning banåkafälgar med R-däck,
:#944burn: Sandén Motorsport fjäderbensstag,
:#944burn: Heigos halvbur (968 Clubsport),
:#944burn: Bilen ska bantas med ca 60-70 kg gm enklare åtgärd,
:#944burn: Ev MAF-kit. Lite osäker om detta är over-kill,
:#944burn: 3"rakt avgassystem med racekat, Uppsala Avgasteknik,
:#944burn: DVD/GPS-skärm ska monteras in och ovanför handsfacket (för barn),
:#944burn: Lättare bilbatteri,
:#944burn: Ev lättare svänghjul,
:#944burn: Ev en ny kamaxel - kanske via Gurra. Finns andra också som Milledge,
:#944burn: Deutchnine Dual headlight set pop-up model,
:#944burn: GT-Racing rear hatch
:#944burn: Solfilm på bakrutan (om ej årgärd nämnd ovan),
:#944burn: High Performance Dual headlight kit / Deutch Nine,
:#944burn: Turbo RS front chin spoiler (GT2) / Deutch Nine,
:#944burn: Turbo RS Heat Extraction Vents / Deutch Nine,
:#944burn: Etc...

För mera bilder: http://www.facebook.com/porsche951kmrb" onclick="window.open(this.href);return false;
Nedan några trådar här på forumet som berör mina bilbekymmer

CO-halt
http://www.944sverige.com/forum/viewtop" onclick="window.open(this.href);return false; ... highlight=

Cylinder död
http://www.944sverige.com/forum/viewtop" onclick="window.open(this.href);return false; ... highlight=

Fönsterhiss
http://www.944sverige.com/forum/viewtop" onclick="window.open(this.href);return false; ... t=elhissar

Kylfläkt
http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=10911" onclick="window.open(this.href);return false;

Signalhorn
http://www.944sverige.com/forum/viewtop" onclick="window.open(this.href);return false; ... highlight=

Startproblem (varm motor)
http://www.944sverige.com/forum/viewtop" onclick="window.open(this.href);return false; ... highlight=
http://www.944sverige.com/forum/viewtop" onclick="window.open(this.href);return false; ... highlight=

Styrservo
http://www.944sverige.com/forum/viewtop" onclick="window.open(this.href);return false; ... highlight=

Min andra Porsche: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=10662" onclick="window.open(this.href);return false;

Terminologi och funktioner: http://www.944sverige.com/forum/viewtop" onclick="window.open(this.href);return false; ... highlight=

// Petrus
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by Petrus on 2013-07-03 06:59:48, edited 39 times in total.

User avatar
FSN
Raceputte
Posts: 1557
Joined: 2004-03-29 19:00:19
Bilmodell: 924S med 968 drivlina
Årsmodell: 1986
Location: Göteborg, TORSLANDA
Contact:

#2 Post by FSN »

Jag har en liten fråga. Hur och varför lättar man ett topplock?????
[color=blue] /Fredrik Svensson[/color]


[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#3 Post by patand »

Jag har också en fråga... vad är "bytade" säten och styrningar för något? Har man lagt på någon "byt" beläggning? ;) :lol:

För övrigt... kanonläcker bil! :D

Skulle dock vilja se den sista bilden utan förvrängning, för visst är väl den bilden utdragen i sidled? Om inte så är det en konstigt vinkel eller något annat som gör att bilen ser så skum ut i proportionerna på den bilden.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Petrus
Addict
Posts: 2036
Joined: 2006-02-20 12:51:52
Telefon: 0701422302
Bilmodell: Porsche 951
Årsmodell: 1987
Location: Stockholm
Contact:

#4 Post by Petrus »

- Jag har en liten fråga. Hur och varför lättar man ett topplock?????
- Vad är "bytade" säten och styrningar för något?


Nu kom det frågor som jag kan inte svara på :oops:
Allt det där listade är gjord av förra ägaren så han kanske kan berätta för oss allihopa. Jag är lite nyfiken själv också på vad jag kör för någonting!!! :lol:

Jepp, bilden är skev eftersom jag ville klämma in bilden i en ram av samma format på alla foton... Här kommer en ren bild men den är tagen före stripes. Det finns flera bilder på min hemsida.

// Petrus
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
emm
Addict
Posts: 3901
Joined: 2005-06-27 21:25:51
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
Contact:

#5 Post by emm »

Din bil ser grymt läcker ut! Mycket glädje med den önskar jag dig.

Emm
Som letar S2 eller Turbo...
och som tycker bilen e snyggare utan stripes, sorry... :oops:
Mikael S
Porsche 996 C2 X51

Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000

User avatar
Petrus
Addict
Posts: 2036
Joined: 2006-02-20 12:51:52
Telefon: 0701422302
Bilmodell: Porsche 951
Årsmodell: 1987
Location: Stockholm
Contact:

#6 Post by Petrus »

emm wrote:Din bil ser grymt läcker ut! Mycket glädje med den önskar jag dig.

Emm
Som letar S2 eller Turbo...
och som tycker bilen e snyggare utan stripes, sorry... :oops:
Tackar! Som nybliven "pappa" är jag ju extra stolt! // Petrus :D
PS. stripes... to be or not to be... that´s the question... :wink:

User avatar
GLind
Turbo-Poster
Posts: 942
Joined: 2005-06-26 09:31:45
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lund/Sthlm
Contact:

#7 Post by GLind »

Ev blå neonglow under bilen (fast jag tvekar kraftigt!)

Jag tycker inte att det passar på en 951a. Utföres dock med fördel på lila eller piggelingröna M3or med stora spoilerpaket.

Snyggt med stripsen! Har du tänkt att lägga dessa på vingen/baklucka också?
/Gustav Lind
Porsche 944 turbo, 1990 - Bengts steg 1, Lindsey racing wategate, Sänkt
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=7917]Porsche 924 turbo, 1980 - Renoveringsobjekt[/url]

User avatar
Petrus
Addict
Posts: 2036
Joined: 2006-02-20 12:51:52
Telefon: 0701422302
Bilmodell: Porsche 951
Årsmodell: 1987
Location: Stockholm
Contact:

#8 Post by Petrus »

GLind wrote:Ev blå neonglow under bilen (fast jag tvekar kraftigt!)

Jag tycker inte att det passar på en 951a. Utföres dock med fördel på lila eller piggelingröna M3or med stora spoilerpaket.

Snyggt med stripsen! Har du tänkt att lägga dessa på vingen/baklucka också?
Stripes
Jag har dåliga bilder på bilen just nu men ska fota den i trevligare miljö och under bättre ljus imorgon (om vädret tillåter). Nu ser man inte riktigt hur stripsen ser ut egentligen men i verkligheten tar dom sig ut otroligt mycket bättre än på bilderna.
Stripsen börjar från extraluftintagen och slutar strax innan bakluckan. Dom liksom fejdas ut där. Bakdelen på den här bilen är riktigt läcker som den är och med alla vingar och Porsche-dekaler skulle stripsen bara ge ett rörigt intryck enligt min mening. Därför ville jag fejda ut dom.

Neonglow
Vad gäller neonglow så är det ju en märklig historia. Egentligen tycker jag att det brukar se riktigt B ut men någonstans i min hiphoppiga och evigt 16-åriga inre finns en röst som målar fram en bild på en läcker blå bil med blått sken under den... Dessutom väger anordningen ingenting heller. Bantar jag mig själv med 2 kg så har jag redan rättfärdigat glowet... eller har jag? Hmm... :oops:

Vad tycker ni andra?

// Petrus

User avatar
Petrus
Addict
Posts: 2036
Joined: 2006-02-20 12:51:52
Telefon: 0701422302
Bilmodell: Porsche 951
Årsmodell: 1987
Location: Stockholm
Contact:

#9 Post by Petrus »

...och så blev det en egen variant av neonglow... :shock:
Skaffade 4st ledrör med blått sken och efter att hade krypt säkert 2 timmar under bilen kom jag fram till att det får vara... nästan... bilen är tok för låg för extar tjafs. Däremot kunde jag installera riktigt snyggt ett tvärrör i framvagnen. Ljusskenet syns knappt men från vissa vinklar lägger man märke till skenet. Funkar kanon! Fronten fick ett ännu elakare utryck.
Skulle lätt kunna tro att bilen ser "pubertal" ut men ser man den live and direkt så försår man.
Med tanke på bilens övrig still passade det diskreta ledröret väldigt fint!

// Petrus

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#10 Post by patand »

Kul att du hittade en lösning som du gillar! Det är ju viktigast vad du själv tycker och man ska våga vara annorlunda, för hur ska världen annars utvecklas! :D

Hmmm måste försöka ta det där hembesöket någon dag... :roll:
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
GLind
Turbo-Poster
Posts: 942
Joined: 2005-06-26 09:31:45
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lund/Sthlm
Contact:

#11 Post by GLind »

Petrus wrote:...och så blev det en egen variant av neonglow... :shock:
Skaffade 4st ledrör med blått sken och efter att hade krypt säkert 2 timmar under bilen kom jag fram till att det får vara... nästan... bilen är tok för låg för extar tjafs. Däremot kunde jag installera riktigt snyggt ett tvärrör i framvagnen. Ljusskenet syns knappt men från vissa vinklar lägger man märke till skenet. Funkar kanon! Fronten fick ett ännu elakare utryck.
Skulle lätt kunna tro att bilen ser "pubertal" ut men ser man den live and direkt så försår man.
Med tanke på bilens övrig still passade det diskreta ledröret väldigt fint!

// Petrus
Det där blev för invecklat, BILDER! =)
/Gustav Lind
Porsche 944 turbo, 1990 - Bengts steg 1, Lindsey racing wategate, Sänkt
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=7917]Porsche 924 turbo, 1980 - Renoveringsobjekt[/url]

User avatar
Petrus
Addict
Posts: 2036
Joined: 2006-02-20 12:51:52
Telefon: 0701422302
Bilmodell: Porsche 951
Årsmodell: 1987
Location: Stockholm
Contact:

#12 Post by Petrus »

GLind wrote:Det där blev för invecklat, BILDER! =)
Har försökt fota på kvällen men man se inte ett s-t... :cry:
Jag ska prova med min polares kamera - den är bättre för kvällsbilder.

// Petrus

User avatar
Petrus
Addict
Posts: 2036
Joined: 2006-02-20 12:51:52
Telefon: 0701422302
Bilmodell: Porsche 951
Årsmodell: 1987
Location: Stockholm
Contact:

#13 Post by Petrus »

patand wrote:Hmmm måste försöka ta det där hembesöket någon dag... :roll:
Me casa su casa, gäller för alla på denna fantastiska site! :D // Petrus

User avatar
easec
Addict
Posts: 1023
Joined: 2005-10-24 11:11:36
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lomma, Skåne
Contact:

#14 Post by easec »

Pink my car -produkter finns på Micro, där kan du göra din bil "häftig". Synd att förstöra en bil med sådana anordningar. Men man börjar väl bli gammal.
Easec, tummen mitt i handen och snigeln från Söndraby!

http://easec.blogspot.com/
Jag vet inte alltid vad jag pratar om,
men jag vet att jag har rätt.
Kulbil: 944
Bruksbil: 996 GT3 Mk1 -00 krachad

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

#15 Post by Maxx »

Petrus blåa är väldigt stilren och inte alls så pimpig som man först får en inre bild om när man tänker stripes ... neonglow har jag inte sett något. Den är verkligen en blickfångare.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users