931 -80 | ute igen!

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Message
Author
User avatar
safe
Turbo-Poster
Posts: 947
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 931 -80 | Topplocksmek pågår...

#826 Post by safe »

Image

:D :D :D
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

havilehto
NA-Poster
Posts: 33
Joined: 2016-11-14 20:50:27
Telefon: 0735583947
Bilmodell: Porsche 924S
Årsmodell: 1985
Contact:

Re: 931 -80 | Topplocksmek pågår...

#827 Post by havilehto »

Cédric hur går det, behöver du hjälp??

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4242
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 931 -80 | Topplocksmek pågår...

#828 Post by Cédric »

Jadu, tänk att det finns folk som undrar där ute :) Den korta sammanfattningen är att allt fortfarande är i bitar tyvärr. Har ju köpt på mig allt jag behöver, men däremot har inte riktigt orken funnits, för mycket kaos med barnen för att man ska orka ta sig ut på kvällen.

Så det som gjorts är ju att göra rent saker å ting packningsytor mm, bytt ut slangar, nya injektorer, nya packningar osv, förberedande saker helt enkelt. Gjorde en platta för att kunna trycktesta laddsystemet eftersom jag misstänkt att det inte var tätt (det var det inte). Har ju ett väldigt speciellt rör från IC upp till laddröret som är bankat, klämt å moddat, tyvärr blev ändarna inte så runda på det aluröret så det tätade rätt dåligt, nu åtgärdat med rustika metoder. Lagade även min ställbara droplänk till krängaren som slitit lite sönder lite gängor, passade på att uppdatera dom lite för att minska glappet, jänkarna hade inte riktigt tänkt igenom konstruktionen.

FIck ju igång sugen igen, men lyckades dra av en gängtapp i ett hål till ventilkåpan, tog ett tag att få till men den bankades till slut ur, och ihopmontering av toppen är nu igång.

Fick en tidigarelagd leverans av garagemöbler, så nu tar mekandet tyvärr en paus, så ska jag måla den putasade väggen och sätta in lite schyssta skåp för att kunna få lite bättre ordning.

Lägger in en bild på ett par vackra kolvar jag köpte in till ett rimligt pris, kunde inte låta blir när dom dök upp till salu, för att kunna bygga en ny bottendel i framtiden.
IMG_20191217_210954.jpg
IMG_20200112_193318.jpg
IMG_20200406_213223_1.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
safe
Turbo-Poster
Posts: 947
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 931 -80 | Topplocksmek pågår...

#829 Post by safe »

Fina kolvar, handlade idag ett set omega NA kolvar 😀
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

havilehto
NA-Poster
Posts: 33
Joined: 2016-11-14 20:50:27
Telefon: 0735583947
Bilmodell: Porsche 924S
Årsmodell: 1985
Contact:

Re: 931 -80 | Topplocksmek pågår...

#830 Post by havilehto »

Det blir bra, du måste längta efter att bygga botten med dom vackra kolvarna :P

User avatar
safe
Turbo-Poster
Posts: 947
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 931 -80 | Topplocksmek pågår...

#831 Post by safe »

Cédrik, vad kommer du använda för "piston to wall clearance"? Standard? Det är ju en annan legering i kolvarna mot original och som utvidgar sig annorlunda, mer skulle jag tro.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4242
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 931 -80 | Topplocksmek pågår...

#832 Post by Cédric »

Omegas kolvar är ju designade efter en viss borrstorlek, så spel och ringgap (mailade och frågade kring ringgap, fick några siffror om du är intresserad ) ska bli rätt. I mitt fall är det 87mm borr som kolvarna ska sitta i. Vad står det på dina?

Känns nästan synd att smutsa ner så fina kolvar :D

User avatar
safe
Turbo-Poster
Posts: 947
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 931 -80 | Topplocksmek pågår...

#833 Post by safe »

Har inte fått mina kolvar ännu, de är för 87.5 mm, men jag kommer borra blocket efter kolvarna. Applikationen påverkar ju spelet, ska jag använda NA-kolvar i en turbo applikation så behöver jag större spel. Kanske ska maila dom...
Vad fick du för ringgap från dom?

Läste en rätt intressant artikel om ringgap. Slutsatsen var att stort ringgap på nya ringar spelar väldigt liten roll (slitna ringar är annorlunda). De hade mätt blow by med olika ringgap och bara uppmätt små skillnader.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4242
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 931 -80 | Topplocksmek pågår...

#834 Post by Cédric »

Citat

As long as the bore is at the correct size then the ring gaps shouldn’t need to be amended.



The top ring should be between 0.20mm – 0.40mm.



The second ring should be between 0.35mm – 0.55mm.



The oil control ring should be between 0.20mm – 0.70mm.



Du kan ju maila info@omegapistons.com och fråga ang spelet så borde du få ett bra svar

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2571
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: 931 -80 | Topplocksmek pågår...

#835 Post by gegge »

Vad är det för material i kolvarna? Smidda eller hypereutectic?

Skulle tro OMEGA använder 2618 vilket är ett rätt extremt material. I så fall kan det krävas MYCKET marginal i en turbomotor, det beror på tillverkarens design.
Last edited by gegge on 2020-04-17 09:16:50, edited 1 time in total.
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
safe
Turbo-Poster
Posts: 947
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 931 -80 | Topplocksmek pågår...

#836 Post by safe »

gegge wrote: 2020-04-17 08:56:36 Vad är det för material i kolvarna? Smidda eller hypereutectic?

Skulle tro OMEGA använder 2618 vilket är ett rätt extremt material. I så fall krävs MYCKET marginal i en turbomotor.
Mina ska vara smidda, då ska de vara i 2618 som du säger.
Jag tror man ska lägga sig på 0.1 mm, i alla fall med högt laddtryck.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2571
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: 931 -80 | Topplocksmek pågår...

#837 Post by gegge »

Kollade på Diamond på skoj och hur de mäter 2618 på en stor motor och hickade till:

"The recommended clearance for this 2618 alloy piston was .008 inch, but the application chart said to add .001 inch to .003 inch for power adder (this small-block engine will be heavily turbocharged). It also says to subtract .002 inch for hard anodized coating, which this piston has. So Himley settled on .007 clearance. If there are slight differences between the bores and piston diameters, always match the larger pistons with the larger bores for a more consistent piston-to-wall clearance."

.011 inch är RÄTT mycket (utan coating)!

http://blog.diamondracing.net/how-to-ch ... -clearance
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
safe
Turbo-Poster
Posts: 947
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 931 -80 | Topplocksmek pågår...

#838 Post by safe »

Där räknar de total clearance, alltså kolven är 0.007" (0,1778 mm) mindre än borrningen. När jag googlat mig fram till 0.08-0.1 mm (0.003"-0.004") så har jag fått för mig att det är på radien. Kanske har fel??
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2571
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: 931 -80 | Topplocksmek pågår...

#839 Post by gegge »

Tror det är totalen man mäter. Kollade JE https://www.jepistons.com/tool-box/tech ... structions

De specar MINST .003-.005 plus .003 om det är turbo.
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4242
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 931 -80 | Topplocksmek pågår...

#840 Post by Cédric »

Lite lustig video, deras produktion känns väldigt brittisk minst sagt :)

https://www.youtube.com/watch?v=Jr6qk5wCPEQ
https://www.youtube.com/watch?v=Lsz9be_OdmM
https://www.youtube.com/watch?v=K2qQ6OL6vRU

2618A verkar vara det dom flesta kolvar är i, även om dom också gör 4032. Finns ju väldigt mycket som kan påverka vilket spel man ska ha, jag skulle nog inte våga avvika särskilt mycket från det som OMEGA tänkt sig. Kan mäta mina kolvar och se vad dom har för YD som är tänkt för 87mm borr.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users