Page 1 of 5

944 N/A -86 Silver Pilen Dunder (SPD)

Posted: 2006-05-09 20:46:53
by Mats Jacobsson
Ja då var den införskaffad då….
Modell: 944 N/A
Årsmodell: 1986
Färg, Exteriört: Silver
Färg, Interiört: Svart
Mil på mätaren: 22 000
Motor: Original ser fräsch ut.
Vikt: Original
Borbet Design A 17" 8" fram med 225/45/17 och 10" bak med 265/40/17
ET 13 fram Et 20 bak
Alternativ
Fälgar:Compomotive CX 9,5 " ET -51
Däck: Fram 225/45/16 Bak 245/40/16

Att göra: en ombesiktning ett bromsrör bak, blinkers spaken uppför sej konstigt, spolning lite si och så med, backventilerna är inte ok släpper till baka vattnet.
Efter detta skall ett bakhjulslager bytas ock bromsbackar back.
Drivningen till targa luckan fungerar inte, troligt vis får jag investera i nya drev.
Behöver installera en stereo så det är något som låter.
Byta olja i växellåda och kolla över bromsar fram och förmodligen byta olja

Sen finns det ju alltid lite smått och gott att pyssla med.

Bilen skall användas året runt är det tänk, har vinterdäck på 16 ” telefonfälgar.

Laddar upp några bilder på den. Kommer att skriva lite då och då om hur vi kommer att klara att hålla oss i gång SPD och jag. :D

Min sambo har lagt 100% beslag på vår SAAB 95 Vector -04, ingen i idé att bråka med det. Dottern och jag åker Porsche till skola och jobb
Vi stor trivs med det :lol:

Posted: 2006-05-09 21:00:27
by maverick
läcker :P

Posted: 2006-05-10 07:11:07
by patand
Snygg! Helt klart! :D

Posted: 2006-05-10 09:10:09
by Mats Jacobsson
Man får tacka.
Skall lämna in den till BVS för lackbehandling
Vet att dom gör ett bra jobb med bilen.
Sen är det lite små fix att gör
:lol:

Ombesiktning

Posted: 2006-05-26 12:26:18
by Mats Jacobsson
Nu har jag fixat nästan klart anmärkningarna från besiktningen som var med när jag köpte bilen.
Ett bromsrör bak blev att jag bytte alla till koppar rör samt nya bromsbackar bak.
Har varit och köpt lite ny slang och kopplingar till spolningen som inte vill vara med riktigt. Passade på att köpa nya vindrutetorkare från Biltema http://www.biltema.se/products/product. ... emId=92188
Var riktigt bra kan meddelas, hel nöjd med dom.
Nu är det bara blinkers spaken som måste fixas till. Sen är det bara att åka in och visa upp den. Skall göra en service på hela bilen med remmar och alt så snart jag fått hem alla grejerna till det.
Annars har bilen fungerat mycket bra dom ca 250 mil jag hunnit med denna sedan jag köpte bilen 2006-05-07

Skall ge mej på tarag luckan snart motor går men den öppnar inte.

Posted: 2006-09-04 23:07:31
by Mats Jacobsson
Efter målning av huset har jag fått lite tid över för bilen. Äntligen funkar Targan som den ska, har lite delar över i fall någon har problem. Fick även byta övre vattenslangen, det vart ett litet hål i den i fredas hem från Stockholm (gick nog lite fort möjligt vis).
Har fått tag på 2 Recaro stolar från en Golf GTI som skall monteras medan jag renoverar dom gamla stolarna. Skall hinna med en service nu innan vintern med rembyte hade jag planerat. Har lyckats köra ca 700 mil med bilen nu, mycket nöjd med den.

Posted: 2006-09-05 06:37:22
by patand
Trevligt att du är nöjd! :) Jag tycker bilen är snygg dessutom!

Posted: 2006-11-11 14:24:19
by Mats Jacobsson
Då har vi köpt lite nya och begagnade delar att börja leka med
Ett nytt chipp till bilen för att optimera för 98, hämtar det den 22/11 i Stockholm.
Köp en del små saker som Topp, kamhus, kam, Spjällhus, Spridare, Grenrör, Turbo fjädrar samt lite små plock för att installera en Eaton kompressor. Så det blev att köpa en Eaton m62 också. Samt att jag fick lite goda råd om installationen.
Detta skall vi börja titta på att få dit under huven på 944.
Nu skulle man bara få tag på en boten del också efter som jag kör med min Porsche hela tiden.
Ja ja det löser sig så småningom det också

Posted: 2006-11-11 15:54:02
by Karl Birgander
Spännande!
Hur mycket tänkte du ladda?
Varför köper du chip nu om du ska överladda? Du får väl ändå göra om/mappa om/skaffa annat sprut?

Ska bli spännande att läsa om! :D

Posted: 2006-11-11 16:29:05
by Mats Jacobsson
Gåra att mappa om det chippet, hur mycket jag skall ladda har jag inte bestämt riktigt.
Får se men minst 1

Posted: 2006-11-11 21:52:27
by patand
Mats Jacobsson wrote:Gåra att mappa om det chippet, hur mycket jag skall ladda har jag inte bestämt riktigt.
Får se men minst 1
Menar du minst 1 bar överladdning! :shock: Antar att du INTE kommer köra med NAns original kompression då... :?

Posted: 2006-11-11 22:05:23
by Mats Jacobsson
Nej kommer att sänka den till ca 8

Inställning Hjul vinklar

Posted: 2006-11-12 12:37:39
by Mats Jacobsson
Känns som om min bakvagn inte är helt hundra, läste protokollet och såg följande:
Singel toe Före mätning: V +0°19' H+°24' Börvärde [+0°00' ±0°05']
Slutmätning: V +0°19' H +0°23'

Käns som om jag borde justera till detta...
Men hur gör jag det :?:

Re: Inställning Hjul vinklar

Posted: 2006-11-12 13:10:05
by Pär Hylander
Mats Jacobsson wrote:Känns som om min bakvagn inte är helt hundra, läste protokollet och såg följande:
Singel toe Före mätning: V +0°19' H+°24' Börvärde [+0°00' ±0°05']
Slutmätning: V +0°19' H +0°23'

Käns som om jag borde justera till detta...
Men hur gör jag det :?:
Jo, det var ju rätt så friskt med toe in, men det är nog inte katastrofdåligt ivf....

Framför navet är två skruvar (19 hylsa tror jag) som man lossar. Där är två justerbultar, en för camber, den som droplink till kränghämmare är fäst i och den andra är till toe. Justera så att navet flyttar sig bakåt i förhållande till svärdet. Inte helt lätt att veta hur mkt man ska justera dock, blir några iterationer med mätning imellan. Låt hjulupphängnign sätta sig rejält när du sänkt ner bilen, gunga den och rulla den fram och tillbaka.

Posted: 2006-11-12 13:33:22
by Mats Jacobsson
Tack Pär!
Skall kolla om jag kan fixa till det, bilen var lite spårkänslig med sommardäcken men blev bättre med vinter däcken.