Bilar vi minns

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Message
Author
User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

Bilar vi minns

#1 Post by Pär Hylander »

...eller rättare sagt bilar vi haft. Kanske man kan berätta sin historia i korta ordalag i en tråd här?

Min mor har alltid varit lite svag för 356 och 911. 1995 skred min far och jag till verket och införskaffade en rätt bedagad röd 911 T targa från 1972. Ingen raket direkt med sin 2.2 liters motor på 130 hk. Alice som bilen kom att heta fick faktiskt ett aktivt liv några år tillsammans med mig på banor och runt slalomkonor. Efter det påbörjades en karossrenovering och efter det har hon inte fått se några motorbanor förutom från åskarplats så att säga. Alldeles för närvarande har hon sin motor i bitar och väntar på att jag ska bygga ihop den igen efter oljepumpshaveri.
Image
Image
Image
Image



Själv blev jag ju biten och insåg att 944 turbo var mycket prestanda per peng. 1997 i februari så inhandlade jag NPX. Image
Vi hängde ihop rätt länge, ända tills den 24 april 2002. NPX saknar jag som attan, den är i gott skick och gick bra. Inga stora modifierngar gjordes under min tid, utan underhåll och lite små uppgraderingar efter hand som behov uppstod, bla nya stöttor och större turbo kom till under min tid. 9000 mil hade den gått när jag köpte och ca 14 när jag sålde om jag minns rätt. Lite äventyr ar vi med om, diverse banåka och sånt såklart men även punktering på höger bakdäck i 250 km/h på Autobahn. Dessutom på en sommarsemester som skulle gå till belgien och holland så gav en av mig illa monterad svänghjulgivare upp i en by vid namn Meldorf vid tyska atlantkusten. Min då blivande hustru var inte alls road av bli strandsatt där och hade inte klänning och ring redan varit inhandlat så kanske det inte blivit ngt bröllop senare samma år ;-). En sak som var svår med NPX var att det var svårt att ha en kombibil, som alltså både skulle vara fin och vara trevlig på små söndagsutflykter och samtidigt vara en kul banbil. Den var för fin och för mjuk för banan, och för hård och obekväm på gatan tyckte jag. En finbil och en banbil var vägen att gå trodde jag då.
Image
Image
Image
Image


När strax innan NPX flyttade hemmifrån våren 2002 så införskaffades en 911 3.2 -82. Mörgrön metallic Coupe med taklucka och ingen vinge, precis som vi ville ha den. Dessutom med eleganta 17" RUF Speedline. Detta skulle vara vår finbil. Den funkade fint som så men fick även tjänstgöra rätt mycket på banorna och mellan slalomkonorna. Bla så kom jag tvåa i PCS Syd slalomserie med den. Lisbeth tyckte dock att den var för jobbig att köra, tung koppling och växling (shortshift). Som kännarna redan insett så var det inte en 3.2a i en SC från 82 när den lämnade fabriken, utan den fick den maskinen ngn gång i början av 90-talet.
Image
Image
Image
Image
Kolla hastighetsmätaren ;-) (959)
Image




Under sommar och höst 2002 sökes det banbil för glatta livet. Dagen före nyårsafton 2002 var den gule och hämtades i Västerås i 30-gradig kyla. Spännade att provköra räserbil på slitna rdäck på ett snöigt oplogat industriområde.
Image
Image


På våren 2003 såldes 911an till en företagare som bygger racingmotorer för historisk racing. Meningen är att den ska återuppstå som en replika på RS-74 med en vässad maskin. Tydligen ska den i princip nu i skrivande stund vara klar.

Samma vår införskaffades 944 S2 cabben. 2003 körde vi en hel del med den. På vintern kom Albin och sen 2004 kunde vi faktiskt få plats alla 3 ganska bra iom att Albins stol var liten och därmed kunde passagerarstolen vara långt fram och plats i baksätet för vuxen var möjligt. 2005 hade Albin en större stol och det funkade inte alls bra för oss alla tre att åka i cabben, 150 stackar mil blev det förra året. I lördags flyttade cabben till smålandsstenar och numera ekar det rätt tomt i garaget. Den gule räsern står där alldeles ensam nu.
Image
Image
Image
Image
Image
Image



Vintern 2004/05 hade jag en vinterbil, en gammal Pegutt 405 Mi16 för att slippa cykla med Albin till dagis när det var kallt och halt. Den såldes sen på våren. Konceptet med vintervagn var rätt så till vintern 2005/06 skulle en sådan oxo brukas. Men det är ju roligare med bakhjulsdrift så 944 N/A och BMW E30 318 is var alternativen. Den blev en 944 N/A -85b som gick brett genom böjarna hela vintern, kul som attan. Lite initalt mek mek med broms och oljeläckage var det men sen gick det fint. För ngn månad sedan var Fredriq och hämtade TRX som den heter.
Image
Image
Image
Image
Image


Mitt största misstag i denna storyn var att sälja NPX, men det visste jag inte då. Skulle gärna vilja köpa tillbaka den men min hustru tycker inte alls det är en bra kombination med NPX och den gule räsern. Lisbeth funderar istället på en Pegutt cabbe eller så, men jag är måttligt road med tanke den katastrofala värdeminskning lite nyare sådana antagligen har. Det som är så bra dom gamla Porsche man hållt på dem är att dom håller värde rätt bra. Så vad som ska flytta in i garaget och när är i skrivande helt odefinerat
Last edited by Pär Hylander on 2006-05-10 19:25:38, edited 9 times in total.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#2 Post by patand »

Mycket trevlig läsning Pär! :) Trevligt initiativ med denna tråd.

För att förtydliga för alla så har Pär bett om tillstånd för att skapa denna tråd under "våra bilar". Givetvis är tanken fortfarande att det skall handla om Porschar i allmänhet och frontmotorporschar i synnerhet. Men om historien så kräver kan det nog få slinka in en och annan utomstående bil också...

Hela idéen med denna tråd är dock som Pär skriver initialt att berätta historien om bilar vi haft (eller kanske minns från barndomen). Till skillnad från de övriga trådarna under denna rubrik där vi berättar om bilar vi just nu har. :)

Hoppas fler fyller på med kul läsning!
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4332
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

#3 Post by Erol »

Jag blev biten redan som 7 åring då min fars då varande chef hade ett brinnande
Porsche intresse. Efter som min far och hans chef var så goda kamrater innbar detta
att innan jag fyllt 12 hade jag titt som tätt fått åka 924. 924 turbo samt 911 carerra.

Vid 18 års ålder insåg jag ganska snabbt att jag inte hade ekonomi för en porsche....
jag menar vilken "svenson" har råd med en Porsche? Det fick bli en Golf Gti.

Image

Gti:n var ju en rolig bil, men den var inte tillräcklig. sålde den och köpte en Saab turbo.
Image

I detta skede började en kompis till mig att snegla på 944, han upplyste mig att 944
är mycket bil för pengarna och bra prestanda... Hmm, jag började så smått att snegla åt
Porschehållet igen. Efter ca ettt halvår snubblade jag över en 944 S2 hos en handlare i
Örebro, efter en hel del funderande och provkörande så vart jag den 10:e november
2000 ägare till en vit S2:a :D

Image
Image
Image

2002 sålde jag S2:an pga. effekt abstinens, min Saab var ju snabbare :wink: Så nu befinner
sig min S2:a i Västerås och ägs av en herre här på forumet.

I februari i år så tog jag mitt förnuft till fånga, jag köpte en 951:a som jag har för
avsikt att behålla ett bra tag framöver...


Mvh Erol
Last edited by Erol on 2006-05-09 16:28:10, edited 1 time in total.
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
emm
Addict
Posts: 3901
Joined: 2005-06-27 21:25:51
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
Contact:

#4 Post by emm »

Lysande tråd! Jättekul läsning!
Mikael S
Porsche 996 C2 X51

Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000

User avatar
Jon80
Sponsor
Posts: 3847
Joined: 2005-07-12 10:38:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Degerfors
Contact:

#5 Post by Jon80 »

Jag kör på med min bilhistoria.. håll i er!

Det började år 2001. Före detta åkte jag glatt mor å fars bilar, och då gärna med deras bensinkort :oops: . Vid första bilköpet valdes 'billigast möjliga, bara vi har något att åka i'. Och det blev en metalic grå..... Volvo 240. 4000:- kommer jag ihåg att den kostade, med åretrunt sulor.. halkiga som få, bara det regnade lite så började 120hk motorn få bakhjulen att kana värre än bambi. I uppförsbackarna norr om Göteborg fick bilen panik under gaspådrag (vilket för övrigt var fullgas, för att hålla jämn fart) och började hosta och hacka. Lyckades faktiskt sälja bilen, men hade inte hjärta att ta mer än 2000:-.

Istället handlades en Saab 9000.. vilken värdelös affär! Billig var bilen, men dörrarna var halv sönderrostade, generatorn gav upp, strax efter att startmotorn brunnit, och efter det slutade soppapumpen att fungera, allt detta under en och samma vinter. 1500:- fick jag för bilen... på skroten.

Dax att fixa något lite bättre, och man hade ju jobbat något år nu, så lite finare bil ville man ha. Åkte till tyskland och handlade en BMW 316i -94:a. Jättefin bil med M3:ans front och rå-sänkt och 17" bbs fälgar. Kommer fortfarande ihåg hur det small till i hela bilen när man åkte över brunslock, men den var snabb i kurvor. Efter ett år, och ett rådjur, senare sålde jag bilen med en liten tår i ögat. Men effekt var ju vad jag ville ha nu. 102 HK är inte speciellt upphetsande.

Nästa bil är brukisen jag kör med idag, en Mercedes 230 Kompressor. Är i orginalutförande, 193hk. En riktig prååm, och Automat. Föga upphetsande.

Nu var ju bara felet det att jag ville ju ha en fäck, och snabb bil. Inte välja något av det. Gick likt katten runt het gröt, när jag senhösten 2004 handlade en andra bil, även denna (3:e) i tyskland:
http://echooff.no-ip.com/bmwz3/bmw7.JPG
Nämligen en BMW Z3:a.. meeeen de är ju så dyra om man ska ha någon effekt i dem, så det blev snikmodellen. 116hk, men vad gör väl det, det är ju en Cab tänkte jag. Fint gick den, speciellt i kurvor, och mercan för gasandets skull.. men jag hade ju fortfarande inte den där bilen som var både fräck, gick att svänga med, och effektstin!

Var väl egentligen ganska nöjd vid det här laget, speciellt när även ett hus köptes, men fick åka med kusinen, som sponsrar Richard och Thed i STCC med sina DirtyDog solglasögon (någon kanske även sett den röda DirtyDog Evon?), till Gelleråsen när han skulle ta sin licens. Både Richard och Thed var på plats, och det var Mr Franson (Mr Carbon) med sin BMW Loaded. Åkte med några fräcka varv i Evon och tyckte livet var på top... men det kunde vist bli bättre, för jag fick frågan om inte jag ville prova Z3:an på banan, å det ville jag ju. Oj Oj Oj vad kul det var! Nu måste ju livet vara fulländat, tills kusinen undrade om inte Richard hade lust att ta några varv med 'kussinen' i CSLen. :lol: :lol: . Herrejävlar vad det går, när en annan tycker att man nog måste lastväxla med att släppa kopplingen för att annars kanar vi nog av.. skickade richard in nästa växel och använde den lilla tid sekventiella lådan tog på sig att växla för att rädda in bilen.

Så var det klart.. hem till datorn och in på BMW's hemsida, här måste det ju åkas mer bana! Men Ack vad besviken jag blev. Cabar var inte välkomna om inte rundslagningsskydd fans, vilket jag naturligtvis inte hade.

Kastade upp BMW'n på blocket och ringde kussin magnus med beskedet att "nu får vi koka ihop en bra bil åt mig". Vi tog en grillhelg i Degerfors, och med en hel del TV spel, Bärs och Bilsport-tidningar så började vi spåna på en vettig bil. BMW M3 var med i bilden, men föll bort på att den är något dyr, och att köra en 'pizzaräser' kanske inte var bästa allternativet. Porsche 944 började locka, speciellt turbon. Den verkar ju kunda hävda sig hyffsat. Bägaren stod och vägde.. tills Puppans bil dök upp i bilsport. Har nog läst artikeln ett 50tal gånger nu, och pappret är som gammalt papyrus av ren användning. Blev att åka och provåka några exemplar för att spana av marknaden, och när väl Z3an blev såld, åkte jag raka vägen med pengarna i fickan och köpte mig en Turbo som jag tidigare provat.

Image

Efter ca 5års bilägande, där jag hela tiden gått runt det jag vill ha. "En snabb bil raktfram, och när det svänger" står äntligen i garaget. Och för första gången kan jag känna ren tillfredställelse med att bara stå där i garaget, sitta i förarstolen, dra med handen över instrumentpannelen, eller bara stå hukad över motorn utan att ha något egentligt mål, utan att bara stå där.. vilken känsla!

Att sedan veta med sig att man med relativt billiga medel kan få en räserbil som lyckats rasta Porsche 911 med över 27 sekunder på Nürburgring Nordschliefe, och 959 med 9 sekunder gör ju inte saken sämre. Fräck bil är det! Jag älskar den iallafall!
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#6 Post by Pär Hylander »

Massor med fler bilder i första posten :-)
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#7 Post by patand »

Pär Hylander wrote:Massor med fler bilder i första posten :-)
Mycket trevligt Pär!

Den mörkgröna 911an var verkligen snygg! Jag börjar bli lite sugen på en 911 som gatbil... :oops: men det är för mycket pengar... :roll:
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Anton N
Turbo-Poster
Posts: 586
Joined: 2004-05-14 16:47:56
Bilmodell: MX-5
Årsmodell: 1992
Location: Halmstad
Contact:

#8 Post by Anton N »

patand wrote:Den mörkgröna 911an var verkligen snygg! Jag börjar bli lite sugen på en 911 som gatbil... :oops: men det är för mycket pengar... :roll:
Håller med; riktigt snygg bil! Ruf-fälgarna drar ju inte direkt ner helhetsintrycket heller.
Anton Nidsjö.
Mazda Mx-5 -92 med raceprepp
PCS#10373B

Tidigare:
Porsche 944 -86
Porsche 944 -88
Porsche 944 -83
Porsche 924 -79

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#9 Post by Pär Hylander »

Ja, jag blev nog lite paff nar jag letade fram bildern, "vafasen, var den så snygg???". Gör nog en del att höstfärgerna i omgivningen matchar bilens färg så bra.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

Dea
Addict
Posts: 1746
Joined: 2004-05-31 18:01:09
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

#10 Post by Dea »

Varje gång jag ser dina bilder på "NPX" undrar jag hur du kunde sälja den :?:

/Dea
Porsche 944 Turbo -90
PCS #9245

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#11 Post by patand »

Dea wrote:Varje gång jag ser dina bilder på "NPX" undrar jag hur du kunde sälja den :?:

/Dea
Givetvis såldes den pga felskyltningen... eftersom regnumret sa 924a så fick det bli en 924a (turbo)... ;)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

MarcusLi
S2-Poster
Posts: 229
Joined: 2005-05-24 11:33:29
Contact:

#12 Post by MarcusLi »

Kortfattat,

1. Peugoet 205 GTi Le Mans 1991, fick den av föräldrarna lagom till körkortet 1993. Hade den tills 96' och ångrar fortfarande att jag sålde den, å andra sidan passerade den under min tid aldrig en besiktning 1:a gången:

2. Ford Escort XR3i cab 1989, varför??

3. BMW M5 E28 1985, japp en ur M5. Kul men jag fick den aldrig att funka ordentligt trots helrenoveringe av toppen som kostade ungefär en billion pengar..... Byttes ut mot:

4, BMW 325i cab 1987, svenskåld röd & fin med sandfärgad skinnklädsel. Kul och praktisk bil. Ägde den i 4 år, hitills den enda bilaffär jag tjänat på....

5. 968 Cabrio, pappa köpte den körde hem den, ställde den i garaget och konstaterade att han var för gammal. Jag slog till på studs och farsan köpte en otroligt fin racing green Morgan +4 av en 75 årig tant som haft den sedan ny

Några bruksbilar har det också blivit:

Peugeot 206 GTI 2001, sålde den efter 1,5 år efter att sambon vägrade köra den då den var så högljudd

BMW 518iT 1996, köpte en ex tjänstebil för en spottstyver att köra plankor i inför stundande renovering. Blev kvar 2,5 år och 6000 mil, de bara går och går....

Renault Laguna II 2002, de bara står och står - på verkstaden.....

Volvo V50 2,0D 2006, gör det den skall och ser lite uppkäftig ut i mitt tycke.
mvh Marcus

MB B170 NGT - 09
BMW 328iM cab - 98
Ex. 968 cab 1992

User avatar
Bathory
Addict
Posts: 3569
Joined: 2004-10-30 20:43:31
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1984
Location: Grästorp
Contact:

#13 Post by Bathory »

Borta :P
Last edited by Bathory on 2006-05-26 20:20:31, edited 1 time in total.
Porsche 911-82 (Såld)
Porsche 931-79 (skrotad)
Porsche 944-84 (Smälld)
Porsche 924-84 (såld)
Porsche 931-79 (Såld)
Porsche 924-80 (Skrotad)
Porsche 924-84 (Såld)
Porsche 931-80 (Pågående bygge)

User avatar
Mats Jacobsson
Addict
Posts: 1970
Joined: 2004-07-10 17:36:09
Telefon: 0703281787
Bilmodell: Boxster S
Årsmodell: Vet ej
Location: Linköping/Köpingebro
Contact:

En alfa sud

#14 Post by Mats Jacobsson »

Tänkte berätta en liten episod ur mitt liv med en viss liten bil Alfa Sud 1200 TI -76.
Denna lilla illa behandlade röda lilla bil införskaffades 85 för 2 000:- och skulle lagas och snyggas till så att min mor skulle kunna ha en liten trevlig bil att åka i. Bilen kördes till verkstaden där det konstaterades att förardörr och skärmkanter back behövdes bytas. Maskinellt gick den hur bra som hälst, bara vanlig service som behövdes. Invändigt var den hel men inte ren. Ny lack och en omgång däck sen skulle den vara klar. Hösten gick med en väldig massa övertid på SAAB i Linköping med ett projekt JAS 39, så det vart lite dåligt med skruvandet. Nyår 87 kom och med den en liten för fest i hemma hos undertecknad. Då kom en diskussion upp om vad som skulle göras på semestern, ett förslag vart Gotland men när några varit där under en längre tid i grön kläder var den inte prioriterad. Då kläcker en kompis ur sej
- Gotland kan man åka till när man blir pensionär, vi drar till Italien tycker jag.
Så detta bestämdes. Skulle vi bli 4 som åkte var det i en Opel Ascona och om vi vart 3 skulle vi åka Alfa. Detta löfte förseglades i ädla drycker.
Våren kom och jag började titta lite på alfan skulle nog börja med den, ny dörr från en 78 hade införskaffats och nu skärm kanter. Semestern närmade sej och det började dra i hopp sej vad gör vi… Det är ju bestämt, till Italien i bil. Hur många blir vi?
Vi vart tre. Nu blev det lite brått med bilen, skärmkanter och dörr byttes sedan till besiktningen. Och vi gick igenom så att vi kunde rulla ett år. Bilen slipades ner och lackerades i en vit färg, och fäljar från min Alfa Sprint lackerades vita, 4 ekrade JB fäljar med 195/60/13 däck på tror det var Firestone typ.
Färja bokades till Trelleborg måndag kl 06:00 har jag för mej. När jag kom hem på fredagen stod bilen nylackad ej monterad, bara att börja jobba. Första var att ringa glasis och kolla om han kunde montera på lördag förmiddag, vilket gick bra fredag kvällen ägnades åt att montera alla tres saker kofångare, handtag…
Lördag morron kom glasis med den nya framrutan. Till just Alfa fans det olika rutor att välja på och leverantören hade gjort fel. Rutan var lite för hög och lite för bred. Glasis skär ner rutan vi får 2 sprickor i den på höger sida men vi får dit rutan, så att vi kan åka i morron. Har en till du kommer hem när kommer ni? Om ca 5 veckor. Inga problem men vi limmar inte denna så går det lätt att byta sedan.
Pust kl är nu 13 och jag har inte packat något. Kompisarna drycker upp börjar hjälpa till lite ( dom var inte så kunniga i att skruva bil, det var ofta mitt jobb det) så kl 21 på lördag kvällen är bilen monterad, servad och står på hjul. Premiär tur går till pizzan för lite mat och för min del en stor stark (värd det).
Bilen packas på söndagen för att avresa ca 24:00 på natten mot Italien. Min pappa som då följt detta vansinne frågar lite försynt.
- Hur långt har ni räknat med att det blir denna resa?
- Ca 500 mil svara jag.
- Hur långt har du kört med bilen?
- Ungefär 100 mil svar jag tittande bort (var nog ca 10).
- Detta är vansinnigt!
- Kommer vi bara ner så finns det delar att till gå. Har med mej verktyg

Och verktyg hade jag under reservdäcket låg alla blocknycklar från 8 – 28, lednycklar från 8-17, hammare en liten slägga skruvmejslar ett bräckjärn m.m.
Det vart 2 episoder under resan som har med bilen att göra.
På resan ner till båten upptäcker vi att framljusen lyser i gran topparna, ut och justera ner dom. När vi passerade Grossglockner i Österrike mot Italien så stannade bilen på 2700 meters höjd. Ut och börja felsöka, bilen fick inget bränsle. Plockade bort slangar och blåste rent. Det hade kommit en liten flaga i slangen från bensinpumpen. Nu gick bilen som en klocka, bara att fortsätta färden.
Vi var borta i 5 veckor och körde ca 500 mil. Helt otroligt för den lilla bilen.
Om det hände något mer under resan. Det täcker jag inte ta i detta forum.
Men kull hade vi :wink:

User avatar
Bathory
Addict
Posts: 3569
Joined: 2004-10-30 20:43:31
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1984
Location: Grästorp
Contact:

#15 Post by Bathory »

Skall försöka att skriva ngt kortfattat jag med :roll:
Har haft ett 50 tal bilar i mina dgr. :shock:
2 som jag minns speciellt kan jag ju nämna (även om det inte är några porschar :oops: )
Jag har haft en Cadillac Sixty Two Coupe -60 som jag tyvärr aldrig fick klar.
Största jobbet som blev gjort på den bilen var byte av ena bakskärmen :shock: Sån tur var så vart det inte jag som gjorde det :P
Inte allt för lätt att passa in en 2.5 meter bakskärm :roll:
Bilen blev jag tvungen att sälja innan den blev kvar p.g.a att vi flyttade från villa till en lägenhet & jag fick inte tag på ngt garage :(
Bil nr 2 som jag kan nämna är faktist en japan :shock: :oops:
En Mazda RX4 (tror den var från 76 men inte säker)
Fruktansvärt kul bil med vankelmotor.
Såg ut som en vanlig familjebil på den tiden (kombi) men inte ens polisen hann ifatt :shock: :oops: :roll: (inget jag vill göra om)
Hade många roliga turer med den men måste tillägga att motorn var liiiiite jobbig att renovera :roll:

Sven
Last edited by Bathory on 2010-01-01 00:39:46, edited 1 time in total.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot]