Page 23 of 25

Re: 951 -86 | "Max Green" 370 hk?

Posted: 2013-09-05 14:34:06
by gurra
Trist med ras. Jag har varit med om att kamremmen gått av utan att ventilerna blivit böjda. Händer det vid låga varvtal kan man klara sig.

Det du skrev om trycksatt kylsystem vs för fet blandning får jag dock inte ihop. Går den fetare brinner det långsammare och risken för spikningar minskas och cylindertryck & effekt går ner och därmed risken för trycksatt kylsystem via läckande toppackning eller stötkokningar.

Re: 951 -86 | "Max Green" 370 hk?

Posted: 2013-09-05 15:06:35
by bergodalvana
Fy vad trist... med det löser du på en eftermiddag :) på´t igen bara.

Re: 951 -86 | "Max Green" 370 hk?

Posted: 2013-09-05 15:55:37
by DLS
Dags för 3l spis :)

Gurra
Tror han laborerat med tändningen också för att få ner cylindertrycket o därmed inte trycka ur sig.
Men jag tycker att eftersom den tryckt ur sig en gång så borde därmed packningen inte täta helt längre om man börjar ladda på igen (för har toppen lättat på trycket en gång så tror inte jag att den sitter åt ordentligt längre om det nu är topplyft).
Men är det däremot punktkokning pga för mycke värme då kan det däremot hålla tätt (om inte toppen istället slagit sig lite pga värmen)

Jaja vi hoppas att det bara är remmen som gått sönder.

951 -86 | "Max Green" 370 hk?

Posted: 2013-09-05 21:29:03
by Petrus
Det ilade i magen när jag läste om haveriet.
Trist som F-n men precis som det skrevs här ovan så kanske är det inte så illa. Håller tummarna!

Re: 951 -86 | "Max Green" 370 hk?

Posted: 2013-09-06 07:10:34
by YocaL
Trist! Men...

Hur det än går, så kommer du alltid kunna resonera som så att; det kunde hänt 6sek tidigare,
med fullt laddtryck och höga varv. O det kan ju vara en tröst.

Heja heja! :)

Re: Sv: 951 -86 |

Posted: 2013-09-16 09:40:41
by Jacko
Erol wrote:Säg den lycka som varar...

Var ute idag och skulle provocera maskin lite, för att se om det håller tätt efter att jag dragit toppen. Åkte och tankade och hämtade en polare å sen skulle det gasas lite. Gick bra en repa, den började laddtrycket dra iväg.

Först såg jag att nålen visade 1,2 bar i stället för det inställda 0,9 bar. Strax efter så slog vi näsan i instrumentpanelen då fuelcut är ställt på 1,3 bar.

Stannade till och lyfte på locket i jakt på trasiga/lossade vacuumslangar, men hittade inget som inte var ok. Där efter lunkade vi vidare ut till en flygraka som det skulle vara kvällsaktiviteter på.

Lät bilen stå och kallna innan jag fortsatte felsöka. Upptäckte att taktventilen sög luft ur nippeln som går till wastegaten, så ska det ju inte vara. Kopplade förbi ventilen och hade genast skenande laddtryck!

På med slangen igen och nu laddade turbon 0,4-0,5 bar. Så att byta taktventil står överst på listan.

För övrigt så kan jag meddela att det går att rita svarta sträck på ettan, tvåan och trean, trots endast 0,5 bar i laddtryck :twisted:
Hur kopplade du förbi taktventilen? Direkt från insuget med en separat slang eller?
Jag har nämnligen ett laddtryck som ligger med stängd pysventil på ca 1,2 bar och som skenar desto högre fart man kommer upp i, typ till 1,4. Misstänker kanske wastegaten men vet inte, alla vakuumslangar kollade verkar ok.

Re: Sv: 951 -86 |

Posted: 2013-09-19 22:35:05
by Erol
gurra wrote:Trist med ras. Jag har varit med om att kamremmen gått av utan att ventilerna blivit böjda. Händer det vid låga varvtal kan man klara sig.

Det du skrev om trycksatt kylsystem vs för fet blandning får jag dock inte ihop. Går den fetare brinner det långsammare och risken för spikningar minskas och cylindertryck & effekt går ner och därmed risken för trycksatt kylsystem via läckande toppackning eller stötkokningar.
Håller tummarna att ventilerna klarat sig, det visar sig förhoppningsvis i helgen då ny kamrem ska monteras och komprov skall utföras.

Min teori angående för mycket soppa, är att det gått galet fett i kombination med spridare med dålig spridarbild, läs droppar istället för dimma (se denna länk, jag använder Lucasspridaren, dvs. tredje från vänster), detta skulle då kunna leda till så kallat hydrolås som kan uppstå när feta blandningar eller vatten inte hinner undan för kolven. När man försöker att komprimera andra vätskor t.ex. vatten i förbränningsutrymmet så ökar kompressionen och min teori angående detta skulle kunna vara korrekt, då motorn inte tryckt ut sig kylvätska efter att jag höjt tändningen några grader och sänkt AFR från 10,5-11 till ca 13 på högre varv.

Något som värt att notera är att jag och Johan (DLS) båda använder dessa Lucasspridare och vi båda har haft stora problem med topplyft. Det finns andra bl.a Björn Nilsson och Bergodalvana som kör på E85 med 2,5 litersblocket och laddar på ordentligt (1,5-1,8 bar) med större turbo, detta utan problem med att motorn trycker vatten. Skulle vara intressant och veta vilka spridare de kör med.
Jacko wrote:Hur kopplade du förbi taktventilen? Direkt från insuget med en separat slang eller?
Jag har nämnligen ett laddtryck som ligger med stängd pysventil på ca 1,2 bar och som skenar desto högre fart man kommer upp i, typ till 1,4. Misstänker kanske wastegaten men vet inte, alla vakuumslangar kollade verkar ok.
Enklast är att rycka slangen till WG och köra med största försiktighet, turbon bör då ladda ca 1 bar om man har originalfjäder i WG.

Re: 951 -86 |

Posted: 2013-09-22 00:57:23
by Erol
Idag tog jag mig mod att montera ny kamrem på bilen för att kunna göra ett kompprov.

Demontering av den gamla remmen och montering av den nya gjordes utan större komplikationer hemma på uppfarten. Som tur var kom Maxx förbi och kokade lite kaffe år mig, vilket tydligen behövdes då jag inte fick min 21 mm tändstiftshylsa att passa på tändstiften. Efter kaffet passade denna hylsa alldeles utmärkt!

Image


Den gamla remmen demonterades på otroliga två minuter och är nu mer till salu, PM:a mig om du vill köpa en lätt begagnad kamrem som endast gått 350 mil :wink:

Image


Efter att monterat den nya remmen så var det äntligen dags att få dommen!

Image


Två cylindrar var helt komplösa, vilket innebär att jag kommer ställa av bilen och siktar in mig på att ha bilen körklar till våren. Har även några idéer på förbättringar när toppen ändå skall lyftas.

Passade även på att uppgradera mitt uttjänta lock till expansionskärlet, inte för att det gör någon som helst nytta när bilen står i garaget. Men då har jag ett fräscht lock till nästa säsong.

Image

951 -86 | "Max Green" eller "Grüne Hölle"

Posted: 2013-09-22 08:52:07
by Petrus
Det blir toppen att få se bilen rulla igen till nästa säsong!

Re: 951 -86 |

Posted: 2013-09-22 14:15:49
by martenheller
Bara kämpa på och ta sikte på att kunna köra massvis på nästa års Såtenästräff!

Re: 951 -86 |

Posted: 2013-09-22 14:55:08
by emm
Urk, lider med dig, så länge som du kämpat med bilen...
Lycka till!

Re: Sv: 951 -86 |

Posted: 2013-09-22 18:52:31
by bergodalvana
Erol wrote: Något som värt att notera är att jag och Johan (DLS) båda använder dessa Lucasspridare och vi båda har haft stora problem med topplyft. Det finns andra bl.a Björn Nilsson och Bergodalvana som kör på E85 med 2,5 litersblocket och laddar på ordentligt (1,5-1,8 bar) med större turbo, detta utan problem med att motorn trycker vatten. Skulle vara intressant och veta vilka spridare de kör med.
Siemens Deka kör jag med. :)

Re: 951 -86 |

Posted: 2013-09-24 07:34:23
by Björn Nilsson
Jag kör med 1260cc Trickflow, men just nu tror jag faktiskt att spridarna har packat ihop...Trickflow har visst rätt många haft problem med. Jag kommer satsa på Bosch 1200cc-högohm istället.

/Björn

Re: 951 -86 |

Posted: 2014-03-31 12:50:25
by jockes
Har läst igenom hela din tråd (igen tror jag) och jösses vilket jobb du lagt ner på bilen och JÖSSES vilken otur du haft med Murphy :| Om du får ihop bilen igen så tror jag du har gett din beskärda del till honom, så framöver borde det vara lugnt att gasa utan att det rasar. Snygg bil btw!

Re: 951 -86 |

Posted: 2014-04-01 09:29:34
by Erol
jockes wrote:Har läst igenom hela din tråd (igen tror jag) och jösses vilket jobb du lagt ner på bilen och JÖSSES vilken otur du haft med Murphy :| Om du får ihop bilen igen så tror jag du har gett din beskärda del till honom, så framöver borde det vara lugnt att gasa utan att det rasar. Snygg bil btw!
Jo, tydligen så är han Murphy delägare i min bil...

Har iallafall fått tag på "nya" ventiler och skall inom kort mirafräsa dessa samt se över toppen och i synnerhet kolla hur styrningarna mår.
DSC_1588_1.jpg
Till synes är det "bara" tre ventiler som blivit krökta, men samtliga kommer att tas ur och ses över innan toppen monteras igen.
DSC_1595.jpg
Det är väl dax att sätta fart nu, har ju slalomkörning bokat den 18:e :#944burn:



/ Erol