951 -86 | "Max Green" eller "Grüne Hölle"

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4332
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Sv: Re: 951 -86 |

#361 Post by Erol »

DLS wrote:jasså du slog till på GAZ:en , kul :)
Jag blev ju tvungen, du va ju 2 hundradelar snabbare än mig på Såtenäs och det kan jag inte tolerera ;)
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3238
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

Re: 951 -86 |

#362 Post by DLS »

haha, ja det var ren flax :)
Tyckte inte jag fick någe flyt i körningen i år till skillnad från förra året dock.
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4332
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: 951 -86 |

#363 Post by Erol »

Vid montering av GAZ-chassit stod det klart att hjälpfjädrar skulle behövas, efter en tankevurpa så var en uppsättning beställd, levererad och monterad. Men det visade sig att hjälpfjädrarna är för hårda och pressas inte ihop helt när bilen ställs ner på hjulen.
Image

Inför körningen med Kinnekulle Konbaneklubb på Laxå flygfält monterades de nyinköpta, "lätt inkörda" R-däcken...
Image

Att lasta bilen på en kärra efter att jag sänkt den ca 4 cm, visade sig inte helt enkelt. Men efter lite påhittighet med plankor, ramper och sluttande garageingart, löste det sig.
Image

Jag hade ingen möjlighet att ställa hjulvinklarna med riktig utrusting, så vattpass och måttband fick duga.
Image

Skämdes lite när jag upptäckte att jag var den enda som trailade bilen till träffen, men då chassit och hjulinställning var snabbt uppsatt, kändes det tryggast att ta det säkra före det osäkra.
Image

Summering av dagens körning:

R-däcken blev inte varma, måste laborera med lufttrycket för att se om det går att få upp mer värme och bättre grepp.
Chassit är lite mjukt, framför allt fram, nya fjädrar?
Säkrade sämsta tid av de 944:or som var där... :roll:
F-n va roligt det är :twisted:

Avslutar med en liten filmsnutt:




Fick denna helg, ännu en gång, liv i race-djävulen i 951master. Han har under kvällen inlett byte av styrsystem på in bil för att kunna vara med och köra konbana med denna, istället för att misshandla min bil på bana :lol: Gå gärna in och skriv en uppmuntrande rad i hans projekttråd, så han inte tappar glöden.


/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

martenheller
Turbo-Poster
Posts: 681
Joined: 2012-10-13 14:25:58
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1986
Location: Kinnekulle
Contact:

Re: 951 -86 |

#364 Post by martenheller »

Tack för senast, kul att du (ni) verkar nöjd(a) med dagen!
Bilen ser ut att gå riktigt gott, men är nog i mjukaste laget som du säger. Hårdare fjädrar skulle göra susen!
Porsche 944 Turbo "Clubsport" -86
PCS 13442

melander
S-Poster
Posts: 193
Joined: 2013-11-05 11:25:57
Telefon: 46735749070
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Göteborg
Contact:

Re: 951 -86 |

#365 Post by melander »

Tjena!

Jag hade GAZ-dämpare på en BMW jag hade tidigare och det gör otroligt stor skillnad när man rattar om hårdheten på dämparna.. Nu vet jag inte om du har samma modell så du har ställbara dämpare eller om du redan körde på hårdaste när du upplevde den som mjuk, men ett litet tips i alla fall! :#cheers:

User avatar
BigRickPerformance
NA-Poster
Posts: 44
Joined: 2014-08-12 21:57:49
Telefon: 0704371412
Bilmodell: Porsche 951
Årsmodell: 1986
Location: Knivsta
Contact:

Re: 951 -86 |

#366 Post by BigRickPerformance »

mycke intressant o lärorik läsning i denna tråden. och en sjukt snygg färg på bilen! :P hoppas på stöta på dej och bilen nästa sommar!
Porsche 951 -86
VW Amarok 2012
Polaris PRO RMK 800 -12
KTM 250 exc Sixdays 2016
Honda CB900F2 -82 "Nuderacer"
(Den som har mest saker när han dör vinner :) )

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot]