Page 33 of 36

Re: 944 S2 -90

Posted: 2015-09-19 13:33:58
by balansaxel
Problemet är ofta att någon mindre kunnig
Meck har vänt nedre balansaxeldrevet 180grader vid
Packboxbyte.
Svårt att se och markeringar stämmer ändå
har jag för mig, har råkat ut för det flera ggr.
Finns utförlig beskrivning på Google, typ clarks garage
Eller likn...
Farligt då oljepicup till slut går sönder också...
Lycka till!

Re: 944 S2 -90

Posted: 2015-09-19 13:55:50
by Karl Birgander
Kul! Kör vi samma pass efter så tar jag gärna rygg några varv, inte kört på knutan innan.

Re: 944 S2 -90

Posted: 2015-09-19 13:58:45
by Karl Birgander
Jag gjorde egna markeringar med vit däckpenna vid demontering, så i så fall borde det varit fel tidigare med.
Kanske bra att kolla än mer på djupet!

Re: 944 S2 -90

Posted: 2015-09-19 18:18:32
by Eddie Varvstopp
Karl Birgander wrote:Kul! Kör vi samma pass efter så tar jag gärna rygg några varv, inte kört på knutan innan.
Tyvärr kommer jag inte köra själv :( . Men beroende hur det ser ut under dagen så kan jag nog hjälpa dig med lite tips om banan. :D

Re: 944 S2 -90

Posted: 2015-09-19 18:45:41
by Karl Birgander
Fint!
Jag kommer åka BMW, orkar inte byta hjul o allt för 40 min körning, men lyssnar gärna!
Ses!

Re: 944 S2 -90

Posted: 2015-10-01 21:23:41
by Karl Birgander
balansaxel wrote:Problemet är ofta att någon mindre kunnig
Meck har vänt nedre balansaxeldrevet 180grader vid
Packboxbyte.
Svårt att se och markeringar stämmer ändå
har jag för mig, har råkat ut för det flera ggr.
Finns utförlig beskrivning på Google, typ clarks garage
Eller likn...
Farligt då oljepicup till slut går sönder också...
Lycka till!
Eftersom det verkar vara en vanlig felkälla så skruvade jag ner allt detta ikväll för att kontrollera även drevens positioner.
Inga avvikelser hittade mot clarks eller WSM.

Jag har helt enkelt bestämt mig för att jag själv var för klen vid monteringen av oljefiltret.

Snart dags för avställning och burbygge, men är sugen på en körning till i år...

Re: 944 S2 -90

Posted: 2015-10-05 09:13:35
by Karl Birgander
Gelleråsen bokad på lördag! :)

http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=101468" onclick="window.open(this.href);return false;
Också en bana jag inte kört på innan. Ska bli kul! :)
Nån mer som ska dit?

Re: 944 S2 -90

Posted: 2016-03-23 08:59:48
by Karl Birgander
Gelleråsen gick fint, men jag märkte att jag behöver uppgradera beläggen bak.
Kör just nu PFC fram och dom låser upp lätt om inte ABS är igång (har ibland problem med att den inte funkar, ca 1/4 starter går den inte igång... får felsöka)
Var riktigt roligt att leka med lite GT3 och M3, 911 och annat.
Jag är nöjd med bilens uppträdande, känner mig trygg och har inga problem att bromsa mycket sent nu.


Nya chassiprylar... När detta är monterat är det bara krängarna som sitter med gummibussningar i bilen.
Resten är ledlager eller alu.
Image

Bur-bygge pågår. Det tar sin lilla tid...
Kommer inte skrapa allt rent nu, men tar ur en hiskelig massa onödiga prylar som dom monterade hos Porsche. Tanken är att bygga hel-bur enligt konstens alla regler. Ingen tanke finns på att göra den demonterbar, bilen har ju trots allt gått en del och är inte exemplarisk i det estetiska, så den kommer inte vara intressant för en purist.
Image

Har också skaffat en uppsättning slicks att prova. Tänker att bilen nog kommer vara mottaglig för det med bra chassi, stabila bussningar och bur. Ska bli kul! Dessa kommer gå på en uppsättning 9*17 cup2.
På gata kommer det vara 7*17 cup2 med gatdäck.
R-däcken kommer fortsätta vara 245 på 8*16 en stund till i alla fall.
Image


Jag har också fått tag i två likadana räserstolar (beg) och ska sätta dessa på skjutbara skenor.
Även investerat i nya bälten, så man vet dom är ok och ett snap-off nav, så man kommer i och ur bilen sen...

Re: 944 S2 -90

Posted: 2016-04-07 08:23:40
by Karl Birgander
I förrgår jag missade jag en sak: Vi fyllde 10 år ihop Porschen och vi! :#944burn: :#cheers:
Vi köpte bilen i Stockholm 2006-04-05.
Det har varit en tid med först 3000 mil/år till att pensioneras till väldigt få mil per år... :oops: :roll:

Men kanske desto roligare mil för varje år.
Nu håller den ju på att bli fullblods (nåja) räser.
Burbygge pågår och jag tar gärna emot synpunkter på detta.
Inget är helsvetsat ännu (jag har bara svets med flussfylld tråd och kommer helsvetsa med inlånad svets som är bättre lämpad..) så det går att ändra än så länge.

Synpunkter?

Image
Image
Image

Re: 944 S2 -90 | 10-års jubileum!

Posted: 2016-04-07 12:02:01
by Eddie Varvstopp
Grattis Karl till Jubileet :#cheers:

Mina synpunkter på burbygget är mer generella för det verkar bra det du postar. Jag rekommenderar en bursträva i huvudbågen för att fästa bälte i, sedan se till att du följer SBFs regler med framför allt infästning så kommer du ha en fin bur :D .

Jag hoppas vi ses i sommar :D

Re: 944 S2 -90 | 10-års jubileum!

Posted: 2016-04-07 12:21:23
by Karl Birgander
Tack! :)

Tycker du det är bättre med sträva i huvudbågen än en mellan bakåtsträvorna? Jag tänkte sätta där nämligen, blir ju lite okänsligare för längd på person och var hålen i stolen sitter.
(Har svärfar 195cm som måttstock bredvid mig på 170cm, för att kunna se till att "alla" sitter bra).

Jag har för avsikt att prova på en MGCC tävling i år, så risken finns! :)

Hur fäste du bakåtsträvorna? Tycker det är svårt att få en stor platta där jag satt dom nu.

Re: 944 S2 -90 | 10-års jubileum!

Posted: 2016-04-07 13:50:15
by Eddie Varvstopp
Jag resonerade att jag föredrar korta axelremmar då de sträcker sig procentuellt vid en krock. Jag har min huvudbåge ungefär där du har din så det är långt nog. Höjden är ett mindre problem då man kan sätta pinnen där man vill så det blir bara några få graders vinkling på bältet om något. Dessutom ser jag att Porsche själva sätter bältestag i huvudbågen.

Jag har bilder på rejsa på min infästning för bakåtsträvorna (de har försvunnit från detta forument :( ) http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=6 ... c&start=84" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: 944 S2 -90 | 10-års jubileum!

Posted: 2016-04-07 14:11:34
by Karl Birgander
Tack för de bilderna, tittade i din tråd här, men tänkte inte på rejsa... :roll: :oops:

Min huvudbåge hamnar en bit närmare sidan på bilen, det är presspassning för att få in den öht... :)
Strävorna mellan huvudbåge och bakåtsträvor, jag tolkade det som att dom inte var obligatoriska?

Sedan måste jag ha dubbla dörrsträvor, det blir många rör vid bältet... :shock:

Gällande bältessträva så tackar jag för tips, men lovar inte att göra så! :lol:
Får se när jag kommit dit.

Nu är det dags att få hem lånesvetsen så jag kan börja nästa ihop riktigt.

Re: 944 S2 -90

Posted: 2016-04-08 08:03:24
by Vidar9_4
Karl Birgander wrote:I förrgår jag missade jag en sak: Vi fyllde 10 år ihop Porschen och vi! :#944burn: :#cheers:
Vi köpte bilen i Stockholm 2004-04-05.
Det har varit en tid med först 3000 mil/år till att pensioneras till väldigt få mil per år... :oops: :roll:
Grattis! Mycket fin bil, antagligen min drömspec på en S2/Turbo. Men om du köpte bilen -04 är det väl ändå 12 år? :D

Re: 944 S2 -90 | 10-års jubileum!

Posted: 2016-04-08 08:15:29
by Karl Birgander
Sorry, 2006 ska det stå... :)
Drömspecen är nära, men en del glasfiber ska till för min drömspec...