Page 1 of 36

944 S2 -90 | Burbygge pågår

Posted: 2006-04-02 17:02:25
by Karl Birgander
Sådär, efter att ha rotat information i nån månad, terroriserat div bekanta och även er så är det nu klart!
I onsdag ringde jag tidigare ägare och hörde efter om bilen, på torsdag ringde jag och anmälde mitt intresse och fick veta att en annan tänkte komma upp på lördag då även jag tänkt komma upp. Efter snabb diskussion med den bestämmande i hushållet bestämde vi oss för att istället åka upp på fredagen.
efter att ha börjat resan från kalmar (500m) körde vi på ett rådjur, men tur i oturen var att endast en lykta fick sätta livet till....
Väl framme hos säljaren (efter 8 månader i kalmar är man inte i takt med stockholmstrafiken.... :D :D ) fick vi se precis vad vi fått beskrivet för oss.
Bilen verkar underbart välskött sånär som på servicebok. allt känns tajt och väl fungerande. provturen blev en dryg timme lång inklusive 40 minuter av klämmande och kontrollerande i varje skrymsle och karossskarv. det faktum att provturen inskränkte sig till stockholms innerstad gjorde att bilen inte riktigt kom till sin rätt, men ändå: sicken underbar körmaskin!
Så vi bestämde oss på stört och lämnade handpenning. på onsdag åker jag upp och betalar resterande belopp och hämtar bilen. :D :D :D :D :D :D :D

Bilen är alltså en 944 S2 -90 med ca 20800mil på mätaren, vilka jag anser vara korrekta och välskötta.
Till utrustningen hör taklucka och momoratt.
Bilen levereras med 16" originalfälgar med vintersulorna och 17" cup fälgar med bridgestone S-03 :D

Tanken med bilen är att ha en väldigt standard kärra som klarar lite smiskande på banor, inte i prestandasyfte, utan för att ha förbannat kul helt enkelt.
Tidigare BMW 318is var kalas till detta, men miltalet på nästan 30000 och en kaross som började få hål gjorde att det var dags att sondera terrängen.
I början var miata det första alternativet, men användbarheten hos porsche var faktiskt det som tog överhanden.

Så vad som ska göras är:
Byta bromsvätska till motul RBF600 som ligger i förrådet.
Spana på hur jag löser ordentlig bromskylning.
Se över kamkedjeplattor (kamrem ska enligt kvitton var bytt hos sanden för mindre än två år sen.)
Montera mina två sparcostolar (med ställbar rygg) eller skaffa andra
(bygga lite billjud, det är ju även långvägsåket... :oops: )


Förresten: i sommarfälgarna står det 993...... som art# innebär det att de eg. är avsedda för 993 karossen?

Posted: 2006-04-02 19:03:08
by Highway
Man får gratulera till "nya" bilen,, nu är det bara att gå med i PCS så att du kan vara med och leka :P

Posted: 2006-04-02 19:17:16
by emm
Najs! Mycket glädje!!!

Posted: 2006-04-02 19:56:46
by Eddie Varvstopp
Kul att det blev en 944 Karl :D
Jag har sett att du har smygit runt här på forumet :wink: och jag vill önska dig lycka till med bilen.

Och som Magnus skriver är det klart du genast skall gå med PCS (så slipper du missa några träffar till sommaren) :wink: :D .

Posted: 2006-04-02 20:28:57
by Karl Birgander
tack för alla lyckönskningar! :D :D

jo, lite har jag väl smugit och sett potentialen i åken, så det var bara att skaffa en själv och bedöma om ni har rätt eller inte... :D

Ska naturligtvis gå med i pcs med det blir nog nästa år.
I år är det mycket konbana/slalom och förhoppningsvis ss i trakterna som är målet.

behöver väl knappt nämna att jag längtar tills onsdag!
(nedrans banker som ska ha transaktionsdagar och grejer! :D )

Posted: 2006-04-03 07:35:21
by patand
Grattis! Välkommen som "fullvärdig" medlem! ;) :D

Posted: 2006-04-03 10:17:11
by Bodens Svarta 944 S2
Grattis till en helt underbar bil.. :D

Glöm inte att kolla kamkedjesträckarens plastskena.. och ev byta.
Sandén har dessa för 250:- dvs 1/100 av en rasad motor.. :wink: :idea:

Posted: 2006-04-03 10:27:42
by Karl Birgander
Bodens Svarta 944 S2 wrote:Grattis till en helt underbar bil.. :D

Glöm inte att kolla kamkedjesträckarens plastskena.. och ev byta.
Sandén har dessa för 250:- dvs 1/100 av en rasad motor.. :wink: :idea:
det står på att göra listan ovan! :D
behöver man ta av kamrem och kamaxlar för att byta dessa eller kan man lossa anspänningen på kedjan??
håller just på och letar efter nån länk till lite info om både detta och kamremsbyte.

Posted: 2006-04-03 10:54:30
by Bodens Svarta 944 S2
Eh.. Undrar när man ska börja läsa innan man börjar skriva.. :? :lol:

Detta är busenkelt.. Demontera bränsleledningarna som går över ventilkåpan..
Ska gå att göra utan detta ingrepp men det är lättare om man skruvar isär..

Skruva loss ventilkåpan och peta ner papper i alla håligheter i toppen. Tråkit att tappa
ner nåt.. Lossa oljeledningen som går till kedjesträckaren.

Tryck ner sträckaren med tex tummen och sätt in en eller ett par
jättetunna skruvmejslar el dyl
i hålen på sidan av sträckaren så att den håller sig nere. Skruva loss sträckaren
tryck ihop sträckaren, demontera mejseln och flippa loss sträckarplasten. Montera ny och skruva ihop..
Montera nya alubrickor på oljeledningen rör.. Det gjorde jag..
Köpte brickorna på Mekonomen i alu.. 100 st. :shock:
Fanns inte i mindre antal.. :lol: Tror att brickorna gick på 50:-/ 100st.

Hålbultarna till oljeledningen ska enligt Workshop dras med 10NM
Har inte hittat nåt ang bultarna till själva sträckaren.. Om man är osäker
ang detta så kan man ringa Sandén o fråga honom..

Obs! Glöm inte pappret..

Obs! Glöm inte heller skruvmejseln till sträckaren..

Posted: 2006-04-03 11:04:31
by Karl Birgander
tackar! då ska herr sanden få en beställning!

ang. tappa ner saker i motorn så har jag redan lärt mig det den svåra vägen.... :roll: :oops:

Posted: 2006-04-03 11:14:22
by Bodens Svarta 944 S2
Ett tips till..

Kan va värt att byta alla gummipackningar i ventilkåpan när du ändå
håller på o skruva.. Kostar nåra hundra..

Beställde mina från PC.

Tyvärr så blev frakten nästan lika dyr som delarna. :?

F-in Posten.. :?

Återigen.. Grattis till köpet.

Posted: 2006-04-04 12:30:04
by P.P.
Vad har S2 för bromsok? N/A, Turbo ellr något eget? Har ju en uppsättning belägg på den blåe som bara gått 2 banmöten ellr något. Passar de kan du ju få köpa billigt.

Posted: 2006-04-04 12:34:19
by Karl Birgander
Turbo 4-kolvs :D :D

...tror inte dina passar då?? :( eller? :?: :roll:

Posted: 2006-04-04 12:46:40
by Karl Birgander
Bodens Svarta 944 S2 wrote:Grattis till en helt underbar bil.. :D

Glöm inte att kolla kamkedjesträckarens plastskena.. och ev byta.
Sandén har dessa för 250:- dvs 1/100 av en rasad motor.. :wink: :idea:
första samtalet till sanden var trevligt! trevlig prick det där! :D
sen att ovan nämnda del kostade 110 och inte 250 gjorde inte saken sämre! :D

ska bytas inom kort!

Posted: 2006-04-04 13:15:33
by Bodens Svarta 944 S2
Karl Birgander skrev:
sen att ovan nämnda del kostade 110 och inte 250 gjorde inte saken
sämre!
Hoppsan.. Då har han antingen sänkt priserna, eller så betalade jag
250:- för båda inkl frakt.. Köpte ju 2 på en gång.. :roll: :)