944 S2 -90 | Burbygge pågår

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

#61 Post by Karl Birgander »

Körningar med bilen hittills:
Smålandscupen Uråsa 060507
Slalom med KSR 060603
Vi detta tillfälle fick jag även tjejen att köra ett par vändor! Nästa gång ska hon köra mer, hon körde bra, men var lite nervös.


Det har varit riktigt kul och jag är väldigt nöjd med bilens uppträdande.
Nya skivor fram och även belägg kommer att behöva inhandlas under säsong även om det inte är någon brådska. Beläggen som sitter på biter nästan dåligt så dom ska jag nog prioritera.
Har inte gjort så mycket med bilen då kopplingsbytet tog alldeles för mycket att den initiala budgeten.
Vad jag märker att jag får prioritera är inställning av hjulvinklar. Den sliter väldigt mycket på yttersidan på främst framdäcken. Kommer att grejas med i Göteborg där jag har grop och garage. :D
F.ö. Skruvade jag loss kåpan över kammarna för att byta plastbiten, men jag bedömde att den var i toppskick! Inga slitningstecken och ingen antydan till gammal plast. Jag skjuter fram detta byte till kamremsbytet och balansremsbytet jag skall göra i sommar.
Ska troligen (ska undersöka konditionen på nuvarande först) byta motorkuddarna då jag tror dom är lite slitna.
Känns riktigt kul med en bil som håller för lite hård körning, är så lättkörd och rolig!

Som jag skrev i länk ovan om dagens körning:
Vilken grymt kul hobby jag har! :D :D

Jag har en liten, liten förhoppning om att köra med mgcc. Dryftade detta med P.P. och han erbjöd sig att låna ut overall och övrig personlig utrustning. Skulle vara kul att testa tävla! Vi får se vad ekonomi, tid och framför allt, vad min bättre hälft säger.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

#62 Post by Karl Birgander »

Jippiee!

Första riktiga bankörning med bilen blev lite kul och hastigt andertorps kvällskörning idag! :D :D

Efter ett par lugnare varv med P.P. i kartläsarposition ökades fart på något och med gat-däck (var nog nästan ensam om det...) så gick det att hålla ett för mig hyggligt tempo. Långa rakan är väl närmast en transportsträcka, men annars gick det fint.

15-20 minuters hård körning är vad bromsarna klarar av för tillfället. Sedan är funktionen bristande och jag tog avkylningsvarv för att sedan gå in i depå.
Boven i dramat antar jag är kokande bromsvätska.
Den skall se till att bytas så snart som möjligt nu.

Var spännande att bromsa ner från 190-200 till ca 90-100 med motorbroms i slutet på långa rakan... :roll:

Tack till P.P. som var min vapendragare och vägvisare (endast kört a-torp korta innan och det var inte igår...) Tack även att du ofrade dig och körde hem sen! :D
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

User avatar
DENIS
Carrera-Poster
Posts: 332
Joined: 2006-05-07 15:33:04
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Kalmar
Contact:

#63 Post by DENIS »

Karl Birgander wrote:Förresten, har i dagarna sett en Röd 944 och en vit 944 i kalmar (förutom den m3-blå som redan finns på forumet) nån här? :D
Den m3-blå'a kan vara min, men kan även vara den andra... tror F-n det är en turbo, såg den nämligen på blackracet.
Du har ingen aning om vems den är?

:)
------------------------
DENIS 'DNS' N.S.

www.DENIS.nu

DENIS@DENIS.nu
------------------------

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

#64 Post by Karl Birgander »

Körningar:
Anderstorp 060607
Parkbanan 060702
Lyckades även få med svärfar att köra på parkbanan (aldrig kört bana innan) han står som Porsche 944 S3 i resultatlistan (tryckfelsnisse...) är impad att han körde såpass bra. fast nu måste jag sluta vara en så snigel.
Dock var jag 1 sekund snabbare än min förra 318is när jag körde den på r-däck. kul!

Efter anderstorp fick jag som sagt en del att tänka på gällande bromsarna som nu är åtgärdade.
Blev ett gäng belägg från peansweden (Carbotech nånting, som jag och per kom fram till efter lite diskussion) Dessa belägg är som gjorda för mig tror jag! mycket kunnande hos per! Ska bli kul att testa på riktig bana.
Även bromsvätskan är nu bytt och precis som utzon sade mig så blev ABS funktionen bättre (läs: objektivt snabbare) och bromsarna hänger mer ordentligt när dom är varma också.
Har även lite snabbt och lätt fixat lite mer camber fram och nollat toe så gott det gick i ett villagarage. ska i veckan börja med att spraya lite 5-56 på bultarna till bakvagnen så man vågar sig på den också.
Ska nog försöka få aningen mer negativ camber fram också. har ca -1 grad nu. Hjulvinklarna var f.ö. väldigt kul att känna vilken skillnad det gjorde i uppträdande.

Har inte så mycket kontakt med internet i sommar, därav lite sena uppdateringar.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

#65 Post by Karl Birgander »

Nu är jag och tjejen inbokad att köra Superstage den 10:e september!
Hoppas att tjejen kan vara ledig så hon får spaka!
Ska bli riktigt kul att testa det hela! Förväntar mig inga som helst bra tider, men 6 mil bort och 375 kr är det värt!
Sedan kan man ju alltid förbättras.... :D :D

Bilen rullar nu till och från jobbet (=genom halva göteborg) och funkar finare än fint! Drar ca 1,05 l/mil, vilket jag anser är helt ok, med tanke på högerfotens vikt.

Härnäst är det ett par nya framsulor som skall införskaffas.... inte mycket mönster kvar där... Det slet nog snabbt när styrleden var dålig...

Inga andra bankörningar är inbokade men hoppas komma iväg till åtminstone någon mer kvällskörning på Anderstorp.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

#66 Post by Karl Birgander »

Ett gäng nya bilder finns i mitt garage där bilen används som sig bör! :#944burn:

Sedan är det redan till helgen dags för en ny omgång av smålandscupen på uråsa.
Så imorgon ska jag åka med P.P. och se om han har några däck med mönster till övers...
min trasiga styrled från i somras har slitit duktigt på däcken...
Sedan tänkte jag se över mina toe-inställningar en gång till så det står rätt till och ev. slänga på lite mer camber, har kring -1,5 grader fram.

Annars har bilen fått bjuda mig o tjejen på ett par vändor till glasskiosken också! :D :D
Bra med en rejs/bruks/glass-bil.

F.ö. blev jag glatt överraskad när jag körde ner Göteborg->Kalmar i helgen.
Med fulllastad bil (=Jättefullt, t.o.m. passagerarsäte var fullt. Nästan hela verktygsarsenalen, en cykel, en björkstock (fråga inte...) och alla mina kläder + bakmaskin, slutsteg, högtalare, polermaskin... m.m.) så drog inte min ålderdomliga sportbil mer än 0,825 l/mil! :D :D
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

#67 Post by Karl Birgander »

Monologen fortsätter.....
Karl Birgander wrote:Ett gäng nya bilder finns i mitt garage där bilen används som sig bör! :#944burn:

Sedan är det redan till helgen dags för en ny omgång av smålandscupen på uråsa.
Sagt och gjort: Smålandscupen Uråsa 2006-08-13
Körde på uråsa flygfält och fick även med mig tjejen dit. Jäklar vad kul det är att se hur hon står på!!
Där sparas inte på grejerna! Kul att se att hon hanterade rejäla kast som sig bör!!
Kul och lärorikt, även om det inte gick så fort. Efter tävlingen lyckades jag knipa dagens bästa tid,
men sedan kom en speedster som jag lyckats hålla bakom och slog min dagens-bästa-tid med 3 sekunder!! :shock: :shock:
Dom är snabba dom där fusk-lotusarna! :D

Hade tagit med mig verktyg för att skruva lite camber och caster mellan varven,
men vädret uppmuntrade inte direkt till att ligga under och skruva.... :roll:
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#68 Post by patand »

Karl Birgander wrote:Dom är snabba dom där fusk-lotusarna! :D
Näe det är de inte... :P

Eller är de snabbare än de riktiga lotusarna? Bara undrar för de som varit med på Challenge är iaf långsammare än jag varit. 8)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

#69 Post by Karl Birgander »

Har du jämfört fusk-lotus med samma mods som du?
Krävs en del för att hänga på dom där småbilarna...
Det skall även sägas att jim är duktig på att ratta sin!

Detta var också en bana som passade lätta bilar med balans bra. Visst 944 har fin balans, men väger också 500 kg mer!! :shock: :D

Vägde bilen (+mig, ca 60 lit bränsle, reservhjul och allt annat som får plats i sidofacken i bagagen) och det slutade på 1420! :( :(
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#70 Post by patand »

Näe har inte stött på någon fusk-lotus eller riktig lotus med samma mods som min (dvs förbättrat Chassie, det är allt jag har som är moddat på bilen förutom lite lättning).

Att jag ligger före i listan på Challenge kan ju också bero på att man håller igen mer med en dyrare bil?

hmmm 500kg mer bara, trodde Lotusarna och speedsrarna vägde runt 750-800kg i så fall väger ju din bil 600kg mer drygt! :shock: Min 924 väger ca 1100kg med 1/3 dels tank utan förare... med mig som förare ca 1190kg. 230kg lättare än din bil! :shock:

För övrigt vet jag att de går riktigt bra de där bilarna och med rätt förare går det säkertligen att köra riktigt fort även i orignialskick! :) De bilarna har ett koncept som jag verkligen gillar, dvs inte herrejösses mycket motorkraft utan istället låg vikt. :d=:
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

#71 Post by Karl Birgander »

patand wrote:Näe har inte stött på någon fusk-lotus eller riktig lotus med samma mods som min (dvs förbättrat Chassie, det är allt jag har som är moddat på bilen förutom lite lättning).
Har åplarna rullat på r-däck?
patand wrote:Att jag ligger före i listan på Challenge kan ju också bero på att man håller igen mer med en dyrare bil?
Tror jag absolut inte! Men tydligen är speedster lite giftiga när dom släpper, vilket gör att fler kanske håller igen lite för att inte snurra.
patand wrote:hmmm 500kg mer bara, trodde Lotusarna och speedsrarna vägde runt 750-800kg i så fall väger ju din bil 600kg mer drygt! :shock: Min 924 väger ca 1100kg med 1/3 dels tank utan förare... med mig som förare ca 1190kg. 230kg lättare än din bil! :shock:
Sorgligt men sant. Mina viktuppgifter är som sagt med full normalpackning i bilen, när jag slängde ut bagagerumsmatta, reservhjul och allt i sidofacken så blev jag av med ca 60-80 kg (vågen har upplösning på 20 kg och stod och växlade) Lite skillnad mot din strippade historia som även är en 924 som är en bit lättare från början... :)
patand wrote:För övrigt vet jag att de går riktigt bra de där bilarna och med rätt förare går det säkertligen att köra riktigt fort även i orignialskick! :) De bilarna har ett koncept som jag verkligen gillar, dvs inte herrejösses mycket motorkraft utan istället låg vikt. :d=:
Håller jag verkligen med om!! Miata++ ungefär och miata är ju inte direkt tråkig!! :D
Hoppas få testa en opel/lotus nån dag!

F.ö. är vår katt döpt efter Lotus Elise, hon heter Elise!! :D
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#72 Post by patand »

Karl Birgander wrote:Har åplarna rullat på r-däck?
(ingen opel med, bara Lotus) Vet ej angående R111 men det var gatdäck på min kollegas Lotus iaf... kan ju göra lite skillnad... :roll:

Angående vikten så är det klart det gör stor skillnad med några hundra kilo lättare! :) Bra för mig att 924an är ganska lätt från början, för den är inte mycket lättat för att komma ner i 1100kg, bara plasthuv och rensad bakom framstolarna och bakåt... skulle gå att få ner den till runt 1000kg hyfsat enkelt om man ville, men då platsar den inte i Roadsport C längre...

Hoppas också få testa en Olus (Opel/Lotus) av det slaget någon gång. Gärna en Lotus Exsige (hur sjutton stavas det?)... :D

Bra namn på katten! Kanske måste döpa om våran hund... hmmm...:roll:
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

#73 Post by Karl Birgander »

patand wrote:(ingen opel med, bara Lotus) Vet ej angående R111 men det var gatdäck på min kollegas Lotus iaf... kan ju göra lite skillnad... :roll:
Liiiiite.... :D
patand wrote:Angående vikten så är det klart det gör stor skillnad med några hundra kilo lättare! :) Bra för mig att 924an är ganska lätt från början, för den är inte mycket lättat för att komma ner i 1100kg, bara plasthuv och rensad bakom framstolarna och bakåt... skulle gå att få ner den till runt 1000kg hyfsat enkelt om man ville, men då platsar den inte i Roadsport C längre...
Jo, lätta är inte fel.. min är ca 140 kg för tung även när jag slängt ut sakerna om jag inte räknat fel.... Fast i Roadsport B då... Och en speedster är närmast idealisk...

Exige heter dom! :D
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

#74 Post by Karl Birgander »

Sedan sist har jag kört:
2006-09-03 Slalom SMC Kalmar
2006-09-11 Prova på Banåkning på Sviestad

Förutom ett antal landsvägs och kulvägs mil.
Hittills iår har den rullat 1500 mil ungefär i vår ägo och nu står vi i valet och kvalet om den
ska få slita i vinter eller vila lite. Jag har just bestämt mig för att jobba i stället för
plugga och behöver då en transport. Osäker på om det blir denna eller något annat tråkigt och billigt...
I så fall skall nog även hjulvinklarna justeras bort lite från max-camber om det ska på vinterdäck..

Bilen har under ovan körtillfällen fungerat oklanderligt och enligt förväntan! Den är riktigt kul och snabb
när man lär sig den. Joakim Winkler på rejsa som annars kör miata tyckte den var klumpig... :D
Fattar inte vad han pratar om... :D

Blir det avställning så är det tänkt att kam och balansremmar ska få abdikera från sin tron och nya
förmågor ta deras plats. Vill gärna se över växellåda/transaxel också för det har börjat komma
ett otrevligt ljud från dom. Inget alarmerande än, men blir den avställd så kommer lådan ryckas.

Igår var vi och besiktigade pärlan och åkte givetvis därifrån med blankt papper!

Vad annars! Verkar vara mer regel än undantag på detta forum känns det som...
Besiktningskillen hade inte kört S2 innan och tyckte det var liite mer klös än en n/a.
Han undrade om det var en turbo, men då såg jag rött och rättade honom! :D
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

User avatar
Anna E
S-Poster
Posts: 200
Joined: 2006-07-19 11:27:32
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Malmö/Düsseldorf
Contact:

#75 Post by Anna E »

Dags att gå med i PCS tycker jag. Ni hinner nog till lördag (knutan). Din tjej får garanterat plats i damklassen brukar bara vara ca 10 anmälda). Vi behöver lite fler frontmotorporschar i damklassen :D

Dessutom så måste du ju öva lite på knutan inför nästa säsongs mgcc 8)
Anna
911 SC -82 vit
http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=19089

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users