944 S2 -90 | Burbygge pågår
Posted: 2006-04-02 17:02:25
Sådär, efter att ha rotat information i nån månad, terroriserat div bekanta och även er så är det nu klart!
I onsdag ringde jag tidigare ägare och hörde efter om bilen, på torsdag ringde jag och anmälde mitt intresse och fick veta att en annan tänkte komma upp på lördag då även jag tänkt komma upp. Efter snabb diskussion med den bestämmande i hushållet bestämde vi oss för att istället åka upp på fredagen.
efter att ha börjat resan från kalmar (500m) körde vi på ett rådjur, men tur i oturen var att endast en lykta fick sätta livet till....
Väl framme hos säljaren (efter 8 månader i kalmar är man inte i takt med stockholmstrafiken.... ) fick vi se precis vad vi fått beskrivet för oss.
Bilen verkar underbart välskött sånär som på servicebok. allt känns tajt och väl fungerande. provturen blev en dryg timme lång inklusive 40 minuter av klämmande och kontrollerande i varje skrymsle och karossskarv. det faktum att provturen inskränkte sig till stockholms innerstad gjorde att bilen inte riktigt kom till sin rätt, men ändå: sicken underbar körmaskin!
Så vi bestämde oss på stört och lämnade handpenning. på onsdag åker jag upp och betalar resterande belopp och hämtar bilen.
Bilen är alltså en 944 S2 -90 med ca 20800mil på mätaren, vilka jag anser vara korrekta och välskötta.
Till utrustningen hör taklucka och momoratt.
Bilen levereras med 16" originalfälgar med vintersulorna och 17" cup fälgar med bridgestone S-03
Tanken med bilen är att ha en väldigt standard kärra som klarar lite smiskande på banor, inte i prestandasyfte, utan för att ha förbannat kul helt enkelt.
Tidigare BMW 318is var kalas till detta, men miltalet på nästan 30000 och en kaross som började få hål gjorde att det var dags att sondera terrängen.
I början var miata det första alternativet, men användbarheten hos porsche var faktiskt det som tog överhanden.
Så vad som ska göras är:
Byta bromsvätska till motul RBF600 som ligger i förrådet.
Spana på hur jag löser ordentlig bromskylning.
Se över kamkedjeplattor (kamrem ska enligt kvitton var bytt hos sanden för mindre än två år sen.)
Montera mina två sparcostolar (med ställbar rygg) eller skaffa andra
(bygga lite billjud, det är ju även långvägsåket... )
Förresten: i sommarfälgarna står det 993...... som art# innebär det att de eg. är avsedda för 993 karossen?
I onsdag ringde jag tidigare ägare och hörde efter om bilen, på torsdag ringde jag och anmälde mitt intresse och fick veta att en annan tänkte komma upp på lördag då även jag tänkt komma upp. Efter snabb diskussion med den bestämmande i hushållet bestämde vi oss för att istället åka upp på fredagen.
efter att ha börjat resan från kalmar (500m) körde vi på ett rådjur, men tur i oturen var att endast en lykta fick sätta livet till....
Väl framme hos säljaren (efter 8 månader i kalmar är man inte i takt med stockholmstrafiken.... ) fick vi se precis vad vi fått beskrivet för oss.
Bilen verkar underbart välskött sånär som på servicebok. allt känns tajt och väl fungerande. provturen blev en dryg timme lång inklusive 40 minuter av klämmande och kontrollerande i varje skrymsle och karossskarv. det faktum att provturen inskränkte sig till stockholms innerstad gjorde att bilen inte riktigt kom till sin rätt, men ändå: sicken underbar körmaskin!
Så vi bestämde oss på stört och lämnade handpenning. på onsdag åker jag upp och betalar resterande belopp och hämtar bilen.
Bilen är alltså en 944 S2 -90 med ca 20800mil på mätaren, vilka jag anser vara korrekta och välskötta.
Till utrustningen hör taklucka och momoratt.
Bilen levereras med 16" originalfälgar med vintersulorna och 17" cup fälgar med bridgestone S-03
Tanken med bilen är att ha en väldigt standard kärra som klarar lite smiskande på banor, inte i prestandasyfte, utan för att ha förbannat kul helt enkelt.
Tidigare BMW 318is var kalas till detta, men miltalet på nästan 30000 och en kaross som började få hål gjorde att det var dags att sondera terrängen.
I början var miata det första alternativet, men användbarheten hos porsche var faktiskt det som tog överhanden.
Så vad som ska göras är:
Byta bromsvätska till motul RBF600 som ligger i förrådet.
Spana på hur jag löser ordentlig bromskylning.
Se över kamkedjeplattor (kamrem ska enligt kvitton var bytt hos sanden för mindre än två år sen.)
Montera mina två sparcostolar (med ställbar rygg) eller skaffa andra
(bygga lite billjud, det är ju även långvägsåket... )
Förresten: i sommarfälgarna står det 993...... som art# innebär det att de eg. är avsedda för 993 karossen?