944 Turbo -90 | "The Bandit"
- Peedster
- Addict
- Posts: 1170
- Joined: 2004-03-29 09:39:44
- Bilmodell: 924,944,968,GT2
- Årsmodell: 1992
- Location: Stockholm/Täby
- Contact:
Re: 944 Turbo -90 | "The Bandit"
Kanon, beskriv gärna inköpslistan när du är färdig med staget!
Rör sig lådan mycket vid kurvtagning? Måste slita på både växellådsfäste och motorfästen?
Det sägs att staget ska minska påfrestning på drivaxlarna va?
Rör sig lådan mycket vid kurvtagning? Måste slita på både växellådsfäste och motorfästen?
Det sägs att staget ska minska påfrestning på drivaxlarna va?
Nuvarande:
En frontmotor
En mittmotor
En bakmotor
Porsche - Made to be driven
Peedster - Made to drive Porsche
En frontmotor
En mittmotor
En bakmotor
Porsche - Made to be driven
Peedster - Made to drive Porsche
- Bubby
- Turbo-Poster
- Posts: 624
- Joined: 2005-07-10 19:06:52
- Telefon: 0763385357
- Bilmodell: 944 turbo
- Årsmodell: 1987
- Location: Västerås
- Contact:
Re: 944 Turbo -90 | "The Bandit"
Samma sak hände mig på en ny drivknut.. misstänker starkt att lådan drog isär knuten o korgen därmed gick sönder.. ( O ja, Jag börnade vid det tillfället.. konstigt nog så gick knuten när hjulen redan kommit i spinn..)
PORSCHE 944 TURBO -87 alpinvit.
BMW 330Xi -03 M-sport stålgrå.
PCS+R 9488
[url]http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=5485[/url]
[url]http://www.garaget.org/bubby[/url]
BMW 330Xi -03 M-sport stålgrå.
PCS+R 9488
[url]http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=5485[/url]
[url]http://www.garaget.org/bubby[/url]
- DLS
- Addict
- Posts: 3238
- Joined: 2004-07-06 13:29:23
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Vingåker
- Contact:
Re: 944 Turbo -90 | "The Bandit"
Hämtade hem min kära porsche från jobbet med trailer o det var ovant att se den på en trailer
Under tiden jag väntade på drivknuten skulle komma så har jag gjort ett växellåds stag som jag hoppas ska göra nytta.
Efter att ha fått den bättre begagnade löbro drivknuten av Sanden i fredags så vart det stressmeck innan avfärd till lite bilskoj i E-tuna på fredags kvällen
Fick ihop bilen 30 min innan avfärd så jag hann med en kortare provtur o se att växellådan var okej o gjorde en provbörnis på gatan för att se att den begagnade knuten höll måttet You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
- Nahpets
- Addict
- Posts: 1763
- Joined: 2008-01-28 01:34:48
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Sollentuna
- Contact:
Re: 944 Turbo -90 | "The Bandit"
Häftigt med staget. Gjorde du det helt själv?
Monteringshålen på låda och balk med?
Hur är det med ljudet i inne i svävaren ... transmissionsljud (Ser att du har en gummibussning)?
Monteringshålen på låda och balk med?
Hur är det med ljudet i inne i svävaren ... transmissionsljud (Ser att du har en gummibussning)?
- DLS
- Addict
- Posts: 3238
- Joined: 2004-07-06 13:29:23
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Vingåker
- Contact:
Re: 944 Turbo -90 | "The Bandit"
Ja jag gjorde staget av en del parabol fäste o en plåtbit från en oljetank
Man tager vad man haver hemma
Monteringshålen i lådan sitter där original o är gjort för dom tidiga na fästena säger dom lärda.
Så egentligen vore det bästa att byta växelådsbalk samt till det tidiga na fästet som sitter på båda sidorna men då måste man antagligen modifiera lite för oljekylslingan.
Det är inte värre ljud i kupen nu än vad det var innan
Man tager vad man haver hemma
Monteringshålen i lådan sitter där original o är gjort för dom tidiga na fästena säger dom lärda.
Så egentligen vore det bästa att byta växelådsbalk samt till det tidiga na fästet som sitter på båda sidorna men då måste man antagligen modifiera lite för oljekylslingan.
Det är inte värre ljud i kupen nu än vad det var innan
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
- DLS
- Addict
- Posts: 3238
- Joined: 2004-07-06 13:29:23
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Vingåker
- Contact:
Re: 944 Turbo -90 | "The Bandit"
Så då har man införskaffat ett par bättre beg bakdämpare med hjälpfjäder
Jag hoppas att bilen inte blir för hög bak o jag blir tvungen att indexera om stavarna You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
- DLS
- Addict
- Posts: 3238
- Joined: 2004-07-06 13:29:23
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Vingåker
- Contact:
Re: 944 Turbo -90 | "The Bandit"
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
- Peedster
- Addict
- Posts: 1170
- Joined: 2004-03-29 09:39:44
- Bilmodell: 924,944,968,GT2
- Årsmodell: 1992
- Location: Stockholm/Täby
- Contact:
Re: 944 Turbo -90 | "The Bandit"
DLS:
Jag skulle montera ett shortshift från Only944.com men jag får inte loss länkaget från ingående axel i lådan. Alla bultar är lossade och jag har 5-56at och hamrat och bänt men det sitter som berget.
Vågar inte värma där med gasoltuben....
Tips?
Kommer nog att göra lilla länkaget bredvid enligt biltema/jula länkhuvudsprincipen och gängstång i samma veva om jag måste riva ner lådan..
/Peter
Jag skulle montera ett shortshift från Only944.com men jag får inte loss länkaget från ingående axel i lådan. Alla bultar är lossade och jag har 5-56at och hamrat och bänt men det sitter som berget.
Vågar inte värma där med gasoltuben....
Tips?
Kommer nog att göra lilla länkaget bredvid enligt biltema/jula länkhuvudsprincipen och gängstång i samma veva om jag måste riva ner lådan..
/Peter
Nuvarande:
En frontmotor
En mittmotor
En bakmotor
Porsche - Made to be driven
Peedster - Made to drive Porsche
En frontmotor
En mittmotor
En bakmotor
Porsche - Made to be driven
Peedster - Made to drive Porsche
- DLS
- Addict
- Posts: 3238
- Joined: 2004-07-06 13:29:23
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Vingåker
- Contact:
Re: 944 Turbo -90 | "The Bandit"
Hm mitt gled av så lätt så har jag för mig bara jag lossade den lilla skruven som låser fast den mot axelndPeedster wrote:DLS:
Jag skulle montera ett shortshift från Only944.com men jag får inte loss länkaget från ingående axel i lådan. Alla bultar är lossade och jag har 5-56at och hamrat och bänt men det sitter som berget.
Vågar inte värma där med gasoltuben....
Tips?
Kommer nog att göra lilla länkaget bredvid enligt biltema/jula länkhuvudsprincipen och gängstång i samma veva om jag måste riva ner lådan..
/Peter
Det är ingen som dragit en fuling före dig som punktsvetsat fast den?
Ja länkhuvud principen är nog en bra idé om du endå ska byta till shortshift.
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
- DLS
- Addict
- Posts: 3238
- Joined: 2004-07-06 13:29:23
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Vingåker
- Contact:
Re: 944 Turbo -90 | "The Bandit"
Får väl uppdatera lite grann här då.
Bilen har börjat gå lite dåligt vid start (går på 3) men kommer igång efter en liten stund.
Testade att byta till nya tändstift utan resultat.
Slet då bort spridarna o spridare 1 och 4 är kladdiga, precis som förra året så redline har tyvärr inte hjälpt mig
Har inte tagit bort insuget o kollat men antar att det sitter klet där med.
Det är lustigt att det bara är 1:ans o 4:ans spridare som är kletiga, 2:an o 3:an är jätte rena o fina.
Erol på forumet har exakt samma problem o vi har ju likadana spridare så en ide är att det är dålig atomisering på spridaren samt för mycke värme i insuget vid 1:an o 4:an (har för mig att ytter cylindrarna blir varmast?)
Kommer väl ha bilen påställt oktober ut utifall det blir fint väder nån dag, har ju ca 2mm kvar på bakdäcken som ska svarvas av innan vintern då jag har nya federal däck ligger som ska på till nästa säsong.
Ska även test montera nya bakstötdämparna för att se hur hög den blir o om jag ska plocka ner bakvagnen i vinter o renovera upp den samtidigt som jag indexerar stavarna.
Sen i vinter blir det byte av framskivor samt till trickstuff belägg.
Tänkte även byta soppafilter samt rotor o fördelar lock i vinter.
Sen får vi se vad mer vi kommer på
Bilen har börjat gå lite dåligt vid start (går på 3) men kommer igång efter en liten stund.
Testade att byta till nya tändstift utan resultat.
Slet då bort spridarna o spridare 1 och 4 är kladdiga, precis som förra året så redline har tyvärr inte hjälpt mig
Har inte tagit bort insuget o kollat men antar att det sitter klet där med.
Det är lustigt att det bara är 1:ans o 4:ans spridare som är kletiga, 2:an o 3:an är jätte rena o fina.
Erol på forumet har exakt samma problem o vi har ju likadana spridare så en ide är att det är dålig atomisering på spridaren samt för mycke värme i insuget vid 1:an o 4:an (har för mig att ytter cylindrarna blir varmast?)
Kommer väl ha bilen påställt oktober ut utifall det blir fint väder nån dag, har ju ca 2mm kvar på bakdäcken som ska svarvas av innan vintern då jag har nya federal däck ligger som ska på till nästa säsong.
Ska även test montera nya bakstötdämparna för att se hur hög den blir o om jag ska plocka ner bakvagnen i vinter o renovera upp den samtidigt som jag indexerar stavarna.
Sen i vinter blir det byte av framskivor samt till trickstuff belägg.
Tänkte även byta soppafilter samt rotor o fördelar lock i vinter.
Sen får vi se vad mer vi kommer på
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
-
- NA-Poster
- Posts: 24
- Joined: 2011-05-23 18:37:40
- Bilmodell: 951 3.0 8V
- Årsmodell: 1990
- Location: Kochersberg
- Contact:
Re: 944 Turbo -90 | "The Bandit"
Swap injectors 1&4 for 2&3 to see if it makes a difference...? Shouldn't solve anything but at least you will know for sure it's the injectors.
- DLS
- Addict
- Posts: 3238
- Joined: 2004-07-06 13:29:23
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Vingåker
- Contact:
Re: 944 Turbo -90 | "The Bandit"
yes i will try that
if it´s the same problem after the swap maybe it´s the heat in nr 1 and 4:s intake that does it.
We will see
if it´s the same problem after the swap maybe it´s the heat in nr 1 and 4:s intake that does it.
We will see
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
- DLS
- Addict
- Posts: 3238
- Joined: 2004-07-06 13:29:23
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Vingåker
- Contact:
Re: 944 Turbo -90 | "The Bandit"
I brist på annat att göra så har jag idag byggt om min porsche till hot rod
Monterade dom nya stötdämparna bak o den vart visst 3 cm högre bak nu o satans vad hård den vart
Ser ju för j.vligt ut
Så jag vet vad jag har för roligt jobb framför mig i vinter, indexera om stavarna
Monterade dom nya stötdämparna bak o den vart visst 3 cm högre bak nu o satans vad hård den vart
Ser ju för j.vligt ut
Så jag vet vad jag har för roligt jobb framför mig i vinter, indexera om stavarna
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
- DLS
- Addict
- Posts: 3238
- Joined: 2004-07-06 13:29:23
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Vingåker
- Contact:
Re: 944 Turbo -90 | "The Bandit"
Har äntligen tagit tag i min bil o gjort en hel del.
Jag har:
* Bytt lambda sond.
* Bytt rotor samt fördelare.
* Bytt olja + oljefilter.
* Bytt till nya bromsskivor o belägg fram samt målat bromsoken.
* Bytt soppa filter + borrat ur backventilen ur soppa pumpen.
* Rengjort catchtanken.
* Rivit bort spridarna för rengöring.
Jag borrade upp backventilen från typ 3mm hål till 8mm hål, vart en jäkla skillnad på hål
Jag testade även att kapa isär mitt gamla soppafilter för att se hur det såg ut i o det var hur fint som helst inte nått skit alls som gick att se, pappen såg jätte fint ut på filterytan.
Nu är det snart bara indexeringen av bakvagnen kvar att göra.
Jag har:
* Bytt lambda sond.
* Bytt rotor samt fördelare.
* Bytt olja + oljefilter.
* Bytt till nya bromsskivor o belägg fram samt målat bromsoken.
* Bytt soppa filter + borrat ur backventilen ur soppa pumpen.
* Rengjort catchtanken.
* Rivit bort spridarna för rengöring.
Jag borrade upp backventilen från typ 3mm hål till 8mm hål, vart en jäkla skillnad på hål
Jag testade även att kapa isär mitt gamla soppafilter för att se hur det såg ut i o det var hur fint som helst inte nått skit alls som gick att se, pappen såg jätte fint ut på filterytan.
Nu är det snart bara indexeringen av bakvagnen kvar att göra.
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
- DLS
- Addict
- Posts: 3238
- Joined: 2004-07-06 13:29:23
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Vingåker
- Contact:
Re: 944 Turbo -90 | "The Bandit"
Glömt att uppdatera här
Bilen har numera plastbussningar i bakvagnen o fått ner den på backen igen
Jäklar vilken skillnad på hårdhet det vart bak med nya dämparna med hjälpfjäder.
Bilen har även fått nya federal bakdäck o gick igenom besiktningen igår med nöd o näppe som vanligt på lambda värdena, skulle behöva kunna ändra i mappen själv vid låglast tror jag då den går bra på dellast o full last.
Bilen har numera plastbussningar i bakvagnen o fått ner den på backen igen
Jäklar vilken skillnad på hårdhet det vart bak med nya dämparna med hjälpfjäder.
Bilen har även fått nya federal bakdäck o gick igenom besiktningen igår med nöd o näppe som vanligt på lambda värdena, skulle behöva kunna ändra i mappen själv vid låglast tror jag då den går bra på dellast o full last.
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
Who is online
Users browsing this forum: No registered users