944 Turbo -90 | "The Bandit"

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Message
Author
User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4613
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 944 Turbo -90 | "The Bandit"

#766 Post by Cédric »

DLS wrote: 2019-08-23 08:55:27 Håller på o finjusterar bensin mappen så jag kan åka o bromsa bilen i år är planen sen blir det byte till e85 o ny bromsning.

Har efter tips från Jocke här på forumet äntligen slagit till på nya huvdämpare så jag kan pensionera min huv pinne 😎

HM kan inte lägga till bilder direkt då dom är förstora 😐
Önskar forumets uppladdningsfunktion kunde förminska automatiskt.
Jag har pratat lite med Anders (som lyckades få igång forumet igen) om möjligheterna att implementera en image resize, inte heeelt omöjligt att han kan hjälpa till med det för det finns färdiga lösningar. Känns enormt viktigt för att folk ska kunna använda forumet framöver.

Blir kul att se hur det går vid bromsningen !

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3238
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

Re: 944 Turbo -90 | "The Bandit"

#767 Post by DLS »

Cédric wrote: 2019-08-23 12:22:32
DLS wrote: 2019-08-23 08:55:27 Håller på o finjusterar bensin mappen så jag kan åka o bromsa bilen i år är planen sen blir det byte till e85 o ny bromsning.

Har efter tips från Jocke här på forumet äntligen slagit till på nya huvdämpare så jag kan pensionera min huv pinne 😎

HM kan inte lägga till bilder direkt då dom är förstora 😐
Önskar forumets uppladdningsfunktion kunde förminska automatiskt.
Jag har pratat lite med Anders (som lyckades få igång forumet igen) om möjligheterna att implementera en image resize, inte heeelt omöjligt att han kan hjälpa till med det för det finns färdiga lösningar. Känns enormt viktigt för att folk ska kunna använda forumet framöver.

Blir kul att se hur det går vid bromsningen !
Ja en sån funktion vore kanon :#pray:
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4332
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: 944 Turbo -90 | "The Bandit"

#768 Post by Erol »

DLS wrote: 2019-08-23 08:55:27HM kan inte lägga till bilder direkt då dom är förstora 😐
Önskar forumets uppladdningsfunktion kunde förminska automatiskt.
Är ju inte direkt svårt att förminska bilder i telefonen och det går ju att lägga till relativt stora bilder som det är just nu.
DJI_0033-01.jpeg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3238
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

Re: 944 Turbo -90 | "The Bandit"

#769 Post by DLS »

Okej så jag var o bromsa bilen igår och jag hade förstått att jag skulle bli besviken men inte mega besviken.

Nått verkar inte stå rätt till.

Jag fick ut ur motorn
Vid 0,7 bar 255hp
Vid 0,9 bar 273hp
Vid 1,1 bar 284hp

Det känns som det saknas minst 50hk

Tror endera hela tändningen står fel mot btdc eller så måste jag höja tändmappen
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4613
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 944 Turbo -90 | "The Bandit"

#770 Post by Cédric »

Gissad effekt i motorn ? Vad var det på hjulen?

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3238
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

Re: 944 Turbo -90 | "The Bandit"

#771 Post by DLS »

Kommer inte ihåg vad det vart på högsta men har för mig den gav 213 på hjulen på lägsta ladd
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

User avatar
safe
Addict
Posts: 1414
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 944 Turbo -90 | "The Bandit"

#772 Post by safe »

Den verkar ju inte svara bra på ökat laddtryck.
Vad har du för sprut?
Ni provade inte att justera tändningen? Kan du låst tändningen till 0 grader och verifiera 0 punkten med lampa?

Edit: Peeps Vems ser jag nu. Åk och mappa bilen ordentligt någonstans. Jag fick göra rätt mycket justeringar på mitt Peep-vems.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3238
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

Re: 944 Turbo -90 | "The Bandit"

#773 Post by DLS »

Ja det är troligt att jag måste stroba tändningen o se att den verkligen står rätt o sen se till o mappa den ordentligt. Trodde peeps mapp skulle vara bättre.
Fått tips om att min kam inte alls funkar på en turbo också
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4613
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 944 Turbo -90 | "The Bandit"

#774 Post by Cédric »

DLS wrote: 2019-09-11 09:12:12 Kommer inte ihåg vad det vart på högsta men har för mig den gav 213 på hjulen på lägsta ladd
Isåfall är nog siffrorna du visade tidigare tom lite optimistiska. Känns som väldigt låga siffror, antar att du inte mäter EGT, om tändingen står riktigt sent borde det synas på skyhöga tempar. Den dyker verkligen drastiskt med höjt ladd, vad är det för turbo+kam du har ? Har du någon tändmapp man kan kika på? Att dubbelkolla nollan är såklart en bra grej oavsett.

/Mvh

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3238
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

Re: 944 Turbo -90 | "The Bandit"

#775 Post by DLS »

Turbon är en specialbyggd k27/8 och kammen är en DBilas 272 graders.

Har fått höra att min kam inte alls funkar bra på en turbo. För mycket överlapp.

Men första jag ska göra i allafall innan jag byter kam är stroba nollan och sen höja tändkurvan rätt mycket om nollan stämmer.

Jag kan mäta egt var dum nog o inte göra det.
Men jag ska ut på vägen o göra ett par fullgasrepor och logga egt o se vart vi hamnar.
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3238
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

Re: 944 Turbo -90 | "The Bandit"

#776 Post by DLS »

Tändmapp 02.png
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

User avatar
safe
Addict
Posts: 1414
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 944 Turbo -90 | "The Bandit"

#777 Post by safe »

40 grader verkar ju inte toklite i alla fall, om 0 punkten är rätt.
Det är rätt skönt att ha bilen på rullar och kunna hålla en jämn belastning och se om motorn äter upp tändningen man lägger på. Inte för att jag gjort det själv, men har suttit bredvid...

Har du tajmat kammen rätt?
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3238
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

Re: 944 Turbo -90 | "The Bandit"

#778 Post by DLS »

Jag har fått tips om att avancera kammen lite
Så det blir också nått jag ska se över.
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

User avatar
Nilsson
S-Poster
Posts: 192
Joined: 2005-05-27 10:59:43
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1986
Location: Växjö
Contact:

Re: 944 Turbo -90 | "The Bandit"

#779 Post by Nilsson »

Finns logg på EGT och knack så bör du kunna hitta rätt bättre med tändningen, med nuvarande map så lär EGT ligga på runt 950 grader C.
Leksak: Porsche 944 turbo

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4613
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 944 Turbo -90 | "The Bandit"

#780 Post by Cédric »

Ser ju ganska konservativt ut, lite märkligt att den är konstant från 3200rpm och uppåt. , men strobe nollan och EGT mätning är helt klart ett bra steg. Vad jag kunde hitta verkar kammen ha 112 nockvinkel, så borde funka ganska bra med turbo, om den står rätt. Turbon är ju en relik, men borde räcka en bit till helt klart.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users