944 Turbo -90 | "The Bandit"
- DLS
- Addict
- Posts: 3238
- Joined: 2004-07-06 13:29:23
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Vingåker
- Contact:
Re: 944 Turbo -90 | "The Bandit"
Ja dom saker jag ska göra är:
* Kontrollera nollan
* Avancera kammen.
* Höja tändmappen.
Overlap är på 0,9 o det ska inte vara så mycket enligt dom som kan.
Duration: : 272
Peak timing: : 112
Valve lift: : 12,0
Lift at TDC: : 0,9
Valve timing: : 24/68 - 68/24
* Kontrollera nollan
* Avancera kammen.
* Höja tändmappen.
Overlap är på 0,9 o det ska inte vara så mycket enligt dom som kan.
Duration: : 272
Peak timing: : 112
Valve lift: : 12,0
Lift at TDC: : 0,9
Valve timing: : 24/68 - 68/24
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
- Fredrik Nyqvist
- Carrera-Poster
- Posts: 320
- Joined: 2009-08-22 14:12:41
- Bilmodell: Porsche 944 Turbo
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 944 Turbo -90 | "The Bandit"
Är inte så haj på de tekniska delarna ni diskuterat hittills, men jag och en kille till med 951 som köpt VEMS från Peep och sedan mappat hos Dahlbäck har ju varit tvungen att bygga om vissa delar av boxen för att den inte fungerat riktigt bra (eller till och med fel?). Det var dels något med spridarstyrningen, men jag har nåt vagt minne om att det var nåt mer även om jag inte alls kommer på vad, eller om, det var. Vet inte hur man konstaterar om sånna saker funkar som de ska, men tänkte iaf bara nämna att det kanske kan finnas anledning att vara lite extra uppmärksam och att det kanske inte nödvändigtvis behöver vara något i din motor-setup som behöver ändras.
- safe
- Addict
- Posts: 1443
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 944 Turbo -90 | "The Bandit"
När du säger det så fick jag montera en diod för tomgångsmotorn som han hade glömt. Utan den så svarade inte tomgångsmotorn alls på tilltal....Fredrik Nyqvist wrote: ↑2019-09-12 09:50:46 Är inte så haj på de tekniska delarna ni diskuterat hittills, men jag och en kille till med 951 som köpt VEMS från Peep och sedan mappat hos Dahlbäck har ju varit tvungen att bygga om vissa delar av boxen för att den inte fungerat riktigt bra (eller till och med fel?). Det var dels något med spridarstyrningen, men jag har nåt vagt minne om att det var nåt mer även om jag inte alls kommer på vad, eller om, det var. Vet inte hur man konstaterar om sånna saker funkar som de ska, men tänkte iaf bara nämna att det kanske kan finnas anledning att vara lite extra uppmärksam och att det kanske inte nödvändigtvis behöver vara något i din motor-setup som behöver ändras.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
- DLS
- Addict
- Posts: 3238
- Joined: 2004-07-06 13:29:23
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Vingåker
- Contact:
Re: 944 Turbo -90 | "The Bandit"
Ja det har varit en del strul med hans pnp kit
Vet att han gjorde fel o vände på polerna på svänghjulsgivaren på en batch så många fick problem med misständning över 5000rpm.
Vad jag kan se så lirar boxen som den ska med allt.
Hade boxen inställd för lågohms spridare när jag försökte starta första gången men då starta den inte men så fort jag bytte till högohms inställning hoppa den igång.
En grej jag såg var att jag och 2 amerikanska configfiler har 82 grader btdc medans Fredriks har 84 grader
Vet att han gjorde fel o vände på polerna på svänghjulsgivaren på en batch så många fick problem med misständning över 5000rpm.
Vad jag kan se så lirar boxen som den ska med allt.
Hade boxen inställd för lågohms spridare när jag försökte starta första gången men då starta den inte men så fort jag bytte till högohms inställning hoppa den igång.
En grej jag såg var att jag och 2 amerikanska configfiler har 82 grader btdc medans Fredriks har 84 grader
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
- safe
- Addict
- Posts: 1443
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 944 Turbo -90 | "The Bandit"
Det är trevligt med PnP men om det inte är 100% så faller vitsen lite.
Det är inte så svårt att göra sin egen kabelhärva om man har alla kontakter, så nästa bil jag EFI:erar kommer jag köpa ett kommersiellt system, lutar åt MaxxECU, blir marginellt dyrare.
Det är inte så svårt att göra sin egen kabelhärva om man har alla kontakter, så nästa bil jag EFI:erar kommer jag köpa ett kommersiellt system, lutar åt MaxxECU, blir marginellt dyrare.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
- safe
- Addict
- Posts: 1443
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 944 Turbo -90 | "The Bandit"
0.9 är inte overlap, det är bara ett mått på hur du time:ar kammen, det finns säkert ett intervall där som du kan använda.
Overlap då får du rita ett diagram på duration för insug och avgas och se hur mycket kurvorna överlappar varandra. Peak timing är grader mellan topparna (cam lobe separation) för insug och avgas, "snälla" kammar brukar ligga på 112-113, "vassa" kammar nedåt 100. Ju smalare vinkel, desto mer overlap mellan ventilerna, tillsammans med lyft eftersom man är begränsad i hur fort man kan öppna och stänga en ventil.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
- DLS
- Addict
- Posts: 3238
- Joined: 2004-07-06 13:29:23
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Vingåker
- Contact:
Re: 944 Turbo -90 | "The Bandit"
Ok. Då missuppfattade jag det som sas till mig.
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
-
- Turbo-Poster
- Posts: 663
- Joined: 2009-06-02 17:03:16
- Bilmodell: 924S
- Årsmodell: 1986
- Location: Mönsterås
- Contact:
Re: 944 Turbo -90 | "The Bandit"
Tråkigt att det inte blir som man tänkt. Är Peep tillmötesgående och hjälpsam?
Bengt
Bengt
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)
924S -86 Esset (fka N.N.)
- DLS
- Addict
- Posts: 3238
- Joined: 2004-07-06 13:29:23
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Vingåker
- Contact:
Re: 944 Turbo -90 | "The Bandit"
Jodå han svarar på dom frågor jag ställer men brukar ta en stund innan han svarar. Förstår det också. Han har ju ett privatliv också och förmodligen många som ställer frågor hela tiden.
Har köpt en tändinställningslampa så jag kan kolla nollan sen har jag upptäckt en sak som kan ha med problemet o göra.
Clt/map ignition table.
Den backar tändningen rejält om tempen går över ,95 grader på kylvattnet , jag tror jag har högre temp än det pga att jag kör med evans cooling.
Kollade på Fredriks config fil och i hans är det inställt o börja backa vid 105 grader.
Har köpt en tändinställningslampa så jag kan kolla nollan sen har jag upptäckt en sak som kan ha med problemet o göra.
Clt/map ignition table.
Den backar tändningen rejält om tempen går över ,95 grader på kylvattnet , jag tror jag har högre temp än det pga att jag kör med evans cooling.
Kollade på Fredriks config fil och i hans är det inställt o börja backa vid 105 grader.
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
- jockes
- Carrera-Poster
- Posts: 380
- Joined: 2007-10-01 14:27:03
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1987
- Location: Norrköping
- Contact:
Re: 944 Turbo -90 | "The Bandit"
Nu är jag ingen expert på timing maps, men jag är ganska bra på siffror.
I din tabell backar du tändningen ganska hårt vid högre rpm och ju högre map desto mer backar du av.
Detta korresponderar mot dina effektsiffror. De timing maps jag kollat på backar inte av tändning lika hårt som du gör.
Hur såg effekten ut under 4000 rpm?
Som sagt ingen expert, bara en iaktagelse bakom skrivbordet.
Min biltråd
PCS 14631
KKK 26/27 med 360° ax-lager, Portad topp, Mirafrästa säten med fullradie, Slipade ventiler, Portat insug, Enem kamaxel, Avhängda balansaxlar, Ställbar BTR, 044-pump, Större IC + grövre tryckrör, Öppen HKS dump, Sandens wastegate-fjäder, 3" ifrån turbon, Inget katalysatorkrav , 998cc Delphi, E85, Lindsey MAF Stage 2, Revline chip, EBC, ECUMaster DET3, AEM BBL.
PCS 14631
KKK 26/27 med 360° ax-lager, Portad topp, Mirafrästa säten med fullradie, Slipade ventiler, Portat insug, Enem kamaxel, Avhängda balansaxlar, Ställbar BTR, 044-pump, Större IC + grövre tryckrör, Öppen HKS dump, Sandens wastegate-fjäder, 3" ifrån turbon, Inget katalysatorkrav , 998cc Delphi, E85, Lindsey MAF Stage 2, Revline chip, EBC, ECUMaster DET3, AEM BBL.
- DLS
- Addict
- Posts: 3238
- Joined: 2004-07-06 13:29:23
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Vingåker
- Contact:
Re: 944 Turbo -90 | "The Bandit"
Ja den backar hårt på 250kpa linjen men när jag laddar 1,25 tex så borde snittet bli 16 men på min visning har den backat betydligt mer typ till 12,5 dvs dragit bort 3,5 grad. Har skickat en logg till peep så han kan kolla igenom mina inställningar. Den borde i allafall ge mera effekt vid 1 bar innan den backar men det är nått som är knas.
Tändkurvan kommer att göras om och höjas vid 200 samt 250kpa linjen + höjas lite ju högre varvet blir också.
Tändkurvan kommer att göras om och höjas vid 200 samt 250kpa linjen + höjas lite ju högre varvet blir också.
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
- safe
- Addict
- Posts: 1443
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 944 Turbo -90 | "The Bandit"
250 kpa det är 2.5bar eller hur?
Dum fråga men har du rätt map-sensor?
Dum fråga men har du rätt map-sensor?
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
- jockes
- Carrera-Poster
- Posts: 380
- Joined: 2007-10-01 14:27:03
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1987
- Location: Norrköping
- Contact:
Re: 944 Turbo -90 | "The Bandit"
Du har inga grafer ifrån bänkningarna?
Kollar man t.ex. på följande exempel av Dougs951S på Rennlist, så ligger du 3-4 grader under i områdena runt maxeffekt.
"For reference, here is a very conservative ignition map I ran on E85. I could have pushed a lot more, but this is basically what I used to start the car and do a basic tune on. It would work well for a dialed in pump gas car."
Kollar man t.ex. på följande exempel av Dougs951S på Rennlist, så ligger du 3-4 grader under i områdena runt maxeffekt.
"For reference, here is a very conservative ignition map I ran on E85. I could have pushed a lot more, but this is basically what I used to start the car and do a basic tune on. It would work well for a dialed in pump gas car."
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Min biltråd
PCS 14631
KKK 26/27 med 360° ax-lager, Portad topp, Mirafrästa säten med fullradie, Slipade ventiler, Portat insug, Enem kamaxel, Avhängda balansaxlar, Ställbar BTR, 044-pump, Större IC + grövre tryckrör, Öppen HKS dump, Sandens wastegate-fjäder, 3" ifrån turbon, Inget katalysatorkrav , 998cc Delphi, E85, Lindsey MAF Stage 2, Revline chip, EBC, ECUMaster DET3, AEM BBL.
PCS 14631
KKK 26/27 med 360° ax-lager, Portad topp, Mirafrästa säten med fullradie, Slipade ventiler, Portat insug, Enem kamaxel, Avhängda balansaxlar, Ställbar BTR, 044-pump, Större IC + grövre tryckrör, Öppen HKS dump, Sandens wastegate-fjäder, 3" ifrån turbon, Inget katalysatorkrav , 998cc Delphi, E85, Lindsey MAF Stage 2, Revline chip, EBC, ECUMaster DET3, AEM BBL.
- DLS
- Addict
- Posts: 3238
- Joined: 2004-07-06 13:29:23
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Vingåker
- Contact:
Re: 944 Turbo -90 | "The Bandit"
Ja jag har tyvärr bara 250kpa sensorn så jag är begränsad till 1,5 bars laddtryck. Borde tagit 300kpa sensor från början men vi får se om jag byter senare.
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
- DLS
- Addict
- Posts: 3238
- Joined: 2004-07-06 13:29:23
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Vingåker
- Contact:
Re: 944 Turbo -90 | "The Bandit"
Jo jag ska slänga upp grafernajockes wrote: ↑2019-09-16 13:44:03 Du har inga grafer ifrån bänkningarna?
Kollar man t.ex. på följande exempel av Dougs951S på Rennlist, så ligger du 3-4 grader under i områdena runt maxeffekt.
"For reference, here is a very conservative ignition map I ran on E85. I could have pushed a lot more, but this is basically what I used to start the car and do a basic tune on. It would work well for a dialed in pump gas car."
timing_map_7dd151bdcbde90ba9dfa3612d3972c9e7035367e.png
E85 and It would work well for a dialed in pump gas car IGNITION MAP.png
Tyvärr var jag ju dum o inte startade upp min dator o körde loggar.
Har jämfört en himla massa tändkurvor och vet att den är konservativ men tycker den borde ge mera.
Dougs är ju anpassad för e85 o vet inte inte om jag törs slänga dit den på min o bensin.
Frågan är fortfarande varför den stryper tändningen. Vill hitta felet till det innan jag börjar höja tändmappen.
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
Who is online
Users browsing this forum: No registered users