Efter att ha uthärdat ett par månaders absistens efter att jag vinkat av Colibri Green blev det dags för nästa transaxeläventyr!
Efter att ha haft korrespondans i en dryg månad lyckades jag äntligen komma överens med forumkändisen harpin om ett köp av hans 931. Han hade lagt ut en annon i säljesdelen av forumet för drygt två år sedan. En annons som antydde en viss tvekan till försäljning, en spaning som stämde väl med verkligheten. Men som sagt, efter en dryg månad var vi överens och jag begav mig från Lundatrakten i Skåne till landsbygden utanför Nyköping. Harpin, som inte är överjävlig på att digital kommunikation, visade sig vara en väldigt trevlig säljare som tagit galet väl hand om bilen.
Efter en del provkörning och koll på att labdavärdena var de önskvärda(vars siffror Cedrick förtjänstfullt informerat mig om) gjordes slag i saken och pengar bytte ägare och nycklar likaså.
Då jag kanppt vågat köra mer än 10 mil med min förra 924 från -78 så var jag inte helt övertygad om att denna skulle klara 50 mil problemfritt. Men hon gick otroligt fint och betade av kommun efter kommun i stadiga 140 utan att klaga en enda gång. Oerhört förtroendeingivande (ord jag sannolikt får äta upp).
Var vore en biltråd utan bilder:
För att vara en 43-år gammal bil är skicket riktigt fint. Med köpet följde en diger pärm med alla inköp och investeringar som gjorts de senaste 10-åren vilka summeras till en stadig summa om 89.000:-! Wow! De största delarna är motorrenovering med JE-kolvar, 123-ignition och digitala hjälpmedel som Zeitronix och Phormula Knocksensor.
Är väl inte helt hundra på hur jag ska läsa av knocksensorn:
Vad betyder egentligen 02 knock? Någon som vet? Vid vilka siffror ska man oroas?
Kan även tillägga att det med köpet följde en massa reservdelar. Ett helt block, en hel topp, fyra stora plastbyttor med allt från WUR, oljepump till startmotor. Fyra fälgar med samma mönster som på bilderna ovan (har de ett namn? De är iaf mina favoritfälgar till 931, sjukt snygga!)
Så vad är planen med Diamantsilber? Egentligen bara att köra och njuta. Jobbpendla fina dagar. Kanske prova på en trackday! Vågar man?
Är också medveten om att det är en 931 och att detta är känsliga maskiner. Något som också gör mig kallsvettig. Är jag kompetent nog att lösa potentiella problem? Känns som ett tungt ansvar och med enbart en carport är meckandet inte helt enkelt.
En annan fråga, ser bilen något sänkt ut?
Nåväl, tänkte att det har ett värde i att göra en tråd om en 931 då dessa blir allt ovanligare och det känns fint att veta var de tar vägen. Kommer att uppdatera i tråden när saker sker eller frågor uppstår.
Men är sjukt nöjd med köpet! Vilken bil!
931 -81 | Diamantsilber
-
- S-Poster
- Posts: 66
- Joined: 2022-06-13 19:43:16
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1978
- Location: Skåne
- Contact:
931 -81 | Diamantsilber
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by bockastyre on 2024-05-07 11:46:28, edited 1 time in total.
- [Bobo]
- Addict
- Posts: 3899
- Joined: 2010-09-04 19:38:44
- Bilmodell: 931-81
- Årsmodell: 1981
- Location: Linköping
- Contact:
Re: 931 -81 | Diamantsilber
Grattis!
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
- Cédric
- Addict
- Posts: 4635
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 931 -81 | Diamantsilber
Riktigt kul att du köpte den, förhoppningsis får den gå lite mer nu än vad den gjort senaste åren. Sist jag såg den var nog när jag åkte med i den på nån av värmdökörningarna som gjordes förr med 944sverige gänget:)
Den verkar få bränsle som den ska (förhoppningsvis någorlunda lika på alla cylindrar), så den enda okända faktorn är tändsysytemet och hur det är mappat. Till skillnad från orginal tändsystem så har den ingen sensor för laddtryckstempen, så du kan ju undvika att hamra ihjäl bilen om det är 35+ grader ute, eller om den stått stilla och hettat upp motorrummet ordentligt. Eftersom hela tändsystemet går på kamens position är det förstås viktigt att kam och vevaxel alltid är linjerade med varandra som det ska vara från fabrik, sätter man kamremen en tand fel betyder det att hela tändkurvan också förskjuts rätt mycket.
Kom bara ihåg att alltid tanka 98oktan, inga undantag
En ide kan ju vara att börja med lite konbana om du vill testa köra lite hårdare, och se att allt verkar funka innan du ger dig på större äventyr. Är det rätt byggt och justerat ska den hålla ihop fint för all tänkbar hårdkörning.
Den knackvarningen är ju rätt bra, huruvida den är rätt inställd har jag ingen aning om. Du kan ju kolla på deras videos på ks3, det viktiga är att den är intställd på rätt frekvens för clyinderstorleken. Har du dragit den till varvstopp? Vilket värde får du då?
https://www.youtube.com/user/phormulaknock/videos
btw, kan någon rensa bort den ryska skräppostaren?
Den verkar få bränsle som den ska (förhoppningsvis någorlunda lika på alla cylindrar), så den enda okända faktorn är tändsysytemet och hur det är mappat. Till skillnad från orginal tändsystem så har den ingen sensor för laddtryckstempen, så du kan ju undvika att hamra ihjäl bilen om det är 35+ grader ute, eller om den stått stilla och hettat upp motorrummet ordentligt. Eftersom hela tändsystemet går på kamens position är det förstås viktigt att kam och vevaxel alltid är linjerade med varandra som det ska vara från fabrik, sätter man kamremen en tand fel betyder det att hela tändkurvan också förskjuts rätt mycket.
Kom bara ihåg att alltid tanka 98oktan, inga undantag
En ide kan ju vara att börja med lite konbana om du vill testa köra lite hårdare, och se att allt verkar funka innan du ger dig på större äventyr. Är det rätt byggt och justerat ska den hålla ihop fint för all tänkbar hårdkörning.
Den knackvarningen är ju rätt bra, huruvida den är rätt inställd har jag ingen aning om. Du kan ju kolla på deras videos på ks3, det viktiga är att den är intställd på rätt frekvens för clyinderstorleken. Har du dragit den till varvstopp? Vilket värde får du då?
https://www.youtube.com/user/phormulaknock/videos
btw, kan någon rensa bort den ryska skräppostaren?
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
- Ingemansson
- Carrera-Poster
- Posts: 355
- Joined: 2021-03-15 21:48:12
- Bilmodell: Porsche 924
- Årsmodell: 1983
- Contact:
Re: 931 -81 | Diamantsilber
Grattis! Verkar att vara en fantastiskt fin bil.
Oscar Ingemansson
Porsche 924 -83 Roadsport
Porsche 924 -83 Roadsport
-
- S-Poster
- Posts: 66
- Joined: 2022-06-13 19:43:16
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1978
- Location: Skåne
- Contact:
Re: 931 -81 | Diamantsilber
Tack!
Tack, yes indeed!
Ja, den har rullt 300 mil de senaste 7 åren. Jag har hunnit med 70 mil på 5 dagar, så det ser ljust ut!
Bra info! Visste inte att tempen spelade roll där, men det känns ju fullt rimligt. Sist jag tryckte på gick boosten upp till 0,7, vilket väl är för mycket? Bör man justera ned något? Förstått att man gör det på WUR? Någon skruv där eller?Cédric wrote: ↑2024-05-07 08:47:45 Till skillnad från orginal tändsystem så har den ingen sensor för laddtryckstempen, så du kan ju undvika att hamra ihjäl bilen om det är 35+ grader ute, eller om den stått stilla och hettat upp motorrummet ordentligt.
Kom bara ihåg att alltid tanka 98oktan, inga undantag
Alltid 98!
Yes, har gått med i PCS och de har väl en del slalomevents. Mjukstart.
Varvstopp? Ursäkta en rookie, innebär det att varva max? Låter som något man vill undvika väl?
-
- Turbo-Poster
- Posts: 655
- Joined: 2009-06-02 17:03:16
- Bilmodell: 924S
- Årsmodell: 1986
- Location: Mönsterås
- Contact:
Re: 931 -81 | Diamantsilber
Grattis till en nätt och fin bil
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)
924S -86 Esset (fka N.N.)
-
- S-Poster
- Posts: 66
- Joined: 2022-06-13 19:43:16
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1978
- Location: Skåne
- Contact:
- balansaxel
- Turbo-Poster
- Posts: 779
- Joined: 2004-03-30 05:59:49
- Bilmodell: 931 -81 20V turbo
- Årsmodell: 1981
- Location: Sundsvall
- Contact:
Re: 931 -81 | Diamantsilber
Fin
931 Gts replika 20V turbo -81 Restomod
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=30523" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS 13999
/Magnus
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=30523" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS 13999
/Magnus
- Cédric
- Addict
- Posts: 4635
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 931 -81 | Diamantsilber
Hög temp ut ur turbon in i motorn gör motorn känsligare för knack, därför införde man tempsensorn på s2 systemet när man samtidigt höjde kompressionen som en extra säkerhet för varma dagar. den sensorn finns ju inte på 123 ignition, men det kommer nog funka bra ändå Vet förresten inte hur 123 tändningen funkar map på varvstopp, jag antar att något är konfigurerat, förhoppningsvis kan man inte varva den mer än 6500rpm ungefärbockastyre wrote: ↑2024-05-07 12:32:19Bra info! Visste inte att tempen spelade roll där, men det känns ju fullt rimligt. Sist jag tryckte på gick boosten upp till 0,7, vilket väl är för mycket? Bör man justera ned något? Förstått att man gör det på WUR? Någon skruv där eller?Cédric wrote: ↑2024-05-07 08:47:45 Till skillnad från orginal tändsystem så har den ingen sensor för laddtryckstempen, så du kan ju undvika att hamra ihjäl bilen om det är 35+ grader ute, eller om den stått stilla och hettat upp motorrummet ordentligt.
Kom bara ihåg att alltid tanka 98oktan, inga undantag
Alltid 98!
Yes, har gått med i PCS och de har väl en del slalomevents. Mjukstart.
Varvstopp? Ursäkta en rookie, innebär det att varva max? Låter som något man vill undvika väl?
Vet inte hur det ser ut just där du bor, men det brukar inte vara jättelångt till närmsta PCS slalom, du kan ju upptäcka andra saker du vill ändra på eller vill fixa, som däck, hjulinställning, rattplacering (den är knepig orginal, man får sjukt mycket mer plats för knäna om man spacear ut ratten, eller något annat smått som behöver fixas.
0.7 bar är inom tolerans (0,62-0,68bar om man ska vara exakt ), jag har som sagt kört med s1 fjäder i min WG (0,7) istället för 0,65) och det fungerade bra. Den ska hålla laddtrycket stabilt, om det börjar dra iväg är något fel, kanske en slang till wastegaten som jobbat sig lös eller liknande, då bör man sluta gasa omgående.
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
Who is online
Users browsing this forum: No registered users