944 -83 | Elbilen

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
bexander
NA-Poster
Posts: 32
Joined: 2011-01-12 08:07:05
Bilmodell: 944 -84
Location: Göteborg
Contact:

944 -83 | Elbilen

#1 Post by bexander »

Hej allesammans

Jag letade egentligen efter en lämplig 924 men så fick jag tag i denna 944 som rullande kaross dvs den saknade hela drivlinan, inredningen är ganska sliten men karossen är i princip rostfri så enligt mig en perfekt kandidat för att elkonvertera. Bilen är från början såld ny i Texas, USA. Importerad till Sverige 89, senast besiktigad 96 så den har stått still i många år. Tanken är att bygga på ett sådant sätt så att det går att återställa bilen till förbräningsmotor om någon i framtiden skulle vilja det (kommer inte att ske så länge jag äger den...).
IMG_2547.jpg
IMG_2567.jpg
IMG_2568.jpg
Planen är att först fästa in motorn inklusive drivaxlar och inverter samt montera dit en dragkrok. När dessa komponenter är på plats vill jag väga bilen för att se hur mycket vikt jag får på bakaxeln vilket kommer bestämma hur mycket batterier jag kommer placera under motorhuven för att få vettig viktfördelning. När batterierna är på plats så behöver hela bromssystemet ses över och renoveras. Även bussningar i hjulupphänging behöver nog bytas. Sedan reg besiktning och därefter snygga till interiör och exteriör.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
944 -83 NA, elkonverteras

bexander
NA-Poster
Posts: 32
Joined: 2011-01-12 08:07:05
Bilmodell: 944 -84
Location: Göteborg
Contact:

Re: 944 -83 | Elbilen

#2 Post by bexander »

Planen är att använda motor från en Nissan Leaf (160kW varianten), monterad vid bakaxeln där växellådan/tanken normalt huserar. Motorfästen är färdiga, likaså fästen för invertern.

Motorfästen.
IMG_2609.jpg
Främre motorfästet fäster in mot baksätets bältesfästen. Känns som det sitter mycket förstärkning där i karossen.
IMG_2614.jpg
IMG_2617.jpg
Bakre motorfästen sitter i en egen tvärbalk som fäster in i de längsgående ramskenorna mha ilagda mutterplattor på insidan.

Inverterfästen. Normalt i Leaf sitter inverten högre, mer uppepå motorn, men detta får inte plats under golvet så egna fästen fick byggas.
IMG_2626.jpg
IMG_2627.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
944 -83 NA, elkonverteras

Richardj0
S-Poster
Posts: 72
Joined: 2022-02-21 21:24:51
Bilmodell: Porsche 944 NA
Årsmodell: 1983
Location: Varberg
Contact:

Re: 944 -83 | Elbilen

#3 Post by Richardj0 »

kul projekt :)

TomasJ
S-Poster
Posts: 166
Joined: 2008-02-11 20:25:50
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1991
Location: Uppsala/Rimbo
Contact:

Re: 944 -83 | Elbilen

#4 Post by TomasJ »

Häftigt!
Jag följer med stort intresse! :)

User avatar
AndersH
S-Poster
Posts: 160
Joined: 2012-08-13 13:34:28
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Borås
Contact:

Re: 944 -83 | Elbilen

#5 Post by AndersH »

Spännande! :lol:

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2627
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: 944 -83 | Elbilen

#6 Post by gegge »

Intressant, kan man hitta motor och batteri för vettiga pengar är det ett alternativ!
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

Mag4s
NA-Poster
Posts: 19
Joined: 2023-06-03 07:12:00
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1989
Contact:

Re: 944 -83 | Elbilen

#7 Post by Mag4s »

Fasen så kul projekt. Följer!

bexander
NA-Poster
Posts: 32
Joined: 2011-01-12 08:07:05
Bilmodell: 944 -84
Location: Göteborg
Contact:

Re: 944 -83 | Elbilen

#8 Post by bexander »

Kul med alla glada tillrop!

Jag skall mäta av och försöka skarva ihop drivaxlarna och undrar om det fInns något enkelt sätt att kopplat bort torsionsfjädern för att kunna röra svingarmen i sin fulla rörelse eller måste jag demontera hela axeln och dra ut fjädrarna?
944 -83 NA, elkonverteras

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4621
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 944 -83 | Elbilen

#9 Post by Cédric »

bexander wrote: 2024-03-16 06:35:56 Kul med alla glada tillrop!

Jag skall mäta av och försöka skarva ihop drivaxlarna och undrar om det fInns något enkelt sätt att kopplat bort torsionsfjädern för att kunna röra svingarmen i sin fulla rörelse eller måste jag demontera hela axeln och dra ut fjädrarna?
Går att dra ut stavar via tröskeln, tidiga bilar hade ett hål där. Men det klassas nog inte som enkelt. Kommer du inte tillräckligt nära med att hissa bakre hjulupphängningen med kanske några personer /vikt sittandes i bakluckan för att vikta ner den?

bexander
NA-Poster
Posts: 32
Joined: 2011-01-12 08:07:05
Bilmodell: 944 -84
Location: Göteborg
Contact:

Re: 944 -83 | Elbilen

#10 Post by bexander »

Ok, inga genvägar med fjädrarna då(vad jag sett så är det inga hål i trösklarna på min bil.
Jag får prova att vikta ner bilen och se hur långt jag kommer.
Borde blir kortast för drivaxeln när hjulaxeln är i nivå med utgående axel på transmissionen eller behöver jag komma lägre än så? Och längst vid maximal utfjädring.
944 -83 NA, elkonverteras

Mag4s
NA-Poster
Posts: 19
Joined: 2023-06-03 07:12:00
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1989
Contact:

Re: 944 -83 | Elbilen

#11 Post by Mag4s »

Borra hål i sidan, det är den enkla lösningen 😃

bexander
NA-Poster
Posts: 32
Joined: 2011-01-12 08:07:05
Bilmodell: 944 -84
Location: Göteborg
Contact:

Re: 944 -83 | Elbilen

#12 Post by bexander »

Med närmare 200kg i bagaget fick jag hjulspindlarna till att linjera med utgående axlar på växellådan. Jag ansåg att det var vad som behövdes och har förhoppningsvis lyckats mäta längderna jag behöver.
Bara att ersätta tejpen med något mer robustare...
IMG_2646_scale_2.jpg
Har skickat axlarna till motomax.pl så de kan producera två nya axlar till mig.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
944 -83 NA, elkonverteras

bexander
NA-Poster
Posts: 32
Joined: 2011-01-12 08:07:05
Bilmodell: 944 -84
Location: Göteborg
Contact:

Re: 944 -83 | Elbilen

#13 Post by bexander »

Har fått mina nya drivaxlar.
IMG_2678.jpg
Har också hittat lite rost i batteribaljan, väl dolt av ett lager glasfiberarmerad plast...
IMG_2680.jpg
IMG_2679.jpg
Känns som ett relativt enkelt ställe att fixa så tillagt på listan över saker som behöver fixas.
I övrigt har jag mest skruvat bort saker från motorrum och kupé som jag inte kommer använda så som DME inkl elhärva, kvarstående AC-system (var så jag hittade rosten) m.m.
Ljudisoleringen som sitter i motorrummet på torpedväggen är spröd som knäckebröd så jag kommer nog demontera den inklusive värmeskyddet som sitter utanpå. Jag funderar på om det är värt att ersätta med något motsvarande? Jag kommer bara ha batterier, laddare och liknande i motorrummet men vill ändå inte få in vägljud den vägen. Någon som har några tankar/tips kring detta?
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
944 -83 NA, elkonverteras

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot], Ingemansson