Trackarts Räser

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
T-art
NA-Poster
Posts: 34
Joined: 2004-10-04 10:19:59
Contact:

Trackarts Räser

#1 Post by T-art »

Vi har lovat en tråd under längre tid utan att infria det, men nu kommer lite info om kärran.

2000 köpte vi en gammal 924 från Clubautosport i England som hade gått i Hancook cupen för 924 där borta. Efter en enklare renovering inför säsongen 2001 så körde vi med glatt humör hela den säsongen och slutade 5:a i klass 2 (bilar med insprutning) i NSHC. Inför säsongen 2002 byggdes hela bilen (förutom drivlinan) om och säsongen 2002 var fylld av strul och saker som inte skakats rätt. Till 2003 gjordes ingenting för att vå arbetssituation var horribel, men ändå gick 2003 bättre än 2002. Inför fjolåret bytte vi driv lina och fick i en 2,5 L helt orginal men renoverad och balanserad. Tills i år har vi grejat en del med väghållningen och målat bilen Gul.

Spec.

Drivlina: 2,5 L N/A orginal (Cip från Wilk´s är på väg). LSD låda 5 växlad.

Bromsar: Egen konstruerat med Willwood 4-kolvs ok fram och Volvo :( 240 Turbo bak. Willwood bromsvåg

Chassi: Leda dämpare bak och Koni fram. Topplagringar och tornstag från Sandén. Krängningshämmare från Elephantracing fram och bak.

Däck: Huh!! Detta är problemet i den serie vi kör. Tidigare har vi kört på Euromaster Z100, en backelit variant. I år blir det Kumho KU31. Enhetsdäck i serien så är det.

[/img]

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#2 Post by patand »

Kul med lite info om er räser!

Men:

:thisthread:

;)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#3 Post by Pär Hylander »

Är det en S? Eller har ni bytt till 2.5:a? Hur gjorde ni med framvagnsbalk och motorfästen?

Vilken vxllåda använder ni?
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

T-art
NA-Poster
Posts: 34
Joined: 2004-10-04 10:19:59
Contact:

#4 Post by T-art »

patand wrote:Kul med lite info om er räser!

Men:

:thisthread:

;)
:?: Vi har tyvärr inga bilder i på nätet. Däremot en hel flock digitala i min lokala burk. Hur gör jag???

T-art
NA-Poster
Posts: 34
Joined: 2004-10-04 10:19:59
Contact:

#5 Post by T-art »

Pär Hylander wrote:Är det en S? Eller har ni bytt till 2.5:a? Hur gjorde ni med framvagnsbalk och motorfästen?

Vilken vxllåda använder ni?
När vi bytte spis fick vi skära rent och konstruera nya fästen för framvagnsbalken. När detta gjordes passade vi på att flytta fram motorn 9 mm för att få bättre caster vinkel. Framvagnsbalken i sig är en historia eftersom bilen är högerstyrd så var det ju en special som efter en massa strul gick att få tag i i England hos PorschApart.

Lådan är faktiskt från en turbo Light Slip Diff, utväxlingen blir något annorlunda mot den odiffade, men det är faktiskt inget som stör när man kör.

Uffe

User avatar
sweanders
Turbo-Poster
Posts: 917
Joined: 2004-03-29 22:25:52
Bilmodell: Saknar en Porsche
Contact:

#6 Post by sweanders »

Jag var på Mantorp för ett par veckor sedan och spanade in er bil, den ser väldigt välbygd ut. Trevligt med så prydliga bilar. Jag undrar hur den skulle prestera med bättre däck. :)
[b]Med vänliga hälsningar, Anders Hansson[/b]

User avatar
Andreas
Carrera-Poster
Posts: 342
Joined: 2005-02-08 19:06:58
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Mölndal/Göteborg
Contact:

#7 Post by Andreas »

Lägg upp dem i garaget och länka dit. (Bilderna alltså)
// Andreas
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=2875&postdays=0&postorder=asc&highlight=944r&start=0url]Porsche 944R[/url]

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#8 Post by Pär Hylander »

T-art wrote:Framvagnsbalken i sig är en historia eftersom bilen är högerstyrd så var det ju en special som efter en massa strul gick att få tag i i England hos PorschApart.
Aha!!! Är det er bil som är högerstyrd! Fräckt! Så ska det ju vara, högerstyrda bilar på banor som går i högervarv!

Jag såg bilder på er bil häromveckan, trodde först bilderna var spegelvända tills jag såg att bokstäver eller siffror var rätt. Visste inte vilka det var som hade bilen då

Hmm, en turbolåda alltså. Då kör ni väl 3-växlat i praktiken? 2-3-4?
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

T-art
NA-Poster
Posts: 34
Joined: 2004-10-04 10:19:59
Contact:

#9 Post by T-art »

Pär Hylander wrote:
T-art wrote:Framvagnsbalken i sig är en historia eftersom bilen är högerstyrd så var det ju en special som efter en massa strul gick att få tag i i England hos PorschApart.
Aha!!! Är det er bil som är högerstyrd! Fräckt! Så ska det ju vara, högerstyrda bilar på banor som går i högervarv!

Jag såg bilder på er bil häromveckan, trodde först bilderna var spegelvända tills jag såg att bokstäver eller siffror var rätt. Visste inte vilka det var som hade bilen då

Hmm, en turbolåda alltså. Då kör ni väl 3-växlat i praktiken? 2-3-4?
Njae vi kör på 3-4-5 under race. Nu finns det bilder på bilen i garaget

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#10 Post by Pär Hylander »

T-art wrote: Njae vi kör på 3-4-5 under race. Nu finns det bilder på bilen i garaget
Hmm, då måste det allt vara en del specialgrejor i den lådan,väl? Min turbo jag hade innan räckte 4:an till 220 km/h har jag för mig. Med 163 hk kan det ju inte vara ofta 5:an behövs på skandinaviska banor
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

T-art
NA-Poster
Posts: 34
Joined: 2004-10-04 10:19:59
Contact:

#11 Post by T-art »

Pär Hylander wrote:
T-art wrote: Njae vi kör på 3-4-5 under race. Nu finns det bilder på bilen i garaget
Hmm, då måste det allt vara en del specialgrejor i den lådan,väl? Min turbo jag hade innan räckte 4:an till 220 km/h har jag för mig. Med 163 hk kan det ju inte vara ofta 5:an behövs på skandinaviska banor
Du har säkert rätt. Att tänka på i vårt fall är att i vår serie är det begränsat antal liter bensin för 6 timmars tävlande. Vår bil som väger 1001 kg får vi 107 liter till. Ett normalt lopp blir cirka 60 mil på Gelleråsen. Det innebär en förbrukning på 1,8 liter milen i racetempo. På Gelleråsen kör vi 1,26 på varvet i race. Konkulsionen av detta är att 5:an åker i ungefär mitt på rakan. Vid inbromsning i trösa har vi ungefär 4500 rpm. Hur det kmmer att fungera på Kinnekulle eller Våler vet jag inte, utan det ber jag att få återkomma till. I morgon eftermiddag är det träning på Gelleråsen, det blir test nr 3 med diffade lådan, det första med nya däcken. Återkommer med varvitder och varvtal

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#12 Post by Pär Hylander »

Aha, då förstår jag! Måste vara mental klurigt att växla upp när draget börjar komma i motorn! Attans att behöva hålla igen för soppaförbrukningen. Kan konstatera att jag inte hade kommit mer än ca 70% av distansen innan soppatorsk..... 924 turbo - ca 3 liter/mil
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

T-art
NA-Poster
Posts: 34
Joined: 2004-10-04 10:19:59
Contact:

#13 Post by T-art »

sweanders wrote:Jag var på Mantorp för ett par veckor sedan och spanade in er bil, den ser väldigt välbygd ut. Trevligt med så prydliga bilar. Jag undrar hur den skulle prestera med bättre däck. :)
Tack.
Tyvärr var inte jag med till mantorp utan att de var de andra tre i teamet. (Min tur att stanna hemma och arbeta). Vad jag har hört av de som var iväg så gick din bil riktigt duktigt. För våra gubbar var det första gången på Mantorp och med fjolårets backelit däck. Så de var nog mer i vägen för Er andra skulle jag tro.

Det är frestande att åka ut en träning med ett par R-Yokisar men 2000 spänn styck är lite väl häftigt för att bara prova.

User avatar
sweanders
Turbo-Poster
Posts: 917
Joined: 2004-03-29 22:25:52
Bilmodell: Saknar en Porsche
Contact:

#14 Post by sweanders »

T-art wrote:
sweanders wrote:Jag var på Mantorp för ett par veckor sedan och spanade in er bil, den ser väldigt välbygd ut. Trevligt med så prydliga bilar. Jag undrar hur den skulle prestera med bättre däck. :)
Tack.
Tyvärr var inte jag med till mantorp utan att de var de andra tre i teamet. (Min tur att stanna hemma och arbeta). Vad jag har hört av de som var iväg så gick din bil riktigt duktigt. För våra gubbar var det första gången på Mantorp och med fjolårets backelit däck. Så de var nog mer i vägen för Er andra skulle jag tro.

Det är frestande att åka ut en träning med ett par R-Yokisar men 2000 spänn styck är lite väl häftigt för att bara prova.
Hmm.. Jag körde ju min Volvo brukshäck till Mantorp. Var bara ute tre varv under sponsorkörningen då jag ju bara var tvungen att ta mig runt banan.

Jag var där med några polare som körde en grön hundkoja, de premiärtestade inför första BMC-racet på Kinnekulle helgen efter.
[b]Med vänliga hälsningar, Anders Hansson[/b]

T-art
NA-Poster
Posts: 34
Joined: 2004-10-04 10:19:59
Contact:

#15 Post by T-art »

sweanders wrote:
T-art wrote: Tack.
Tyvärr var inte jag med till mantorp utan att de var de andra tre i teamet. (Min tur att stanna hemma och arbeta). Vad jag har hört av de som var iväg så gick din bil riktigt duktigt. För våra gubbar var det första gången på Mantorp och med fjolårets backelit däck. Så de var nog mer i vägen för Er andra skulle jag tro.

Det är frestande att åka ut en träning med ett par R-Yokisar men 2000 spänn styck är lite väl häftigt för att bara prova.
Hmm.. Jag körde ju min Volvo brukshäck till Mantorp. Var bara ute tre varv under sponsorkörningen då jag ju bara var tvungen att ta mig runt banan.

Jag var där med några polare som körde en grön hundkoja, de premiärtestade inför första BMC-racet på Kinnekulle helgen efter.
Efter kontroll nu må morgonen så visar det ju sig att den Porschen som var med förutom vår så var det en gul 911. Missförstånd, sorry :oops:

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot]