Page 6 of 29

Re: 924 -78 | Fanny

Posted: 2021-05-10 08:01:36
by Peter O
Därbak kan du ju prova att helt enkelt lossa låsskruven som håller fast bakersta delen av växellänkaget (den där växelkorset sitter, vet inte vad den heter "på riktigt"), justera hur långt den sticker in i "hylsan" och sen dra åt igen. Om det blir bra växelmässigt så kan du ju förse staget med en ny anvisning för låsskruven.....

(när jag läser vad jag själv skrivit så tänker jag på talesättet: "Detta kan verka enkelt, men vänta tills jag har förklarat......")

Re: 924 -78 | Fanny

Posted: 2021-05-10 10:39:56
by Ingemansson
Peter O wrote: 2021-05-10 08:01:36 Därbak kan du ju prova att helt enkelt lossa låsskruven som håller fast bakersta delen av växellänkaget (den där växelkorset sitter, vet inte vad den heter "på riktigt"), justera hur långt den sticker in i "hylsan" och sen dra åt igen. Om det blir bra växelmässigt så kan du ju förse staget med en ny anvisning för låsskruven.....

(när jag läser vad jag själv skrivit så tänker jag på talesättet: "Detta kan verka enkelt, men vänta tills jag har förklarat......")
Jag tror att jag hänger med, haha.
En kompis kommer och assisterar mig så att en kan ligga under och kommunicera med den som kollar växelspaken.

Re: 924 -78 | Fanny

Posted: 2021-05-11 09:44:55
by Ingemansson
Vi slänger in lite tillfredsställande putsbilder också:
9A54126C-4210-4AD9-B8D4-89447E8302EE.jpeg
9817CB44-A4D4-43F8-8552-924CCDB9D232.jpeg
FC44B622-0887-4BA5-B549-BAFC8C6157D3.jpeg
374C4013-89BB-4C0E-9CDB-6E97AE52BBB9.jpeg

Re: 924 -78 | Fanny

Posted: 2021-05-11 09:48:27
by safe
Klart mycket bättre!
En rejäl upputsning!

Re: 924 -78 | Fanny

Posted: 2021-05-11 10:02:13
by Ingemansson
safe wrote: 2021-05-11 09:48:27 Klart mycket bättre!
En rejäl upputsning!
Tackar, lacken är som sagt väldigt dåligt lagd, mycket apelsinskal, fiskögon, bubblor och övriga "målar-termer" men visst blir det ett bra lyft om nu det dröjer med omlackering.

Re: 924 -78 | Fanny

Posted: 2021-05-11 10:09:10
by safe
Ingemansson wrote: 2021-05-11 10:02:13
safe wrote: 2021-05-11 09:48:27 Klart mycket bättre!
En rejäl upputsning!
Tackar, lacken är som sagt väldigt dåligt lagd, mycket apelsinskal, fiskögon, bubblor och övriga "målar-termer" men visst blir det ett bra lyft om nu det dröjer med omlackering.
Hade en sån bil förut, lackad under en björk typ, men bara den blev blank så blev den ju fin på 2 meter.

Re: 924 -78 | Fanny

Posted: 2021-05-11 12:16:17
by Peter O
Ser ju fint ut. För den som orkar och har tid så gör våtslipning och efterföljande polering stoooor skillnad. Men, det tar som sagt tid......

Hälsningar,
Peter

Re: 924 -78 | Fanny

Posted: 2021-05-12 06:52:48
by felix83
Snyggt jobbat! Polerade du i ett steg eller två?

Re: 924 -78 | Fanny

Posted: 2021-05-14 19:08:45
by Ingemansson
felix83 wrote: 2021-05-12 06:52:48 Snyggt jobbat! Polerade du i ett steg eller två?
Tack! Körde samma medel (Arctic clean heavy cut) 2 ggr med först en hård och sen en mjukare trissa för att få det jämnt och inte så flammigt.
Efter det så drog jag en runda med en kombinerad polish/förseglare.
Lite slit är det men inte så farligt om man tar ett par paneler per kväll.
Bilen är ju dessutom liten och består mest av rutor. :P

Re: 924 -78 | Fanny

Posted: 2021-05-14 19:12:55
by Bathory
Har du monterat kam och lyftare och hunnit testköra bilen?
Funkade allt som det skulle?

Re: 924 -78 | Fanny

Posted: 2021-05-14 21:26:16
by Ingemansson
Bathory wrote: 2021-05-14 19:12:55 Har du monterat kam och lyftare och hunnit testköra bilen?
Funkade allt som det skulle?
Dessvärre inte, den ojämna gången, värmeproblemet och växellänkaget har försenat det.
Ska besiktiga om en dryg månad, så det blir nog däromkring.

Re: 924 -78 | Fanny

Posted: 2021-05-14 22:14:47
by Ingemansson
Peter O wrote: 2021-05-11 12:16:17 Ser ju fint ut. För den som orkar och har tid så gör våtslipning och efterföljande polering stoooor skillnad. Men, det tar som sagt tid......

Hälsningar,
Peter
Tack Peter! Jag provade försiktig våtslipning på några ”toppar” men det gick ner till grundfärgen direkt. Jag är nöjd med resultatet baserat på utgångsläget.

Re: 924 -78 | Fanny

Posted: 2021-05-15 15:48:42
by Ingemansson
2013 så kördes bilen i bänk, 114 pållar var kvar i hagen vid den tiden. Jag hoppas på att hämta tillbaka några med tiden. Utöver en lite fräschare kam så är ju en renovering samt balansering en ambition. Vi får se hur mycket tid och pengar som kommer att finnas.
C9EB6D99-9249-49B5-B76C-5260AEE3C727.jpeg

Re: 924 -78 | Fanny

Posted: 2021-05-16 20:52:31
by Cédric
Ingemansson wrote: 2021-05-15 15:48:42 2013 så kördes bilen i bänk, 114 pållar var kvar i hagen vid den tiden. Jag hoppas på att hämta tillbaka några med tiden. Utöver en lite fräschare kam så är ju en renovering samt balansering en ambition. Vi får se hur mycket tid och pengar som kommer att finnas.

C9EB6D99-9249-49B5-B76C-5260AEE3C727.jpeg
Ställa tändningsläge och dwell gör märkbar skillnad, med brytare är det något man får göra om och om igen, iaf om man varvar en del. Samt köra med brebandalambda om du har möjlighet för att se att blandningen är rätt på höglast :)

Re: 924 -78 | Fanny

Posted: 2021-05-17 11:12:41
by Ingemansson
Cédric wrote: 2021-05-16 20:52:31
Ingemansson wrote: 2021-05-15 15:48:42 2013 så kördes bilen i bänk, 114 pållar var kvar i hagen vid den tiden. Jag hoppas på att hämta tillbaka några med tiden. Utöver en lite fräschare kam så är ju en renovering samt balansering en ambition. Vi får se hur mycket tid och pengar som kommer att finnas.

C9EB6D99-9249-49B5-B76C-5260AEE3C727.jpeg
Ställa tändningsläge och dwell gör märkbar skillnad, med brytare är det något man får göra om och om igen, iaf om man varvar en del. Samt köra med brebandalambda om du har möjlighet för att se att blandningen är rätt på höglast :)
Tack för tipset! Ska på tändningen igen när kammen är bytt.