Page 5 of 29

Re: 924 -78 | Fanny

Posted: 2021-04-30 19:31:31
by Ingemansson
safe wrote: 2021-04-30 19:21:17 Dom är coola utan vinge!
När det var klart att jag skulle bli 924-ägare så stod vinge högt på inköpslistan, men nu så kan jag inte tänka mig att sätta det på någon 24a som är byggd före 1980. :P
Det är något speciellt med de tidiga..
Dock så tror jag att 15-tummarna kommer att sitta fint som ”fin-skor”

Re: 924 -78 | Fanny

Posted: 2021-04-30 19:41:19
by safe
ja, 14"arana är lite små för bilen, de fyller inte upp tillräckligt, enligt mig i alla fall... 15" och lite old school däcksida blir snyggt.

Re: 924 -78 | Fanny

Posted: 2021-04-30 21:15:12
by felix83
Äh, fjortontums stålisar ska det va! 😜
Jag tycker det är snyggast utan vinge på den smala karossen, samma på 911. Men jag är ju också en kepsgubbe i en 37-årings kropp.

Kul att du börjar få ordning på prylarna!

Re: 924 -78 | Fanny

Posted: 2021-04-30 21:52:08
by Ingemansson
felix83 wrote: 2021-04-30 21:15:12 Äh, fjortontums stålisar ska det va! 😜
Jag tycker det är snyggast utan vinge på den smala karossen, samma på 911. Men jag är ju också en kepsgubbe i en 37-årings kropp.

Kul att du börjar få ordning på prylarna!
Det roligaste är att hitta sin grej och stil, oavsett om det är unikt eller inte. 👍🏻

Re: 924 -78 | Fanny

Posted: 2021-04-30 21:57:30
by Ingemansson
safe wrote: 2021-04-30 19:41:19 ja, 14"arana är lite små för bilen, de fyller inte upp tillräckligt, enligt mig i alla fall... 15" och lite old school däcksida blir snyggt.
Precis! Såhär är är det tänkt att de ska bli, bortsett från att kanten troligtvis blir lackad i silver istället för polerad, med 205/55-15 för att få lagom profil (kanske t.o.m 205/60-15) och spacers för att hamna runt 15-20 mm i inpressning.
30614B96-1B8F-4C01-93AB-853648C5A7FC.jpeg

Re: 924 -78 | Fanny

Posted: 2021-04-30 22:04:49
by safe
Ingemansson wrote: 2021-04-30 21:57:30
safe wrote: 2021-04-30 19:41:19 ja, 14"arana är lite små för bilen, de fyller inte upp tillräckligt, enligt mig i alla fall... 15" och lite old school däcksida blir snyggt.
Precis! Såhär är är det tänkt att de ska bli, bortsett från att kanten troligtvis blir lackad i silver istället för polerad, med 205/55-15 för att få lagom profil (kanske t.o.m 205/60-15) och spacers för att hamna runt 15-20 mm i inpressning.

30614B96-1B8F-4C01-93AB-853648C5A7FC.jpeg
Tror jag blir bra!!

Re: 924 -78 | Fanny

Posted: 2021-05-01 05:31:45
by felix83
Ingemansson wrote: 2021-04-30 21:52:08 Det roligaste är att hitta sin grej och stil, oavsett om det är unikt eller inte. 👍🏻
Håller helt med. Och 15" spindelvävsfälgar kommer bli skitsnyggt!

Re: 924 -78 | Fanny

Posted: 2021-05-04 19:01:12
by Ingemansson
Hilfe! Behöver justera växelväljar-armen framåt, behöver jag då demontera hela länkaget på lådan eller går det att få av den markerade armen ändå? Jag tog nämligen av rubbet när jag bytte bussningen. Tack på förhand.
DBD03080-6454-42D3-86F3-15A34A43FD9E.jpeg

Re: 924 -78 | Fanny

Posted: 2021-05-04 20:05:07
by felix83
Jag tror att jag lirkade av länkaget utan att släppa något annat, om du ens behöver ta av det för att justera det i längsled. Börja med att lossa klämskruven och kila in något mellan ändarna på den inringade delen, så att den går fri från splinesen. Om det är svårt att komma åt att justera från växellådan så dra lätt i växelspaken istället.

Re: 924 -78 | Fanny

Posted: 2021-05-04 21:10:17
by Peter O
Nu kanske det inte löser ditt problem.... Men på 44:orna i a f så är själva växelspaken monterad med flythål och kan därmed justeras i längsled några cm framåt eller bakåt. Det borde vara likadant på 24, men det är förstås inte säkert.

Hälsningar Peter

Re: 924 -78 | Fanny

Posted: 2021-05-04 21:37:14
by Ingemansson
felix83 wrote: 2021-05-04 20:05:07 Jag tror att jag lirkade av länkaget utan att släppa något annat, om du ens behöver ta av det för att justera det i längsled. Börja med att lossa klämskruven och kila in något mellan ändarna på den inringade delen, så att den går fri från splinesen. Om det är svårt att komma åt att justera från växellådan så dra lätt i växelspaken istället.
Så kan man ju klart göra! Tänkte inte på det.. bara man inte drar splinesen, får vara försiktig.
Tackar!

Re: 924 -78 | Fanny

Posted: 2021-05-04 21:38:02
by Ingemansson
Peter O wrote: 2021-05-04 21:10:17 Nu kanske det inte löser ditt problem.... Men på 44:orna i a f så är själva växelspaken monterad med flythål och kan därmed justeras i längsled några cm framåt eller bakåt. Det borde vara likadant på 24, men det är förstås inte säkert.

Hälsningar Peter
Har bara hittat ett klämhål men skall undersöka. Tack!

Re: 924 -78 | Fanny

Posted: 2021-05-05 09:40:48
by Peter O
Här kommer en bild som förhoppningsvis förtydligar....

Hälsningar,
Peter
vxlspak2.jpg

Re: 924 -78 | Fanny

Posted: 2021-05-05 16:59:01
by Ingemansson
Peter O wrote: 2021-05-05 09:40:48 Här kommer en bild som förhoppningsvis förtydligar....

Hälsningar,
Peter

vxlspak2.jpg
Amen såklart! Tack!!

Re: 924 -78 | Fanny

Posted: 2021-05-06 10:05:56
by Ingemansson
Det kan ha hjälpt litegrann men längden på växelstaget begränsar det nog ändå, får fortsätta att joxa lite på bak på lådan också.