924 -78 | Fanny

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
Ingemansson
S-Poster
Posts: 85
Joined: 2021-03-15 21:48:12
Bilmodell: Porsche 924
Årsmodell: 1978
Contact:

924 -78 | Fanny

#1 Post by Ingemansson »

Tjo på er!
Nu har även jag skaffat en Porsche, trots att jag hela mitt vuxna liv (Jag är 35 år enligt passet, 12 år i sinnet) har hängt runt på räserbanor och sysslat på med motorsport i många år så blir detta första riktiga hobbybilen.
Ambitionen är att få tillbaka den till original utseende (sånär som på något tidsenligt tillbehör) och i vettigt bruksskick. Självklart så vill man egentligen ha allt i nyskick, men det är inte riktigt realistiskt i dagsläget.

Porsche 924 från 78 alltså, sedvanligt slitna säten och småsprucken instrumentbräda.
Dåligt urtrampningslager och en kamaxel som är sopslut (någon som har tips på ny axel utöver Enem får gärna hojta till.) hör till driftproblemen.
Senast besiktigad 2019 och bilen har tack och lov någon gång blivit TECKTYLAD! Inte mycket rost som det känns alltså.
Men det som stör skicket absolut mest är att någon har käkat svamp innan de tog tag i färgsprutan och målade jättefel kulör på ett väldigt amatörmässigt sätt. :(
Målet är att den skall få tillbaka sin ursprungsfärg i silver, jag har alltid drömt om att måla en bil själv, så vi får väl se vad som händer

Hörs // Oscar

Vid inköp i Februari:
IMG_4375.JPG
IMG_4373.JPG
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Oscar Ingemansson
Porsche 924 -78

Ingemansson
S-Poster
Posts: 85
Joined: 2021-03-15 21:48:12
Bilmodell: Porsche 924
Årsmodell: 1978
Contact:

Re: 924 -78 | Fanny

#2 Post by Ingemansson »

Tvätt, fix o service:
IMG_4537.JPG
IMG_4539.JPG
IMG_4548.JPG
IMG_4554.JPG
IMG_4478.JPG
IMG_4532.JPG

Lagom sliten och tidsenlig Momo Cavallino <3
IMG_4692.JPG
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Oscar Ingemansson
Porsche 924 -78

Ingemansson
S-Poster
Posts: 85
Joined: 2021-03-15 21:48:12
Bilmodell: Porsche 924
Årsmodell: 1978
Contact:

Re: 924 -78 | Fanny

#3 Post by Ingemansson »

Min trötta kamaxel, nocken längst fram (sista bilden) har nötning som man kan känna med fingret..
IMG_4648.JPG
IMG_4649.JPG
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Oscar Ingemansson
Porsche 924 -78

User avatar
felix83
Carrera-Poster
Posts: 382
Joined: 2016-02-28 19:40:22
Bilmodell: 911 -82, 924 -77
Årsmodell: 1982
Contact:

Re: 924 -78 | Fanny

#4 Post by felix83 »

Välkommen och grattis till bilen! Kolla plastvinkeln till kamsmörjningen (närmast kamdrevet) om du inte redan gjort det, de har en förmåga att spricka med tiden vilket gör att kammen inte får adekvat smörjning.
________
Felix
924 -77 "Projekt gubbspec"
911 SC -82

Insta: @924.resurrection och @orebro.classics

Ingemansson
S-Poster
Posts: 85
Joined: 2021-03-15 21:48:12
Bilmodell: Porsche 924
Årsmodell: 1978
Contact:

Re: 924 -78 | Fanny

#5 Post by Ingemansson »

felix83 wrote: 2021-03-18 14:50:08 Välkommen och grattis till bilen! Kolla plastvinkeln till kamsmörjningen (närmast kamdrevet) om du inte redan gjort det, de har en förmåga att spricka med tiden vilket gör att kammen inte får adekvat smörjning.
Tack, tack och tackar för tipset :)
Dagen som det blir ny kam så får det bli en moderat renovering av hela toppen.
Oscar Ingemansson
Porsche 924 -78

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4256
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -78 | Fanny

#6 Post by Cédric »

Kul projekt att följa ! Beggad Orginalkam är ju ett alternativ. Men det kan ju vara lite kul att få lite skojigare motorkaraktär på köpet. Newman cams var billigast, men med brexit vet jag inte.

https://danstengineering.co.uk/Newman-H ... 4-20-EA831

Ingemansson
S-Poster
Posts: 85
Joined: 2021-03-15 21:48:12
Bilmodell: Porsche 924
Årsmodell: 1978
Contact:

Re: 924 -78 | Fanny

#7 Post by Ingemansson »

Tack för tipset! Man kan ju absolut hitta en bra begagnad men sätter såklart helst dit något nytt.
Nu ska jag först och främst sätta ihop kylsystemet, väntar bara på lite blandade prylar som är på blästring.
Sen kommer de nya tänddelarna på samtidigt.
Oscar Ingemansson
Porsche 924 -78

Ingemansson
S-Poster
Posts: 85
Joined: 2021-03-15 21:48:12
Bilmodell: Porsche 924
Årsmodell: 1978
Contact:

Re: 924 -78 | Fanny

#8 Post by Ingemansson »

C198D855-E6C7-4EB6-804D-D91CE175F383.jpeg
E4E6B66D-A23F-48CD-9742-1DAC9D9EF8E8.jpeg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Oscar Ingemansson
Porsche 924 -78

User avatar
safe
Turbo-Poster
Posts: 977
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -78 | Fanny

#9 Post by safe »

Byter du kam, speciellt om din gamla är sliten, så kolla lyftarna. Du vill inte ha en ny kam på en sliten lyftare, eller tvärt om.
Det är värt att göra åt toppen innan det gått för långt, ventiler är NLA. En kille i England är på gång att få en batch tillverkad, en process jag startade men så kom det saker emellan, det verkar ha gjort samma sak för honom.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

Ingemansson
S-Poster
Posts: 85
Joined: 2021-03-15 21:48:12
Bilmodell: Porsche 924
Årsmodell: 1978
Contact:

Re: 924 -78 | Fanny

#10 Post by Ingemansson »

Tackar! Självklart, lyftare och tätningar är tänkt att ta i samband med det.
Var är bäst att handla? Utzon?
Oscar Ingemansson
Porsche 924 -78

User avatar
safe
Turbo-Poster
Posts: 977
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -78 | Fanny

#11 Post by safe »

Utzon det är fint att stödja de lokala.
Rosepassion funkar bra, bra site, klockrena leveranser.
Mittelmotor, tyvärr en bedrövlig site, men de har lite eftermarknads grejer. De har en trimkam till 924 NA för 4-5000 har jag för mig, extraktorgrenrör också tror jag.
Bästa budgettrimmet är dock att hyvla av blocket 2 mm för mer komp. Men det är ju lite bökigare så att säga...
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

Ingemansson
S-Poster
Posts: 85
Joined: 2021-03-15 21:48:12
Bilmodell: Porsche 924
Årsmodell: 1978
Contact:

Re: 924 -78 | Fanny

#12 Post by Ingemansson »

safe wrote: 2021-03-19 10:17:16 Utzon det är fint att stödja de lokala.
Rosepassion funkar bra, bra site, klockrena leveranser.
Mittelmotor, tyvärr en bedrövlig site, men de har lite eftermarknads grejer. De har en trimkam till 924 NA för 4-5000 har jag för mig, extraktorgrenrör också tror jag.
Bästa budgettrimmet är dock att hyvla av blocket 2 mm för mer komp. Men det är ju lite bökigare så att säga...
Alright, bra tips :#cheers:
Hur mycket hyvel-marginal är det på toppen?
Denna ska som sagt inte bli någon räser, men man gör ju såklart det som går när det ändå rivs.
Oscar Ingemansson
Porsche 924 -78

User avatar
safe
Turbo-Poster
Posts: 977
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -78 | Fanny

#13 Post by safe »

Toppen går inte ta något på alls! Det är en heron-topp utan förbränningsrum, så det är blocket man måste hyvla på.
En riktigt tunn topplockspackning kanske. Cometics finns i olika tjocklekar.

1.5 mm är väl kanske lagom där, ventilerna går fortfarande fritt då om remmen skulle haverera. Det vet jag funkar bra.
2 mm ska man kunna ta också. Även mer än så kanske.
Man måste kanske hitta en kamrem som är en kugg kortare, tror inte det är något problem att hitta.
Har skrivit upp att 1 mm ökade kompet 0.7, hoppas jag räknade rätt när jag skrev, men det verkar rimligt.

Plockar du av toppen så finns det lite vassa kanter, gjut skarvar etc at putsa bort i kanalerna också. Portpatchning mot grenrör och insug också. Kanske inte gör så mycket, men det är ju gratis om man har verktygen.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

Ingemansson
S-Poster
Posts: 85
Joined: 2021-03-15 21:48:12
Bilmodell: Porsche 924
Årsmodell: 1978
Contact:

Re: 924 -78 | Fanny

#14 Post by Ingemansson »

safe wrote: 2021-03-19 10:59:13 Toppen går inte ta något på alls! Det är en heron-topp utan förbränningsrum, så det är blocket man måste hyvla på.
En riktigt tunn topplockspackning kanske. Cometics finns i olika tjocklekar.

1.5 mm är väl kanske lagom där, ventilerna går fortfarande fritt då om remmen skulle haverera. Det vet jag funkar bra.
2 mm ska man kunna ta också. Även mer än så kanske.
Man måste kanske hitta en kamrem som är en kugg kortare, tror inte det är något problem att hitta.
Har skrivit upp att 1 mm ökade kompet 0.7, hoppas jag räknade rätt när jag skrev, men det verkar rimligt.

Plockar du av toppen så finns det lite vassa kanter, gjut skarvar etc at putsa bort i kanalerna också. Portpatchning mot grenrör och insug också. Kanske inte gör så mycket, men det är ju gratis om man har verktygen.
Då har jag lite mer koll.
Om någon har en begagnad originalkam att sälja så kan det ändå vara av intresse, med tanke på att min nu har en så uppenbar skada.
Men har förstått att fräscha kammar är sällsynta.
Oscar Ingemansson
Porsche 924 -78

User avatar
Bathory
Addict
Posts: 3509
Joined: 2004-10-30 20:43:31
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1984
Location: Grästorp
Contact:

Re: 924 -78 | Fanny

#15 Post by Bathory »

Jag har nog en 2-3 kammar liggande i Vara.
Porsche 911-82 (Såld)
Porsche 931-79 (skrotad)
Porsche 944-84 (Smälld)
Porsche 924-84 (såld)
Porsche 931-79 (Såld)
Porsche 924-80 (Skrotad)
Porsche 924-84 (Pågående bygge)
Porsche 931-80

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users