944 -86 "Flamman"

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
taxiande
S2-Poster
Posts: 216
Joined: 2012-10-09 22:52:54
Telefon: 0708706934
Bilmodell: 924 944 -86
Årsmodell: 1978
Contact:

944 -86 "Flamman"

#1 Post by taxiande »

Startar en tråd om mitt senaste objekt, mest för att det kommer att vara omfattande och att jag kommer med stor säkerhet behöva få hjälp av kunninga här på forumet.
Bilen är som rubriken lyder 944 -86. Jag köpte bilen som ett renoveringsobjekt som tanken är att genomföras med mina två söner (även om jag kommer att få göra 90% av jobbet!). Bilen har brunnit i motorrummet för ca. 10 år sedan. Historien går att branden började utanför en brandstation, vilket gjorde att branden släcktes relativt snabbt.Den största anledningen att jag köpte den var att det följde med en påse prylar Image
Image.

Motorutrymmet ser rätt härjat ut, men det mesta är sot och smält plast.
Image.

Image.

Image.

Tanken är att bilen ska få en ny lack och motorn ska renoveras. Jag har i stort sett en komplett motor i delar att plocka ifrån.
Motorn är urplockad och sitter på stativ. Väldigt behagligt att jobba med..
Image
Började idag arbetet med att plocka isär motorn och det fanns spår efter att motorn stått i 10 år och att dom förmodligen använde vatten när dom släckte .
Image.
Image.
Motorn satt duktigt fast, men lossade till slut. Anledningen är att 1:ans kolv hade rostat fast duktigt i cylindern.
Image. Känns som att blocket är rökt..
Det andra blocket som följde med är riktigt fint, inga kännbara vändkanter. Har förmodligen inte gått så långt eller varit välservat.
Motorblocket som satt i bilen är märkt 85.Image.
Blocket som jag har löst är märkt 84, men jag ser ingen skillnad på dom. Jag vet att det är skillnad på nya och gamla block. Någon som har koll på när det skedde?
En skillnad ska vara att tempgivaren är annorlunda på dom. Enpolig som inte är borrad igenom hela blocket. Tvåpolig och borrad igenom på nyare block. Båda mina block har tvåpoliga givare.
En annan skillnad är att nyare har fjäderbelastad remspännare, medans dom äldre har fasta spännare. Båda mina block har fasta..

User avatar
B_2
S-Poster
Posts: 174
Joined: 2015-05-23 17:11:44
Bilmodell: 944 85b
Årsmodell: 1987
Contact:

Re: 944 -86 "Flamman"

#2 Post by B_2 »

Jag har en 87 med 2.5L, och det är fast spännare på den. Tror fjäderspännare kom först på 2.7L?
Sen 84:a borde vara identisk med 85:a motor, men det är en gissning. Tidigare 944 hade annan vev och lite sånt vad jag förstått.
Du kan kanske använda reservsnurran som den är? Den har ju inte brunnit i alla fall.

taxiande
S2-Poster
Posts: 216
Joined: 2012-10-09 22:52:54
Telefon: 0708706934
Bilmodell: 924 944 -86
Årsmodell: 1978
Contact:

Re: 944 -86 "Flamman"

#3 Post by taxiande »

B_2 wrote: 2020-12-10 00:27:27 Jag har en 87 med 2.5L, och det är fast spännare på den. Tror fjäderspännare kom först på 2.7L?
Sen 84:a borde vara identisk med 85:a motor, men det är en gissning. Tidigare 944 hade annan vev och lite sånt vad jag förstått.
Du kan kanske använda reservsnurran som den är? Den har ju inte brunnit i alla fall.
Hittade ett vevstakslager som var helt slut från den motorn, så jag tänker inte använda vevaxeln. Däremot det mesta kommer jag att ta från reservmotorn

taxiande
S2-Poster
Posts: 216
Joined: 2012-10-09 22:52:54
Telefon: 0708706934
Bilmodell: 924 944 -86
Årsmodell: 1978
Contact:

Re: 944 -86 "Flamman"

#4 Post by taxiande »

Då har det blivit dags att försöka få ihop motorn.Image

Ventilerna urplockade och uppmätta så att dom ligger inom spec.
Image

Nya vevstakslager
Image

På med monteringspasta.
Image

Draget med moment i tre omgångar
Image

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users