944 -86 | Processbilen - 1.8t swap
-
- S-Poster
- Posts: 138
- Joined: 2019-08-08 10:47:38
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1986
- Contact:
Re: 944 -86 | Första kulbilen
Det sket sig när vi installerade displayen, kortslutning som innebar att chippet brann upp.. kändes sjukt surt efter närmare 6 timmar fix. Men men, enkelt åtgärdat genom att beställa ett nytt chip.
Under tiden gör jag lite annat fix. Köpte mig en himla massa silent coat som jag ska klä in bilen med. Har hittills gjort bagaget och det blev helt klart bättre men hoppas på att kunna det ska kunna bli ännu bättre med dörrarna. Sedan har jag roat mot med att montera 6,5”-högtalare I bak på bilen. Det är banne mig inte snyggt men det blir bra iallafall! Glömde ta kort i slutet men ni vet ju säkert hur inredningen ser ut Den tekniska wellpappmallen: Och sedan i plywood:
Under tiden gör jag lite annat fix. Köpte mig en himla massa silent coat som jag ska klä in bilen med. Har hittills gjort bagaget och det blev helt klart bättre men hoppas på att kunna det ska kunna bli ännu bättre med dörrarna. Sedan har jag roat mot med att montera 6,5”-högtalare I bak på bilen. Det är banne mig inte snyggt men det blir bra iallafall! Glömde ta kort i slutet men ni vet ju säkert hur inredningen ser ut Den tekniska wellpappmallen: Och sedan i plywood:
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
-
- S-Poster
- Posts: 138
- Joined: 2019-08-08 10:47:38
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1986
- Contact:
Re: 944 -86 | Första kulbilen
Varit segt med uppdateringar här. Fick en ny familjemedlem i oktober så bilen ställdes in på pallbockar i september och det var lite väl tidigt.. Porscheabstinensen började redan i november och i januari var det tungt. Att gå ut och torrsitta i bilen hjälpte till viss del men kunde nu i februari serva den och göra lite småmek. Äntligen
Första jobbet blev att byta hjulbultar efter att i somras köpt spacers. Det var rätt pilligt då jag fick ta bort hela handbromsmekaniken för att komma åt hålrummet för de nya bultarna. Men väl på plats blev det jäkligt fett! Återstår att se om däcket tar i skärmen...
Bytte även växellådsolja och bränslefilter. Växellådsolja var otroligt kladdigt att jobba med, typ det klenigaste hittills. Använde mig av en oljesug för att fylla på och med facit i hand hade det nog gått att göra på ett smidigare sätt med en tratt och ett plaströr.
Bytte till Castrol 10w60. Tror att det egentligen är rätt overkill för hur jag använder bilen men förhoppningen är att få komma ut på trackdays någon gång, och är man preppad med bra olja så är ju vägen inte långt bort
Men så en dag så slöläser jag gamla trådar här på forumet och stöter på en om pallbockar. Jag har följt Pelican parts guider om 944:an där det står att lytpunkterna är de runda "ringarna" bakom framdäcken och framför bakdäcken. MEN DETTA ÄR JU FEL!! Har haft bilen så i två år och resultatet är inte så jättegött med intryckt golv... Men än värre är att jag hittar rost.. Och det i rätt stora mängder i mina ögon som aldrig hållit i en svets innan..
Högersidan
Förarsidan är ju helt klart värst..
Har insett att jag är för mycket i 944träsket för att göra mig av med bilen. Den är helt enkelt för rolig att köra. Och någonstans så har den på bara två år byggt upp ett affektionsvärde då det är första bilen som jag fixat och kan vara stolt över!
Så frågan är hur jag ska göra nu:
Första jobbet blev att byta hjulbultar efter att i somras köpt spacers. Det var rätt pilligt då jag fick ta bort hela handbromsmekaniken för att komma åt hålrummet för de nya bultarna. Men väl på plats blev det jäkligt fett! Återstår att se om däcket tar i skärmen...
Bytte även växellådsolja och bränslefilter. Växellådsolja var otroligt kladdigt att jobba med, typ det klenigaste hittills. Använde mig av en oljesug för att fylla på och med facit i hand hade det nog gått att göra på ett smidigare sätt med en tratt och ett plaströr.
Bytte till Castrol 10w60. Tror att det egentligen är rätt overkill för hur jag använder bilen men förhoppningen är att få komma ut på trackdays någon gång, och är man preppad med bra olja så är ju vägen inte långt bort
Men så en dag så slöläser jag gamla trådar här på forumet och stöter på en om pallbockar. Jag har följt Pelican parts guider om 944:an där det står att lytpunkterna är de runda "ringarna" bakom framdäcken och framför bakdäcken. MEN DETTA ÄR JU FEL!! Har haft bilen så i två år och resultatet är inte så jättegött med intryckt golv... Men än värre är att jag hittar rost.. Och det i rätt stora mängder i mina ögon som aldrig hållit i en svets innan..
Högersidan
Förarsidan är ju helt klart värst..
Har insett att jag är för mycket i 944träsket för att göra mig av med bilen. Den är helt enkelt för rolig att köra. Och någonstans så har den på bara två år byggt upp ett affektionsvärde då det är första bilen som jag fixat och kan vara stolt över!
Så frågan är hur jag ska göra nu:
- Köpa en svets och lära mig svetsa
- ?
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
-
- S-Poster
- Posts: 138
- Joined: 2019-08-08 10:47:38
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1986
- Contact:
Re: 944 -86 | Första kulbilen
Ber om ursäkt för bilderna, vet inte varför de hamnar på snedden.. Om ni trycker på bilderna kommer de rätt
Last edited by Gunnarsson on 2021-03-07 18:41:16, edited 1 time in total.
- felix83
- Turbo-Poster
- Posts: 424
- Joined: 2016-02-28 19:40:22
- Bilmodell: 911 -82, 924 -77
- Årsmodell: 1982
- Contact:
Re: 944 -86 | Första kulbilen
Trist med rosten!
För några år sedan hittade jag lite rost på min 911 (dock inte alls i samma utsträckning som din, och inte i några bärande delar). Jag köpte en flusstrådssvets på Biltema och lite tunnplåt och började träna. Till slut kände jag mig tillräckligt säker för att kapa ur och lägga i ny plåt. Det var minst sagt nervöst att sätta vinkelslipen i min mest värdefulla (både monetärt och emotionellt) ägodel. Men det gick. Det blev inte vackert, men det syns inte (täcks av framskärmen).
Så jag röstar för att du gör just det. Dock skulle jag råda dig att köpa en MIG med gastub, det blir mycket sprut med flusstråd.
Och det finns säkert folk här som vet hur man svetsar, till skillnad från mig som bara chansar och höftar!
För några år sedan hittade jag lite rost på min 911 (dock inte alls i samma utsträckning som din, och inte i några bärande delar). Jag köpte en flusstrådssvets på Biltema och lite tunnplåt och började träna. Till slut kände jag mig tillräckligt säker för att kapa ur och lägga i ny plåt. Det var minst sagt nervöst att sätta vinkelslipen i min mest värdefulla (både monetärt och emotionellt) ägodel. Men det gick. Det blev inte vackert, men det syns inte (täcks av framskärmen).
Så jag röstar för att du gör just det. Dock skulle jag råda dig att köpa en MIG med gastub, det blir mycket sprut med flusstråd.
Och det finns säkert folk här som vet hur man svetsar, till skillnad från mig som bara chansar och höftar!
________
Felix
924 -77 "Projekt gubbspec" (Såld)
911 SC -82
Suzuki Bandit 600 -00
Insta: @924.resurrection och @orebro.classics
Felix
924 -77 "Projekt gubbspec" (Såld)
911 SC -82
Suzuki Bandit 600 -00
Insta: @924.resurrection och @orebro.classics
- Cédric
- Addict
- Posts: 4621
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 944 -86 | Första kulbilen
Är ju en fråga om tid och engagemang. Har du dom två så köp en migsvets(med gas!), kolla massa Youtubeguider och sätt igång, börja smått och ta det svåraste sist. I fallet svets kan helt klart bra maskin kompensera bristen på talang Entusiastbil är inte så värst rationellt ändå, och det kanske kan vara kul att lära dig nåt nytt.
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
- safe
- Addict
- Posts: 1422
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 944 -86 | Första kulbilen
Tunnplåt är inte det lättaste att svetsa med en billig svets.
Det svåraste är inte att svetsa, det är att räkna ut hur man på bästa sätt kapar upp plåten och lagar de olika lagren i rätt ordning och att göra ersättningsplåtarna.
Du kanske måste kapa bort frisk plåt för att komma åt dålig. Just där i framkant av tröskeln är det ganska komplext.
Snåla inte att kapa bort plåt, att försöka svetsa in frisk plåt mot plåt som är tunn pga rostangrepp är svårt.
Det svåraste är inte att svetsa, det är att räkna ut hur man på bästa sätt kapar upp plåten och lagar de olika lagren i rätt ordning och att göra ersättningsplåtarna.
Du kanske måste kapa bort frisk plåt för att komma åt dålig. Just där i framkant av tröskeln är det ganska komplext.
Snåla inte att kapa bort plåt, att försöka svetsa in frisk plåt mot plåt som är tunn pga rostangrepp är svårt.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
-
- S-Poster
- Posts: 138
- Joined: 2019-08-08 10:47:38
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1986
- Contact:
Re: 944 -86 | Första kulbilen
felix83 wrote: ↑2021-03-06 22:33:48 Trist med rosten!
För några år sedan hittade jag lite rost på min 911 (dock inte alls i samma utsträckning som din, och inte i några bärande delar). Jag köpte en flusstrådssvets på Biltema och lite tunnplåt och började träna. Till slut kände jag mig tillräckligt säker för att kapa ur och lägga i ny plåt. Det var minst sagt nervöst att sätta vinkelslipen i min mest värdefulla (både monetärt och emotionellt) ägodel. Men det gick. Det blev inte vackert, men det syns inte (täcks av framskärmen).
Så jag röstar för att du gör just det. Dock skulle jag råda dig att köpa en MIG med gastub, det blir mycket sprut med flusstråd.
Och det finns säkert folk här som vet hur man svetsar, till skillnad från mig som bara chansar och höftar!
Tack för motivationshöjaren! Tar emot då jag aldrig gjort det innan men någon gång ska ju bli första gången.
Tack för tipsen! Får nog bli att lära sig svetsa. Bilen kommer aldrig bli en utställningsbil och inte det jag vill ha den till heller. Så kanske är klokt att faktiskt försöka själv. Allting annat har jag ju gjort på bilen så varför inte detta med. Vet ju inte om jag kan svetsa, har aldrig provatCédric wrote: ↑2021-03-07 12:41:36 Är ju en fråga om tid och engagemang. Har du dom två så köp en migsvets(med gas!), kolla massa Youtubeguider och sätt igång, börja smått och ta det svåraste sist. I fallet svets kan helt klart bra maskin kompensera bristen på talang Entusiastbil är inte så värst rationellt ändå, och det kanske kan vara kul att lära dig nåt nytt.
Tack för ännu mer tips! Mycket bra att höra om plåten. Jag ser tyvärr att hela tröskeln på båda sidor behöver bytas så har googlat lite på ersättningsplåtar och hittar från England. Vad tror ni experter om detta? Känns som att det ändå kan hjälpa rätt mycket för en novis som mig.safe wrote: ↑2021-03-07 15:08:13 Tunnplåt är inte det lättaste att svetsa med en billig svets.
Det svåraste är inte att svetsa, det är att räkna ut hur man på bästa sätt kapar upp plåten och lagar de olika lagren i rätt ordning och att göra ersättningsplåtarna.
Du kanske måste kapa bort frisk plåt för att komma åt dålig. Just där i framkant av tröskeln är det ganska komplext.
Snåla inte att kapa bort plåt, att försöka svetsa in frisk plåt mot plåt som är tunn pga rostangrepp är svårt.
-
- S-Poster
- Posts: 138
- Joined: 2019-08-08 10:47:38
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1986
- Contact:
Re: 944 -86 | Första kulbilen
Jag fortsätter att förtränga rosten (får ta tag i det nästa vinter) och tänkte ge mig på lite bättre chassi.
Monterar bort bakre dämparen är och inser när jag ska montera att dämparna är till en tidig 944! Fasen... Frågan är då; går det att borra upp till 14 mm? Ser ju ut att vara rätt mycket gods. Eller ska jag sälja och köpa rätt?
Monterar bort bakre dämparen är och inser när jag ska montera att dämparna är till en tidig 944! Fasen... Frågan är då; går det att borra upp till 14 mm? Ser ju ut att vara rätt mycket gods. Eller ska jag sälja och köpa rätt?
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
- safe
- Addict
- Posts: 1422
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 944 -86 | Första kulbilen
Borra upp skulle jag säga.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
-
- S-Poster
- Posts: 138
- Joined: 2019-08-08 10:47:38
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1986
- Contact:
Re: 944 -86 | Första kulbilen
Grymt! Var det jag tänkte spontant men vill ju inte att det ska bli tokigt!
Lämnar nog in dem till lokala bilmeken, har ingen pelarborrmaskin..
Lämnar nog in dem till lokala bilmeken, har ingen pelarborrmaskin..
-
- S-Poster
- Posts: 138
- Joined: 2019-08-08 10:47:38
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1986
- Contact:
Re: 944 -86 | Första kulbilen
Har hänt en hel del sedan sist. Sist bilden visar ett grovt fel och hade faktist rätt så mycket tur här. Insåg att jag aldrig skulle kunna borra upp den bra utan pelarborr så gick till den lokale meken.
Jag-"Skulle behöva hjälp att borra upp dessa, har du tid?"
Mek- "om ett par veckor. Så det är de övre du vill borra upp?"
Jag- "njae, det är de undre jag vill ha hjälp med"
Mek- "Det där är de övre, åtminstone när jag ägde en 944"
Kunden som var intill börjar småskratta och jag går pinsamt därifrån. Dock en himla tur! Hade han bara tagit emot dem så hade de ju dämparna varit värdelösa idag. Sagt och gjort, ringer Sandén och frågar om han har något bra tips. "Jag har ett par liggandes som passar din bil, vi kan byta".
Helt underbart, vilken fantastisk service! Och sedan dess har jag fått på nya fjäderben fram och koni-dämparna bak. Sedan kom köpte jag ett stor lager med 944-delar. Så haft försäljning ett tag. Fortfarande mycket kvar men gött att ha massa delar att kunna plocka fram vid behov. Efter bytet av fjäderben och dämpare behövde jag göra en hjulinställning. Tyckte att den gick rätt sladdrigt innan (inte konstigt med tanke på bytet) men jädrar vilken skillnad! Toppenservice på Tagene Hjulinställning, kan varmt rekommenderas Vi pratade lite om inställningarna och fick mycket bra feedback.
Därefter fick jag och polaren till slut tid att fixa med klockan. Det blev ett långt projekt med många små buggar, både från lödaren (jag) och några från programmeringen. Men till slut fick vi till det och det blev faktiskt riktigt bra! Bara att skaffa rattar också.
Jag-"Skulle behöva hjälp att borra upp dessa, har du tid?"
Mek- "om ett par veckor. Så det är de övre du vill borra upp?"
Jag- "njae, det är de undre jag vill ha hjälp med"
Mek- "Det där är de övre, åtminstone när jag ägde en 944"
Kunden som var intill börjar småskratta och jag går pinsamt därifrån. Dock en himla tur! Hade han bara tagit emot dem så hade de ju dämparna varit värdelösa idag. Sagt och gjort, ringer Sandén och frågar om han har något bra tips. "Jag har ett par liggandes som passar din bil, vi kan byta".
Helt underbart, vilken fantastisk service! Och sedan dess har jag fått på nya fjäderben fram och koni-dämparna bak. Sedan kom köpte jag ett stor lager med 944-delar. Så haft försäljning ett tag. Fortfarande mycket kvar men gött att ha massa delar att kunna plocka fram vid behov. Efter bytet av fjäderben och dämpare behövde jag göra en hjulinställning. Tyckte att den gick rätt sladdrigt innan (inte konstigt med tanke på bytet) men jädrar vilken skillnad! Toppenservice på Tagene Hjulinställning, kan varmt rekommenderas Vi pratade lite om inställningarna och fick mycket bra feedback.
Därefter fick jag och polaren till slut tid att fixa med klockan. Det blev ett långt projekt med många små buggar, både från lödaren (jag) och några från programmeringen. Men till slut fick vi till det och det blev faktiskt riktigt bra! Bara att skaffa rattar också.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
-
- S-Poster
- Posts: 138
- Joined: 2019-08-08 10:47:38
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1986
- Contact:
Re: 944 -86 | Rosthögen
Till sist så har jag skaffat en svets, en esab origomig c141. Jag hoppas att den ska räcka till de jobben som behövs. Kommer att arbeta med dem till vintern. Kände att jag behövde kolla lite mer noggrant så försökte ta kort ner i trösklarna, riktigt svårt men spontant blev jag ändå positivt överraskad.
Vänster sida är absolut värst men vad tror ni, behöver hela tröskeln bytas eller räcker det att försöka byta nederkanten? Sedan förstår jag att det nog inte är så lätt att bara byta nedersta biten av tröskeln.
Vänster sida är absolut värst men vad tror ni, behöver hela tröskeln bytas eller räcker det att försöka byta nederkanten? Sedan förstår jag att det nog inte är så lätt att bara byta nedersta biten av tröskeln.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
- Jarlingar
- S2-Poster
- Posts: 290
- Joined: 2017-07-10 11:54:37
- Bilmodell: Röd 944 N/A
- Årsmodell: 1983
- Contact:
Re: 944 -86 | Första kulbilen
Tycker inte rosten ser så allvarlig ut på bilderna.
Borsta rent och rostskyddsmål kanske.
Det dumma med att svetsa är att du bränner bort galven på insidan..
Har du knappar och ramen runt knapparna till elhissarna? Letar sådana.
Borsta rent och rostskyddsmål kanske.
Det dumma med att svetsa är att du bränner bort galven på insidan..
Har du knappar och ramen runt knapparna till elhissarna? Letar sådana.
-
- S-Poster
- Posts: 138
- Joined: 2019-08-08 10:47:38
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1986
- Contact:
Re: 944 -86 | Första kulbilen
Tänker du på bilderna i trösklarna? Nä, jag håller med. Är själv lite förvånad, dock har det rostat hål helt i bakkant av tröskeln (mot bakdäcket) så det måste åtgärdas. Och golvet som jag visat innan måste nog också åtgärdas..
Men hade ju varit väldigt bra om det räcker att spruta i någon form av rostskydd i trösklarna.
Tyvärr har jag inte mycket i elektronikväg. Hade några som satt på dörrarna men de är sålda.
-
- S-Poster
- Posts: 138
- Joined: 2019-08-08 10:47:38
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1986
- Contact:
Re: 944 -86 | Processbilen
Äntligen kommer årets första uppdatering. Har bytt kamrem och spännrullar igen (efter 400 mil) efter att det lät som jag hade ett getingbo i motorn sista resan i september. Blev därför ett tidigt avslut på säsongen. Hade spänt kamremmen för hårt och missat att man ska kolla den efter 300 mil.. Getingsoundet lär ha kommit efter styrrullen, den rörde sig knappt en millimeter när man snurrade på den, tvärstopp
Bilen har även fått ett nytt namn efter konversation men min fru.
Fru - Asså, borde du inte bli klar med den där bilen någon gång? Det är ju en projektbil.
Jag - Nä, det är en processbil!
Sedan har jag gett mig in i rostboet. Efter ofantligt många timmar på YouTube och vackert uppmuntrad av AndersH:s "Grisen i Säcken" satte jag vinkelslipen i bilen. Vad kan gå fel? Puuhh..
Känns just nu som jag tagit mig vatten över huvudet men det ska gå! Det positiva med golvet i fram är att ingen kommer se det åtminstone Dock tycker jag det är roligt att ge mig på detta äventyr, även om det till en början känns övermäktigt. Och i värsta fall får jag väl göra om det om några år om det skiter sig totalt
Bilen har även fått ett nytt namn efter konversation men min fru.
Fru - Asså, borde du inte bli klar med den där bilen någon gång? Det är ju en projektbil.
Jag - Nä, det är en processbil!
Sedan har jag gett mig in i rostboet. Efter ofantligt många timmar på YouTube och vackert uppmuntrad av AndersH:s "Grisen i Säcken" satte jag vinkelslipen i bilen. Vad kan gå fel? Puuhh..
Känns just nu som jag tagit mig vatten över huvudet men det ska gå! Det positiva med golvet i fram är att ingen kommer se det åtminstone Dock tycker jag det är roligt att ge mig på detta äventyr, även om det till en början känns övermäktigt. Och i värsta fall får jag väl göra om det om några år om det skiter sig totalt
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Who is online
Users browsing this forum: No registered users