944 -86 | Första kulbilen

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Message
Author
Gunnarsson
S-Poster
Posts: 66
Joined: 2019-08-08 10:47:38
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986
Contact:

Re: 944 -86 | Första kulbilen

#16 Post by Gunnarsson »

Det sket sig när vi installerade displayen, kortslutning som innebar att chippet brann upp.. kändes sjukt surt efter närmare 6 timmar fix. Men men, enkelt åtgärdat genom att beställa ett nytt chip.

Under tiden gör jag lite annat fix. Köpte mig en himla massa silent coat som jag ska klä in bilen med. Har hittills gjort bagaget och det blev helt klart bättre men hoppas på att kunna det ska kunna bli ännu bättre med dörrarna.
1D157D6B-8285-45F6-9C9C-3CB33D1D8C4F.jpeg
Sedan har jag roat mot med att montera 6,5”-högtalare I bak på bilen. Det är banne mig inte snyggt men det blir bra iallafall! Glömde ta kort i slutet men ni vet ju säkert hur inredningen ser ut :)
4516D401-34F7-4338-8819-2E7B348B319F.jpeg
Den tekniska wellpappmallen:
BC45639E-A737-450F-B8E9-3037D81BFDFD.jpeg
Och sedan i plywood:
97B56743-BCA9-4C53-825A-48CDFB442BA2.jpeg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

Gunnarsson
S-Poster
Posts: 66
Joined: 2019-08-08 10:47:38
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986
Contact:

Re: 944 -86 | Första kulbilen

#17 Post by Gunnarsson »

Varit segt med uppdateringar här. Fick en ny familjemedlem i oktober så bilen ställdes in på pallbockar i september och det var lite väl tidigt.. Porscheabstinensen började redan i november och i januari var det tungt. Att gå ut och torrsitta i bilen hjälpte till viss del men kunde nu i februari serva den och göra lite småmek. Äntligen :D
IMG_4251.jpeg
IMG_4354.jpeg
IMG_4356.jpeg
Första jobbet blev att byta hjulbultar efter att i somras köpt spacers. Det var rätt pilligt då jag fick ta bort hela handbromsmekaniken för att komma åt hålrummet för de nya bultarna. Men väl på plats blev det jäkligt fett! Återstår att se om däcket tar i skärmen...

Bytte även växellådsolja och bränslefilter. Växellådsolja var otroligt kladdigt att jobba med, typ det klenigaste hittills. Använde mig av en oljesug för att fylla på och med facit i hand hade det nog gått att göra på ett smidigare sätt med en tratt och ett plaströr.
IMG_4371.jpeg
Bytte till Castrol 10w60. Tror att det egentligen är rätt overkill för hur jag använder bilen men förhoppningen är att få komma ut på trackdays någon gång, och är man preppad med bra olja så är ju vägen inte långt bort :lol:

Men så en dag så slöläser jag gamla trådar här på forumet och stöter på en om pallbockar. Jag har följt Pelican parts guider om 944:an där det står att lytpunkterna är de runda "ringarna" bakom framdäcken och framför bakdäcken. MEN DETTA ÄR JU FEL!! Har haft bilen så i två år och resultatet är inte så jättegött med intryckt golv... Men än värre är att jag hittar rost.. Och det i rätt stora mängder i mina ögon som aldrig hållit i en svets innan..
IMG_4363.jpg
Högersidan
IMG_4367.jpeg
IMG_4370.jpeg
Förarsidan är ju helt klart värst..


Har insett att jag är för mycket i 944träsket för att göra mig av med bilen. Den är helt enkelt för rolig att köra. Och någonstans så har den på bara två år byggt upp ett affektionsvärde då det är första bilen som jag fixat och kan vara stolt över!

Så frågan är hur jag ska göra nu:
  • Köpa en svets och lära mig svetsa
  • ?
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

Gunnarsson
S-Poster
Posts: 66
Joined: 2019-08-08 10:47:38
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986
Contact:

Re: 944 -86 | Första kulbilen

#18 Post by Gunnarsson »

Ber om ursäkt för bilderna, vet inte varför de hamnar på snedden.. Om ni trycker på bilderna kommer de rätt :)
Last edited by Gunnarsson on 2021-03-07 18:41:16, edited 1 time in total.

User avatar
felix83
Carrera-Poster
Posts: 361
Joined: 2016-02-28 19:40:22
Bilmodell: 911 -82, 924 -77
Årsmodell: 1982
Contact:

Re: 944 -86 | Första kulbilen

#19 Post by felix83 »

Trist med rosten!
För några år sedan hittade jag lite rost på min 911 (dock inte alls i samma utsträckning som din, och inte i några bärande delar). Jag köpte en flusstrådssvets på Biltema och lite tunnplåt och började träna. Till slut kände jag mig tillräckligt säker för att kapa ur och lägga i ny plåt. Det var minst sagt nervöst att sätta vinkelslipen i min mest värdefulla (både monetärt och emotionellt) ägodel. Men det gick. Det blev inte vackert, men det syns inte (täcks av framskärmen).

Så jag röstar för att du gör just det. Dock skulle jag råda dig att köpa en MIG med gastub, det blir mycket sprut med flusstråd.
Och det finns säkert folk här som vet hur man svetsar, till skillnad från mig som bara chansar och höftar! :)
________
Felix
924 -77 "Projekt gubbspec"
911 SC -82

Insta: @924.resurrection och @orebro.classics

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4242
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 944 -86 | Första kulbilen

#20 Post by Cédric »

Är ju en fråga om tid och engagemang. Har du dom två så köp en migsvets(med gas!), kolla massa Youtubeguider och sätt igång, börja smått och ta det svåraste sist. I fallet svets kan helt klart bra maskin kompensera bristen på talang :) Entusiastbil är inte så värst rationellt ändå, och det kanske kan vara kul att lära dig nåt nytt.

User avatar
safe
Turbo-Poster
Posts: 947
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 944 -86 | Första kulbilen

#21 Post by safe »

Tunnplåt är inte det lättaste att svetsa med en billig svets.

Det svåraste är inte att svetsa, det är att räkna ut hur man på bästa sätt kapar upp plåten och lagar de olika lagren i rätt ordning och att göra ersättningsplåtarna.

Du kanske måste kapa bort frisk plåt för att komma åt dålig. Just där i framkant av tröskeln är det ganska komplext.

Snåla inte att kapa bort plåt, att försöka svetsa in frisk plåt mot plåt som är tunn pga rostangrepp är svårt.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

Gunnarsson
S-Poster
Posts: 66
Joined: 2019-08-08 10:47:38
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986
Contact:

Re: 944 -86 | Första kulbilen

#22 Post by Gunnarsson »

felix83 wrote: 2021-03-06 22:33:48 Trist med rosten!
För några år sedan hittade jag lite rost på min 911 (dock inte alls i samma utsträckning som din, och inte i några bärande delar). Jag köpte en flusstrådssvets på Biltema och lite tunnplåt och började träna. Till slut kände jag mig tillräckligt säker för att kapa ur och lägga i ny plåt. Det var minst sagt nervöst att sätta vinkelslipen i min mest värdefulla (både monetärt och emotionellt) ägodel. Men det gick. Det blev inte vackert, men det syns inte (täcks av framskärmen).

Så jag röstar för att du gör just det. Dock skulle jag råda dig att köpa en MIG med gastub, det blir mycket sprut med flusstråd.
Och det finns säkert folk här som vet hur man svetsar, till skillnad från mig som bara chansar och höftar! :)

Tack för motivationshöjaren! Tar emot då jag aldrig gjort det innan men någon gång ska ju bli första gången.

Cédric wrote: 2021-03-07 12:41:36 Är ju en fråga om tid och engagemang. Har du dom två så köp en migsvets(med gas!), kolla massa Youtubeguider och sätt igång, börja smått och ta det svåraste sist. I fallet svets kan helt klart bra maskin kompensera bristen på talang :) Entusiastbil är inte så värst rationellt ändå, och det kanske kan vara kul att lära dig nåt nytt.
Tack för tipsen! Får nog bli att lära sig svetsa. Bilen kommer aldrig bli en utställningsbil och inte det jag vill ha den till heller. Så kanske är klokt att faktiskt försöka själv. Allting annat har jag ju gjort på bilen så varför inte detta med. Vet ju inte om jag kan svetsa, har aldrig provat :D :wink:

safe wrote: 2021-03-07 15:08:13 Tunnplåt är inte det lättaste att svetsa med en billig svets.

Det svåraste är inte att svetsa, det är att räkna ut hur man på bästa sätt kapar upp plåten och lagar de olika lagren i rätt ordning och att göra ersättningsplåtarna.

Du kanske måste kapa bort frisk plåt för att komma åt dålig. Just där i framkant av tröskeln är det ganska komplext.

Snåla inte att kapa bort plåt, att försöka svetsa in frisk plåt mot plåt som är tunn pga rostangrepp är svårt.
Tack för ännu mer tips! Mycket bra att höra om plåten. Jag ser tyvärr att hela tröskeln på båda sidor behöver bytas så har googlat lite på ersättningsplåtar och hittar från England. Vad tror ni experter om detta? Känns som att det ändå kan hjälpa rätt mycket för en novis som mig.

Gunnarsson
S-Poster
Posts: 66
Joined: 2019-08-08 10:47:38
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986
Contact:

Re: 944 -86 | Första kulbilen

#23 Post by Gunnarsson »

Jag fortsätter att förtränga rosten (får ta tag i det nästa vinter) och tänkte ge mig på lite bättre chassi.

Monterar bort bakre dämparen är och inser när jag ska montera att dämparna är till en tidig 944! Fasen...
47D337B8-6338-4C21-B834-192CA1C411C5.jpeg
D5FE9E24-B996-4B4A-B92F-9C3630976295.jpeg
Frågan är då; går det att borra upp till 14 mm? Ser ju ut att vara rätt mycket gods. Eller ska jag sälja och köpa rätt?
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
safe
Turbo-Poster
Posts: 947
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 944 -86 | Första kulbilen

#24 Post by safe »

Borra upp skulle jag säga.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

Gunnarsson
S-Poster
Posts: 66
Joined: 2019-08-08 10:47:38
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986
Contact:

Re: 944 -86 | Första kulbilen

#25 Post by Gunnarsson »

Grymt! Var det jag tänkte spontant men vill ju inte att det ska bli tokigt!

Lämnar nog in dem till lokala bilmeken, har ingen pelarborrmaskin..

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users