Page 16 of 17

Re: 924 -77 | Projekt gubbspec

Posted: 2021-06-28 09:57:40
by felix83
Ingemansson wrote: 2021-06-27 14:00:16 När jag hade isär kylsystemet så upptäckte jag att någon hade haft i kylarcement. Inget jag är glad för att använda men det krävs tydligen..
Ja, någon form av tätning verkar ju underlätta! Har en tub packningssilikon liggandes, får väl pröva att ha på lite sådant på anslutningarna.
safe wrote: 2021-06-27 14:36:19 Kämpar med glykol läckage på min 24 idag, fyllde på igår och idag var det en pöl på golvet...
Slangen från toppen in till värmepaketet läcker. Lossade strök på lite vvs tätning och skruvade på igen. Vet inte om det är tätt ännu men det funkade på andra slangar.
Det ser ut som att en av mina läckor härstammar från röret som löper längs med toppen, anslutningen till slangen från vattenpumpen satt med dubbla slangklämmor innan och nu är det en pöl på motorn precis under. Så den står högst upp på listan av misstänkta.

Re: 924 -77 | Projekt gubbspec

Posted: 2021-07-02 06:44:22
by felix83
Arbetet fortskrider. En av läckorna kunde jag härleda till slangen som går mellan vattenpumpen och röret som går längs med ventilkåpan. Rengöring och ett tunt lager packningssilikon verkar ha gjort susen.
Nästa läcka verkade vara från slangen mellan vattenpumpen och termostathuset. Jag tänkte göra samma ingrepp där, men när jag fick av slangen så såg den ut så här:
Trasig slang.jpg
Jag ska se om Biltema har någon slang som passar, annars får jag köpa en ny från Porsche. För fyrahundra spänn. :shock:

Annars har jag hållit på med lite småpill, när jag ändå var inne och rev så passade jag på att lacka om brickan och hållaren till expansionskärlet och gå över fästena som håller kylarslangen till termostathuset med en stålborste. De små gummibussningarna som sitter lite varstans på 924:an (bl.a. här) har ju en förmåga att separera med tiden och nya kostar 150 kr/st på Porsche. Dock hittade jag snarlika på Autodoc för 20 kr/st, enda skillnaden verkar vara längden på skruvarna. Original hör de till BMW.
Gummibussningar.jpg
Artikelnummer på Autodoc är 003-960.

Så här blev det efter lite snabb upputsning. Jag vill inte ha det för snyggt, bilen har ju en ganska skön patina som jag inte vill störa för mycket.
Ny gummibussning.jpg
Igår tog jag också tag i något som har stört mig sedan jag köpte bilen: backspeglarna. Jag var lite rädd att Biltemaspeglarna som satt på skulle vara fästade med plåtskruv rätt in i karossen, så jag blev positivt överraskad när jag upptäckte att de använt de ursprungliga hålen. Så det tog mig bara en kvart (jag jobbade försiktigt och långsamt!) att gå från det här:
Backspegel gammal.jpg
Till det här:
Backspegel ny.jpg
Det gör en stor skillnad för helhetsintrycket tycker jag! Sakta men säkert blir gubbräsern precis som jag vill ha den.

Re: 924 -77 | Projekt gubbspec

Posted: 2021-07-02 07:01:39
by henca
felix83 wrote: 2021-07-02 06:44:22 Jag ska se om Biltema har någon slang som passar, annars får jag köpa en ny från Porsche. För fyrahundra spänn. :shock:
På RosePassion kostar slangstumpen med artikelnr 046121053 33 euro, fast med frakt blir det ju ändå 400 spänn såvida man inte kan samordna frakten med någon annan beställning.

m v h Henrik

Re: 924 -77 | Projekt gubbspec

Posted: 2021-07-02 07:12:49
by felix83
henca wrote: 2021-07-02 07:01:39
felix83 wrote: 2021-07-02 06:44:22 Jag ska se om Biltema har någon slang som passar, annars får jag köpa en ny från Porsche. För fyrahundra spänn. :shock:
På RosePassion kostar slangstumpen med artikelnr 046121053 33 euro, fast med frakt blir det ju ändå 400 spänn såvida man inte kan samordna frakten med någon annan beställning.

m v h Henrik
Som hittat! :mrgreen:
Jag ska kika runt lite, det kanske är läge att skämma bort motorn med en ny oljetrycksgivare också, som en muta för att den ska samarbeta. :D
Så det blir väl en beställning från RP eller Utzon tids nog.

Re: 924 -77 | Projekt gubbspec

Posted: 2021-07-02 12:20:44
by Ingemansson
Urtjusigt. De gör verkligen jätteskillnad!

Re: 924 -77 | Projekt gubbspec

Posted: 2021-07-02 12:45:57
by felix83
Ingemansson wrote: 2021-07-02 12:20:44 Urtjusigt. De gör verkligen jätteskillnad!
Tack! Ja, på min bil med pyttehjul som sitter en halvmeter in i hjulhusen så såg speglarna helt enorma ut. Originalspeglarna funkar mycket bättre i sammanhanget, enligt mitt tycke.

Kort uppdatering: Jag har köpt en kylarslang på Biltema som jag förhoppningsvis kan få att fungera. Om inte så har jag bara kastat bort 129 kr.

Re: 924 -77 | Projekt gubbspec

Posted: 2021-07-10 19:54:06
by felix83
Statusuppdatering: Biltema hade ingen slang i rätt diameter. Mekonomen hade en som jag kanske hade kunnat få att funka, men den hade de inte hemma och den kostade 240 kr. Mot bakgrund av det, och det faktum att jag genom åren spenderat alldeles för mycket pengar på att chansa på budgetlösningar som sedan visat sig inte fungera, bestämde jag mig för en gångs skull att inte låta snålheten bedra visheten. Alltså beställdes rätt slang från Utzon, tillsammans med rätt oljetrycksgivare (ännu en budgetlösning som inte fungerade) och nya svärdbussningar.
I skrivande stund inväntar jag leverans.

För att hålla moralen uppe skrev jag en kort text och skickade in till tidningen Klassiker, tillsammans med några bilder. Glädjande nog valde de att ta med den!
Klassiker.jpg

Re: 924 -77 | Projekt gubbspec

Posted: 2021-07-10 20:44:48
by Ingemansson
felix83 wrote: 2021-07-10 19:54:06 Statusuppdatering: Biltema hade ingen slang i rätt diameter. Mekonomen hade en som jag kanske hade kunnat få att funka, men den hade de inte hemma och den kostade 240 kr. Mot bakgrund av det, och det faktum att jag genom åren spenderat alldeles för mycket pengar på att chansa på budgetlösningar som sedan visat sig inte fungera, bestämde jag mig för en gångs skull att inte låta snålheten bedra visheten. Alltså beställdes rätt slang från Utzon, tillsammans med rätt oljetrycksgivare (ännu en budgetlösning som inte fungerade) och nya svärdbussningar.
I skrivande stund inväntar jag leverans.

För att hålla moralen uppe skrev jag en kort text och skickade in till tidningen Klassiker, tillsammans med några bilder. Glädjande nog valde de att ta med den!

Klassiker.jpg
Kul!
Ska bli spännande att se resultatet av de nya delarna. 👍🏻

Re: 924 -77 | Projekt gubbspec

Posted: 2021-08-02 14:08:25
by felix83
Efter mycket om och men (samt en treveckors stugvistelse) så är nu bilen åter fungerande! Den nya kylarslangen gjorde susen och nu går bilen som den skall.
Konstigt nog tycks den nya startmotorn göra en enorm skillnad, inte bara för hur snabbt bilen startar utan även hur bra den går när den hoppar igång. Innan så brukade den dö ett antal gånger innan den bestämde sig för att hålla tomgången, men nu går den bra direkt. Förmodligen blev motorn lite sur innan p.g.a. att startmotorn fick jobba länge (och därmed kallstartsventilen) vilket gjorde den tjurig när den väl startade.

Bruksbilen ska in till plåtverkstaden om ett par veckor p.g.a. en klantskalle (jag) som råkade backa in i en betongstolpe, så tanken är att 924:an ska få agera dagligt transportmedel under tiden.
20210802.jpg

Re: 924 -77 | Projekt gubbspec

Posted: 2021-08-05 15:43:50
by felix83
Igår tog jag 924:an till en träff på PC Örebro. Min bil stack definitivt ut från mängden bland alla nya bilar. Några luftkylda elvor och två tidsenligt stylade 928:or var också med.
Kvällen avslutades med en tur längs kurviga vägar där min bil fick kämpa hårt för att hänga med i tempot. Det blev ett tufft test, men glädjande nog kan jag meddela att 924:an klarade det med bravur. Trots stötdämpare som är sopslut och däck som med marginal har passerat bäst före-datum så imponerade väghållningen (i alla fall på mig). Men visst fasen krängde det i kurvorna! :mrgreen:
PC Örebro 210804.jpg

Re: 924 -77 | Projekt gubbspec

Posted: 2021-08-05 22:51:05
by QV_
felix83 wrote: 2021-07-02 06:44:22

De små gummibussningarna som sitter lite varstans på 924:an (bl.a. här) har ju en förmåga att separera med tiden och nya kostar 150 kr/st på Porsche. Dock hittade jag snarlika på Autodoc för 20 kr/st, enda skillnaden verkar vara längden på skruvarna. Original hör de till BMW.

Artikelnummer på Autodoc är 003-960.
Just dessa gummibusningar har jag varit på varenda en på fruns bil.
Hälften gick att återanvända men många var eller blev separerade när man skulle lossa på muttern.
Jag var på alla för att bilen skall vara lättmeckad när man väl behöver göra något.

Jag håller på att renovera en kompressor nu (en "liten" på 1,6 ton) och då köpte jag bussningarna på SWEDOL. Kostar som Autodock ungefär.

Skall man ha många så är https://www.tme.eu/se/en/katalog/vibrat ... rs_112550/ dessa billigare (de som de har på lager då) men frakt tillkommer så för några få lönar det sig inte.

Såg att en var trasig av de tre som håller bensinpumpen därbak. Så det skall fixas på 924:an

Re: 924 -77 | Projekt gubbspec

Posted: 2021-08-05 23:57:40
by felix83
Felpost

Re: 924 -77 | Projekt gubbspec

Posted: 2021-08-06 00:00:28
by felix83
QV_ wrote: 2021-08-05 22:51:05 Jag håller på att renovera en kompressor nu (en "liten" på 1,6 ton) och då köpte jag bussningarna på SWEDOL. Kostar som Autodock ungefär.
Swedol var ett bra tips, ska komma ihåg det när jag behöver fler bussningar!
(Och herrejävvlar vilket monster till kompressor!)

Re: 924 -77 | Projekt gubbspec

Posted: 2021-08-07 19:44:03
by QV_
Halva vikten är en rak 6:a på 8 liter som drar runt kompressorblocket.
Kan nog med rätt stor säkerhet säga att min kompressor är störst i området där jag bor :-)

Re: 924 -77 | Projekt gubbspec

Posted: 2021-08-09 19:43:24
by henca
felix83 wrote: 2021-07-10 19:54:06För att hålla moralen uppe skrev jag en kort text och skickade in till tidningen Klassiker, tillsammans med några bilder. Glädjande nog valde de att ta med den!
Jag prenumererar normalt sett inte på den tidningen, men just det numret damp idag ned i min brevlåda som ett provexemplar. Kul att läsa din artikel!

m v h Henrik