Page 15 of 17

Re: 924 -77 | Projekt gubbspec

Posted: 2021-06-11 06:37:17
by felix83
Projektet fortskrider, sedan sist har jag monterat en ny vinkel till kamsmörjningen. Jag hittade en australiensisk kille på 924board.org som gör denna snygga lösning i mässing med O-ringar i anslutningen till motorn:
Vinkel kamsmörjning.jpg
:?: Jag momentdrog inte muttrarna som håller överfallen/oljeröret, utan jag drog dem bara "lagom hårt". Kan det vålla några problem?

Det var tur att jag bytte vinkeln, för den gamla gick itu när jag torkade av den lite lätt:
Vinkel kamsmörjning gammal.jpg
Sedan skiftade jag fokus till startmotorn. På senare tid har bilen varit svårstartad och startmotorn har låtit ganska trött under hela tiden som jag haft bilen, så det var nog hög tid att byta.
Tydligen kan man med lite vana byta en startmotor på en timme, för mig tog det betydligt längre tid. Sent omsider lyckades jag få ut den, och tur var nog det för så här såg kablarna ut: :shock:
Kablar startmotor.jpg
:?: Den nya startmotorn skiljer sig lite från den gamla vad gäller anslutningar. Är det någon som vet på rak arm vilken anslutning som svarar till vilken på den nya startmotorn (jag har markerat dem för att underlätta)?
Anslutningar startmotor numrerade.jpg
Under tiden som jag krälade under bilen så upptäckte jag också att vattenpumpen läcker, så den ska också bytas. Jag borde förstås ha bytt den när jag ändå bytte kylarvätska och drivrem, men det är lätt att vara efterklok.

Re: 924 -77 | Projekt gubbspec

Posted: 2021-06-11 07:16:31
by safe
Jag har inte undersök det ännu på min nya, men av de små så drar den ena solenoiden och den andra skickar ström till bla kalllstartsventilen när solenoiden drar. Borde inte vara knepigt att mäta fram, om det alls spelar roll, det kanske är kontakt mellan stiften?

Re: 924 -77 | Projekt gubbspec

Posted: 2021-06-11 12:37:28
by felix83
safe wrote: 2021-06-11 07:16:31 Jag har inte undersök det ännu på min nya, men av de små så drar den ena solenoiden och den andra skickar ström till bla kalllstartsventilen när solenoiden drar. Borde inte vara knepigt att mäta fram, om det alls spelar roll, det kanske är kontakt mellan stiften?
Av elschemat att döma så skickar den ena terminalen extra ström till tändspolen när solenoiden är aktiv. Antar det är för att få lite extra gnista just i startögonblicket.
Jag ska prova att lägga 12 V på vardera av terminalerna för att se vilken som styr solenoiden.
Vad tror du förresten om att inte dra muttrarna till kamaxelöverfallen med exakt moment? Någonting jag behöver oroa mig över?

Re: 924 -77 | Projekt gubbspec

Posted: 2021-06-11 12:44:01
by Jarlingar
Eftersom det är en beggad kam och lager så tror jag inte du behöver vara speciellt skitnödig över exakt moment.

Re: 924 -77 | Projekt gubbspec

Posted: 2021-06-11 12:49:54
by safe
felix83 wrote: 2021-06-11 12:37:28 Vad tror du förresten om att inte dra muttrarna till kamaxelöverfallen med exakt moment? Någonting jag behöver oroa mig över?
Nä, det tror jag inte. :) Kommer inte ihåg om jag drog mina med moment. Lite lagom tajt med nyckel eller 3/8 spärrskaft brukar bli lagom för en 8.8 M8.

Vem var det du köpte mässings vinkeln av? Jag kanske behöver en eller två till.

Re: 924 -77 | Projekt gubbspec

Posted: 2021-06-11 13:08:51
by felix83
safe wrote: 2021-06-11 12:49:54
felix83 wrote: 2021-06-11 12:37:28 Vad tror du förresten om att inte dra muttrarna till kamaxelöverfallen med exakt moment? Någonting jag behöver oroa mig över?
Nä, det tror jag inte. :) Kommer inte ihåg om jag drog mina med moment. Lite lagom tajt med nyckel eller 3/8 spärrskaft brukar bli lagom för en 8.8 M8.

Vem var det du köpte mässings vinkeln av? Jag kanske behöver en eller två till.
Kalas, tack för det lugnande beskedet.
Han kallar sig RC på 924board, tror jag betalade 45 AU$ (knappt 300 kr) inklusive frakt, det tog ca 2 veckor att få den.

Re: 924 -77 | Projekt gubbspec

Posted: 2021-06-22 16:48:47
by felix83
Efter mycket pillande, många svordomar och lite vansinnigt fnittrande (på riktigt!) så är startmotorn på plats och värmesköldarna återmonterade. Det jävligaste var tveklöst kabelanslutningarna till batteri och generator, dåligt med utrymme och ringkabelskor som inte ville sitta kvar på skruven. Därav fnittrandet.

Lyckligtvis gick vattenpumpen desto smidigare att byta. Den gamla var ganska risig:


Den nya startmotorn verkar ha gjort susen, bilen startar otroligt mycket lättare nu. Tyvärr kan inte detsamma sägas om generatorn, vilken nu inte vill ladda batteriet längre. Har jag tur så är det dålig kontakt vid själva generatorn, har jag otur så är det generatorn själv som är kass och har jag RIKTIG otur så är det kabelanslutningen vid startmotorn som har dålig kontakt. Jag vill verkligen, VERKLIGEN inte in där och rota igen!

Först och främst får jag plocka ur generatorn och se hur saker och ting ser ut där.
Dessutom såg jag nu en pöl av glykol under motorn, förhoppningsvis är det bara en slangklämma som behöver dras åt.
Detta är utan tvekan det mest frustrerande delprojekt som gubbräsern har bjudit på hittills.

Re: 924 -77 | Projekt gubbspec

Posted: 2021-06-22 16:50:36
by safe
Kämpa på! Det kommer bli bra!

Re: 924 -77 | Projekt gubbspec

Posted: 2021-06-22 16:52:25
by felix83
safe wrote: 2021-06-22 16:50:36 Kämpa på! Det kommer bli bra!
Tack! Saker och ting brukar ju åtminstone gå enklare andra gången man gör dem, så förhoppningsvis kan jag få fason på det hyfsat snabbt.

Re: 924 -77 | Projekt gubbspec

Posted: 2021-06-23 06:34:55
by felix83
Jag blev lite otålig i går kväll och rev ur generatorn och mätte upp kablarna. Jag har kontinuitet mellan anslutningen på generatorn och pluspolen på batteriet och jorden är också bra. Kabeln mellan generatorn och startmotorn var dock inte snyggt gjord, men den har ju bevisligen funkat hittills och jag kan inte förmå mig att ge mig in och rota vid startmotorn just nu. Det får bli en senare fråga om jag inte lyckas lösa problemet.
När jag gjorde den nya kabelhärvan till startmotorn så nöjde jag mig med att klippa och skarva kabeln som går från generatorn till laddningslampan eftersom jag inte ville plocka ur generatorn. När den ändå var ur nu så passade jag på att göra det korrekt.
(Notera glykolpölen uppe till höger i bild, det verkar som att jag behöver kolla över kylarslangarna ytterligare en gång.)
Generator ur.jpg
Det lutar åt att det är generatorn trots allt, nu när jag tänker på det så kan den eventuellt ha varit på uppehällningen redan innan. Enligt voltmätaren i bilen så sjönk spänningen till ca 12 V när jag slog på ljuset.

Jag plockade ur laddningsregulatorn vilken enligt mitt otränade öga ser okej ut, även om den förstås kan vara kass på insidan. Det verkar finnas nya på mitt lokala Biltema så jag köper nog en ny på vinst och förlust och hoppas på det bästa.
Laddningsregulator 2.jpg

Re: 924 -77 | Projekt gubbspec

Posted: 2021-06-23 14:49:23
by Ingemansson
felix83 wrote: 2021-06-23 06:34:55 Jag blev lite otålig i går kväll och rev ur generatorn och mätte upp kablarna. Jag har kontinuitet mellan anslutningen på generatorn och pluspolen på batteriet och jorden är också bra. Kabeln mellan generatorn och startmotorn var dock inte snyggt gjord, men den har ju bevisligen funkat hittills och jag kan inte förmå mig att ge mig in och rota vid startmotorn just nu. Det får bli en senare fråga om jag inte lyckas lösa problemet.
När jag gjorde den nya kabelhärvan till startmotorn så nöjde jag mig med att klippa och skarva kabeln som går från generatorn till laddningslampan eftersom jag inte ville plocka ur generatorn. När den ändå var ur nu så passade jag på att göra det korrekt.
(Notera glykolpölen uppe till höger i bild, det verkar som att jag behöver kolla över kylarslangarna ytterligare en gång.)
Generator ur.jpg
Det lutar åt att det är generatorn trots allt, nu när jag tänker på det så kan den eventuellt ha varit på uppehällningen redan innan. Enligt voltmätaren i bilen så sjönk spänningen till ca 12 V när jag slog på ljuset.

Jag plockade ur laddningsregulatorn vilken enligt mitt otränade öga ser okej ut, även om den förstås kan vara kass på insidan. Det verkar finnas nya på mitt lokala Biltema så jag köper nog en ny på vinst och förlust och hoppas på det bästa.
Laddningsregulator 2.jpg
Hoppas att det funkar! Min laddar heller inget vidare.

Re: 924 -77 | Projekt gubbspec

Posted: 2021-06-24 07:00:06
by felix83
Jag fick ett ryck igår och plockade isär generatorn. Så vitt jag kunde se så såg lindningarna bra ut, lite avskavd isolering/gummimassa på några ställen men ingen uppenbar kortslutning.
Jag gjorde rent stator, rotor och baksidan av diodbryggorna från koldamm och smuts. Släpringarna fick en lätt putsning också. Lagren kändes helt okej så dem lät jag vara.
Vi får se om det gör någon skillnad, den ser i alla fall mer representabel ut nu. Jag tänkte inte på att ta någon efterbild, så det får jag komplettera med så småningom. Så här såg den i alla fall ut inuti när jag fick isär den:
diodbrygga.jpg
stator.jpg

Re: 924 -77 | Projekt gubbspec

Posted: 2021-06-26 23:15:31
by felix83
Återmonteringen gick relativt smärtfritt, om man bortser från att jag, när jag väl fått generatorn på plats i bilen, upptäckte att den nya laddningsregulatorn låg kvar i sin kartong på arbetsbänken.
:#stupid:
Andra gången hade jag större framgång och nu laddar den som den ska igen.
Glykolen vill då rakt inte vara kvar i kylsystemet utan föredrar att vara på golvet i verkstaden, så där får jag ta en ny titt eller fjorton.
Det är i alla fall skönt att inte behöva lägga pengar på en ny generator för tillfället.

Re: 924 -77 | Projekt gubbspec

Posted: 2021-06-27 14:00:16
by Ingemansson
felix83 wrote: 2021-06-26 23:15:31 Återmonteringen gick relativt smärtfritt, om man bortser från att jag, när jag väl fått generatorn på plats i bilen, upptäckte att den nya laddningsregulatorn låg kvar i sin kartong på arbetsbänken.
:#stupid:
Andra gången hade jag större framgång och nu laddar den som den ska igen.
Glykolen vill då rakt inte vara kvar i kylsystemet utan föredrar att vara på golvet i verkstaden, så där får jag ta en ny titt eller fjorton.
Det är i alla fall skönt att inte behöva lägga pengar på en ny generator för tillfället.
När jag hade isär kylsystemet så upptäckte jag att någon hade haft i kylarcement. Inget jag är glad för att använda men det krävs tydligen..

Re: 924 -77 | Projekt gubbspec

Posted: 2021-06-27 14:36:19
by safe
Kämpar med glykol läckage på min 24 idag, fyllde på igår och idag var det en pöl på golvet...
Slangen från toppen in till värmepaketet läcker. Lossade strök på lite vvs tätning och skruvade på igen. Vet inte om det är tätt ännu men det funkade på andra slangar.