Page 13 of 17

Re: 924 -77 | Projekt gubbspec

Posted: 2021-01-27 14:30:43
by felix83
Efter ytterligare bildgooglande och jämförande så tycker jag att kolhållaren på Bosch 0130007027 (se bild) är till förväxling lik den på min motor (Bosch nr 0130007023). En sådan motor kan köpas från Autodoc för en knapp femhundring, kanske är värt en chansning?
0130007027.jpg

Re: 924 -77 | Projekt gubbspec

Posted: 2021-01-27 19:27:04
by henca
Då jag googlade på 0130007027 tror jag att jag fick se den motorn från en annan vinkel:
30_0130007027ph19whco0000.jpg
Vet inte om det spelar någon roll, men den röda plasten verkar inte lika symmetrisk som på din motor. Eller är det så att din har blivit symmetrisk för att den gått sönder?

m v h Henrik

Re: 924 -77 | Projekt gubbspec

Posted: 2021-01-28 07:49:43
by felix83
henca wrote: 2021-01-27 19:27:04 Då jag googlade på 0130007027 tror jag att jag fick se den motorn från en annan vinkel:
30_0130007027ph19whco0000.jpg

Vet inte om det spelar någon roll, men den röda plasten verkar inte lika symmetrisk som på din motor. Eller är det så att din har blivit symmetrisk för att den gått sönder?

m v h Henrik
Intressant, det hade jag inte sett innan! När jag jämför med de bilder jag har hittat så verkar det finnas två varianter på den röda plastbiten. Jag tänkte beställa den billigaste jag kan hitta med en plastdel som ser "rätt" ut.

Re: 924 -77 | Projekt gubbspec

Posted: 2021-01-28 08:55:42
by safe
Det viktigaste är väl att du hittar en motor med samma mått på kroppen och axeln så att den passar.

Re: 924 -77 | Projekt gubbspec

Posted: 2021-01-28 15:03:27
by felix83
safe wrote: 2021-01-28 08:55:42 Det viktigaste är väl att du hittar en motor med samma mått på kroppen och axeln så att den passar.
Jag tänkte börja med att bara byta kolen och hållaren eftersom det kan göras utan att plocka ut motorn (och instrumentpanelen). Ska dock kontrollmäta motorn som sitter i nu för att jämföra måtten.

Re: 924 -77 | Projekt gubbspec

Posted: 2021-02-12 07:40:08
by felix83
Jag köpte en kopia av 0130007027 (Nissens 87097) från Autodoc:
Ny motor.jpg
Kolhållaren såg identisk ut med den som satt på min motor, så jag pillade loss den från den nya motorn och monterade på fläktmotorn i bilen:
kolhållare.jpg
Det var tämligen pilligt att montera de små dragfjädrarna som håller kontakten mellan kolen och kollektorn, dessa ska under metalldelen som kolhållaren sitter på och hakas i på baksidan. Ett litet buntband underlättade för att kunna dra/spänna fjädrarna:
montering kolhållare.jpg
Efter lite pillande för att få bra kontakt mellan kolen och kollektorn så surrade motorn igång och gick förvånansvärt tyst och fint!
fläkt igång.jpg
Vi får se hur länge det håller, men det var kul att mitt experiment föll väl ut! Alternativet hade ju varit att riva hela instrumentpanelen.
Nu när jag har både värme och fläkt så börjar jag kasta lystna blickar ut på de vackra vintervägarna utanför fönstret. Kanske man ska ta en liten försiktig provtur? :? :#944burn:

Re: 924 -77 | Projekt gubbspec

Posted: 2021-02-12 09:25:18
by Bathory
Kul att det funkar :D
Bra tips också och bra bilder.
Tack :D

Re: 924 -77 | Projekt gubbspec

Posted: 2021-02-12 17:03:17
by felix83
Bathory wrote: 2021-02-12 09:25:18 Kul att det funkar :D
Bra tips också och bra bilder.
Tack :D
Kul att kunna bidra med något! :#cheers:

Re: 924 -77 | Projekt gubbspec

Posted: 2021-02-12 19:46:23
by Bathory
[/quote]
Kul att kunna bidra med något! :#cheers:
[/quote]

Det är just det som gör detta forumet så himla bra ;)

Re: 924 -77 | Projekt gubbspec

Posted: 2021-02-13 21:19:05
by felix83
Jag var tvungen att ta en tur för att testa fläktmotorn ordentligt. Snötäckta grusvägar och sommardäck var lite väl spännande, så det blev en kort tur i mycket maklig takt.
vintertur.jpg

Re: 924 -77 | Projekt gubbspec

Posted: 2021-02-16 10:12:22
by felix83
Igår var det exakt ett år sedan som jag köpte min 924, och som av en händelse snubblade* jag över ett snart tio år gammalt inlägg från min numera insomnade blogg:
http://biltrafik.blogspot.com/2011/10/f ... skull.html
Bilen i annonsen var då till salu för 23500 kr vilket borde ha varit ganska mycket för en 924.

Jag blev så nyfiken så jag var tvungen att gräva lite: Bilen i annonsen såldes i ett par omgångar innan den 2012 hamnade hos nuvarande ägare. Den bor kvar på västkusten och är fortsatt i trafik. Vem vet, kanske ägaren t.o.m. finns här på forumet?
Bortsett från inredningen så verkar den vara snarlik min såsom den bör ha sett ut när den var ny. Jag blev plötsligt väldigt sugen på enorma stänkskydd!

*(som ett resultat av nostalgiskt surfande när jag egentligen borde jobba)

Re: 924 -77 | Projekt gubbspec

Posted: 2021-03-07 14:18:59
by Henrik Gårblad
Det ser ut som min bil tyvärr var inte stänkskydden kvar när jag köpte bilen 2012 verkar svårt att hitta nya Med vänlig hälsning Henrik

Re: 924 -77 | Projekt gubbspec

Posted: 2021-03-08 07:51:13
by felix83
Henrik Gårblad wrote: 2021-03-07 14:18:59 Det ser ut som min bil tyvärr var inte stänkskydden kvar när jag köpte bilen 2012 verkar svårt att hitta nya Med vänlig hälsning Henrik
Som sagt; läcker bil! :#cheers:
Det borde gå att fixa egna som ser hyfsat rätt ut med en mattkniv och ett par universalstänkskydd i gummi.
https://www.biltema.se/bil---mc/lasta-o ... 2000032290

Re: 924 -77 | Projekt gubbspec

Posted: 2021-03-25 12:02:26
by felix83
Häromdagen upptäckte jag att den vänstra låspinnen till bakluckan inte ville göra sitt jobb. Detta berodde på att gummibussningen som pinnen är gängad i hade gått sönder:
Trasigt bakluckelås.jpg
Någon hade tidigare varit på skruvarna som håller alltihopa på plats, och mina egna försök att lossa dem gjorde inte saken bättre. Med en slagskruvdragare lyckades jag få ur den ena skruven, men den andra var jag tvungen att borra ur.
Delar bakluckelås.jpg
Gummidelen var så gammal och torr att den fnasade sönder direkt, men metallgängan som låspinnen sitter i var rejält fastrostad. Med värme och rostlösare gick det att separera delarna. Efter lite rengöring och återmontering med en ny gummibussning funkar det igen, även om det verkar som att bakluckan har slagit sig lite p.g.a. att den bara hölls ner på ena sidan under en tid.
De skruvarna som jag var tvungen att göra åverkan på för att få bort är lite speciella, M6x16 med en stor försänkt skalle. Nya kostar 55 kr/st på Utzon. :shock: Likadana fast med insexskalle fanns på lösvikt på Bauhaus, totalt 6 kr för 6 st vilket kändes mer rimligt.
Bakluckelås ihopmonterat.jpg
Jag håller också på att felsöka en irriterande misständning under last, detta finns beskrivet i en annan tråd här: viewtopic.php?f=3&t=35088
Jag har bytt tändmodul mot en Bosch NOS och hinner förhoppningsvis testa den idag.

Re: 924 -77 | Projekt gubbspec

Posted: 2021-03-25 22:29:03
by Ingemansson
Snyggt jobbat! Hoppas du får rätt på misständningarna också.