924 -77 | Projekt gubbspec

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Message
Author
User avatar
felix83
Turbo-Poster
Posts: 424
Joined: 2016-02-28 19:40:22
Bilmodell: 911 -82, 924 -77
Årsmodell: 1982
Contact:

Re: 924 -77 | Projekt gubbspec

#196 Post by felix83 »

Ingemansson wrote: 2021-03-25 22:29:03 Snyggt jobbat! Hoppas du får rätt på misständningarna också.
Tackar! Felsökning pågår fortfarande där...
________
Felix
924 -77 "Projekt gubbspec" (Såld)
911 SC -82
Suzuki Bandit 600 -00

Insta: @924.resurrection och @orebro.classics

User avatar
felix83
Turbo-Poster
Posts: 424
Joined: 2016-02-28 19:40:22
Bilmodell: 911 -82, 924 -77
Årsmodell: 1982
Contact:

Re: 924 -77 | Projekt gubbspec

#197 Post by felix83 »

I jakten på misständningar under last (se utförlig beskrivning i denna tråd) så tömde jag tanken och bytte filtret som sitter innan pumpen. Jag monterade ett Mahle KL27 istället för Opelfiltret(!) som sitter där i original:
Nytt bränslefilter.jpg
Nu går bilen som den skall igen, den drar utan att tveka genom hela registret.
Jag bytte också oljetrycksgivaren, dock snålade jag och bytte till en Audidel med samma gänga. Dock gav detta upphov till ett nytt problem: Eftersom mätintervallet på Audigivaren bara är 0-5 bar och originalgivaren är på 0-10 kp/cm2 så går mätaren fortfarande i botten så fort jag kör. Indikerat oljetryck vid tomgång är ca 5 bar vilket får anses som mer än tillräckligt, om än kanske inte riktigt rättvisande... :D
Så jag får väl slå till på rätt givare vid tillfälle när jag känner mig rik.
Oljetrycksmätare.jpg
Igår hann jag och dottern också med en provtur i aprilsolen:
Från ovan.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
________
Felix
924 -77 "Projekt gubbspec" (Såld)
911 SC -82
Suzuki Bandit 600 -00

Insta: @924.resurrection och @orebro.classics

User avatar
Ingemansson
Carrera-Poster
Posts: 325
Joined: 2021-03-15 21:48:12
Bilmodell: Porsche 924
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: 924 -77 | Projekt gubbspec

#198 Post by Ingemansson »

Så gött som sagt! 😎
Bryggkopplade du pumpen eller hur tömde du tanken?
Oscar Ingemansson
Porsche 924 -83 Roadsport

User avatar
felix83
Turbo-Poster
Posts: 424
Joined: 2016-02-28 19:40:22
Bilmodell: 911 -82, 924 -77
Årsmodell: 1982
Contact:

Re: 924 -77 | Projekt gubbspec

#199 Post by felix83 »

Ingemansson wrote: 2021-04-16 18:13:08 Så gött som sagt! 😎
Bryggkopplade du pumpen eller hur tömde du tanken?
Tanken var nästan tom, så jag lossade slangen till filtret och tömde den först den vägen. Därefter skruvade jag loss plattan i botten av tanken för att få ut det sista. Köpte ett 24-liters uppsamlingskärl på Biltema som jag tömde i.
________
Felix
924 -77 "Projekt gubbspec" (Såld)
911 SC -82
Suzuki Bandit 600 -00

Insta: @924.resurrection och @orebro.classics

User avatar
Ingemansson
Carrera-Poster
Posts: 325
Joined: 2021-03-15 21:48:12
Bilmodell: Porsche 924
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: 924 -77 | Projekt gubbspec

#200 Post by Ingemansson »

felix83 wrote: 2021-04-16 18:17:34
Ingemansson wrote: 2021-04-16 18:13:08 Så gött som sagt! 😎
Bryggkopplade du pumpen eller hur tömde du tanken?
Tanken var nästan tom, så jag lossade slangen till filtret och tömde den först den vägen. Därefter skruvade jag loss plattan i botten av tanken för att få ut det sista. Köpte ett 24-liters uppsamlingskärl på Biltema som jag tömde i.
Något liknande blir det här. Tack!
Oscar Ingemansson
Porsche 924 -83 Roadsport

User avatar
felix83
Turbo-Poster
Posts: 424
Joined: 2016-02-28 19:40:22
Bilmodell: 911 -82, 924 -77
Årsmodell: 1982
Contact:

Re: 924 -77 | Projekt gubbspec

#201 Post by felix83 »

Bogsering.jpg
Säg den glädje som varar...
På väg med mellanbarnet till simskola så tvärdog plötsligt bilen och vägrade starta. Ett par som passerade upplyste mig om att all bensin som några sekunder tidigare befunnit sig i tanken nu istället låg på vägen. Ridå.
Samma par skulle lyckligtvis åt samma håll som hemmet och de hade bogserlina i bilen, så nu står gubbräsern i garaget igen och skäms.

Sannolikt är det ledningen på trycksidan som gett sig eftersom det bara verkade läcka ut under tiden som pumpen gick, vilket var tur i oturen. Tur också att jag inte hunnit tanka fullt, vilket jag hade planer på. Och, förstås, tur att hela bilen inte gick upp i rök! 😱
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
________
Felix
924 -77 "Projekt gubbspec" (Såld)
911 SC -82
Suzuki Bandit 600 -00

Insta: @924.resurrection och @orebro.classics

User avatar
safe
Addict
Posts: 1414
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -77 | Projekt gubbspec

#202 Post by safe »

Ah, vad tråkigt!
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
felix83
Turbo-Poster
Posts: 424
Joined: 2016-02-28 19:40:22
Bilmodell: 911 -82, 924 -77
Årsmodell: 1982
Contact:

Re: 924 -77 | Projekt gubbspec

#203 Post by felix83 »

safe wrote: 2021-04-20 16:57:24 Ah, vad tråkigt!
Jo, men jag har sneglat på de där bränsleledningarna och tänkt att "de där borde bytas" så det var ändå bra att det hände nu, och bara några km hemifrån.
________
Felix
924 -77 "Projekt gubbspec" (Såld)
911 SC -82
Suzuki Bandit 600 -00

Insta: @924.resurrection och @orebro.classics

User avatar
felix83
Turbo-Poster
Posts: 424
Joined: 2016-02-28 19:40:22
Bilmodell: 911 -82, 924 -77
Årsmodell: 1982
Contact:

Re: 924 -77 | Projekt gubbspec

#204 Post by felix83 »

Så här såg det ut när jag fick av hjulet:
Bränsleslang skavd.jpg
Sannolikt så har jag råkat vrida bränslepumpen när jag höll på med filtret, vilket har gjort att bränsleledningen kommit åt att skava mot drivknutsdamasken.
Lyckligtvis verkade det som att någon tidigare har demonterat denna ledning, för den lossnade utan problem. Jag lämnade iväg den gamla till Hydroscand och två dagar och 400 kr senare hade jag en ny och blank ledning färdig:
Bränsleslangar ny och gammal.jpg
Som synes så var den gamla ledningen redan skarvad en gång innan, så det var hög tid att byta den oavsett.
Återmonteringen gick smidigt den också, jag såg förstås till att den nya slangen går fri från allt annat, och jag drog dit ett buntband för säkerhets skull.
Ny bränsleslang monterad.jpg
Bilen startade efter några försök (luftbubblor i ledningarna?) och gick fint och utan läckage.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
________
Felix
924 -77 "Projekt gubbspec" (Såld)
911 SC -82
Suzuki Bandit 600 -00

Insta: @924.resurrection och @orebro.classics

User avatar
safe
Addict
Posts: 1414
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -77 | Projekt gubbspec

#205 Post by safe »

Buntband löser allt!
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
henca
Turbo-Poster
Posts: 466
Joined: 2015-03-27 23:18:59
Bilmodell: 911 Targa samt 928 -79
Årsmodell: 1977
Location: Linköping
Contact:

Re: 924 -77 | Projekt gubbspec

#206 Post by henca »

Buntband är bra! Fast om man är riktigt feg skulle man kanske placera någon form av "slit-buffert" mellan gummislangen och buntbandet. Vore ju synd om buntbandet skulle nöta hål på slangen...

m v h Henrik

User avatar
felix83
Turbo-Poster
Posts: 424
Joined: 2016-02-28 19:40:22
Bilmodell: 911 -82, 924 -77
Årsmodell: 1982
Contact:

Re: 924 -77 | Projekt gubbspec

#207 Post by felix83 »

Jag tror inte det behövs något nötningsskydd där, det är ingen direkt rörelse i slangen när man kör. Om den inte vilar mot drivaxeln då...
________
Felix
924 -77 "Projekt gubbspec" (Såld)
911 SC -82
Suzuki Bandit 600 -00

Insta: @924.resurrection och @orebro.classics

User avatar
felix83
Turbo-Poster
Posts: 424
Joined: 2016-02-28 19:40:22
Bilmodell: 911 -82, 924 -77
Årsmodell: 1982
Contact:

Re: 924 -77 | Projekt gubbspec

#208 Post by felix83 »

På senaste tiden har bilen blivit mycket svårstartad när den är kall; det tar flera försök och mycket nötande på startmotorn innan den hoppar igång. Ibland blir det som att det tar "stopp" när man försöker också. Startmotorn har alltid känts ganska trött, jag ska kolla kablarna men sannolikt är det dags för en ny.
________
Felix
924 -77 "Projekt gubbspec" (Såld)
911 SC -82
Suzuki Bandit 600 -00

Insta: @924.resurrection och @orebro.classics

User avatar
felix83
Turbo-Poster
Posts: 424
Joined: 2016-02-28 19:40:22
Bilmodell: 911 -82, 924 -77
Årsmodell: 1982
Contact:

Re: 924 -77 | Projekt gubbspec

#209 Post by felix83 »

Jag misstänkte att min AAV inte var riktigt frisk, så jag bytte mot en som jag hade liggande. Dock märkte jag att min tomgång blev för låg efter det, ca 7-800 varv vid varm motor. Detta kan ju tyda på att den gamla inte stängde som den skulle. Jag justerade upp tomgången till ca 1000 varv och kollade sedan CO-halten med min begagnade Gunson som jag köpte på Tradera för en tid sedan.
Avgastest.jpg
De är inget under av precision och den tog en evighet att kalibrera. Man får mest se det som en indikation på om man är helt åt helsicke fel med blandningen, jag ställde bilens CO-halt till 2,2 % vilket känns rimligt. En felmarginal på 0,5 % och en differens i kalibreringsvärde före och efter på 0,3 % gör att jag i alla fall inte borde ligga under 1,5 % CO.

Om kallstarterna blir lättare återstår att se!
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
________
Felix
924 -77 "Projekt gubbspec" (Såld)
911 SC -82
Suzuki Bandit 600 -00

Insta: @924.resurrection och @orebro.classics

User avatar
Ingemansson
Carrera-Poster
Posts: 325
Joined: 2021-03-15 21:48:12
Bilmodell: Porsche 924
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: 924 -77 | Projekt gubbspec

#210 Post by Ingemansson »

Håller tummarna!
Oscar Ingemansson
Porsche 924 -83 Roadsport

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users