944 Turbo -86

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
PelleM
S2-Poster
Posts: 258
Joined: 2006-07-14 20:37:30
Bilmodell: GT3 Cup -04, 944 S2 -90
Location: Stockholm
Contact:

944 Turbo -86

#1 Post by PelleM »

Råkade köpa på mig en Turbo -86 som jag och grabben tänkte åka lite bana med.
Men chassit mm behövde lite kärlek först.
Så den ena ledde till det andra :)
Bilder kommer när jag har listat ut hur man lägger till dom.
I garaget.
996 GT3 Cup -04
944 S2 -90 Såld
968 -92 Race Såld
------------------------------

JohnC
S2-Poster
Posts: 261
Joined: 2010-07-20 20:58:33
Bilmodell: Porsche 944 S2 -91
Contact:

Re: 944 Turbo -86

#2 Post by JohnC »

Välkommen tillbaks till PCSR!

PelleM
S2-Poster
Posts: 258
Joined: 2006-07-14 20:37:30
Bilmodell: GT3 Cup -04, 944 S2 -90
Location: Stockholm
Contact:

Re: 944 Turbo -86

#3 Post by PelleM »

JohnC wrote: 2019-11-03 21:01:08 Välkommen tillbaks till PCSR!
:#cheers:
I garaget.
996 GT3 Cup -04
944 S2 -90 Såld
968 -92 Race Såld
------------------------------

PelleM
S2-Poster
Posts: 258
Joined: 2006-07-14 20:37:30
Bilmodell: GT3 Cup -04, 944 S2 -90
Location: Stockholm
Contact:

Re: 944 Turbo -86

#4 Post by PelleM »

Är det någon i Sthlms området som har en luftmassemätare som du kan tänkas låna ut.
Min bil går ojämnt och får på tok för mycket bensin.
Luktar bensin i avgaserna och får avgassmällar.
I garaget.
996 GT3 Cup -04
944 S2 -90 Såld
968 -92 Race Såld
------------------------------

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3238
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

Re: 944 Turbo -86

#5 Post by DLS »

Menar du original AFM mätare så har jag en ligger i Vingåker du kan få låna om du har vägarna förbi 😎

Men jag skulle kontrollera bränsletrycksregulatorn först och skulle du mot förmodan ha en O2 sond ( vilket 86:or inte borde ha) så kontrollera den.
Mät även upp din kylvätsketempgivare med hjälp av clarks garage instruktioner.
En annat vanligt fel är vakuum läckage på slangar samt att din bypassventil kan ha spruckit i membranet om du har original varianten.
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

PelleM
S2-Poster
Posts: 258
Joined: 2006-07-14 20:37:30
Bilmodell: GT3 Cup -04, 944 S2 -90
Location: Stockholm
Contact:

Re: 944 Turbo -86

#6 Post by PelleM »

Vingåker känns lite långt att åka till, men tack ändå
Menar du original AFM mätare så har jag en ligger i Vingåker du kan få låna om du har vägarna förbi 😎

Men jag skulle kontrollera bränsletrycksregulatorn. Kollad och håller trycket.
först och skulle du mot förmodan ha en O2 sond ( vilket 86:or inte borde ha) så kontrollera den. Den finns och är precis bytt av mig.
Mät även upp din kylvätsketempgivare med hjälp av clarks garage instruktioner. Får rätt Ohm värde på kall motor, ska testa att värma motorn och mäta då också.
En annat vanligt fel är vakuum läckage på slangar. Har provat med rökmaskin och inga läckor vad jag kan se.
att din bypassventil kan ha spruckit i membranet om du har original varianten. Ventilen håller tätt när jag provar att blåsa i den.
I garaget.
996 GT3 Cup -04
944 S2 -90 Såld
968 -92 Race Såld
------------------------------

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3238
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

Re: 944 Turbo -86

#7 Post by DLS »

Har du eftermarknads chip?
Kollat så att fqs switchen står i rätt läge?
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

Peter O
Carrera-Poster
Posts: 311
Joined: 2004-06-21 08:40:53
Bilmodell: 944 Turbo S
Årsmodell: 1988
Location: Helsingborg
Contact:

Re: 944 Turbo -86

#8 Post by Peter O »

Ursäkta "trådkapning", men jag blev väldigt nyfiken på FQS-justering. Denna möjlighet har jag helt missat. Efter lite googling hittar jag tabeller på vad de olika inställningarna innebär, men vad resulterar dessa i "i praktiken" så att säga? Och vad är "rätt"?

Hälsningar,
Peter O

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3238
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

Re: 944 Turbo -86

#9 Post by DLS »

Original kan du lägga till eller backa bränsle o tändning lite grann upp eller ner beroende vilken kvalité på bränsle du kör.
På eftermarknads chip kan det vara inprogrammerat andra saker också på fqs switchen såsom större spridare/standard spridare eller bensin/e85 map.
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

PelleM
S2-Poster
Posts: 258
Joined: 2006-07-14 20:37:30
Bilmodell: GT3 Cup -04, 944 S2 -90
Location: Stockholm
Contact:

Re: 944 Turbo -86

#10 Post by PelleM »

Enligt rykte så ska det vara ett annat chip i, men jag har inte kollat.
Motor gick innan jag byte kolvringar och kam.
Men jag får kolla vad det sitter för chip i och hur fqs switchen står.
I dag vill den inte starta alls, suck.
I garaget.
996 GT3 Cup -04
944 S2 -90 Såld
968 -92 Race Såld
------------------------------

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3238
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

Re: 944 Turbo -86

#11 Post by DLS »

Annars kan du få köpa min afm om jag hittar den. Eller låna den om du betalar frakt tur o retur.
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users