Tack för ovanstående gratulationer.
Köpte bilen på våren 2018, med bilen medföljde delar och däck från när Rikard haft bilen. Jag valde att lära känna bilen och halkade runt på gamla slitna Kumho v-70 samt Cup2:or som jag haft liggandes från min 911:a. Var flera sekunder ifrån toppen, köpte nya Pirelli trofeo R i slutet av säsongen och lyckades ta mig till final.
Väldigt nöjd med Trofeo R, riktigt bra fäste när man väl får upp temperaturen i dom. På minuslistan är att dom kostar en slant samt att dom slits fort. Enda som hände var en lamdasond som gick sönder samt att jag sköt en slangklamma till ett tryckrör.
Förutom Porsche slalom har bilen brukats till o från jobbet, bilträffar, kört ''Challenge'' med VW klubben på Lunda flygfält. Challenge banan har funnits i 15års tid och har iprincip sett likadan ut hela tiden sedan start. Snabbaste tid för min del vart en låg 1,23:00.
Väldigt nöjd med bilen under den första säsongen, bilen har otrolig potential.
2019 började jag säsongen på fräscha Trofeo r, körde Challenge med VW-klubben och sänkte min bästa tid till 1,19:65.
Första deltävlingen i PCS vart jag 4:a i R-klassen och körde allmänt ''lojt''. placerade mig bättre de två körningarna efter. Varit mycket nöjd med körningen bortsett från lite onödiga tidstillägg genom kontoucher. Inför tredje sista inom regionen kom inte dom nya Trofeo däcken så halkade runt 3st körningar med ''corden'' framme på bakhjulen samt ett framhjul. Körde en repa efter tävlingen och körde av en drivaxel i en ''fullgasväxling'' från ettan-tvåan. På någevis vart det fäste trots corden framme
Peter Sandén skickade upp en drivaxel som kom fram på en DAG. monterade den ihop med dom gamla knutarna som var i ok skick. Kanonbra support från Sandén.
Nya däck kom inför nästa sista deltävlingen och vilken skillnad direkt! Däcken vart jag sponsrade på utav en Mekanisk firma vid namn Österby Mekaniska AB, en firma som fixar det mesta i mekanisk väg. Super tack för det!!
Sista deltävlingen 31-Aug gav den inre drivknuten upp redan på uppvärmningen, så det vart ingen körning. Rev den axeln på plats och fick åka lina hem.
Helgen därpå 7-Sep var det dags för final, Köpte en komplett Spidan axel med knutar då det var det enda som jag skulle hinna få hem, bestämde mig för att riva ur inredningen samt skrapa asfaltsmattor och ta bort isolering i väntan på drivaxeln. Böt även huvudbromscylindern på bilen, har haft problem med en bromspedal som ena stunden tar uppe och bromsverkan är perfekt till att få jaga bromsen i botten. Drivaxeln kom på torsdagen den 5:e september, Min far supportade och vi skruvade ihop allt och fixade bilen för avfärd den 6:e Sep för att ta mig ut på vägen, utvärdera bilen samt ta in på ett boende bara 18km ifrån Björkvik Ring.
Hela resan ner lirade bra och skönt att vakna upp utvilad och nära till banan, åkte dit tidigt och hjälpte till på morgonen med lite kringutrustning som tält m.m.
Första åket i slalomfinalen känns bra, men jag känner direkt att jag har ungefär en sekund att kapa om det lirar som det ska, kör 47:88, 47:13 samt 47:10 vilket ledde till en totalt 3:e plats i R-klassen samt att jag vart 4:e snabbast totalt, slagen utav en 991 turbo s i S2 klassen. Peter Buhre körde dessvärre sönder en drivknut under finalen så vi fick inte riktigt ''tampas'' som vi vill. Hade med mig en reserv axel och knut som vi bakade ihop med Peters ena knut så han kunde ta sig hem från finalen för egen maskin.
Nu till vinterns mål:
-Diffen är sliten, har en modernare turbo låda monterad. Ska riva ner den och se hur den ser ut invändigt.
-Snygga till bilen invändigt, har bara rivit ur allt änsålänge utan någon tanke på finish.
-Service, olja, filter, kylvätska m.m.
-Byta bromsskivorna fram, är underdim samt rikligt med sprickor. Har skivor liggandes.
-Köpa plastbakruta, vart?
-Lättare framskärmar, vart?
-Pop-up delete, vart?
-Skulle vilja ha den lite styvare i chassiet, dämparna som sitter har suttit på bilen i många år, har ett litet spel i dämparen på p-sidan.
-Justerbara krängare, Tips?
-Ev nya sidorutor i plast, dels sitter dom dåligt samt att någon skrapat is på dom.
-Bygga en frontsplitter, någon som har en vettig mall?
Har tagit kontakt med plastis om plastdelar, någon som har erfarenhet av hans delar?
Skriver både för att dela med mig samt för att komma ihåg själv
Har i år lyckats tjata på Georgios Batselas att komma och köra med sin 951 med 968 utseende, hans bil är bra och Georgios kör riktigt bra. Ska bli kul att fajtas nästa år med Batselas, Buhre, Peed mfl om snabbaste frontmotor Porsche i PCS slalom.
Två år på raken titulerar jag mig som snabbast i PCS, i år även snabbaste veteranbil på finalen.
Målet för nästa år är en lättare bil, en drivlina som håller, Någon som byggt om med grövre knutar? Sviktstålsaxlar? tips, länkar m.m tas tacksamt emot.
Vad pallar växellådorna? så man inte flyttar haveriet kring drivaxlar till växellådan.
Finns det några vettiga handböcker till 944:orna som det gör till 911:orna? eller är det Haynes som gäller?
Tack till, Farsan, Mats och Pontus Örnberg, Rikard Sjöholm, Peter Sandén, Österby Mekaniska samt Peter Buhre.