Page 38 of 41

Re: 924 -79 | Rat rod - Turbo konvertering, mappad.

Posted: 2023-10-25 11:09:55
by safe
Ford Focus ST170, 34mm kolvar, var en tanke, men skulle vilja ha lite större kolvar, som du säger minst 36mm gärna 40mm. Lite för stora kan man kompensera med en reduceringsventil.
Dessa ok har mekanisk handbroms. En tanke var också Volvo ok matchande det jag har fram, de flesta har elektrisk handbroms, vilket kunde vara smutt, men det kanske flyger dåligt vid Bilprovningen. Uppenbart att det är modifierat då.

Re: 924 -79 | Rat rod - Turbo konvertering, mappad.

Posted: 2023-10-25 11:12:17
by safe
Det är också beroende på vad jag hittar för bromsskivor.
Skulle behöva några gamla 924 bromstrummor att svarva ner. Någon som har några liggande?

Re: 924 -79 | Rat rod - Turbo konvertering, mappad.

Posted: 2023-10-26 08:10:48
by Cédric
Tröttnar du på att leta finns ju skivor som passar rakt på, även om du vill göra resten själv :)

Jag hade nog inte velat ha mer än 36mm bak i en sån setup, på min bil får jag det till 74/26 % i kolvareafördlening fram/bak , hade inte velat ha mer bak än vad jag redan har. Har man däck med lågt grepp på gata går det säkert bra med lite mer bak. 40 kolvar skulle bli 69/31 med din setup, 36mm kolvar 73,5/26,5


22-2984-0-scaled.jpg

Re: 924 -79 | Rat rod - Turbo konvertering, mappad.

Posted: 2023-10-26 08:46:03
by safe
Cédric wrote: 2023-10-26 08:10:48 Tröttnar du på att leta finns ju skivor som passar rakt på, även om du vill göra resten själv :)

Jag hade nog inte velat ha mer än 36mm bak i en sån setup, på min bil får jag det till 74/26 % i kolvareafördlening fram/bak , hade inte velat ha mer bak än vad jag redan har. Har man däck med lågt grepp på gata går det säkert bra med lite mer bak. 40 kolvar skulle bli 69/31 med din setup, 36mm kolvar 73,5/26,5
Ser knepigt ut att få fast hjulen med dessa skivor. :D
Vad är det för roligt med att använda standardlösningar!!

Turbon har väl 54/36 kolvar? Det skulle ju motsvara 60/40 kolvar.

Sen blir jag inte riktigt klok på kolvar och huvudcylindrar för 931 / 944. 931 och 944 har väl samma bromsok? Men 931 har en huvudcylinder som är 23.8 mm, medans 944 har en som är 23.8 / 19 mm ???

Re: 924 -79 | Rat rod - Turbo konvertering, mappad.

Posted: 2023-10-26 09:18:43
by Cédric
safe wrote: 2023-10-26 08:46:03
Cédric wrote: 2023-10-26 08:10:48 Tröttnar du på att leta finns ju skivor som passar rakt på, även om du vill göra resten själv :)

Jag hade nog inte velat ha mer än 36mm bak i en sån setup, på min bil får jag det till 74/26 % i kolvareafördlening fram/bak , hade inte velat ha mer bak än vad jag redan har. Har man däck med lågt grepp på gata går det säkert bra med lite mer bak. 40 kolvar skulle bli 69/31 med din setup, 36mm kolvar 73,5/26,5
Ser knepigt ut att få fast hjulen med dessa skivor. :D
Vad är det för roligt med att använda standardlösningar!!

Turbon har väl 54/36 kolvar? Det skulle ju motsvara 60/40 kolvar.

Sen blir jag inte riktigt klok på kolvar och huvudcylindrar för 931 / 944. 931 och 944 har väl samma bromsok? Men 931 har en huvudcylinder som är 23.8 mm, medans 944 har en som är 23.8 / 19 mm ???
Ja du har helt rätt, dubbelgranskade min excelsnurra och det låg fel kolvdiamter där inne :) 60/40 vore en bra match, tur att vi diskuterade det så dokumentet blev uppdaterat nu då :) Dom skivorna finns med olika håldiamter också :) men klart det är roligare att göra nåt själv, vore ju trevligt att kunna använda en skiva som är lätt och billig att få tag på.


Den typen av bromscylinder med stegat borr kom för att göra bromsningen bättre vid bortfall av en krets. Det är den stora arean som jobbar i normala fall. 944 har ju fram /bak dragning av bromskretsarna också istället för diagonalen.

Re: 924 -79 | Rat rod - Turbo konvertering, mappad.

Posted: 2023-10-26 11:43:46
by safe
Cédric wrote: 2023-10-26 09:18:43 Den typen av bromscylinder med stegat borr kom för att göra bromsningen bättre vid bortfall av en krets. Det är den stora arean som jobbar i normala fall. 944 har ju fram /bak dragning av bromskretsarna också istället för diagonalen.
Du menar att den stora diametern jobbar på både främre och bakre krets i normalfall?

Re: 924 -79 | Rat rod - Turbo konvertering, mappad.

Posted: 2023-10-26 11:56:32
by Cédric
safe wrote: 2023-10-26 11:43:46
Cédric wrote: 2023-10-26 09:18:43 Den typen av bromscylinder med stegat borr kom för att göra bromsningen bättre vid bortfall av en krets. Det är den stora arean som jobbar i normala fall. 944 har ju fram /bak dragning av bromskretsarna också istället för diagonalen.
Du menar att den stora diametern jobbar på både främre och bakre krets i normalfall?
Ja precis, den trycker i båda kretsar om allt fungerar.

Re: 924 -79 | Rat rod - Turbo konvertering, mappad.

Posted: 2023-10-26 15:41:35
by safe
BTW, Cédric, du och Erik hittade ju att min dragkrok saknade 4 muttrar. Det var väl kanske tur att jag inte testat att dra något med bilen, har iofs dragit upp själva bilen på biltransport i kroken en gång....
Nu har jag satt dit 4 M10 muttrar där de saknades!
Den sitter med totalt 8st M10.

Re: 924 -79 | Rat rod - Turbo konvertering, mappad.

Posted: 2023-10-26 16:46:38
by Cédric
Perfekt, redo för att dra! Faktiskt praktiskt om du vill mappa på gata, då kan du få lite mer belastning med ett släp utan att köra så satans fort, men fixa bromsarna först kanske 😂

Re: 924 -79 | Rat rod - Turbo konvertering, mappad.

Posted: 2023-10-29 20:13:42
by safe
Svarvat ner ett difflock "plant", moddade svarven lite och sträckte det mesta till sina begränsningar och lite utanför. Gör inte om detta igen på min lilla Blomqvist.

Har en kompis som kan skära ut en förstärkningsplatta i rostfritt, med rätt CAD ritning.
924_diff_lock_svarvat.JPG

Behöver ett bränslefilter innan pumpen, så jag monterar ett 100 mikronfilter direkt på pumpen, Gjorde ett fäste så jag kan bulta fast det som en enhet.
924_bränslefilter_pump_fäste.JPG

Re: 924 -79 | Rat rod - Turbo konvertering, mappad.

Posted: 2023-10-29 20:23:06
by Joakim.S
Skulle vara intressant att mäta flexet före och efter 🤔

Re: 924 -79 | Rat rod - Turbo konvertering, mappad.

Posted: 2023-10-29 20:35:25
by Cédric
Hoppas pumparna överlever bättre nu! Ska fila lite på locket å se om jag får ihop en ritning

Re: 924 -79 | Rat rod - Turbo konvertering, mappad.

Posted: 2023-10-29 20:37:58
by Joakim.S
Varför inte gå på tjockare material typ 12 mm när man ändå är igång 😀

Re: 924 -79 | Rat rod - Turbo konvertering, mappad.

Posted: 2023-10-29 20:49:41
by safe
Joakim.S wrote: 2023-10-29 20:37:58 Varför inte gå på tjockare material typ 12 mm när man ändå är igång 😀
Jag tror Cédric gjorde nån beräkning på hur mycket en 8mm plåt skulle flexa, inte mycket tror jag resultatet var! :)

Tror inte locket original flexar mycket, men till slut så spricker det. Utmattning skulle jag gissa.

Re: 924 -79 | Rat rod - Turbo konvertering, mappad.

Posted: 2023-10-29 20:51:38
by Joakim.S
Ok låter toppen