Page 37 of 42

Re: 924 -79 | Rat rod - Turbo konvertering, mappad.

Posted: 2023-10-01 17:52:56
by safe
Cédric wrote: 2023-10-01 16:13:45 Den slutar aldrig bidra med nya överraskningar :), det där måste nån verkligen slängt ihop bara för att sälja iväg den, eller?
Vet inte när någon bytte inredningen mot en 944 inredning, kan ha varit när den fick turbo fronten, vilket jag tror är när den blev "skrotad". Men det kan ju inte ha fungerat sedan dess... Så säkert som du säger, någon har meckat ihop det snabbt med delar han har för att säljas med lite vinst.

Bockade till ett lock av ett gammalt datorchassie, lagom tjock plåt för bilreparation, det har fått donera plåt till 931an också.
orkade inte vänta på att färg skulle torka så det fick klara sig utan det. Lade liggunderlag i locket som tätar runt värmepaketet.
924_ventilation_lock.JPG

Re: 924 -79 | Rat rod - Turbo konvertering, mappad.

Posted: 2023-10-16 15:10:07
by safe
Hastigt och lustigt blev man ägare en extra växellåda och "torque tube" mm, tack Ingemansson!!
Har ju turbogrejer liggande, men det är inte bolt-on utan att hitta på en lösning för kopplingen (lamellen).

Beställde en uppsättning spindlar från skroten. Ska tillverka ett par adaptrar för att försöka montera ett par Volvo bromsok.
Hade det varit turbospindlar med 76mm mellan hålen (NA har an nån anledning större bultdelning 90+ mm) så hade det funnits färdiga volvoadaptrar.

Såg ut som man kunde.....förvänta sig.
Men ett syrabad och sen lite hammarlack på så blev de inte så tokiga.
924_spindel_avrostad_1.JPG
924_spindel_målad_1.JPG

Re: 924 -79 | Rat rod - Turbo konvertering, mappad.

Posted: 2023-10-16 15:21:01
by Ingemansson
safe wrote: 2023-10-16 15:10:07 Hastigt och lustigt blev man ägare en extra växellåda och "torque tube" mm, tack Ingemansson!!
Har ju turbogrejer liggande, men det är inte bolt-on utan att hitta på en lösning för kopplingen (lamellen).

Beställde en uppsättning spindlar från skroten. Ska tillverka ett par adaptrar för att försöka montera ett par Volvo bromsok.
Hade det varit turbospindlar med 76mm mellan hålen (NA har an nån anledning större bultdelning 90+ mm) så hade det funnits färdiga volvoadaptrar.

Såg ut som man kunde.....förvänta sig.
Men ett syrabad och sen lite hammarlack på så blev de inte så tokiga.

924_spindel_avrostad_1.JPG

924_spindel_målad_1.JPG
Tack själv!
Spindlarna blev ju väldigt granna, jag måste också fräscha upp typ... allt under min bil.

Re: 924 -79 | Rat rod - Turbo konvertering, mappad.

Posted: 2023-10-16 15:26:32
by safe
Ingemansson wrote: 2023-10-16 15:21:01 Spindlarna blev ju väldigt granna, jag måste också fräscha upp typ... allt under min bil.
Kan rekommendera en hink med fosforsyra i 30% styrka. Utmärkt att dunka ner rostiga saker i några timmar eller över natten. Vet inte om man kan köpa det längre outspäd (~80%), men om det går så köp ett lager innan de förbjuder det också.
Edit: det finns på https://gdsbutiken.se/produkt/fosforsyra-85/

Re: 924 -79 | Rat rod - Turbo konvertering, mappad.

Posted: 2023-10-16 15:41:45
by safe
Gör om lite i bränslesystemet också för att montera ett förfilter innan bränslepumpen. Har inte fått hem alla grejer ännu, men jag tog bort bottensumpen lägnst ner i tanken för att få ditt en AN10 anslutning istället för den lite udda storleken 13mm slang.

Ett riktigt konstverk blev det såg jag i efterhand när jag höll upp det... :shock: :shock: :shock:
924_tank_sumplock_an10.JPG

Re: 924 -79 | Rat rod - Turbo konvertering, mappad.

Posted: 2023-10-20 15:21:44
by Homegrown
Såg lite trött ut 8)

AN10 adaptern.

Kul att tråden rullar på missat det här forumet ett tag men har läst ikapp. Blev bra med mos riktigt nice.

Re: 924 -79 | Rat rod - Turbo konvertering, mappad.

Posted: 2023-10-23 21:50:18
by gtBen
safe wrote: 2023-10-16 15:41:45Ett riktigt konstverk blev det såg jag i efterhand när jag höll upp det... :shock: :shock: :shock:
Det är första gången jag sett en omskuren bränsleanslutning :mrgreen:

Re: 924 -79 | Rat rod - Turbo konvertering, mappad.

Posted: 2023-10-23 22:01:23
by safe
Homegrown wrote: 2023-10-20 15:21:44 Såg lite trött ut 8)

AN10 adaptern.

Kul att tråden rullar på missat det här forumet ett tag men har läst ikapp. Blev bra med mos riktigt nice.
Mer "pepp" och den riskerar grova skavsår mot asfalten! :)

Jo, det blev bra med mos, men har säkert nästan 1 bar till i turbon :D Gäller bara att resten hänger med... Tyvärr köpte jag för små spridare och för klen koppling.

Re: 924 -79 | Rat rod - Turbo konvertering, mappad.

Posted: 2023-10-23 22:15:00
by safe
En liten preview på nya större frambromsar. Inte 100 än på att de kommer fungera. De passar på spindeln, på skivan och skivan på spindeln. hoppas de inte tar i fjäderben eller något annat och att man får ihop hydrauliken. Fråga inte om bakbromsar ännu....
Det är inte så tajt som det ser ut mellan insidan av oket och hatten på skivan
924-volvo-ford-bromsar_1.JPG

Re: 924 -79 | Rat rod - Turbo konvertering, mappad.

Posted: 2023-10-24 08:10:59
by Cédric
Är det V70 oket? Har du svarvat ner orginalskivan och trätt nya skivan ovanpå?

Re: 924 -79 | Rat rod - Turbo konvertering, mappad.

Posted: 2023-10-24 08:34:37
by safe
Cédric wrote: 2023-10-24 08:10:59 Är det V70 oket? Har du svarvat ner orginalskivan och trätt nya skivan ovanpå?
Volvo ok, bla V70, XC90 har väldigt liknande också. Den är egentligen för lite större skivor än dessa som är 300x24 mm.
Tror dessa ok satt på 316x28, tror det är okey med dessa tunnare skivor, annars får jag väl lägga en liten spacer mot kolven. På XC90 har de 336mm skivor.

Originalskivan är egentligen bara bortkapad med vinkelslipen från navet. Ska sätta upp den i svarven sen för att snygga till det.
Ska svarva en liten ring också för centrumet så skivan centrerar bättre på navet, lite onödigt men underlättar. Ringen syns på bilden nedan, behöver bara gör en till.
Tyvärr ligger svarven nere för tillfället i väntan på två pinnskruvar i 1/2" BSW ....

Fördelen med Volvo är att det finns hur mycket som helst på skroten och även nytt är allt snorbilligt. Jag köpte dessa på skroten för 1000 kr/st med hållare och de hade gått 1200 mil. Lite dyrt nästan då helt nya utan hållare kostar 1100kr...

Oken är inte så speciellt tunga som man kan tro heller, "baksidan" med kolven är i aluminium.
924_volvo_ok.JPG

Re: 924 -79 | Rat rod - Turbo konvertering, mappad.

Posted: 2023-10-25 08:24:27
by Ingemansson
Blir nog rejält med stoppkraft på ratrodden nästa år!

Re: 924 -79 | Rat rod - Turbo konvertering, mappad.

Posted: 2023-10-25 09:20:26
by Cédric
Vad är kolvarean för dom oken, gissar på ? Lite störigt att 924an har diagonal dragning i bromssytemet, gör det ju lite knepigt att sätta in bromsreduceringsventil utan att behöva dra om till fram/bak istället, förhoppningsvis går det hitta nån lösning bak som hamnar rimligt nära med bromsbalansen.

Finns ju billiga pointiac GTO ok som passar rakt på 931/944 som jag sneglat på, dom är också stora och rätt lika volvooken, men förvånansvärt lätta, eller så är standardoken förvånansvärt tunga :)

Re: 924 -79 | Rat rod - Turbo konvertering, mappad.

Posted: 2023-10-25 10:10:12
by safe
60 mm kolv.
Bakbromsarna kommer ju inte göra mycket så jag tror inte diagonalkopplingen spelar någon större roll.
När det blir hyggligt dimensionerande bakok på bilen så kommer jag koppla om fram -bak istället.

Re: 924 -79 | Rat rod - Turbo konvertering, mappad.

Posted: 2023-10-25 10:40:04
by Cédric
safe wrote: 2023-10-25 10:10:12 60 mm kolv.
Bakbromsarna kommer ju inte göra mycket så jag tror inte diagonalkopplingen spelar någon större roll.
När det blir hyggligt dimensionerande bakok på bilen så kommer jag koppla om fram -bak istället.
Oj, det blir rejält, typ 56% ökning av kolvarean fram, känns som bromssträckan kan bli ganska lång om man behöver bromsa hårt. Räknar jag lite snabbt på det skulle det behövas glidok med 34-36mm kolv bak för att få balansen ungefär som det 5 bultade systemet har orginal, blir intressant att se om du hittar nån kul lösning där bak, antar att du letar nåt med integrerad handbroms?