Page 15 of 40

Re: 924 -79 | Rat rod? Nu EFI!

Posted: 2021-03-22 09:10:49
by Cédric
Med den stora turbon blir det nog inte lätt att ta sig igenom SFRO :)

Re: 924 -79 | Rat rod? Nu EFI!

Posted: 2021-03-22 09:22:48
by safe
Cédric wrote: 2021-03-22 09:10:49 Med den stora turbon blir det nog inte lätt att ta sig igenom SFRO :)
Ungefär lika svårt som att få koppling och växellådan att hålla ihop...

Jag vet inte riktigt om jag vill uppgradera till 5-bultat heller. Fixa inredningen står högre upp på listan i alla fall.

Re: 924 -79 | Rat rod? Nu EFI!

Posted: 2021-03-22 11:24:59
by felix83
safe wrote: 2021-03-22 08:07:13 Nä, det blir en fulkonvertering, får plocka bort turbon vid besiktningen...
Det är ju inte så många gånger kvar tills den är besiktningsbefriad ändå.

Re: 924 -79 | Rat rod? Nu EFI!

Posted: 2021-03-22 11:39:43
by safe
felix83 wrote: 2021-03-22 11:24:59
safe wrote: 2021-03-22 08:07:13 Nä, det blir en fulkonvertering, får plocka bort turbon vid besiktningen...
Det är ju inte så många gånger kvar tills den är besiktningsbefriad ändå.
2023,2025,2027,2029. Max 4ggr till! Om man drar ut på det lite så kanske den hinner bli 50 innan fjärde gången. Jag tror att om 3e besiktningen hamnar 2028 så behöver den inte besiktigas igen.
Polisen kan ju dock stanna bilen och skicka iväg den på besiktning om de vill....

Fasen, det är inte många gånger kvar för min 911a -77a heller (körförbud just nu) :)

Re: 924 -79 | Rat rod? Nu EFI!

Posted: 2021-04-06 08:04:13
by safe
Två steg fram....

Fått på Borg Warner turbon. Fick anpassa downpipe-anslutningen och oljeretur röret.
Har också fått tätt på en massa jäkla silikonslangar som inte ville hålla tätt. Lösningen blev att ersätta så mycket jag kunde av dem med aluminiumrör. De skarvar jag hade kvar tätade jag genom att stryka Biltemas VVS tätning på slangens insida....
924_BW-på-plats.JPG
tio tillbaka....

Precis innan jag skulle prova en uppstart på nya turbon så bytte jag filter och olja, "just in case", oljan har bara gått lie testrepor på industriområdet nära garaget och till bilprovningen. Men jag hade lite glitter i oljan i filtret och filtret var också fullt av skiten..... Det verkade vara silverfärgat och magnetiskt.
Liiiite trist typ. :(

Kammen är rejält sliten på 4 av 8 nockar, lyftarna ser rätt ok ut 2 av dom har lite märken. Har inte kollat ifall oljesprejaren är täppt, men plastvinkeln som matar den är hel i alla fall. Inget var torrt om man säger så.
Lagerytorna ser lite repiga ut också, men de känns ok.
Lite suddiga bilder tyvärr måste fått smuts på linsen eller något....
924-original-topp-kam.JPG
Rev bort toppen från motorn. Cylindrarna ser riktigt bra ut tycker jag, ingen antydan till vändkanter eller någon korrosion.
924-original-cylindrar.JPG
Vet inte om skiten kan komma endast från kammen, går det igenom härdningen så går det fort. Lager är ett alternativ men motorn låter fint så jag tror inte det.

Kanske ska jag riva ur hela skiten och kolla.... Min nästa motor är nästan redo, saknar avgasventiler, men de kanske finns i denna toppen. Saknar också en tryckplatta så att jag kan lämna bort vev och svänghjul mm på balansering. Tryckplattan + lamell (Spec stage 2+) är beställt, men det tar väl ett par veckor innan de kommer.

Re: 924 -79 | Rat rod? Nu EFI!

Posted: 2021-04-06 10:31:55
by felix83
Trist! Hoppas att det bara är kammen som har gett sig och att det inte är något allvarligare fel någonstans.

Re: 924 -79 | Rat rod? Nu EFI!

Posted: 2021-04-06 13:02:01
by Cédric
Se till att göra rent röret ordentligt, och kanske byta plastvinkeln ändå. Det är väldigt sällan jag sett mer än en enstaka sliten nock, så nåt har uppenbarligen inte mått bra. Men tidigare ägare har väl inte varit helt lyhörda till bilens behov heller kan man ju misstänka av många anledningar :lol:

Är det inte värt att åtminstone få snurr på bilen när allt ändå sitter där för att få lite körning med motorkonceptet innan du sätter i "finmotorn" ? Förutsatt att du har en hyffsad kam och tryckare att slänga i. Det kanske blir lite saker du märker att du vill ändra på, då är det lättare att fixa det i samband med motorbytet i framtiden.

Re: 924 -79 | Rat rod? Nu EFI!

Posted: 2021-04-06 13:27:12
by safe
Cédric wrote: 2021-04-06 13:02:01 Se till att göra rent röret ordentligt, och kanske byta plastvinkeln ändå. Det är väldigt sällan jag sett mer än en enstaka sliten nock, så nåt har uppenbarligen inte mått bra. Men tidigare ägare har väl inte varit helt lyhörda till bilens behov heller kan man ju misstänka av många anledningar :lol:

Är det inte värt att åtminstone få snurr på bilen när allt ändå sitter där för att få lite körning med motorkonceptet innan du sätter i "finmotorn" ? Förutsatt att du har en hyffsad kam och tryckare att slänga i. Det kanske blir lite saker du märker att du vill ändra på, då är det lättare att fixa det i samband med motorbytet i framtiden.
Antagligen har motorn saknat en del servicarstämplar under livets senare delar. :) Toppen har faktiskt lite bearbetade kanaler och spjällhuset är det stora från Audi 5an (tror jag det var) så en tidigare ägare har ägnat den lite tid!

Jo, det finns en vits med det. Har bara en uppsättning vevstakslager men 3 uppsättningar vevlager, en uppsättning kolvringar (för standardkolvar). Så visst, jag skulle kunna göra en snabb uppfräschning av bottendelen om det skulle behövas och kanske få ihop en hjälplig topp också. Jag har bara en bra kam, min trimkam från Mittelmotor. Men det är väl lika bra att köra på den.

Hur som helst, blir att riva ur motorn, med start ikväll. Då ska jag kosta på motorrummet en dämpmatta mot torpeden, den är lite högljud utan den. Kanske lite färg i motorrummet också. Det stör när motorrummmet är silvergrått och bilen blå!! :D :D :D

Re: 924 -79 | Rat rod? Nu EFI!

Posted: 2021-04-06 13:31:20
by safe
Färg på motorrumet, inget avancerat sprayburk blir det.
Vad tycker ni:
*En mörkblå liknande vad bilen haft och som jag redan lackat delar av bakändan med.
*Svart, enkelt och bra.
*Brun, som originalfärgen på bilen, matchar det bruna i inredningen och det bruna (rosten) på bla taket.

:)

Re: 924 -79 | Rat rod? Nu EFI!

Posted: 2021-04-06 20:19:45
by Cédric
Blir ju väldigt mörkt när allt är svart, kan bli bökigare vid motorrumsmek

Re: 924 -79 | Rat rod? Nu EFI!

Posted: 2021-04-07 09:11:45
by safe
Cédric wrote: 2021-04-06 20:19:45 Blir ju väldigt mörkt när allt är svart, kan bli bökigare vid motorrumsmek
Sant, för och nackdelar med det....
Det finns ju en poäng med att tex kunna se vart man tappar en mutter eller ett verktyg. Men det ställer lite mer krav på att det finns något trevligt att titta på också.

Re: 924 -79 | Rat rod? Nu EFI!

Posted: 2021-04-07 09:16:42
by safe
Beställt lite ljuddämpning till torpedvägggen.
https://www.silentswede.se/ljudisolerin ... swede-heat

7 mm självhäftande nitrilgummi med aluminium yta. Är inte så tokig i alu-looken men den tål bra med värme.

Re: 924 -79 | Rat rod? Nu EFI!

Posted: 2021-04-08 23:28:28
by gtBen
safe wrote: 2021-04-07 09:16:42 Beställt lite ljuddämpning till torpedvägggen.
https://www.silentswede.se/ljudisolerin ... swede-heat

7 mm självhäftande nitrilgummi med aluminium yta. Är inte så tokig i alu-looken men den tål bra med värme.
Din bil skulle bli snyggare med sånt på taket 8)

Re: 924 -79 | Rat rod? Nu EFI!

Posted: 2021-04-09 21:23:57
by safe
Palltruck är det bästa man kan ha i garaget!

Köp
_20210409_222130.JPG

Re: 924 -79 | Rat rod? Motorrenovering...

Posted: 2021-04-11 20:26:58
by safe
Varit lite flitig i helgen.
Plockat isär motorn för inspektion, rengöring och snabbrenovering.
Kollade spraybaren för kamsmörjningen, den verkar OK.

Vevstakslagren är inte snygga, men ingen katastrof.
924_reservmotor_vevstakslager.JPG
924_reservmotor_vevstakslager2.JPG
Ramlagren såg liknande ut men mittenlagret som tar den axiellakraften var rejält sliten, genom kopparen.
Veven verkar fin dock utan att ha mätt den.
924_reservmotor_vev.JPG
Avfettning, skrubbning, högtryckstvätt. Seb Biltemas rostkonverter följt av Biltemas motorlack.
Blir riktigt trevlig!
924_reservmotor_1.JPG