Page 1 of 40

924 -79 | Rat rod - Turbo konvertering. Vinterpyssel - bromsar

Posted: 2017-12-05 15:40:34
by safe
Köpte en riktigt risig 924 bara för huven och fronten som var från en turbo. Tänkte det fanns lite saker som motor och växellåda att återanvända också.
Jag kunde också behöva delar av den undre frontplåten och vänsterskärmen till en 931a jag håller på att renovera.
924-1.JPG
924-2.JPG
924-3.JPG
924-4.JPG
Fruktansvärt mycket rost!

Re: 924 -79 Rosthögen / Rat rod?

Posted: 2017-12-05 16:18:52
by Cédric
Vilken bil, måste nog vara den rostigaste jag sett sen jsg började med 924or för 14-15 år sen, kämpa på. Såg du bygget på rejsa som rollades med nån speciell färg, blev riktigt bra. Sen breda svarta plåtisar, låg och med brölande webrar/dellortos ;)

Re: 924 -79 Rosthögen / Rat rod?

Posted: 2017-12-05 17:00:47
by safe
Cédric wrote:Vilken bil, måste nog vara den rostigaste jag sett sen jsg började med 924or för 14-15 år sen, kämpa på. Såg du bygget på rejsa som rollades med nån speciell färg, blev riktigt bra. Sen breda svarta plåtisar, låg och med brölande webrar/dellortos ;)
Nej, har du en länk?

Jag tänkte definitivt behålla plåtisar (breddade såklart) om bilen blir körbar och riktigt låg förstås! :)

Jag tror jag hittat varför den är så rostig i höger tröskel och golv.
Antagligen har bilen varit krockad på högersidan för hela innerskärmes plåten från dörrposten hela vägen fram är bytt och det är gjort helt ok, eller inte riktigt....
Detta borde förklara varför huven och frontplåten är bytt till turbo grejer, varför höger dörr är gul på insidan när bilen i övrigt varit mörkgrå och antagligen varför framskärmarna är i ganska bra skick (förutom på utsidan).

Vad man inte gjort helt okey är batterilådan. Här har vatten trängt in mellan plåtarna och det har rostat ett stort (10x10 cm) hål in i coupen. Så allt vatten som kommit på bilen via tvätt eller regn har runnit in i bilen så mattan och golvet har antagligen varit konstant blött, vatten kryper in mellan punktsvetsade plåtar, under asfaltsmattan som ligger mot plåten. Då kommer rostdöden som ett brev på posten (dålig liknelse nu för tiden).

Antagligen kommer all rost från att man inte tätat skarvarna inne i batterilådan.

Batterilådan när man skrapat bort asfaltsmattan.
924-12.JPG
Innifrån vid passagerarens fötter.
924-9.JPG
924-11.JPG
Även om innerskärmen såg helt frisk ut så fick jag kapa ur en bit för att få bort biten plåt som "batterigolvet" var svetsat i.
924-10.JPG
Nu kan jag svets i frisk plåt i innerskärmen och sedan bygga upp insidan igen. Blir nästa session i garaget.

Så "word of advice" får ni in vatten på passagerarsidan, kolla runt batteriet och ta det på allvar.

Re: 924 -79 Rosthögen / Rat rod?

Posted: 2017-12-05 17:04:32
by safe
Lite fler bilder som jag postat tidigare i en annan tråd.

Re: 924 -79 Rosthögen / Rat rod?

Posted: 2017-12-05 20:21:41
by gtBen
Grattis den är ju 99% rostfri ...bara 12kg rost
Bra kämpat, men Stena kommer att orka med och pressa ihop den till en kub ändå ...en vacker dag

Bengt :mrgreen:

Re: 924 -79 Rosthögen / Rat rod?

Posted: 2017-12-05 21:09:33
by Cédric
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t= ... start=1764" onclick="window.open(this.href);return false;

Sträckfärg verkar det kallas.

Re: 924 -79 Rosthögen / Rat rod?

Posted: 2017-12-05 22:03:38
by safe
gtBen wrote:Grattis den är ju 99% rostfri ...bara 12kg rost
Bra kämpat, men Stena kommer att orka med och pressa ihop den till en kub ändå ...en vacker dag

Bengt :mrgreen:
När batterihålet är klart är den rostfri, resten är patina :D

Re: 924 -79 Rosthögen / Rat rod?

Posted: 2017-12-05 22:07:07
by safe
Cédric wrote:https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t= ... start=1764

Sträckfärg verkar det kallas.
Coolt!
POR15 flyter också ut fint, antingen liknande färg. Sett någon i USA måla sin 911a med någon Bra färg och sedan våtslipa den slät och blank.

Re: 924 -79 Rosthögen / Rat rod?

Posted: 2017-12-05 22:20:35
by Cédric
Sist jag målade med por15 så stod det på kartongen att den inte tål uv ljus särskilt bra. Men det kanske går att klarlacka. I övrigt kan jag verkligen rekommendera den färgen på diverse underredesprylar. Funkar sjukt bra även på rostiga ytor. :)

Re: 924 -79 Rosthögen / Rat rod?

Posted: 2017-12-05 22:51:20
by safe
Cédric wrote:Sist jag målade med por15 så stod det på kartongen att den inte tål uv ljus särskilt bra. Men det kanske går att klarlacka. I övrigt kan jag verkligen rekommendera den färgen på diverse underredesprylar. Funkar sjukt bra även på rostiga ytor. :)
De har en top coat också som tål uv men inte är lika bra som rostskyddsfärg, dock flyter den ut lika fint,

Re: 924 -79 Rosthögen / Rat rod?

Posted: 2017-12-06 11:39:32
by gegge
Finns en Photoshopad 924 som går att hitta om man googlar "924 outlaw" samt en riktig i UK med 240Z breddare och svarta breda plåtisar. Annars har jag bara sett en 924 ratrod med vita däcksidor och takräcke vilket inte jag går igång på. Följer och ser var det tar vägen. :D

Re: 924 -79 Rosthögen / Rat rod?

Posted: 2017-12-06 12:11:30
by safe
Ratrod är det enda sättet denna 924 kommer undvika att pressas till en liten kub. För mycket annat på resten av karossen.
Men takräcke och vita däcksidor kommer nog inte på.

Re: 924 -79 Rosthögen / Rat rod?

Posted: 2017-12-06 16:16:42
by Janne J
Vita däcksidor på R-däck, garanterat ensam på träffen med den kombon.

Kul objekt och att bara göra som man själv tycker, helrätt!

Re: 924 -79 Rosthögen / Rat rod?

Posted: 2017-12-08 09:32:25
by 964RS
Imponerad att du orkar ge dog in i ett sådant projekt Magnus. Det finns väl en del annat i garaget som redan fyller ditt fritidsschema?

Skall det bli en banbusbil eller en glassbusbil?

Re: 924 -79 Rosthögen / Rat rod?

Posted: 2017-12-08 10:02:39
by safe
964RS wrote:Imponerad att du orkar ge dog in i ett sådant projekt Magnus. Det finns väl en del annat i garaget som redan fyller ditt fritidsschema?

Skall det bli en banbusbil eller en glassbusbil?
glass/vinter/is-busbil antagligen. Beroende på hur budgeten ser ut för hjulupphägningen så kanske den skulle bli kul på Knutan.

Jo, jag har en lista på övriga projekt, fritt ur huvudet:

69an:
*Göra ny adapter mellan spjällaxeln och TPS. (6mm -> 8mm)
*Fixa lite i mappningen.
*Byta bussningar i bakre bärarmar (inkluderar tyvärr att plocka ur motor och växellåda).
*Bygga nya bärarmar fram.
*Montera/lacka ny motorlucka
*Växellådan (G50) behöver nog en genomgång också, märkte att jag bara kunde lägga i 1an när jag inte rullar.

931:
*Renovera hjulupphängning, kaross och inredning.
*Antagligen gå igenom motorn också.
Kanske lägger upp en tråd om denna senare, det här går inte så fort. Bilen är egentligen ganska fin, men det finns lite rost och en ny lack behövs. Just nu är merparten av rosten fixad och merparten av hjulupphägning och bromsar i smådelar redo för blästring och ytbehandling.

Bmw K100:
*Renovera framgaffel.

77a targan:
*Byta lyktglas bak.
*Byta solskydd.
*Borde renoveras med ny lack.
Men det sista får nog vänta ett par år till, måste ju ha något körbart.