924 -79 | Rat rod - Turbo konvertering. Vinterpyssel - bromsar

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Message
Author
User avatar
safe
Addict
Posts: 1427
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -79 | Rat rod - Turbo konvertering, mappad.

#556 Post by safe »

Ford Focus ST170, 34mm kolvar, var en tanke, men skulle vilja ha lite större kolvar, som du säger minst 36mm gärna 40mm. Lite för stora kan man kompensera med en reduceringsventil.
Dessa ok har mekanisk handbroms. En tanke var också Volvo ok matchande det jag har fram, de flesta har elektrisk handbroms, vilket kunde vara smutt, men det kanske flyger dåligt vid Bilprovningen. Uppenbart att det är modifierat då.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
safe
Addict
Posts: 1427
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -79 | Rat rod - Turbo konvertering, mappad.

#557 Post by safe »

Det är också beroende på vad jag hittar för bromsskivor.
Skulle behöva några gamla 924 bromstrummor att svarva ner. Någon som har några liggande?
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4621
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -79 | Rat rod - Turbo konvertering, mappad.

#558 Post by Cédric »

Tröttnar du på att leta finns ju skivor som passar rakt på, även om du vill göra resten själv :)

Jag hade nog inte velat ha mer än 36mm bak i en sån setup, på min bil får jag det till 74/26 % i kolvareafördlening fram/bak , hade inte velat ha mer bak än vad jag redan har. Har man däck med lågt grepp på gata går det säkert bra med lite mer bak. 40 kolvar skulle bli 69/31 med din setup, 36mm kolvar 73,5/26,5


22-2984-0-scaled.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
safe
Addict
Posts: 1427
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -79 | Rat rod - Turbo konvertering, mappad.

#559 Post by safe »

Cédric wrote: 2023-10-26 08:10:48 Tröttnar du på att leta finns ju skivor som passar rakt på, även om du vill göra resten själv :)

Jag hade nog inte velat ha mer än 36mm bak i en sån setup, på min bil får jag det till 74/26 % i kolvareafördlening fram/bak , hade inte velat ha mer bak än vad jag redan har. Har man däck med lågt grepp på gata går det säkert bra med lite mer bak. 40 kolvar skulle bli 69/31 med din setup, 36mm kolvar 73,5/26,5
Ser knepigt ut att få fast hjulen med dessa skivor. :D
Vad är det för roligt med att använda standardlösningar!!

Turbon har väl 54/36 kolvar? Det skulle ju motsvara 60/40 kolvar.

Sen blir jag inte riktigt klok på kolvar och huvudcylindrar för 931 / 944. 931 och 944 har väl samma bromsok? Men 931 har en huvudcylinder som är 23.8 mm, medans 944 har en som är 23.8 / 19 mm ???
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4621
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -79 | Rat rod - Turbo konvertering, mappad.

#560 Post by Cédric »

safe wrote: 2023-10-26 08:46:03
Cédric wrote: 2023-10-26 08:10:48 Tröttnar du på att leta finns ju skivor som passar rakt på, även om du vill göra resten själv :)

Jag hade nog inte velat ha mer än 36mm bak i en sån setup, på min bil får jag det till 74/26 % i kolvareafördlening fram/bak , hade inte velat ha mer bak än vad jag redan har. Har man däck med lågt grepp på gata går det säkert bra med lite mer bak. 40 kolvar skulle bli 69/31 med din setup, 36mm kolvar 73,5/26,5
Ser knepigt ut att få fast hjulen med dessa skivor. :D
Vad är det för roligt med att använda standardlösningar!!

Turbon har väl 54/36 kolvar? Det skulle ju motsvara 60/40 kolvar.

Sen blir jag inte riktigt klok på kolvar och huvudcylindrar för 931 / 944. 931 och 944 har väl samma bromsok? Men 931 har en huvudcylinder som är 23.8 mm, medans 944 har en som är 23.8 / 19 mm ???
Ja du har helt rätt, dubbelgranskade min excelsnurra och det låg fel kolvdiamter där inne :) 60/40 vore en bra match, tur att vi diskuterade det så dokumentet blev uppdaterat nu då :) Dom skivorna finns med olika håldiamter också :) men klart det är roligare att göra nåt själv, vore ju trevligt att kunna använda en skiva som är lätt och billig att få tag på.


Den typen av bromscylinder med stegat borr kom för att göra bromsningen bättre vid bortfall av en krets. Det är den stora arean som jobbar i normala fall. 944 har ju fram /bak dragning av bromskretsarna också istället för diagonalen.

User avatar
safe
Addict
Posts: 1427
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -79 | Rat rod - Turbo konvertering, mappad.

#561 Post by safe »

Cédric wrote: 2023-10-26 09:18:43 Den typen av bromscylinder med stegat borr kom för att göra bromsningen bättre vid bortfall av en krets. Det är den stora arean som jobbar i normala fall. 944 har ju fram /bak dragning av bromskretsarna också istället för diagonalen.
Du menar att den stora diametern jobbar på både främre och bakre krets i normalfall?
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4621
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -79 | Rat rod - Turbo konvertering, mappad.

#562 Post by Cédric »

safe wrote: 2023-10-26 11:43:46
Cédric wrote: 2023-10-26 09:18:43 Den typen av bromscylinder med stegat borr kom för att göra bromsningen bättre vid bortfall av en krets. Det är den stora arean som jobbar i normala fall. 944 har ju fram /bak dragning av bromskretsarna också istället för diagonalen.
Du menar att den stora diametern jobbar på både främre och bakre krets i normalfall?
Ja precis, den trycker i båda kretsar om allt fungerar.

User avatar
safe
Addict
Posts: 1427
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -79 | Rat rod - Turbo konvertering, mappad.

#563 Post by safe »

BTW, Cédric, du och Erik hittade ju att min dragkrok saknade 4 muttrar. Det var väl kanske tur att jag inte testat att dra något med bilen, har iofs dragit upp själva bilen på biltransport i kroken en gång....
Nu har jag satt dit 4 M10 muttrar där de saknades!
Den sitter med totalt 8st M10.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4621
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -79 | Rat rod - Turbo konvertering, mappad.

#564 Post by Cédric »

Perfekt, redo för att dra! Faktiskt praktiskt om du vill mappa på gata, då kan du få lite mer belastning med ett släp utan att köra så satans fort, men fixa bromsarna först kanske 😂

User avatar
safe
Addict
Posts: 1427
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -79 | Rat rod - Turbo konvertering, mappad.

#565 Post by safe »

Svarvat ner ett difflock "plant", moddade svarven lite och sträckte det mesta till sina begränsningar och lite utanför. Gör inte om detta igen på min lilla Blomqvist.

Har en kompis som kan skära ut en förstärkningsplatta i rostfritt, med rätt CAD ritning.
924_diff_lock_svarvat.JPG

Behöver ett bränslefilter innan pumpen, så jag monterar ett 100 mikronfilter direkt på pumpen, Gjorde ett fäste så jag kan bulta fast det som en enhet.
924_bränslefilter_pump_fäste.JPG
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

Joakim.S
Turbo-Poster
Posts: 903
Joined: 2004-04-12 13:10:49
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm Nacka
Contact:

Re: 924 -79 | Rat rod - Turbo konvertering, mappad.

#566 Post by Joakim.S »

Skulle vara intressant att mäta flexet före och efter 🤔

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4621
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -79 | Rat rod - Turbo konvertering, mappad.

#567 Post by Cédric »

Hoppas pumparna överlever bättre nu! Ska fila lite på locket å se om jag får ihop en ritning

Joakim.S
Turbo-Poster
Posts: 903
Joined: 2004-04-12 13:10:49
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm Nacka
Contact:

Re: 924 -79 | Rat rod - Turbo konvertering, mappad.

#568 Post by Joakim.S »

Varför inte gå på tjockare material typ 12 mm när man ändå är igång 😀

User avatar
safe
Addict
Posts: 1427
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -79 | Rat rod - Turbo konvertering, mappad.

#569 Post by safe »

Joakim.S wrote: 2023-10-29 20:37:58 Varför inte gå på tjockare material typ 12 mm när man ändå är igång 😀
Jag tror Cédric gjorde nån beräkning på hur mycket en 8mm plåt skulle flexa, inte mycket tror jag resultatet var! :)

Tror inte locket original flexar mycket, men till slut så spricker det. Utmattning skulle jag gissa.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

Joakim.S
Turbo-Poster
Posts: 903
Joined: 2004-04-12 13:10:49
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm Nacka
Contact:

Re: 924 -79 | Rat rod - Turbo konvertering, mappad.

#570 Post by Joakim.S »

Ok låter toppen

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot], Google [Bot]