924 -79 | Rat rod - Turbo konvertering. Vinterpyssel - bromsar

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
safe
Addict
Posts: 1414
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -79 | Rat rod? Motorrenovering...

#256 Post by safe »

Det mesta är ihopplockat. Lagt lite tid på att få kabelstam och slangar att ligga lite bättre.

Kvar att göra:
*Hållare till tändkablarna (typ original)
*90g slang från turbon till intercoolerröret
*Flytta röret från intercoolern upp i motorrummet 2 cm....
*Få till ett luftfiler på turbon.
*Göra om laddluftröret sista biten mot spjällhuset.

Men jag kunde provstarta motorn och den hoppade igång efter att jag fixat att en kabel rammlat ur TPS-givarens kontakt. Där får man för att man krimpar med rätt tång som man ska när man kan löda.
Gick bara en minut, men den gjorde det på alla cylindrar i alla fall. Såg inga oljeläckor.

Givetvis så läckte det glykol från baksidan av toppen, så jag fick plocka bort lite grejer.
Lossade slangen som går in i värmepaketet lade lite VVS-tätning mellan slang och anslutning, det verkade bli tätt.

Så nu väntar jag på lite med skitdyra silikonböjar för laddluften.
Nu ska vi se om jag kan fixa bruksbilen (Opel Vectra C) i veckan, högtrycksbränslepumpen (direktinsprutad ~120 bar) har troligen pajat, har beställt en renoveringssats på ebay. Ny pump kostade 13.000kr.....
924_ihopplockad_efter_renovering.JPG
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
felix83
Turbo-Poster
Posts: 424
Joined: 2016-02-28 19:40:22
Bilmodell: 911 -82, 924 -77
Årsmodell: 1982
Contact:

Re: 924 -79 | Rat rod? Motorrenovering...

#257 Post by felix83 »

Bit för bit blir det mer och mer puts på grejerna! Kul att det går framåt och lycka till med brukismeket!
________
Felix
924 -77 "Projekt gubbspec" (Såld)
911 SC -82
Suzuki Bandit 600 -00

Insta: @924.resurrection och @orebro.classics

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4613
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -79 | Rat rod? Motorrenovering...

#258 Post by Cédric »

Ser mycket fram emot när du får börja köra och tuna lite, ska bli spännande att se hur det lirar!

User avatar
safe
Addict
Posts: 1414
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -79 | Rat rod? Motorrenovering...

#259 Post by safe »

Skulle hållit det hemligt så jag slipper skämmas när det misslyckas!!
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
safe
Addict
Posts: 1414
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -79 | Rat rod? Motorrenovering...

#260 Post by safe »

Sidoprojekt fixa bruksbil!
Högtryckspump, drivs av kamaxel.
opel_fuel_pump_1.JPG
Öppnat, fullt av soppa blandat med olja, typiskt tecken på trasigt membran. Pumpen är hydrauliskt driven och här ska det bara finnas olja!
opel_fuel_pump_2.JPG
Yes, ett av tre menbran är trasigt!
opel_fuel_pump_3.JPG
Renoveringssats, ser så där ut... Får se hur länge det håller.
opel_fuel_pump_4.JPG
Knepigaste biten. Längst ner i detta hål ditter en kula i pressad för att täta för oljan. Det är här den fylls.
Borrade ur hålet med en 10mm borr, det tar bara någon 10-del, fick slipa borret så det skulle gå så dhupt som möjligt.
Sen kan man knacka ut julan innifrån. Gänga hålet M12.
Fylla med olja, lufta med en bälg under en kåpa på andra sidan, slå i kulan dra i en M12 som säkrar med loctite.
opel_fuel_pump_5.JPG
Disclamer! Jag är inte så här smart själv, hittade ett par videos på youtube.

Skruva tillbaka på bilen och FUNKAR INTE!
Sen slår det mig kanske behöver rensa felkoder. Jajemensan efter det så går bilen normalt, i alla fall runt kvarteret än så länge! :)
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
felix83
Turbo-Poster
Posts: 424
Joined: 2016-02-28 19:40:22
Bilmodell: 911 -82, 924 -77
Årsmodell: 1982
Contact:

Re: 924 -79 | Rat rod? Motorrenovering...

#261 Post by felix83 »

Bra jobbat! Hoppas det håller.
________
Felix
924 -77 "Projekt gubbspec" (Såld)
911 SC -82
Suzuki Bandit 600 -00

Insta: @924.resurrection och @orebro.classics

User avatar
Ingemansson
Carrera-Poster
Posts: 325
Joined: 2021-03-15 21:48:12
Bilmodell: Porsche 924
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: 924 -79 | Rat rod? Motorrenovering...

#262 Post by Ingemansson »

Imponerande arbetsinsats om inget annat 😳
Oscar Ingemansson
Porsche 924 -83 Roadsport

User avatar
safe
Addict
Posts: 1414
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -79 | Rat rod? Motorrenovering...

#263 Post by safe »

Provkörde ett par vändor på området, verkade inte överhetta som förra gången, kanske var luft i systemet bara.
Blåste en silikon koppling med en smäll vid första fullgasen.
DSC_0042_copy_1376x774.jpg
Kollade i loggen, 260kpa... Har inte riktigt fått till laddtrycksregleringen. Ska koppla om till att använda bara wastegate fjädern.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4613
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -79 | Rat rod? Motorrenovering...

#264 Post by Cédric »

260kpa! Det var en modig provkörning minst sagt :)

User avatar
safe
Addict
Posts: 1414
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -79 | Rat rod? Motorrenovering...

#265 Post by safe »

Cédric wrote: 2021-09-02 22:00:51 260kpa! Det var en modig provkörning minst sagt :)
Mmm, ska försöka få ner det till bara fjädern och låta ett proffs, eller nån som kan, konfigurera MAC-ventilen sen.
Mäktigt pssshh ljud i alla fall! :D
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4613
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -79 | Rat rod? Motorrenovering...

#266 Post by Cédric »

Vad har du för utgångsmappar på bränsle och timing? Kör du 98 eller E85?

User avatar
safe
Addict
Posts: 1414
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -79 | Rat rod? Motorrenovering...

#267 Post by safe »

98 än så länge, har en flexifuel sensor inkopplad.
Bränsle har den nog räknat ut själv baserad på spridare, motorvolym och någon algoritm, än så länge. Tändningen är nog bara något generiskt och konservativt.
Någon får ta tag i detta på en bromsbänk när bilen lirar någorlunda.

Just nu vill kamremmen glida framåt Den hänger ut ett par mm på kamaxeldrevet, verkar stoppas av remspännaren, men mitt triggerhjul på veven ligger dikt mot kamremsdrevet så remmen skaver mot triggerhjulet. original så ligger ju remskivan närmast kamremsdrevet och är ju mjukt fasad mot det. Jag vet inte om detta styr upp remen, tycker ju den borde ligga kvar ändå.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
safe
Addict
Posts: 1414
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -79 | Rat rod? Testfas

#268 Post by safe »

Testkörning på enbart wastegatetryck, visade sig ligga på ca 0.5-0.55, helt lagom för test. Det tar lite mer tid på sig för att komma upp i tryck utan MAC-ventilen inkopplad.
Drog ner soppan rejält på laddtryck så lambda hamnar mellan 0.8-0.9. Justerade upp tändningen rejält under 0 bar, gjorde susen för att få den mindre slö. Ökade även tändningen på laddtryck lite. Värdena som ligger i boxen verkar mer vara för en motor med vettigt placerat tändstift....
Känns rätt ok.

Vad som inte känns ok är att så fort den kommer upp på ~5000 varv så slirar kopplingen.... På 2an kan den hålla i lite men 3an helt kört.
Kopplingspedalen känns jäkligt konstig och svampig också, vet inte om jag har något problem där.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4613
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -79 | Rat rod? Testfas

#269 Post by Cédric »

Min kamrem ligger också i utkanten av kamdrevet, vet inte varför det blir så, eller om det brukar vara så. Kör oftasted kåpan på så har inte tänkt på det tidigare.

Trist med kopplingen, med 0.5 bar borde det vara väldigt lungt, verkar skumt. Bra att föröska få lite vettigare tändmapp, för konservativ mapp kan snabbt grilla upp ventiler och turbo.

User avatar
safe
Addict
Posts: 1414
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -79 | Rat rod? Testfas

#270 Post by safe »

Ja, lite mystiskt med kopplingen.
Kan man byta koppling utan att ta bort motorn?
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users