924 -79 | Rat rod? Motorrenovering...

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
johan944
Addict
Posts: 3212
Joined: 2006-02-20 23:20:44
Bilmodell: 931 V8
Årsmodell: 1981
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -79 | Rat rod? Motorrenovering...

#226 Post by johan944 »

Vad är det för adapter du har till oljan?
PCS #23

Porolet 454 CBB -81 http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=41582" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
safe
Turbo-Poster
Posts: 947
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -79 | Rat rod? Motorrenovering...

#227 Post by safe »

Typ något generiskt oljefiler flyttare. Kör oljan genom en oljekylare vidare till filtret som sitter en bit ifrån grenröret numera.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
safe
Turbo-Poster
Posts: 947
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -79 | Rat rod? Motorrenovering...

#228 Post by safe »

Igår fick jag avgasventilerna från toppen i bilen slipade, 3 av dem var användbara. Jag hade sedan tidigare 2 användbara avgasventiler från 2 andra toppar.... 12 ventiler => 5 som inte slog....
Ventilerna plockar jag i en topp som jag förberett sedan tidigare.
Insugsventilerna var redan slipade , men jag fick en "back cut" slipade på dom.
924-slipade-ventiler.JPG
Mitt ventilverktyg var lite för klumpigt för att fungera i 924 toppen så jag fick göra ett nytt. Bara en bit rör med två hål upptagna i och en enhandstving. Borde ha en vanlig skruvtving så man kan släppa lite mjukare.
924-ventilverktyg.JPG
Förhoppningsvis får jag ihop resten av toppen i kväll så jag kan mäta vilka shims jag behöver under mina solida lyftare.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
safe
Turbo-Poster
Posts: 947
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -79 | Rat rod? Motorrenovering...

#229 Post by safe »

När jag ser bilden borde jag bet om en back cup på avgasventilerna också.... Tänkte inte på det då. Var bara glad att jag kunde åka till motorfirman (Astander i Kalmar) på eftermiddagen och han slipade in dem direkt under tiden jag var där!
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4242
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -79 | Rat rod? Motorrenovering...

#230 Post by Cédric »

Varför var inte avgasventilerna användbara?

User avatar
safe
Turbo-Poster
Posts: 947
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -79 | Rat rod? Motorrenovering...

#231 Post by safe »

Cédric wrote: 2021-04-20 09:37:08 Varför var inte avgasventilerna användbara?
De slog för mycket när de slipade dom. Hördes tydligt i maskinen och syntes. Man kunde slipa dom mer men då hade det blivit en väldigt tunn kant.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
safe
Turbo-Poster
Posts: 947
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -79 | Rat rod? Motorrenovering...

#232 Post by safe »

Kamaxel på plats för att mäta in shimsen för rätt ventilspel. Lite knepigt att mäta när man måste stapla bladmåtten på varandra, fick inte riktigt tillförlitliga mått. Men typ någonstans mellan 2.2mm och 2.5 mm, får väl köpa några olika och det går ju alltid att polera av någon tiondel.
924-kamaxel_1.JPG
Gjorde rent kolvarna, de var faktist ganska rena, minimalt med sot i ringspåren, men SPAM lossade det som satt där på en halvtime, blir klinisk rent med en nylonborste.
Ringspåren var också inom spec.
924_kolvar_rengjorda_1.JPG
Nya ringar från Total seal.
924_kolvringar_1.JPG
De ska bara få rätt "end gap".
Cylindrarna var rätt fina, inga kännbara vändkanter. En snabb honing för att få en ny yta och tog bort den vändkant som ändå fanns (man ser att stenarna inte tar precis under vändkanten). Det är väl inte helt rätt sätt att renovera en motor på, men det blir lite quick and dirty (inte så smutsigt förhoppningsvis) med denna bottendelen.
924_kolvringar_2.JPG
Motorn kan inte ha gått jättelångt trots "kamaxelraset", sparaybaren var inte igensatt om jag inte skrivit det tidigare.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
felix83
Carrera-Poster
Posts: 361
Joined: 2016-02-28 19:40:22
Bilmodell: 911 -82, 924 -77
Årsmodell: 1982
Contact:

Re: 924 -79 | Rat rod? Motorrenovering...

#233 Post by felix83 »

:#pray: Imponerande!
________
Felix
924 -77 "Projekt gubbspec"
911 SC -82

Insta: @924.resurrection och @orebro.classics

User avatar
safe
Turbo-Poster
Posts: 947
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -79 | Rat rod? Motorrenovering...

#234 Post by safe »

Införskaffade en kolvringsfil:
924_ring_fil1.JPG
1:a kompressionsringen är lite stor för en sugmotor, ska vara 0.3-0.5 ny enligt spec. 0.6 är dock rätt mitt i för en turbomotor, enligt "internet" och diverse tumregler.
2:a ringen filade jag upp från 0.5 till 0.7 också enligt internet regler.
924_kolvringsgap.JPG
Är inte helt förtjust i hur denna makapär fungerar, använde den på en kolv, sen använde jag bara fingrarna....
924_kolvring.JPG
Nya ramlager.
924_nya ramlager.JPG
En fulpolering av veven, slitet 800 papper med wd40, mest för att få bort missfärgning och eventuella highspots.
924_vev_polerad.JPG
Bottendelen ihopmonterad.
924-bottendel_klar.JPG

Nu tar det väl någon vecka innan jag återkommer till maskinen igen.
Det är en quick and dirty renovering av bottendelen, inget skolboksexempel på hur man ska göra. Men vi gjorde samma sak med en kompis motor och den går väldigt bra (bortsett från att k-jeten är sådär).
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
Eddie Varvstopp
Addict
Posts: 1350
Joined: 2004-03-29 17:06:51
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Kävlinge
Contact:

Re: 924 -79 | Rat rod? Motorrenovering...

#235 Post by Eddie Varvstopp »

Jag gissar att den motorn kommer gå riktigt fint :D
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing - Utzon | Min Blogg: http://eddievarvstopp.tk

User avatar
safe
Turbo-Poster
Posts: 947
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -79 | Rat rod? Motorrenovering...

#236 Post by safe »

Eddie Varvstopp wrote: 2021-04-26 18:35:18 Jag gissar att den motorn kommer gå riktigt fint :D
Vi får hoppas!
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
safe
Turbo-Poster
Posts: 947
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -79 | Rat rod? Motorrenovering...

#237 Post by safe »

Shims eller lash caps till lyftarna har kommit hem. Är inte säker på att der är rätt storlek, men tillräckligt nära för att kunna mäta tillförlitligt i alla fall.
924_lyftare_shims_1.JPG

En koppling kom hem också. Nu kan jag lämna bort vev+svänghjul+tryckplatta+remskiva på balansering. För en bättre bottendel, inte den jag slängde ihop ovan.
924_koppling_stage2plus_1.JPG
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
safe
Turbo-Poster
Posts: 947
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -79 | Rat rod? Motorrenovering...

#238 Post by safe »

Nu har jag satt ventilspelet, med en blandning av shims från 2.2mm till 2.5mm fick jag nästan till det.
En insugs ventil hamnade på 0,2mm istället för 0.1 och två avgaser hamnar på 0.35 istället för 0.4mm. Det är hyggligt nära i alla fall, kanske fixa et 2.6mm shims för insugsventilen.
924_valve_lash_set1.JPG


Satt dit en "lyxsigare" böj för kamsmörjningen, definitivt är den tätare.
924_uppd_kam_spraybay_elbow.JPG
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users