924 -79 | Rat rod - Turbo konvertering. Vinterpyssel - bromsar
- Cédric
- Addict
- Posts: 4621
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -79 | Rat rod? Nu EFI!
Med den stora turbon blir det nog inte lätt att ta sig igenom SFRO
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
- safe
- Addict
- Posts: 1427
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -79 | Rat rod? Nu EFI!
Ungefär lika svårt som att få koppling och växellådan att hålla ihop...
Jag vet inte riktigt om jag vill uppgradera till 5-bultat heller. Fixa inredningen står högre upp på listan i alla fall.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
- felix83
- Turbo-Poster
- Posts: 424
- Joined: 2016-02-28 19:40:22
- Bilmodell: 911 -82, 924 -77
- Årsmodell: 1982
- Contact:
Re: 924 -79 | Rat rod? Nu EFI!
Det är ju inte så många gånger kvar tills den är besiktningsbefriad ändå.
________
Felix
924 -77 "Projekt gubbspec" (Såld)
911 SC -82
Suzuki Bandit 600 -00
Insta: @924.resurrection och @orebro.classics
Felix
924 -77 "Projekt gubbspec" (Såld)
911 SC -82
Suzuki Bandit 600 -00
Insta: @924.resurrection och @orebro.classics
- safe
- Addict
- Posts: 1427
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -79 | Rat rod? Nu EFI!
2023,2025,2027,2029. Max 4ggr till! Om man drar ut på det lite så kanske den hinner bli 50 innan fjärde gången. Jag tror att om 3e besiktningen hamnar 2028 så behöver den inte besiktigas igen.
Polisen kan ju dock stanna bilen och skicka iväg den på besiktning om de vill....
Fasen, det är inte många gånger kvar för min 911a -77a heller (körförbud just nu)
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
- safe
- Addict
- Posts: 1427
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -79 | Rat rod? Nu EFI!
Två steg fram....
Fått på Borg Warner turbon. Fick anpassa downpipe-anslutningen och oljeretur röret.
Har också fått tätt på en massa jäkla silikonslangar som inte ville hålla tätt. Lösningen blev att ersätta så mycket jag kunde av dem med aluminiumrör. De skarvar jag hade kvar tätade jag genom att stryka Biltemas VVS tätning på slangens insida....
tio tillbaka....
Precis innan jag skulle prova en uppstart på nya turbon så bytte jag filter och olja, "just in case", oljan har bara gått lie testrepor på industriområdet nära garaget och till bilprovningen. Men jag hade lite glitter i oljan i filtret och filtret var också fullt av skiten..... Det verkade vara silverfärgat och magnetiskt.
Liiiite trist typ.
Kammen är rejält sliten på 4 av 8 nockar, lyftarna ser rätt ok ut 2 av dom har lite märken. Har inte kollat ifall oljesprejaren är täppt, men plastvinkeln som matar den är hel i alla fall. Inget var torrt om man säger så.
Lagerytorna ser lite repiga ut också, men de känns ok.
Lite suddiga bilder tyvärr måste fått smuts på linsen eller något.... Rev bort toppen från motorn. Cylindrarna ser riktigt bra ut tycker jag, ingen antydan till vändkanter eller någon korrosion. Vet inte om skiten kan komma endast från kammen, går det igenom härdningen så går det fort. Lager är ett alternativ men motorn låter fint så jag tror inte det.
Kanske ska jag riva ur hela skiten och kolla.... Min nästa motor är nästan redo, saknar avgasventiler, men de kanske finns i denna toppen. Saknar också en tryckplatta så att jag kan lämna bort vev och svänghjul mm på balansering. Tryckplattan + lamell (Spec stage 2+) är beställt, men det tar väl ett par veckor innan de kommer.
Fått på Borg Warner turbon. Fick anpassa downpipe-anslutningen och oljeretur röret.
Har också fått tätt på en massa jäkla silikonslangar som inte ville hålla tätt. Lösningen blev att ersätta så mycket jag kunde av dem med aluminiumrör. De skarvar jag hade kvar tätade jag genom att stryka Biltemas VVS tätning på slangens insida....
tio tillbaka....
Precis innan jag skulle prova en uppstart på nya turbon så bytte jag filter och olja, "just in case", oljan har bara gått lie testrepor på industriområdet nära garaget och till bilprovningen. Men jag hade lite glitter i oljan i filtret och filtret var också fullt av skiten..... Det verkade vara silverfärgat och magnetiskt.
Liiiite trist typ.
Kammen är rejält sliten på 4 av 8 nockar, lyftarna ser rätt ok ut 2 av dom har lite märken. Har inte kollat ifall oljesprejaren är täppt, men plastvinkeln som matar den är hel i alla fall. Inget var torrt om man säger så.
Lagerytorna ser lite repiga ut också, men de känns ok.
Lite suddiga bilder tyvärr måste fått smuts på linsen eller något.... Rev bort toppen från motorn. Cylindrarna ser riktigt bra ut tycker jag, ingen antydan till vändkanter eller någon korrosion. Vet inte om skiten kan komma endast från kammen, går det igenom härdningen så går det fort. Lager är ett alternativ men motorn låter fint så jag tror inte det.
Kanske ska jag riva ur hela skiten och kolla.... Min nästa motor är nästan redo, saknar avgasventiler, men de kanske finns i denna toppen. Saknar också en tryckplatta så att jag kan lämna bort vev och svänghjul mm på balansering. Tryckplattan + lamell (Spec stage 2+) är beställt, men det tar väl ett par veckor innan de kommer.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
- felix83
- Turbo-Poster
- Posts: 424
- Joined: 2016-02-28 19:40:22
- Bilmodell: 911 -82, 924 -77
- Årsmodell: 1982
- Contact:
Re: 924 -79 | Rat rod? Nu EFI!
Trist! Hoppas att det bara är kammen som har gett sig och att det inte är något allvarligare fel någonstans.
________
Felix
924 -77 "Projekt gubbspec" (Såld)
911 SC -82
Suzuki Bandit 600 -00
Insta: @924.resurrection och @orebro.classics
Felix
924 -77 "Projekt gubbspec" (Såld)
911 SC -82
Suzuki Bandit 600 -00
Insta: @924.resurrection och @orebro.classics
- Cédric
- Addict
- Posts: 4621
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -79 | Rat rod? Nu EFI!
Se till att göra rent röret ordentligt, och kanske byta plastvinkeln ändå. Det är väldigt sällan jag sett mer än en enstaka sliten nock, så nåt har uppenbarligen inte mått bra. Men tidigare ägare har väl inte varit helt lyhörda till bilens behov heller kan man ju misstänka av många anledningar
Är det inte värt att åtminstone få snurr på bilen när allt ändå sitter där för att få lite körning med motorkonceptet innan du sätter i "finmotorn" ? Förutsatt att du har en hyffsad kam och tryckare att slänga i. Det kanske blir lite saker du märker att du vill ändra på, då är det lättare att fixa det i samband med motorbytet i framtiden.
Är det inte värt att åtminstone få snurr på bilen när allt ändå sitter där för att få lite körning med motorkonceptet innan du sätter i "finmotorn" ? Förutsatt att du har en hyffsad kam och tryckare att slänga i. Det kanske blir lite saker du märker att du vill ändra på, då är det lättare att fixa det i samband med motorbytet i framtiden.
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
- safe
- Addict
- Posts: 1427
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -79 | Rat rod? Nu EFI!
Antagligen har motorn saknat en del servicarstämplar under livets senare delar. Toppen har faktiskt lite bearbetade kanaler och spjällhuset är det stora från Audi 5an (tror jag det var) så en tidigare ägare har ägnat den lite tid!Cédric wrote: ↑2021-04-06 13:02:01 Se till att göra rent röret ordentligt, och kanske byta plastvinkeln ändå. Det är väldigt sällan jag sett mer än en enstaka sliten nock, så nåt har uppenbarligen inte mått bra. Men tidigare ägare har väl inte varit helt lyhörda till bilens behov heller kan man ju misstänka av många anledningar
Är det inte värt att åtminstone få snurr på bilen när allt ändå sitter där för att få lite körning med motorkonceptet innan du sätter i "finmotorn" ? Förutsatt att du har en hyffsad kam och tryckare att slänga i. Det kanske blir lite saker du märker att du vill ändra på, då är det lättare att fixa det i samband med motorbytet i framtiden.
Jo, det finns en vits med det. Har bara en uppsättning vevstakslager men 3 uppsättningar vevlager, en uppsättning kolvringar (för standardkolvar). Så visst, jag skulle kunna göra en snabb uppfräschning av bottendelen om det skulle behövas och kanske få ihop en hjälplig topp också. Jag har bara en bra kam, min trimkam från Mittelmotor. Men det är väl lika bra att köra på den.
Hur som helst, blir att riva ur motorn, med start ikväll. Då ska jag kosta på motorrummet en dämpmatta mot torpeden, den är lite högljud utan den. Kanske lite färg i motorrummet också. Det stör när motorrummmet är silvergrått och bilen blå!!
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
- safe
- Addict
- Posts: 1427
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -79 | Rat rod? Nu EFI!
Färg på motorrumet, inget avancerat sprayburk blir det.
Vad tycker ni:
*En mörkblå liknande vad bilen haft och som jag redan lackat delar av bakändan med.
*Svart, enkelt och bra.
*Brun, som originalfärgen på bilen, matchar det bruna i inredningen och det bruna (rosten) på bla taket.
Vad tycker ni:
*En mörkblå liknande vad bilen haft och som jag redan lackat delar av bakändan med.
*Svart, enkelt och bra.
*Brun, som originalfärgen på bilen, matchar det bruna i inredningen och det bruna (rosten) på bla taket.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
- Cédric
- Addict
- Posts: 4621
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -79 | Rat rod? Nu EFI!
Blir ju väldigt mörkt när allt är svart, kan bli bökigare vid motorrumsmek
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
- safe
- Addict
- Posts: 1427
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -79 | Rat rod? Nu EFI!
Sant, för och nackdelar med det....
Det finns ju en poäng med att tex kunna se vart man tappar en mutter eller ett verktyg. Men det ställer lite mer krav på att det finns något trevligt att titta på också.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
- safe
- Addict
- Posts: 1427
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -79 | Rat rod? Nu EFI!
Beställt lite ljuddämpning till torpedvägggen.
https://www.silentswede.se/ljudisolerin ... swede-heat
7 mm självhäftande nitrilgummi med aluminium yta. Är inte så tokig i alu-looken men den tål bra med värme.
https://www.silentswede.se/ljudisolerin ... swede-heat
7 mm självhäftande nitrilgummi med aluminium yta. Är inte så tokig i alu-looken men den tål bra med värme.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
-
- Turbo-Poster
- Posts: 642
- Joined: 2009-06-02 17:03:16
- Bilmodell: 924S
- Årsmodell: 1986
- Location: Mönsterås
- Contact:
Re: 924 -79 | Rat rod? Nu EFI!
Din bil skulle bli snyggare med sånt på taketsafe wrote: ↑2021-04-07 09:16:42 Beställt lite ljuddämpning till torpedvägggen.
https://www.silentswede.se/ljudisolerin ... swede-heat
7 mm självhäftande nitrilgummi med aluminium yta. Är inte så tokig i alu-looken men den tål bra med värme.
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)
924S -86 Esset (fka N.N.)
- safe
- Addict
- Posts: 1427
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -79 | Rat rod? Nu EFI!
Palltruck är det bästa man kan ha i garaget!
Köp
Köp
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
- safe
- Addict
- Posts: 1427
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -79 | Rat rod? Motorrenovering...
Varit lite flitig i helgen.
Plockat isär motorn för inspektion, rengöring och snabbrenovering.
Kollade spraybaren för kamsmörjningen, den verkar OK.
Vevstakslagren är inte snygga, men ingen katastrof. Ramlagren såg liknande ut men mittenlagret som tar den axiellakraften var rejält sliten, genom kopparen.
Veven verkar fin dock utan att ha mätt den. Avfettning, skrubbning, högtryckstvätt. Seb Biltemas rostkonverter följt av Biltemas motorlack.
Blir riktigt trevlig!
Plockat isär motorn för inspektion, rengöring och snabbrenovering.
Kollade spraybaren för kamsmörjningen, den verkar OK.
Vevstakslagren är inte snygga, men ingen katastrof. Ramlagren såg liknande ut men mittenlagret som tar den axiellakraften var rejält sliten, genom kopparen.
Veven verkar fin dock utan att ha mätt den. Avfettning, skrubbning, högtryckstvätt. Seb Biltemas rostkonverter följt av Biltemas motorlack.
Blir riktigt trevlig!
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
Who is online
Users browsing this forum: Bing [Bot]