931 - Ladufynd

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Message
Author
rstx
S-Poster
Posts: 86
Joined: 2012-10-12 11:48:58
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1978
Contact:

Re: 931 - Ladufynd

#46 Post by rstx »

Varvräknaren låter som en kortslutning mellan ström och givarsignal. När du vrider om nyckeln så börjar du mata ström som då ger full signal vilket innebär att mätaren visar fullt värde.

Detta är antagligen helt enkelt för att bilen har stått länge och mätaren/kablaget eller givaren har oxiderat. Kolla över kopplingarna och kablaget och rengör det så fungerar det säkert igen!

PS. Kan vara så enkelt med lampknappen med.
Daniel Tunér

"Nero" Porsche 924 Targa N/A - 78

User avatar
Freddie_81
Addict
Posts: 1893
Joined: 2008-05-27 22:09:16
Telefon: 0739606054
Bilmodell: 944, 924
Årsmodell: 1979
Location: Åkers Styckebruk
Contact:

931 - Ladufynd

#47 Post by Freddie_81 »

Några bilder på min original inredning i 931:an jag sålde till Belgien, denna var en 79:a Min nuvarande är mer återhållsam med Alpinvit utsida och svart ”skinn” insida. Men jag ska köpa nya stolsklädslar när det blir dags och funderar på tartan igen. Går att hitta nya till bra pris på only944.com. Ska jag vara ärlig funderar jag på tartan i beige till 951:an också fast denna är en 88:a :)ImageImageImage


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Larsson81@outlook.com
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978

Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)

User avatar
NTF
S-Poster
Posts: 195
Joined: 2017-01-25 14:49:58
Bilmodell: 924, 924 turbo
Årsmodell: 1977
Contact:

Re: 931 - Ladufynd

#48 Post by NTF »

rstx wrote:Varvräknaren låter som en kortslutning mellan ström och givarsignal. När du vrider om nyckeln så börjar du mata ström som då ger full signal vilket innebär att mätaren visar fullt värde.

Detta är antagligen helt enkelt för att bilen har stått länge och mätaren/kablaget eller givaren har oxiderat. Kolla över kopplingarna och kablaget och rengör det så fungerar det säkert igen!

PS. Kan vara så enkelt med lampknappen med.
Låter mycket troligt. Har också tittat på kopplingsschemat och kommit fram till samma slutsats. Tändningselektroniken skickar en puls till tändspolen (och vidare till fördelaren) som varvräknaren läser av. Nog bäst att kolla kaplar och kontakter hela vägen. Lär påverka tändningen också.

Lite glappkontakt är nog högst troligt efter 15 års stillestånd.

Tack för input!

F
Porsche 911 Carrera 1986
Porsche 924 "50 Jahre Porsche" 1982
Porsche 924 Turbo 1979
Porsche 924 Weltmeister Edition ("Martini"), Automat 1977
Porsche 924 Weltmeister Edition ("Martini") 1977
Daimler Double Six 1986

User avatar
NTF
S-Poster
Posts: 195
Joined: 2017-01-25 14:49:58
Bilmodell: 924, 924 turbo
Årsmodell: 1977
Contact:

Re: 931 - Ladufynd

#49 Post by NTF »

Några bilder på min original inredning i 931:an jag sålde till Belgien, denna var en 79:a Min nuvarande är mer återhållsam med Alpinvit utsida och svart ”skinn” insida. Men jag ska köpa nya stolsklädslar när det blir dags och funderar på tartan igen. Går att hitta nya till bra pris på only944.com. Ska jag vara ärlig funderar jag på tartan i beige till 951:an också fast denna är en 88:a :)

Jag röstar helt klart för att du skall ha tartan. De karaktärisktiska och tidstypiska mönstren är en starkt bidragande anledning till att jag gillar modellen.

Werk 924 har så gott som alla varianter av tygerna (inklusive Martini-klädsel). Jag har handlat av dem och tycker att de är bra. Kvaliten på de saker jag köpt (tyg och instrumentpanel) är hög. Det är ingen lågprisaffär och man kan tycka att löpmeterpriserna på tyget är ganska saftiga. Fast med tanke på den kvaliten och de - sannolikt - små volymerna som säljs så är det inte orimligt. Werk 924 kan också sy ihop klädseln till de nya stolarna som du sedan kränger på själv. Kostar ca 1500 Euro inkl tyg (fram och bak). http://www.werk924.com/index.php?option ... &Itemid=26" onclick="window.open(this.href);return false;

Som du ser är min 931:a silvergrå exteriört. Originalkulör men omlackad. Klädseln vet jag inte riktigt hur den sett ut eftersom stolarna är omklädda med någon hemmagjord lösning. Den är inte matching numbers eftersom motorn är utbytt. Den kommer alltså aldrig att bli original till 100% vilket iofs hade varit kul. Men min plan nu är lite i linje med din plan. Att sätta ihop en kombo med originaldelar men kanske plocka lite mönster och färg från andra årsmodeller. Jag skulle nog gilla den i en mörk exteriörfärg som Moccasvart eller Onygrön. Eller varför inte Havanabraun eller Tobacco Metallic (som är 928-färger). Kanske sätta på de tidiga modellernas kromlist runt sidofönstren för att kontrastera mot den mörka färgen och sedan hitta något häftigt tyg till interiören.

Fast jag kanske skall börja med att få igång bilen.. :-)
Porsche 911 Carrera 1986
Porsche 924 "50 Jahre Porsche" 1982
Porsche 924 Turbo 1979
Porsche 924 Weltmeister Edition ("Martini"), Automat 1977
Porsche 924 Weltmeister Edition ("Martini") 1977
Daimler Double Six 1986

rstx
S-Poster
Posts: 86
Joined: 2012-10-12 11:48:58
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1978
Contact:

Re: 931 - Ladufynd

#50 Post by rstx »

NTF wrote:
rstx wrote:Varvräknaren låter som en kortslutning mellan ström och givarsignal. När du vrider om nyckeln så börjar du mata ström som då ger full signal vilket innebär att mätaren visar fullt värde.

Detta är antagligen helt enkelt för att bilen har stått länge och mätaren/kablaget eller givaren har oxiderat. Kolla över kopplingarna och kablaget och rengör det så fungerar det säkert igen!

PS. Kan vara så enkelt med lampknappen med.
Låter mycket troligt. Har också tittat på kopplingsschemat och kommit fram till samma slutsats. Tändningselektroniken skickar en puls till tändspolen (och vidare till fördelaren) som varvräknaren läser av. Nog bäst att kolla kaplar och kontakter hela vägen. Lär påverka tändningen också.

Lite glappkontakt är nog högst troligt efter 15 års stillestånd.

Tack för input!

F
Helt rätt!
Jag hade också kollat över elektroniken över hela tändningskedjan. Kolla också över kontakter och kablage vid bensinpumpen vid tanken, samt säkringsboxen.
På min 924 som också hade stått ett antal år så var tändspolen helt körd, kontakterna på bensinpumpen oxiderade (fungerade fint efter rengöring) och säkringsboxen hade också oxiderat rätt bra (främst reläna men också en del rätt dåliga kontaktblad).
Fick byta tändspole och rengöra/byta en hel del kontakter innan den ville tända så det är nog värt att kolla och se hur dessa ser ut.
Daniel Tunér

"Nero" Porsche 924 Targa N/A - 78

User avatar
NTF
S-Poster
Posts: 195
Joined: 2017-01-25 14:49:58
Bilmodell: 924, 924 turbo
Årsmodell: 1977
Contact:

Re: 931 - Ladufynd

#51 Post by NTF »

Helt rätt!
Jag hade också kollat över elektroniken över hela tändningskedjan. Kolla också över kontakter och kablage vid bensinpumpen vid tanken, samt säkringsboxen.
På min 924 som också hade stått ett antal år så var tändspolen helt körd, kontakterna på bensinpumpen oxiderade (fungerade fint efter rengöring) och säkringsboxen hade också oxiderat rätt bra (främst reläna men också en del rätt dåliga kontaktblad).
Fick byta tändspole och rengöra/byta en hel del kontakter innan den ville tända så det är nog värt att kolla och se hur dessa ser ut


Håller med. Tack för tipset om tändspolen. Jag har en tendens att betrakta tändspolar som oförstörbara men den skall kollas!
IMG_20170628_160054.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Porsche 911 Carrera 1986
Porsche 924 "50 Jahre Porsche" 1982
Porsche 924 Turbo 1979
Porsche 924 Weltmeister Edition ("Martini"), Automat 1977
Porsche 924 Weltmeister Edition ("Martini") 1977
Daimler Double Six 1986

User avatar
NTF
S-Poster
Posts: 195
Joined: 2017-01-25 14:49:58
Bilmodell: 924, 924 turbo
Årsmodell: 1977
Contact:

Re: 931 - Ladufynd

#52 Post by NTF »

OK. snabb mätning av koppling mellan tändelektronik, tändspole och varvräknare gjordes i fredags. Lossade kabelskor på tändspole och slipade lätt med fint sandpapper. Mätte och kunde se att det var utmärkt kontakt. Mätte inte hela vägen bak till varvräknaren pga svårigheten att komma åt men jag tror att den antingen är sönder eller har dålig jordförbindelse. Nu är oljorna bytta och kamremmen noggrant inspekterad (den ser mycket bra ut och bedöms tåla startförsök och 20 meters färd till garage). Gjorde alltså ett startförsök.. Motorn "vill" tända (ni vet vad jag menar) och kan gå når enstaka varv men stannar direkt. Tog ur ett tändstift och kunde se att jag har gnista.

IMG_1184.jpg
IMG_1182.jpg
IMG_1188.jpg
Nu började jag misstänka bränsletillförseln och tog loss ett skitigt luftfilter och anslutningen mot bränslefördelaren. Tryckte lite lätt mot plattan på insuget (=luftvågen / luftmängdsmätaren) och märker att den sitter hårt fast innan den släpper. Det verkar som den suttit fast. Det innebär att det varken kom luft eller bränsle till motorn annat än i mycket små mängder. Efter att ha masserat luftvågen lite så rörde den sig lättare men jag tycker fortfarande att den går väldigt trögt. Är det någon som har en uppfattning om hur trögt den skall gå när man precis stängt av motorn (ej varm)? Min plan är att först kolla om jag har något luftläckage (slang mellan bränslefördelare och turbo, t.ex) och sedan tryckregulatorn. Det är väl inte omöjligt att den kärvar efter det långa stilleståndet. Fortsättning följer...
IMG_1210.jpg
Bara att gå igenom metodiskt... :-)
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Porsche 911 Carrera 1986
Porsche 924 "50 Jahre Porsche" 1982
Porsche 924 Turbo 1979
Porsche 924 Weltmeister Edition ("Martini"), Automat 1977
Porsche 924 Weltmeister Edition ("Martini") 1977
Daimler Double Six 1986

mikael_s
NA-Poster
Posts: 16
Joined: 2014-05-16 07:45:01
Bilmodell: Porsche
Årsmodell: 1981
Contact:

Re: 931 - Ladufynd

#53 Post by mikael_s »

Går bränslepumpen när du försöker starta?

Reläet till pumpen brukar kunna trixa, gör en liten byglingskabel så du kan dra bort reläet och tvångsköra pumpen.

Har du dessutom problem med signalen till varvräknaren kan detta göra att bränslepumpen inte går då reläet kräver tändimpulser från tändningen för att ge ström till pumpen.

User avatar
NTF
S-Poster
Posts: 195
Joined: 2017-01-25 14:49:58
Bilmodell: 924, 924 turbo
Årsmodell: 1977
Contact:

Re: 931 - Ladufynd

#54 Post by NTF »

Tack för input. Ja, pumpen går. Åtminstone en av dem. Svårt att avgöra om båda är igång. Pumpar, ledningar och filter bör kontrolleras men det kommer fram bensin till bränsleförsdelaren vilket jag nöjer mig med att konstatera i det här läget.

F
Porsche 911 Carrera 1986
Porsche 924 "50 Jahre Porsche" 1982
Porsche 924 Turbo 1979
Porsche 924 Weltmeister Edition ("Martini"), Automat 1977
Porsche 924 Weltmeister Edition ("Martini") 1977
Daimler Double Six 1986

User avatar
Freddie_81
Addict
Posts: 1893
Joined: 2008-05-27 22:09:16
Telefon: 0739606054
Bilmodell: 944, 924
Årsmodell: 1979
Location: Åkers Styckebruk
Contact:

931 - Ladufynd

#55 Post by Freddie_81 »

Luftvågen skall gå väldigt lätt när den inte hålls emot av bränsletrycket i kolven. Skulle säga att din bil startar till på kallstarts duschen men får sen ej bränsle på grund av vågen eller felaktigt inställd co skruv. Jag gjorde så att när jag inte hade någon aning alls om var co skruven ska stå och inte har rätt utrustning att mäta mig till det. Då jumprar jag reläsockeln så bränslepumpen går hela tiden tar ur en spridare och vrider co skruven medurs tills spridaren börjar öppna/droppa. Då vet jag att man är nära. När du konstaterat var på co inställningen spridaren öppnar så backar du skruven moturs ca ett halvt varv. Då brukar iaf bilarna hoppa igång.
Sen är det fin inställningar på co, tändning och tomgångsskruv.
Har du haft av och rengjort och kontrollerat funktionen av WUR (warm up regulator) går in två bränsle ledningar i den och sitter på insugets baksida under kallstarten.
Fungerar inte denna går bilen alltid i kalläge. Alltså fetare.
Bara lite funderingar..


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Larsson81@outlook.com
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978

Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)

User avatar
NTF
S-Poster
Posts: 195
Joined: 2017-01-25 14:49:58
Bilmodell: 924, 924 turbo
Årsmodell: 1977
Contact:

Re: 931 - Ladufynd

#56 Post by NTF »

Freddie_81 wrote:Luftvågen skall gå väldigt lätt när den inte hålls emot av bränsletrycket i kolven. Skulle säga att din bil startar till på kallstarts duschen men får sen ej bränsle på grund av vågen eller felaktigt inställd co skruv. Jag gjorde så att när jag inte hade någon aning alls om var co skruven ska stå och inte har rätt utrustning att mäta mig till det. Då jumprar jag reläsockeln så bränslepumpen går hela tiden tar ur en spridare och vrider co skruven medurs tills spridaren börjar öppna/droppa. Då vet jag att man är nära. När du konstaterat var på co inställningen spridaren öppnar så backar du skruven moturs ca ett halvt varv. Då brukar iaf bilarna hoppa igång.
Sen är det fin inställningar på co, tändning och tomgångsskruv.
Har du haft av och rengjort och kontrollerat funktionen av WUR (warm up regulator) går in två bränsle ledningar i den och sitter på insugets baksida under kallstarten.
Fungerar inte denna går bilen alltid i kalläge. Alltså fetare.
Bara lite funderingar..


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Tack för bra input. När jag kollade luftvågen senast så gick den ganska trögt. Det kan ha berott på att jag kollade precis efter att jag stängt av motorn och att det fanns bränsletryck - och därmed mottryck på vågen - kvar i systemet. Det första jag skall göra när jag kollar bilen igen är att se så att luftvågen går lätt. Bilen har varit avstängd i flera dagar och något tryck bör inte finnas kvar nu. Går vågen trögt så behöver den förmodligen rengöras och servas. Om den går lätt så blir nästa koll WUR:en. Hoppas få tillfälle att meka lite under helgen.

Har mest varit jobb och lite bilmekande den senaste tiden men jag gjorde ett spontaninköp på Tradera som jag tycker är lite roligt. Vi har ju alla sett på Top Gear när det pratas i Walkie Talkie mellan bilarna. När det dök upp två apparater (mobila och inte walkie talkie) som var tidstypiska med 924 i designen och dessutom heter Handic 924 var det svårt att inte slå till. Att priset blev 175 kronor för båda gjorde valet ännu lättare. Blir en fint - och förhoppningsvis fungerande - tillbehör till två av mina 924:or.
hrj.jpeg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Porsche 911 Carrera 1986
Porsche 924 "50 Jahre Porsche" 1982
Porsche 924 Turbo 1979
Porsche 924 Weltmeister Edition ("Martini"), Automat 1977
Porsche 924 Weltmeister Edition ("Martini") 1977
Daimler Double Six 1986

mikael_s
NA-Poster
Posts: 16
Joined: 2014-05-16 07:45:01
Bilmodell: Porsche
Årsmodell: 1981
Contact:

Re: 931 - Ladufynd

#57 Post by mikael_s »

Det räcker inte att det kommer fram bränsle, tryck och flöde måste vara rätt. Att mäta är att veta :)
NTF wrote:Tack för input. Ja, pumpen går. Åtminstone en av dem. Svårt att avgöra om båda är igång. Pumpar, ledningar och filter bör kontrolleras men det kommer fram bensin till bränsleförsdelaren vilket jag nöjer mig med att konstatera i det här läget.

F

User avatar
NTF
S-Poster
Posts: 195
Joined: 2017-01-25 14:49:58
Bilmodell: 924, 924 turbo
Årsmodell: 1977
Contact:

Re: 931 - Ladufynd

#58 Post by NTF »

mikael_s wrote:Det räcker inte att det kommer fram bränsle, tryck och flöde måste vara rätt. Att mäta är att veta :)
Sant!
Porsche 911 Carrera 1986
Porsche 924 "50 Jahre Porsche" 1982
Porsche 924 Turbo 1979
Porsche 924 Weltmeister Edition ("Martini"), Automat 1977
Porsche 924 Weltmeister Edition ("Martini") 1977
Daimler Double Six 1986

User avatar
NTF
S-Poster
Posts: 195
Joined: 2017-01-25 14:49:58
Bilmodell: 924, 924 turbo
Årsmodell: 1977
Contact:

Re: 931 - Ladufynd

#59 Post by NTF »

Nu har jag hittat åtminstone en, mycket tydlig, orsak till varför bilen inte går. Efter Luftvågen och bränslefördelare sitter en gummislang som leder luften vidare till kompressorn. Något riktigt geni hade ersatt den med en vanlig ventilationsslang (ni vet en sådan man använder för köksfläktar och torkskåp). Den tål naturligtvis inte den här miljön och hade en rejäl spricka. När jag plockade ur den så föll den i bitar.

Allt undertryck från motorn har försvunnit här och gjort att luftvågen inte rört sig och därmed har det heller inte kommit något bränsle.

Jag vet att slangen är svår att hitta men någon ersättning bör väl finnas. Något som håller.
image1.jpeg
image2.jpeg

F
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Porsche 911 Carrera 1986
Porsche 924 "50 Jahre Porsche" 1982
Porsche 924 Turbo 1979
Porsche 924 Weltmeister Edition ("Martini"), Automat 1977
Porsche 924 Weltmeister Edition ("Martini") 1977
Daimler Double Six 1986

User avatar
Freddie_81
Addict
Posts: 1893
Joined: 2008-05-27 22:09:16
Telefon: 0739606054
Bilmodell: 944, 924
Årsmodell: 1979
Location: Åkers Styckebruk
Contact:

931 - Ladufynd

#60 Post by Freddie_81 »

Ha ha, vilket geni. Den slangen ser verkligen ut att vara gjord för turbo ändamål... eller inte. På min sitter en silikonslangbit där. Inte hundra passform men gör sitt syfte..


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Larsson81@outlook.com
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978

Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users