931 - Ladufynd

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
NTF
S-Poster
Posts: 195
Joined: 2017-01-25 14:49:58
Bilmodell: 924, 924 turbo
Årsmodell: 1977
Contact:

Re: 931 - Ladufynd

#76 Post by NTF »

Photobystewe wrote:Vilken schysst! Jag gav efter att bara hittat halvsunkiga slangar i England. Får nog göra ett nytt försök nu! Tack för svaret.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Lycka till! :)
Porsche 911 Carrera 1986
Porsche 924 "50 Jahre Porsche" 1982
Porsche 924 Turbo 1979
Porsche 924 Weltmeister Edition ("Martini"), Automat 1977
Porsche 924 Weltmeister Edition ("Martini") 1977
Daimler Double Six 1986

peed
S2-Poster
Posts: 251
Joined: 2007-04-22 18:44:40
Bilmodell: 968 CS/Turbo
Årsmodell: 1992
Location: Revsudden
Contact:

Re: 931 - Ladufynd

#77 Post by peed »

NTF wrote:
Hej. Har dom fler såna slangar tror du?

Min ser inte riktigt ut som din och har 1 lös stålring inuti för att motverka att den sugs ihop. Jag tänker att det borde vara fler stålringar för att den inte ska skjuva och på grund av det sugas ihop. Kanske det saknas någon ring i min från tidigare mek. Din slang verkar ha ingjutna stålringar på 2 ställen? Min slang har dessutom legat emot remskivan till vattenpumpen så den nött på gummit, inte hål men halvvägs.
Slangen jag köpte har åtminstone en rejäl stålring ingjuten (kanske två, har inte slangen framför mig nu). Tror inte att van zweeden hade mer än en men den skadar inte att kontakta dem och kolla. Allt är kanske inte listat på nätet. Det finns en begagnad på ebay
https://www.ebay.com/itm/PORSCHE-924-TU ... SwmNlZZRWj" onclick="window.open(this.href);return false;

Annars verkar det funka bra med silikonslang också enligt andra inlägg i tråden. Det skulle nog vara mitt val om jag inte haft tur och hittat en slang (eller kanske skall vi kalla den bälg..).

Jag hade varit lite bekymrad över lösa ting - typ din lösa stålring - i just den här slangen. Allt som lossnar lär åka in i turbon med expressfart....

Lycka till med letandet.

F




Ja det verkar som att din är en uppdaterad version som troligen kom -81. Min bil är en -80 och den har denna stålring som jag misstänker har varit mer än 1 ring från början.

Det får nog bli en silikonslang då.

Tack för tips
968 Turbo S/RS tribute -92
928 -79
924 S -86

User avatar
NTF
S-Poster
Posts: 195
Joined: 2017-01-25 14:49:58
Bilmodell: 924, 924 turbo
Årsmodell: 1977
Contact:

Re: 931 - Ladufynd

#78 Post by NTF »

OK, när den svårfunna slangen nu hittat hem så tar vi nästa problem. Den här gången är det mer bra svetskunskaper som behövs än envist googlande efter delar.

Förardörrens övre fäste i a-stolpen (heter den det även nedanför vindrutan...?) har nästan släppt helt. Till skillnad från 911:an så har Porsche tyvärrr inte skruvat fast fästena utan svetsat fast dem. Min bil är lagad en gång tidigare och det har bara förvärrat problemet eftersom den förra lagningen delvis är svetsad i den (mycket tunna) plåten i a-stolpen och inte mot fästena som sitter i a-stolpen. När det väl har börjat släppa så rivs plåten upp fort av dörrens tyngd. Dessbättre har det inte blivit några rostskador. Innanmätet i a-stolpen är helt friskt.

Nu måste jag fundera lite på hur jag lagar detta på bästa sätt. Det är inte en helt lätt svetsoperation. Åtminstone inte med mina svetskunskaper. Det här lär vara ett ganska vanligt fel på 79:or säger ryktet. Någon som haft liknande problem?
IMG_20171029_124752.jpg
IMG_20171029_124820.jpg
IMG_20171029_125942.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Porsche 911 Carrera 1986
Porsche 924 "50 Jahre Porsche" 1982
Porsche 924 Turbo 1979
Porsche 924 Weltmeister Edition ("Martini"), Automat 1977
Porsche 924 Weltmeister Edition ("Martini") 1977
Daimler Double Six 1986

rstx
S-Poster
Posts: 86
Joined: 2012-10-12 11:48:58
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1978
Contact:

Re: 931 - Ladufynd

#79 Post by rstx »

Jag har samma problem med dörrfästena på min sena -78, den är också ful-lagad på samma sätt. Har inte tagit tag i att fixa det än, men jag har en plan för det hela:

1. Slipa plåtrent och jämnt - både på stolpe och dörrfästen.
2. Ta en ny bit plåt som ska läggas över båda fästhålen på A-stolpen, där "fästöronen" ska sitta. Märk ut centerpunkten på den nya plåten där dom gamla hålen är i stolpen, borra igenom och svetsa fast en mutter på baksidan på båda bitarna, förslagsvis M8 eller M10. Mät och borra något litet hål som ska sitta mot innerfästet i A-stolpen.
3. Svetsa fast innerfästet i stolpen mot den nya plåten genom hålen, alltså punktsvetsa. Svetsa därefter fast resten av den nya fina plåten som då täcker dom gamla fula hålen, istället har du nu två gängade hål i A-stolpen för öronen på själva dörrfästet. Slipa ner svetsfogarna och snygga till.
4. Borra nu hål i öronen på dörrfästet. Sätt dörrfästet på plats och fäst på A-stolpen med två bultar i dom gängade hålen!

Voila! Nu är A-stolpen förstärkt med ny fin plåt, använder strukturen/innerfästena inuti stolpen och dörrfästena är nu även skruvade och därmed avtagbara, precis som på t.ex 911.
Man kan också välja att kapa upp A-stolpen lite mer och för att komma åt eller ev. plocka av innerfästena för att svetsa ihop dom med den nya plåten på arbetsbänken istället, vad man nu tycker är enklast.
Daniel Tunér

"Nero" Porsche 924 Targa N/A - 78

User avatar
NTF
S-Poster
Posts: 195
Joined: 2017-01-25 14:49:58
Bilmodell: 924, 924 turbo
Årsmodell: 1977
Contact:

Re: 931 - Ladufynd

#80 Post by NTF »

Låter helt klart som en elegant lösning, Daniel. Gillar lösningen med muttern som är smartare än originallösningen och rimligen minst lika stark.

Stort tack för att du delade med dig av din plan.

Fredrik
Porsche 911 Carrera 1986
Porsche 924 "50 Jahre Porsche" 1982
Porsche 924 Turbo 1979
Porsche 924 Weltmeister Edition ("Martini"), Automat 1977
Porsche 924 Weltmeister Edition ("Martini") 1977
Daimler Double Six 1986

taxiande
S2-Poster
Posts: 237
Joined: 2012-10-09 22:52:54
Telefon: 0708706934
Bilmodell: 924 944 -86
Årsmodell: 1978
Contact:

Re: 931 - Ladufynd

#81 Post by taxiande »

Har också gjort samma operation. Dock så förstärkte jag plåten på baksidan, alltså från hjulhuset. Trångt som f-n att svetsa, men det går. Det viktigaste är att du får fästet på samma plats som innan. Annars kommer aldrig att få dörren att sitta bra!

User avatar
NTF
S-Poster
Posts: 195
Joined: 2017-01-25 14:49:58
Bilmodell: 924, 924 turbo
Årsmodell: 1977
Contact:

Re: 931 - Ladufynd

#82 Post by NTF »

taxiande wrote:Har också gjort samma operation. Dock så förstärkte jag plåten på baksidan, alltså från hjulhuset. Trångt som f-n att svetsa, men det går. Det viktigaste är att du får fästet på samma plats som innan. Annars kommer aldrig att få dörren att sitta bra!

Ja, jag räknade med att passningen är rätt tight så jag mätte upp ordentligt och tog bilder innan jag ryckte loss fästet.

För att komma åt fästena i a-stolpen lite bättre funderar jag på att ta bort en lite större bit från a-stolpen. Jag har en reservdelsbil som jag kan skära ut motsvarande plåtbit från i stället för att behöva bocka till en ny plåt.
Porsche 911 Carrera 1986
Porsche 924 "50 Jahre Porsche" 1982
Porsche 924 Turbo 1979
Porsche 924 Weltmeister Edition ("Martini"), Automat 1977
Porsche 924 Weltmeister Edition ("Martini") 1977
Daimler Double Six 1986

User avatar
NTF
S-Poster
Posts: 195
Joined: 2017-01-25 14:49:58
Bilmodell: 924, 924 turbo
Årsmodell: 1977
Contact:

Re: 931 - Ladufynd

#83 Post by NTF »

Ladufyndet blev stående i ytterligare några år...

Men nu har jag börjat jobba med bilen. Första delmålet är att få den igenom besiktning. Sedan får vi se om jag säljer eller fortsätter att renovera.

Jag har fixat gångjärnet och förardörren är på plats. Efter byte av alla vätskor + kamrem har jag också startat bilen. Den gick som en krycka och jag har nu gått igenom alla (tror jag) uppenbara felkällor. Hittade två vakuumläckage, riktigt dåligt bensintryck (ny pump utanför tanken men den i tanken gick inte att rädda och jag kör just nu med bara en pump), nytt bränslefilter, nya stift, nya tändkablar, grundinställning av bränslefördelare och tändfördelare, plus lite annat smått och gott.

Bilen går bättre. Ibland riktigt bra, men oftast går den OK på tomgång men så fort man belastar motorn misständer den, baktänder och är helt orkeslös. Jag har gnista och tändstiften blir belagda med torr kolbeläggning. efter ett tag (som gör att bilen går ännu sämre). Jag har bra kompression.

Fortsatt felsökning, i första hand för bränsletillförseln, had jag tänkt mig som nästa steg. Bränslerelät?

EN tanke som jag inte riktigt kan släppa är att motorn är bytt och av den senare turbovarianten men tändningen är originaltändningen från den förra generationens 931. Där finns en del skillnader, 931/2 har en elektronisk styrning av tändningen, vilket 931/1 inte hade. Jag frågar mig om problemet kan ligga här...

Fortsättning följer och en och annan bild kommer också. Förutom problemen ovan så känns bilen riktigt bra och är rostfri. Gillar den verkligen.

F
Porsche 911 Carrera 1986
Porsche 924 "50 Jahre Porsche" 1982
Porsche 924 Turbo 1979
Porsche 924 Weltmeister Edition ("Martini"), Automat 1977
Porsche 924 Weltmeister Edition ("Martini") 1977
Daimler Double Six 1986

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4614
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 931 - Ladufynd

#84 Post by Cédric »

Har du mätt bränsletrycken? Kan vara så att något hänt med tändsystemet i motorbytet, och du får grov misfire. Men var försiktig, det finns viss risk att skjuta sönder motorn, s2 har ju högre komp och därmed lite annat tändläge (Skillnaden borde inte påverka att dne hackar dock) samt om den går riktigt snålt eller riktigt fett så kan den också misstända, går den ordentligt snålt finns ju risk för annat tråkigt också. Bäst hade varit om du kände någon som hade bredbandslambda så du kunde se på riktigt vad som händer utan att riskera att något skadas :) En bra början är kanske att mäta upp bränsleflödet och se att alla injektorer levererar enligt spec.

User avatar
NTF
S-Poster
Posts: 195
Joined: 2017-01-25 14:49:58
Bilmodell: 924, 924 turbo
Årsmodell: 1977
Contact:

Re: 931 - Ladufynd

#85 Post by NTF »

Cédric wrote: 2021-05-17 14:15:34 Har du mätt bränsletrycken? Kan vara så att något hänt med tändsystemet i motorbytet, och du får grov misfire. Men var försiktig, det finns viss risk att skjuta sönder motorn, s2 har ju högre komp och därmed lite annat tändläge (Skillnaden borde inte påverka att dne hackar dock) samt om den går riktigt snålt eller riktigt fett så kan den också misstända, går den ordentligt snålt finns ju risk för annat tråkigt också. Bäst hade varit om du kände någon som hade bredbandslambda så du kunde se på riktigt vad som händer utan att riskera att något skadas :) En bra början är kanske att mäta upp bränsleflödet och se att alla injektorer levererar enligt spec.
Tack för input. Jag har inte mätt trycket (bara flödet) och jag håller med om att tryckmäting är prio 1. Jag har nyss bytt bränslepump (och tagit bort den i tanken som mest bestod av sörja) men det finns ju diverse tryckregulatorer och annat som kan ställa till det med bränsletrycket.

Jag har funderat på att ersätta tändsystemet med något nytt och elektronsikt typ "123ignition". Jag tror inte att detta fixar felet jag har nu, men när jag väl får fart på bilen så skulle det kännas bra att ha rätt kurva programmerad för tändningen. Vad jag kan se är det enklare, billigare och pålitligare än att hitta begagnad DITC-enhet och konvertera tändningen till original s2. Ytterligare ett problem med s2-konvertering är att jag har bellhousing från s1, utan fäste för svänghjulsgivare.
Porsche 911 Carrera 1986
Porsche 924 "50 Jahre Porsche" 1982
Porsche 924 Turbo 1979
Porsche 924 Weltmeister Edition ("Martini"), Automat 1977
Porsche 924 Weltmeister Edition ("Martini") 1977
Daimler Double Six 1986

User avatar
NTF
S-Poster
Posts: 195
Joined: 2017-01-25 14:49:58
Bilmodell: 924, 924 turbo
Årsmodell: 1977
Contact:

Re: 931 - Ladufynd

#86 Post by NTF »

Gjorde just en spännande upptäckt. Turboaggregatet på bilen är en K26 modell 5326 970 70 07. Många siffror som i korthet betyder turbo som passar till s1 med laddtryck på ca 0.75 bar. Men motorn som sitter i är en 3103, alltså motorn för s2 med högre kompression och anpassad för ett lägre laddtryck (0.65 bar).

I korthet, jag har en s1 bil. med motor från en s2, turboaggregat från s1 och tändning från s1.
Summan av det blir väl en s2 med extra laddtryck och ej anpassad tändningskurva. :?

I vilket fall som helst blir det en mätning av bränsletryck i helgen och även byte av alla slangar i vacuumsystemet.
Porsche 911 Carrera 1986
Porsche 924 "50 Jahre Porsche" 1982
Porsche 924 Turbo 1979
Porsche 924 Weltmeister Edition ("Martini"), Automat 1977
Porsche 924 Weltmeister Edition ("Martini") 1977
Daimler Double Six 1986

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4614
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 931 - Ladufynd

#87 Post by Cédric »

NTF wrote: 2021-05-20 12:18:03 Gjorde just en spännande upptäckt. Turboaggregatet på bilen är en K26 modell 5326 970 70 07. Många siffror som i korthet betyder turbo som passar till s1 med laddtryck på ca 0.75 bar. Men motorn som sitter i är en 3103, alltså motorn för s2 med högre kompression och anpassad för ett lägre laddtryck (0.65 bar).

I korthet, jag har en s1 bil. med motor från en s2, turboaggregat från s1 och tändning från s1.
Summan av det blir väl en s2 med extra laddtryck och ej anpassad tändningskurva. :?

I vilket fall som helst blir det en mätning av bränsletryck i helgen och även byte av alla slangar i vacuumsystemet.
Synd, den turbon är den sämsta av alla som suttit på 924 turbo, så den är tyvärr inte mer lämplig för 0,7 bar än vad någon annan 931 laddare är, snarare mer riskabel att köra med map risken för knack. Men frågan är vilket laddtryck du kör på,kan man gissa att det sitter en s1 WG fjäder ?

Jag har kört min s2 motor med 0,7bar, men då med den bättre s2 turbon samt den stora s1 US laddaren (Som av någon anledning satt på min gamla s1 motor), men dock med s2 tändsystem, men det funkade bra.

/Mvh

User avatar
NTF
S-Poster
Posts: 195
Joined: 2017-01-25 14:49:58
Bilmodell: 924, 924 turbo
Årsmodell: 1977
Contact:

Re: 931 - Ladufynd

#88 Post by NTF »

Stämmer nog vad du säger tyvärr. Hur ser jag skillnad på en s1 och s2 WG-fjäder?
Porsche 911 Carrera 1986
Porsche 924 "50 Jahre Porsche" 1982
Porsche 924 Turbo 1979
Porsche 924 Weltmeister Edition ("Martini"), Automat 1977
Porsche 924 Weltmeister Edition ("Martini") 1977
Daimler Double Six 1986

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4614
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 931 - Ladufynd

#89 Post by Cédric »

NTF wrote: 2021-05-20 12:49:06 Stämmer nog vad du säger tyvärr. Hur ser jag skillnad på en s1 och s2 WG-fjäder?
Det kan man nog inte göra, skillnaden är för liten, du får mäta laddtrycket och se vad du får :) Faktum är att enligt specbladet så har dom faktiskt överlappande toleransspann på laddtryck, så det behöver inte vara jättelätt att se.

User avatar
NTF
S-Poster
Posts: 195
Joined: 2017-01-25 14:49:58
Bilmodell: 924, 924 turbo
Årsmodell: 1977
Contact:

Re: 931 - Ladufynd

#90 Post by NTF »

Tack för bra svar (som vanligt). Gjorde en snabb koll på Porsches egna sprängskisser och insåg också att det inte syns någon skillnad på de olika WG. Har meckat med bilar länge men aldrig hålla på med turbogrejor tidigare, så det är lite av en learning curve. Men det är riktigt kul.
Porsche 911 Carrera 1986
Porsche 924 "50 Jahre Porsche" 1982
Porsche 924 Turbo 1979
Porsche 924 Weltmeister Edition ("Martini"), Automat 1977
Porsche 924 Weltmeister Edition ("Martini") 1977
Daimler Double Six 1986

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users