931 - Ladufynd
- kghas
- S-Poster
- Posts: 178
- Joined: 2007-08-16 22:28:12
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Oslo
- Contact:
Re: 931 - Ladufynd
Jeg har -79, og den har dette mønsteret på dørsidene. Stoler er uorginale:
Min bil har VIN: 92494000578 så den er noe tidligere en din.
Når det gjelder bromsar som sitter fast så hadde jeg eksakt samme. Jeg tok av caliper, legger en handduk mellom stempel og ok + over alt i hop. Tar ut broms nippe og tilsetter trykkluft. Løsner med en gang. Jeg har gjort dette på alle stempel som sitter og det fungerer hver gang...
Min bil har VIN: 92494000578 så den er noe tidligere en din.
Når det gjelder bromsar som sitter fast så hadde jeg eksakt samme. Jeg tok av caliper, legger en handduk mellom stempel og ok + over alt i hop. Tar ut broms nippe og tilsetter trykkluft. Løsner med en gang. Jeg har gjort dette på alle stempel som sitter og det fungerer hver gang...
Mvh Knut
931 Rally historique: http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=33065
Ex 951: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=14369
931 Rally historique: http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=33065
Ex 951: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=14369
- Cédric
- Addict
- Posts: 4621
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 931 - Ladufynd
Jag kör också tryckluftmetoden, var försiktig så inte fingrarna hamnar i klämm, kan bli ett jäkla drag..
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
- NTF
- S-Poster
- Posts: 195
- Joined: 2017-01-25 14:49:58
- Bilmodell: 924, 924 turbo
- Årsmodell: 1977
- Contact:
Re: 931 - Ladufynd
Den gröna tartaren är ett väldigt starkt alternativ. Tack för illustrationer Maxx och Knut. (jag följer din 931-tråd såklart, Knut)
Bromsarbetet ser jag nästan fram emot nu. Tack för alla tips.
Jag har inte hunnit jobba på bilen sedan sist men hann förbi garaget som hastigast. Bilen är fortfarande otvättad och i "fyndskick" men jag har hunnit undersöka bilen visuellt ordentligt nu och jag blir mer och mer nöjd med den. Den är i stort sett som sagt i originalskick men idag upptäckte jag att motorn sannolikt är bytt. Förmodligen för mycket längesedan och jag ser inga tecken på att det skulle vara ett slarvjobb. Motorn är stämplad 31 03... Det borde vara 31 01 som var första versionen av turbomotorn (tillsammans med 31 02 som var första versionen för USA) 31 03 är den uppdaterade motorn med modifierat turboaggregat och 177 hästar som användes 1981 och framåt.
Lite synd tycker jag som är originalfreak - det har ni säkert listat ut vid dethär laget - men å andra sidan så får jag sju hästar till. Bilen i övrigt är i alla fall av första versionen.
Bromsarbetet ser jag nästan fram emot nu. Tack för alla tips.
Jag har inte hunnit jobba på bilen sedan sist men hann förbi garaget som hastigast. Bilen är fortfarande otvättad och i "fyndskick" men jag har hunnit undersöka bilen visuellt ordentligt nu och jag blir mer och mer nöjd med den. Den är i stort sett som sagt i originalskick men idag upptäckte jag att motorn sannolikt är bytt. Förmodligen för mycket längesedan och jag ser inga tecken på att det skulle vara ett slarvjobb. Motorn är stämplad 31 03... Det borde vara 31 01 som var första versionen av turbomotorn (tillsammans med 31 02 som var första versionen för USA) 31 03 är den uppdaterade motorn med modifierat turboaggregat och 177 hästar som användes 1981 och framåt.
Lite synd tycker jag som är originalfreak - det har ni säkert listat ut vid dethär laget - men å andra sidan så får jag sju hästar till. Bilen i övrigt är i alla fall av första versionen.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Porsche 911 Carrera 1986
Porsche 924 "50 Jahre Porsche" 1982
Porsche 924 Turbo 1979
Porsche 924 Weltmeister Edition ("Martini"), Automat 1977
Porsche 924 Weltmeister Edition ("Martini") 1977
Daimler Double Six 1986
Porsche 924 "50 Jahre Porsche" 1982
Porsche 924 Turbo 1979
Porsche 924 Weltmeister Edition ("Martini"), Automat 1977
Porsche 924 Weltmeister Edition ("Martini") 1977
Daimler Double Six 1986
-
- S-Poster
- Posts: 153
- Joined: 2013-08-10 15:29:52
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1983
- Contact:
Re: 931 - Ladufynd
Begge mine 931 fra 79 var med rød tartan..
Bil nr 92494000499 og 92494000574.
Bil nr 92494000499 og 92494000574.
- Cédric
- Addict
- Posts: 4621
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 931 - Ladufynd
Jag har ju gjort bytet till M31.03, det är inte helt trivialt, elsystem, tändsystem, insprutning skiljer, förutom en massa andra saker som insugsrör, vevhusventilationsdragning, grenrör, turbo, kolvar osv osv. Men på insugsröret ser det ju ut som s2 motorn, däremot är vevhusdragningen enligt s1, skulle vara intressant att veta hur dom gjorde med elsystemet, går ju att göra på mer eller mindre eleganta sätt
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
- NTF
- S-Poster
- Posts: 195
- Joined: 2017-01-25 14:49:58
- Bilmodell: 924, 924 turbo
- Årsmodell: 1977
- Contact:
Re: 931 - Ladufynd
Det var intressanta nyheter.. gör kommande motorstart ännu mera spännande. Hur ser man skillnad på de olika typerna av turboaggregat?
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Porsche 911 Carrera 1986
Porsche 924 "50 Jahre Porsche" 1982
Porsche 924 Turbo 1979
Porsche 924 Weltmeister Edition ("Martini"), Automat 1977
Porsche 924 Weltmeister Edition ("Martini") 1977
Daimler Double Six 1986
Porsche 924 "50 Jahre Porsche" 1982
Porsche 924 Turbo 1979
Porsche 924 Weltmeister Edition ("Martini"), Automat 1977
Porsche 924 Weltmeister Edition ("Martini") 1977
Daimler Double Six 1986
- Cédric
- Addict
- Posts: 4621
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 931 - Ladufynd
Då får du kliva under bilen för att ta en kik på brickan som sitter på kompressorn. 932s2 grenröret har förstärkningsribbor in mot cylindrarna. Observera dock att även s1or kan ha uppdaterats med en del s2 grejer under åren.
Har du fyrkantig eller rund kontakt på huvukabeln till motorelen?
Som 924 mekare kan det vara bra att titta igenom dom technical bulletins som släpptes under åren, står en del intressant där, jag har samlat dom i en katalog:
https://drive.google.com/open?id=0B3GfY ... Gx1UWd0YWM" onclick="window.open(this.href);return false;
Har du fyrkantig eller rund kontakt på huvukabeln till motorelen?
Som 924 mekare kan det vara bra att titta igenom dom technical bulletins som släpptes under åren, står en del intressant där, jag har samlat dom i en katalog:
https://drive.google.com/open?id=0B3GfY ... Gx1UWd0YWM" onclick="window.open(this.href);return false;
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
- NTF
- S-Poster
- Posts: 195
- Joined: 2017-01-25 14:49:58
- Bilmodell: 924, 924 turbo
- Årsmodell: 1977
- Contact:
Re: 931 - Ladufynd
Då blir det en närmare undersökning nästa gång jag är i garaget. Återkommer. Ska komma ihåg att kolla huvudkabeln också.
Schysst med all dokumentation. Tack! Är ofta guld värt att ha.
F
Schysst med all dokumentation. Tack! Är ofta guld värt att ha.
F
Porsche 911 Carrera 1986
Porsche 924 "50 Jahre Porsche" 1982
Porsche 924 Turbo 1979
Porsche 924 Weltmeister Edition ("Martini"), Automat 1977
Porsche 924 Weltmeister Edition ("Martini") 1977
Daimler Double Six 1986
Porsche 924 "50 Jahre Porsche" 1982
Porsche 924 Turbo 1979
Porsche 924 Weltmeister Edition ("Martini"), Automat 1977
Porsche 924 Weltmeister Edition ("Martini") 1977
Daimler Double Six 1986
- NTF
- S-Poster
- Posts: 195
- Joined: 2017-01-25 14:49:58
- Bilmodell: 924, 924 turbo
- Årsmodell: 1977
- Contact:
Re: 931 - Ladufynd
Efter lite utlandssemester är jag nu tillbaka till mina projekt
Tar först upp tråden med 931:an som fortfarande inte väckts efter sina 15 år i träda. Vi har konstaterat att bilen någon gång fått en 31 03 motor. Frågan är nu hur det ser ut med el och annan kringutrustning.
Jag började med att kolla på turboaggregatet som verkar heta K26. Serienumren på KKK-aggregaten verkar börja med tillverkningsåret och i det här fallet är det 1991. Det är långt efter 931 slutade tillverkas och kan i så fall knappast vara orignalturbon ens på en 31 03 motor.
Nästa fråga är hur det är med motorelen. 31 03-motorn fick uppdaterad el med tändsystem från Siemens men min bil har helt klart det gamla från Bosch. Kanske är detta också förklaringen till att det gjorts lite kopplingar på tändspole m.m. Jag vet inte hur detta påverkar bilens prestanda men det skulle i vilket fall som helst kännas rätt att ha korrekt tändsystem. Misstänker dock att det inte är ett snabbfix att uppgradera.
Vevhusventilationen skiljer också mellan motormodellerna. Här är jag lite osäker på vilka skillnaderna är men jag har kvar den gamla versionen för 31 01.
I vilket fall som helst så är det dags att börja förbereda en start av motorn. Ska bli mycket spännande.
F
Tar först upp tråden med 931:an som fortfarande inte väckts efter sina 15 år i träda. Vi har konstaterat att bilen någon gång fått en 31 03 motor. Frågan är nu hur det ser ut med el och annan kringutrustning.
Jag började med att kolla på turboaggregatet som verkar heta K26. Serienumren på KKK-aggregaten verkar börja med tillverkningsåret och i det här fallet är det 1991. Det är långt efter 931 slutade tillverkas och kan i så fall knappast vara orignalturbon ens på en 31 03 motor.
Nästa fråga är hur det är med motorelen. 31 03-motorn fick uppdaterad el med tändsystem från Siemens men min bil har helt klart det gamla från Bosch. Kanske är detta också förklaringen till att det gjorts lite kopplingar på tändspole m.m. Jag vet inte hur detta påverkar bilens prestanda men det skulle i vilket fall som helst kännas rätt att ha korrekt tändsystem. Misstänker dock att det inte är ett snabbfix att uppgradera.
Vevhusventilationen skiljer också mellan motormodellerna. Här är jag lite osäker på vilka skillnaderna är men jag har kvar den gamla versionen för 31 01.
I vilket fall som helst så är det dags att börja förbereda en start av motorn. Ska bli mycket spännande.
F
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Porsche 911 Carrera 1986
Porsche 924 "50 Jahre Porsche" 1982
Porsche 924 Turbo 1979
Porsche 924 Weltmeister Edition ("Martini"), Automat 1977
Porsche 924 Weltmeister Edition ("Martini") 1977
Daimler Double Six 1986
Porsche 924 "50 Jahre Porsche" 1982
Porsche 924 Turbo 1979
Porsche 924 Weltmeister Edition ("Martini"), Automat 1977
Porsche 924 Weltmeister Edition ("Martini") 1977
Daimler Double Six 1986
- [Bobo]
- Addict
- Posts: 3890
- Joined: 2010-09-04 19:38:44
- Bilmodell: 931-81
- Årsmodell: 1981
- Location: Linköping
- Contact:
Re: 931 - Ladufynd
Vad gäller vevhusventilationen så skiljer det i var återcirkulationen hamnar. På S1 går den in i luftburken, på S2 går den in under luftvågen. Själva "fällan" är samma så vitt jag vet...
Bobo
Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
- JonasD
- Turbo-Poster
- Posts: 483
- Joined: 2017-01-01 22:16:46
- Telefon: 0704535053
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1983
- Location: Tyresö
- Contact:
- NTF
- S-Poster
- Posts: 195
- Joined: 2017-01-25 14:49:58
- Bilmodell: 924, 924 turbo
- Årsmodell: 1977
- Contact:
Re: 931 - Ladufynd
Är ganska säker på att vevhusventilationen går till luftburken, alltså den tidiga varianten. Motorn snurrar. Behäver iofs inte betyda att den är hel men det är ändå ett gott tecken.
Porsche 911 Carrera 1986
Porsche 924 "50 Jahre Porsche" 1982
Porsche 924 Turbo 1979
Porsche 924 Weltmeister Edition ("Martini"), Automat 1977
Porsche 924 Weltmeister Edition ("Martini") 1977
Daimler Double Six 1986
Porsche 924 "50 Jahre Porsche" 1982
Porsche 924 Turbo 1979
Porsche 924 Weltmeister Edition ("Martini"), Automat 1977
Porsche 924 Weltmeister Edition ("Martini") 1977
Daimler Double Six 1986
- NTF
- S-Poster
- Posts: 195
- Joined: 2017-01-25 14:49:58
- Bilmodell: 924, 924 turbo
- Årsmodell: 1977
- Contact:
Re: 931 - Ladufynd
Nu börjar är det hög tid att väcka den gamla turbon. Förberedelserna för start är snart klara men det går redan nu att säga att bilen har (åtminstone) två elfel. Baklamporna lyser så fort jag kopplar i batteriet (utan nyckel i tändningslåset) och varvräknaren bottnar på maxvarv när jag vrider nyckeln i körläge. Någon som varit med om detta tidigare?
Bilen har originalelsystem från första versionen av turbomotorn (3101) men fått den senare motorn (3103) inopererad. Har en känsla av det kommer att ge en del problem.
Bilen har originalelsystem från första versionen av turbomotorn (3101) men fått den senare motorn (3103) inopererad. Har en känsla av det kommer att ge en del problem.
Porsche 911 Carrera 1986
Porsche 924 "50 Jahre Porsche" 1982
Porsche 924 Turbo 1979
Porsche 924 Weltmeister Edition ("Martini"), Automat 1977
Porsche 924 Weltmeister Edition ("Martini") 1977
Daimler Double Six 1986
Porsche 924 "50 Jahre Porsche" 1982
Porsche 924 Turbo 1979
Porsche 924 Weltmeister Edition ("Martini"), Automat 1977
Porsche 924 Weltmeister Edition ("Martini") 1977
Daimler Double Six 1986
- henca
- Turbo-Poster
- Posts: 467
- Joined: 2015-03-27 23:18:59
- Bilmodell: 911 Targa samt 928 -79
- Årsmodell: 1977
- Location: Linköping
- Contact:
Re: 931 - Ladufynd
Kan det måhända bero på en dålig lysknapp? Lamporna skall ju faktiskt lysa utan nyckel om man lämnar lyse eller parkeringsljus på.NTF wrote:Baklamporna lyser så fort jag kopplar i batteriet (utan nyckel i tändningslåset)
m v h Henrik
- NTF
- S-Poster
- Posts: 195
- Joined: 2017-01-25 14:49:58
- Bilmodell: 924, 924 turbo
- Årsmodell: 1977
- Contact:
Re: 931 - Ladufynd
Bra iakttagelse. Lampkretsen har alltid spänning så det räcker med att t.ex strömbrytaren är trasig för at det skall lysa. Ska kolla det.henca wrote:Kan det måhända bero på en dålig lysknapp? Lamporna skall ju faktiskt lysa utan nyckel om man lämnar lyse eller parkeringsljus på.NTF wrote:Baklamporna lyser så fort jag kopplar i batteriet (utan nyckel i tändningslåset)
m v h Henrik
Porsche 911 Carrera 1986
Porsche 924 "50 Jahre Porsche" 1982
Porsche 924 Turbo 1979
Porsche 924 Weltmeister Edition ("Martini"), Automat 1977
Porsche 924 Weltmeister Edition ("Martini") 1977
Daimler Double Six 1986
Porsche 924 "50 Jahre Porsche" 1982
Porsche 924 Turbo 1979
Porsche 924 Weltmeister Edition ("Martini"), Automat 1977
Porsche 924 Weltmeister Edition ("Martini") 1977
Daimler Double Six 1986
Who is online
Users browsing this forum: No registered users