Page 1 of 7

931 - Ladufynd

Posted: 2017-06-25 12:59:07
by NTF
Efter 15 år i en lada...
_DSF8785.jpg

Re: 931 - Ladufynd

Posted: 2017-06-25 13:06:24
by Bathory
:shock:
Har du köpt den?

Re: 931 - Ladufynd

Posted: 2017-06-25 13:16:56
by NTF
Bathory wrote::shock:
Har du köpt den?

Ja. :) Den transporteras (med lite strul och försening) just nu till sitt nya garage.

Re: 931 - Ladufynd

Posted: 2017-06-25 13:43:21
by Bathory
Grattis :D

Posted: 2017-06-25 15:57:01
by JonasD
Men va F-n, det är ju en turbo. Jag vill höra hela historien hur du hittade den.

Posted: 2017-06-25 15:58:11
by JonasD
Har du 3 st 924 nu?

Re: 931 - Ladufynd

Posted: 2017-06-25 17:52:27
by Cédric
Är det den som var på Blocket nyss utan bild?

Re: 931 - Ladufynd

Posted: 2017-06-25 20:31:02
by NTF
Ja, det var turbon på Blocket. Vet inte om det kvalificerar som ett äkta ladufynd när den annonserats på Blocket men faktum är att bilen haft samma ägare i 22 år av vilka den stått i en lada utanför Sandviken de senaste 15 åren. På Biluppgifter står den som ej importerad och med bara 4 ägare. Fast den togs i trafik i Sverige 1987 så jag tror att den trots allt importerats eftersom det är en 79:a. Men fyra ägare på 30 år är också bra.

Kunde inte ta några bilder på bilen idag men det kommer. Min vana trogen köpte jag bilen osedd och det var första gången jag såg den live idag. Både besvikelser och postiva överraskningar. På den positiva sidan är att bilen är mer eller mindre oskruvad. Inga snabblösiningar, konstiga eldragningar och mix av delar vad jag kan se så här långt. Inte heller någon allvarlig rost. Motorn har jag naturligtvis inte startat eftersom den nog skall väckas varsamt och med koll av västkor, slangar etc först, men den går runt vilket är ett gott tecken.

Inredningen ger ett blandat intryck. Oskruvat men dörrsidorna och delar av stolarna är utbytta mot något vitt konstläder som ser klart tveksamt ut men som säkert var toppmodernt när det installerades för länge sedan. Efter att ha arbetet med inredningen på min jubileums-924 så räds jag inte det arbetet utan ser fram emot att återställa inredningen som i övrigt är i bra skick med bara lite kosmetiska behov lite här och där. Och så har den mätarna med gröna bokstäver och siffror. Så snyggt!

Det som jag tycker är tråkigast med bilen är att den någon gång blivit omlackad, i originalkulör (silvermetallic) visserligen, men på ett ganska slarvigt sätt. Dessutom har förardörrens översta gångjärn nästan lossnat från dörrkarmen. Mycket underligt fel eftersom det är svetsen som lossnat utan att området i övrigt verkar rostangripet. En lätt lagning för en svetsare dock. Sedan sitter bromsarna hårt och bilen är mycket svår att rulla. Något man iofs får stå ut med på en bil som stått i 15 år.

En annan intressant detalj är ett det redan när bilen transporterades ned från Sandviken till Stockholm var folk som sett bilen på transporten och ringde till transportfirman för att få kontakt med mig eftersom de ville köpa bilen. Turbobilarna är börjar nog bli lite heta på marknaden.

Mycket jobb väntar och jag får väl börja med att lossa bromsarna. Sedan skall jag väcka motorn varsamt och hoppas på att den fukar efter så lång tid utan rörelse. Alla med vana från 931 får gärna dela med sig av sina tips. En konkret fråga jag ha redan nu är om detta är en S1 eller S2 turbo. Serienumret är 9249401590. Jag misstänker S1

Fortsättning följer. Bilder kommer i veckan.

Och ja, nu har jag tre 924. En vanlig (dock jubileumsmodell), en 924 S (gillar den bilen mycket redan!) och sedan i dag också en 924 Turbo. Nu skall vi bara få dem snygga och ut på vägarna. Kommer att behöva många råd och hejarop från er på forumet. I stort kommer jag att försöka avsluta ett projekt innan jag börjar på nästa vilket innnebär att arbetet på min 924 jubileumsmodell är prioriterat nu.

Just det, det fanns en original Porschebarnstol från 80- eller 90-talet i Turbon. Kul bonus..

931 - Ladufynd

Posted: 2017-06-25 20:55:56
by rstx
Fasen vad kul! Lite smålikt historien med min, även om min är en "vanlig" sen 78' och aningen mer misshandlad.

Jag har faktiskt också exakt samma problem med att gångjärnen på förardörren har släppt från dörrkanten... skulle gissa på att svetsarna är dåliga från fabrik och att dom spricker efterhand av stress från att förardörren öppnas och stängs mycket. Dock intressant eftersom min också har stått länge.

Mina bromsar satt också sinnessjukt hårt. Mycket 5-56 och mycket våld hjälpte. På den ena fick jag sätta på en järnstång med 36" hylsa och snurrade den "med" navbulten.
Jag flyttade den i början bara med hjälp av hjuledollys på bakvagnen.

Re: 931 - Ladufynd

Posted: 2017-06-25 21:27:30
by Cédric
Kul att du ska återuppliva den, var nära att ringa när annonsen dök upp, men tvekade lite.. Vet inte va du gav för bilen, men du har nog dragit en rejäl ekonomisk vinstlott :) ska bli kul att följa restaureringen!

Re: 931 - Ladufynd

Posted: 2017-06-25 22:48:56
by Henka
Jag var också intresserad när den dök upp..
Särskilt när det var nästgårds
Fick lite bilder och info men budgivningen blev för hög för mig så jag fick stå över tyvärr
Jag få önska lycka till med bilen och hoppas att den återfår sin forna glans

Re: 931 - Ladufynd

Posted: 2017-06-26 07:23:08
by NTF
Storvik, det var verkligen i närheten Henka. Kände du till bilen sedan tidigare?

Dags för lite bilder (och frågor).

Här ser ni säten och dörrsidor. Det vita kan knappast vara original, men vad kan det ha varit från början? Är det någon som har koll på vilka interiörval (tyger och mönster) som fanns till en turbo 1979? Instinktivt lutar jag åt det satt helsvart läder/vinyl i den här bilen från början men det är bara en gissning.
_DSF8786.jpg
Här ser vi övre gångjärnet på förarsidan. Någon svetskunnig som kan anaylsera? Det är ingen rost i dörrstolpen och jag lutar åt att man svetsat med fel inställningar men så att metallen bakom försvagats (själva svetsfogen verkar intakt). Lite underbetyg till Porsche också att delar av svetstråden sitter kvar.
_DSF8794.jpg

Jag vet inte hur långt bilen har gått. Min gissning av skicket att döma är 14449. Men jag kan inte utesluta 24449. Jag har några gamla besiktningsprotokoll och kan se att den inte gått mer än 2000 mil sedan 1997. Men innan dess är det oklart. Skall se om jag kan få tag på gamla besiktningsprotikoll.
_DSF8798.jpg
Motorn vet jag inte så mycket om mer än att den inte sitter fast. Det ser befriande orört ut i motorrummet. Ni som har turbobilar: är det något speciellt att tänka på när man skall dra igång ett turboaggregat som stått i 15 år? Är det något jag kan göra för att minimera risken för skador på aggregatet?
_DSF8791.jpg
Bilen är omlackad i originalkulör men inte så snyggt. När jag är klar med mekaniken skall jag se hur jag gör med lacken. Om bilen är OK i övrigt så lutar jag åt att ge den ny och bättre lack. Silver är lite tråkig kulör men jag kommer att hålla mig till original.

_DSF8792.jpg
Nu väntar arbetet med bromsarna så att de lossnar och bilen kan flyttas. Jag kommer att ta av oken och plocka i sär dem. Om hjullagren är dåliga också så blir det byte av dem också när skivorna ändå är av. Det lär bli ganska svettigt att få loss allt men det skall bli kul att börja arbetet.

_DSF8803.jpg
_DSF8801.jpg

...och som vanligt fick Daimlern vara arbetshäst och släpa runt på 924:or i garaget...
_DSF8787 (1).jpg

Re: 931 - Ladufynd

Posted: 2017-06-26 08:04:40
by JonasD
Mina bromsar hade också fastnat, tog ett i taget. Jag lossade på det och tog bort klossarna, sen pumpade jag med bromsen tills kolven åkte ut. Det blir enklare om man skruvar bort oket och gör resten på en arbetsbänk. Renoverings satsen beställde jag på bildelaronline24.

Re: 931 - Ladufynd

Posted: 2017-06-26 08:26:44
by NTF
JonasD wrote:Mina bromsar hade också fastnat, tog ett i taget. Jag lossade på det och tog bort klossarna, sen pumpade jag med bromsen tills kolven åkte ut. Det blir enklare om man skruvar bort oket och gör resten på en arbetsbänk. Renoverings satsen beställde jag på bildelaronline24.
Låter som en bra metod!

Re: 931 - Ladufynd

Posted: 2017-06-26 09:23:23
by Cédric
931 Resuscitation - how to resurrect a long-dead turbo
http://www.924board.org/viewtopic.php?t=22724" onclick="window.open(this.href);return false;

Har inte läst så noga själv, men finns en del vettigt.