Page 9 of 11

Re: 944 - 1983 | Rödeorm

Posted: 2018-06-13 23:28:56
by JonasD
Baklucka

Re: 944 - 1983 | Rödeorm

Posted: 2018-06-13 23:35:11
by JonasD
JonasD wrote:Baklucka
Jag har stött på ett litet problem med bakluckan, den går upp så fort jag kör på ett litet gupp i vägen. På 2 km åkte luckan upp 8 ggr. Och det känns som den sitter stenhårt fast när den är stängd. För övrigt så håller jag på att byta packboxen på veven bakom kamremmen och ny kylare ska också monteras.

944 - 1983 | Rödeorm

Posted: 2018-06-14 11:40:27
by johannisson
Jag fick tillbaka min bil igår från verkstad (lämnade in för oljeläckaget) Dom bytte ventilkåpspackning, oring vid kamaxeln, packbox till veven och någon o-ring vid ventilkåpan. Nu är min helt torr iaf. Dessa saker har jag kvitto på stt de byttes för ca 16 år sedan också. Kanske e vanliga fel på dessa?

Image


Skickat från min iPhone med Tapatalk

944 - 1983 | Rödeorm

Posted: 2018-06-21 06:47:20
by JonasD
Packboxen jag hade förbeställt passade inte så jag var förbi rotera igår och beställde en ny. Man ska kanske byta packboxen till kamaxeln också när man ändå har skruvat isär allt.ImageImageImage

944 - 1983 | Rödeorm

Posted: 2018-07-20 08:06:36
by JonasD
Nu är oljekylaren ompackad. En ny kylare är påväg att monteras. Ifall det inte blir tätt nu så får jag byta ventilkåpspackningen och oringen vid fördelaren. Backboxarna på balansaxlarna är nya nu också. Bultarna till ventilkåpan gick att dra åt lite. Locket på baksidan av motorn där kammen tar slut, dom skruvarna satt också löst. ImageImageImage

944 - 1983 | Rödeorm

Posted: 2018-07-20 13:03:56
by JonasD
Nu har jag satt ihop allt och provkört. Den är inte tät. Nästa vecka så lossar jag ventilkåpan och byter den packningen samt oringen. Det är kanske svårt att se på bilderna men längst fram ovanför grenröret kan man se att det har läckt samt mellan toppen och fästet för fördelarlocket, där oringen sitter. Allt har jag hemma så det här borde ganska fort att fixa. ImageImageImageImageImage

944 - 1983 | Rödeorm

Posted: 2018-07-26 22:55:32
by JonasD
Mer olje läckage fix. Byte av ventilkåpspackning, packboxen till kammen, lilla gummi packningen mellan ventilkåpan och fördelaren, oringen runt genomföringen an fördelaren/ kammen/ventilkåpan och kork packningen i andra ändan.
Idag anlände även låsen till bakluckan. Fy F-n vad skönt. Kassaskåps känsla på dom låsen. Vilken skillnad. Ska med glädje montera dom nästa vecka. Dyra men värt varenda krona. Porsche center var billigast på dom.
ImageImageImageImageImageImageImageImage

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk

944 - 1983 | Rödeorm

Posted: 2018-07-27 08:11:38
by johannisson
Bra jobbat. Jag betalade 8000 för de jobbet du gjort själv.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

944 - 1983 | Rödeorm

Posted: 2018-07-27 10:58:42
by JonasD
Ja det tog sin tid, nästa gång går det fortare för då gör man allt rätt från början. Nu ska jag ut och åka båt så nästa vecka får jag ta en prov runda.

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk

944 - 1983 | Rödeorm

Posted: 2018-07-31 08:10:30
by JonasD
Nästa sak som står ganska högt på prioritets listan. Glappet i växelspaken. Jag tror att jag kommer borra ett större hål i länkaget som går bak och svetsa dit en ny pinne i spaken. Se den länkade filmen. https://youtu.be/jFXw8Tfe9Yc" onclick="window.open(this.href);return false; . Något måste göras. Glappet är 2cm höst upp i spaken. .ImageImage

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk

944 - 1983 | Rödeorm

Posted: 2018-08-01 09:22:57
by JonasD
Olja under motornImageImageImageImageImageImageImageImageImage

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk

944 - 1983 | Rödeorm

Posted: 2018-08-01 09:35:48
by JonasD
Tog en test tur med bilen i dag för se ifall jag har fått bort olje läckaget. Svaret är NEJ! Så satans surt kladd under hela motorn och underredet. Nu har jag bytt oljetrågspackningen packboxen till kammen, båda balansaxlarna, veven fram, alla packningar i ventilkåpan, packningen runt balansaxeln. Topplocks packningen är inte bytt och sen vet jag inte ifall oljepumpen kan läcka ut. Packboxen på utgående axeln är inte bytt men kan den verkligen stänka så mycket att det blir kladd under hela motorn. Jag tog lite bilder, se även föregående postning. Jag var och tittade på ett par stolar igår, just nu dog intresset för dom. Men det är ett par Cobra suzuka Pro fit stolar.ImageImageImageImageImageImageImage

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk

944 - 1983 | Rödeorm

Posted: 2018-08-06 22:15:58
by JonasD
Nu tvättade jag motorn med några flaskor break cleaner. Tog en liten tur och efter det så kröp jag under och såg att det rinner från sväng hjulet och någonstans under insuget
1. Riva bort insuget då ska jag sätta dit nya oringar till vevhusventilationen och undersöka så att inte balansaxelhuset läcker. Något annat finns väll inte där som kan läcka.
2. Byta packboxen bakom svänghjulet. Då ska även länkaget till växel spaken fixas. Bara hoppas att ingen olja har kommit på lamellen som tydligen ska vara nästan helt ny.

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk

944 - 1983 | Rödeorm

Posted: 2018-08-11 16:55:39
by JonasD
Nu ska skiten bort och packboxen bytasImage

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk

944 - 1983 | Rödeorm

Posted: 2018-09-06 08:58:10
by JonasD
Växellådan står på golvet sen en vecka. Nu åtgärdar jag växel länkaget. Det var väldigt mycket glapp och det gick även trögt imellan 1 2 och 5 R. Nu är nylon bussningen bytt bak allt är infettat. Växelspaken har jag uppgradetat med axial lager. Nu blir der helt glapp fritt. Jag ska även byta tvärstaget bak till 2 uniballs med en gängad axel imellan.ImageImageImageImageImage

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk