931 -82 l Original Turbon

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4614
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 931 -82 l Original Turbon

#91 Post by Cédric »

Det är väldigt ovanligt att lager eller något sådant ger sig i G31, allt är rejält tilltaget, men såklart inte omöjligt. Däremot synkringar blir slitna och även ingreppstaggarna på första växlarna.

Är det vid upp eller nerväxling? Eller när du försöker lägga i ettans växel. Man bör ju säkerställa att lamellen glider smidigt på axeln så att den verkligen kopplar ut också.

Photobystewe
S-Poster
Posts: 162
Joined: 2016-10-08 19:37:40
Bilmodell: 931
Årsmodell: 1982
Location: Söderhamn
Contact:

931 -82 l Original Turbon

#92 Post by Photobystewe »

Cédric wrote:Det är väldigt ovanligt att lager eller något sådant ger sig i G31, allt är rejält tilltaget, men såklart inte omöjligt. Däremot synkringar blir slitna och även ingreppstaggarna på första växlarna.

Är det vid upp eller nerväxling? Eller när du försöker lägga i ettans växel. Man bör ju säkerställa att lamellen glider smidigt på axeln så att den verkligen kopplar ut också.
Smörjde upp länkaget vid växelspaken och tog bort en massa skumgummi som lossnat och upplevde att den blev mycket bättre. Sen borde man väl kunna smörja upp länkaget vid växellådan också. Kollade även om det gick att justera kopplingen. Enligt Haynes ska det vara ett avstånd på fjädern på 55 mm och när jag mätte har jag för mig att det var 62 mm eller mer. Så jag drog ihop fjädern lite men upplevde att den blev sämre. Verkar som om man släppt efter lite på den tidigare. Funderar på om lamellerna kan vara slitna så man kompenserat.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Photobystewe
S-Poster
Posts: 162
Joined: 2016-10-08 19:37:40
Bilmodell: 931
Årsmodell: 1982
Location: Söderhamn
Contact:

931 -82 l Original Turbon

#93 Post by Photobystewe »

ImageImage
Arbetet går framåt med 931:an. En önskedröm vore ett garage med billyft.. Rev och fräschade upp kontakterna till mina icke fungerande fönsterhissar idag. Mätte upp förut och vet att det går ström fram till elmotorn på högra sidans fönsterhiss. Så jag vet det egentligen är de som kärvar, men lika bra att fixa dessa också. Var en massa fett i dom och tänkte ändå att kanske förarsidans hiss som jag inte mätt upp skulle fungera. Men icke! Image
Sen köpte jag justerbara Koni Porsche dämpare som gått en par hundra mil. De har suttit på en 924 S som stått fuktigt en par år så de bakre dämparna är lite rostiga, men det är bara ytligt. Nu hoppas jag att man kan byta fram dämparna utan att behöva konvertera hela som jag såg en tysk göra på en 944 på tuben. Skulle ju vara rätt skönt att kunna dra den gamla uppåt och sen bara stoppa i den nya.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Photobystewe
S-Poster
Posts: 162
Joined: 2016-10-08 19:37:40
Bilmodell: 931
Årsmodell: 1982
Location: Söderhamn
Contact:

931 -82 l Original Turbon

#94 Post by Photobystewe »

ImageImageImage
Sådär ja, passagerarsidans elhiss ute och den är helt rostskyddsmarinerad och hela insidan på dörren. Då borde ju också den på förarsidan vara det. Inte så konstigt att de inte fungerar. Det får bli en ordentlig rengöring här. Är det någon som har erfarenhet av att skrämma igång sådana här elmotorer så tages tips tacksamt emot. Plastkopparna som sitter på motorn, är det för smörjning? Är det bara att lossa de tre skruvarna och lossa motorn?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Photobystewe
S-Poster
Posts: 162
Joined: 2016-10-08 19:37:40
Bilmodell: 931
Årsmodell: 1982
Location: Söderhamn
Contact:

931 -82 l Original Turbon

#95 Post by Photobystewe »

ImageImage
https://youtu.be/vQd_a1zoukE" onclick="window.open(this.href);return false;

Tog isär ena motorn, fick igång den. Rivit isär strömbrytarna en gång till, tagit en kula från grabbens trasiga fidget spinner. Var exakt lika stor som den som saknades. Ska ut och mäta igen för att de om jag får fram ström till motorn den här gången. Livet leker.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Photobystewe
S-Poster
Posts: 162
Joined: 2016-10-08 19:37:40
Bilmodell: 931
Årsmodell: 1982
Location: Söderhamn
Contact:

931 -82 l Original Turbon

#96 Post by Photobystewe »

Cédric wrote:Det är väldigt ovanligt att lager eller något sådant ger sig i G31, allt är rejält tilltaget, men såklart inte omöjligt. Däremot synkringar blir slitna och även ingreppstaggarna på första växlarna.

Är det vid upp eller nerväxling? Eller när du försöker lägga i ettans växel. Man bör ju säkerställa att lamellen glider smidigt på axeln så att den verkligen kopplar ut också.
Det är framförallt vid nedväxlingar....


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Photobystewe
S-Poster
Posts: 162
Joined: 2016-10-08 19:37:40
Bilmodell: 931
Årsmodell: 1982
Location: Söderhamn
Contact:

931 -82 l Original Turbon

#97 Post by Photobystewe »

ImageImageImage
Igår testade jag en produkt som skulle få grånad plast bli svart igen. Fungerade jäkligt bra. En polering ska göras inom en snar framtid också. Tog en paus i felssökandet på fönsterhissarna, är en liten brun kabel som går till fönsterrelät, skulle vilja veta vart den tar vägen, väldigt misstänkt . Har även pratat med två vänner idag som är bilmekaniker så till veckan blir det nog ett dämpar byte samt ställa tändningen. Ska försöka få till en ventiljustering också. Behöver även köpa nya motorkuddar och få dom bytt. Känns inte som något man gör själv hur som helst. Kompisen berättade idag att han köpt en däckmaskin, roligt, sen blir det till att skicka fälgarna på lack och lägga på nya sulor något tag framöver. Ska även passa på då att renovera bromsarna fram. Körde en sväng idag också på E4:an, otroligt skön känsla men lite instabil men det är snart fixat när Koni dämparna är på plats.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2627
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: 931 -82 l Original Turbon

#98 Post by gegge »

Passagerarsidans motorkudde kan vara svår att få fatt på. Annars går det relativt lätt att byta. Upp med bilen och sätt en domkraft under motorn. Lossa motorfästena och sänk ner motorn tillräckligt för att få ut dem. Höj motorn och skruva fast.
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

Photobystewe
S-Poster
Posts: 162
Joined: 2016-10-08 19:37:40
Bilmodell: 931
Årsmodell: 1982
Location: Söderhamn
Contact:

931 -82 l Original Turbon

#99 Post by Photobystewe »

gegge wrote:Passagerarsidans motorkudde kan vara svår att få fatt på. Annars går det relativt lätt att byta. Upp med bilen och sätt en domkraft under motorn. Lossa motorfästena och sänk ner motorn tillräckligt för att få ut dem. Höj motorn och skruva fast.
Tack för det svaret Gegge och tack konstruktörerna på Porsche! Mindre tack till dig som sätter priserna på motorkuddar.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Photobystewe
S-Poster
Posts: 162
Joined: 2016-10-08 19:37:40
Bilmodell: 931
Årsmodell: 1982
Location: Söderhamn
Contact:

931 -82 l Original Turbon

#100 Post by Photobystewe »

Image
Image
Idag var det en sån där dag man känner att man bara behöver ta en sväng. Åkte ut till den sömniga lilla halvt om halvt nedlagda industriorten Ljusne där jag växte upp. Stannade till där Ljusnan möter havet, mycket minnen.
https://youtu.be/77Lyi9YpOyo" onclick="window.open(this.href);return false;

Kände mig lite sentimental där för en sekund men sen satte jag mig i 931:an och det byttes snabbt ut mot en känsla av eufori. Rullade kanske någon kilometer över tillåtna hastighet, vet ej för jag tittade inte ner på mätaren. Svängde sen upp på E4:an in mot Söderhamn. Stannade nästan helt vid påfarten men rullade in på 2:an sen och accelererade medel hårt, i med 3:an, som är en väldigt trevlig växel, 3000 varv någonting och den solida kraften kommer och karossen med dess aerodynamiska egenskaper gör att man får en känsla av att falla framåt utan motstånd. I med 4:an drar en liten bit in på den, blir påmind om ostabiliteten som orsakas av den dåliga fjädringen. Drar liite till på 4:an och börjar tänka på fru och barn och vajerräcket. Går över på 5:an och provar om bromsarna är okej. God kväll.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Photobystewe
S-Poster
Posts: 162
Joined: 2016-10-08 19:37:40
Bilmodell: 931
Årsmodell: 1982
Location: Söderhamn
Contact:

931 -82 l Original Turbon

#101 Post by Photobystewe »

Polermedel inhandlat även en 46 kronors radioantenn från biltema. Kommer inte köra med de dubbla röda antenner längre som satt på när jag köpte den utan jag nöjer mig med en sådan fram. ImageImage

Så här ser vi ut innan putsningen.....
Image


Skickat från min iPhone med Tapatalk

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4614
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 931 -82 l Original Turbon

#102 Post by Cédric »

Gillar kulören, vad heter den? Vad är bakantennen kopplad till?

Photobystewe
S-Poster
Posts: 162
Joined: 2016-10-08 19:37:40
Bilmodell: 931
Årsmodell: 1982
Location: Söderhamn
Contact:

931 -82 l Original Turbon

#103 Post by Photobystewe »

Cédric wrote:Gillar kulören, vad heter den? Vad är bakantennen kopplad till?
Jag har också funderat på varför man ska ha två antenner, det enda jag kan komma på är att det är till någon gammal mobiltelefon. Sitter en förhistorisk hållare fastskruvad i instrumentpanelen. Kommer inte ihåg vad färgen heter. Verkar vara någon metallic men huv och nedersida förardörr är tyvärr lackad i en liknande färg som inte är metallic. Vart står färgkoderna så jag kan kolla? Kan vara Indiana Red Metallic LA3V...


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Photobystewe
S-Poster
Posts: 162
Joined: 2016-10-08 19:37:40
Bilmodell: 931
Årsmodell: 1982
Location: Söderhamn
Contact:

931 -82 l Original Turbon

#104 Post by Photobystewe »

Image
Testade polera lite idag, gick sådär. Blåste och jag stod ute på parkeringen. Blev orolig för att det skulle blåsa fina sandkorn från den nysopade parkeringen. Första bilden är en helt orörd framskärm.
Image
En kompis och respekterad VW renoverare tipsade om Menzerna.
Image
Körde steg ett och 2 på framskärmen innan jag avbröt. Körde bara steg 1 på huven. Men det är en hel del repor och färgsläpp lite här och där. Men det blir bättre iallafall, det här känns lovande.
Image

Märkte en annan grej idag och det är när man kör med takluckan borta så drar det in en del avgaser och att det luktar bränd olja när man drar på lite. Frågan är hur mycket som är normalt. I det här fallet kändes det lite i överkant.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2627
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: 931 -82 l Original Turbon

#105 Post by gegge »

Rätt vanligt. Takluckan befinner sig mitt i en undertryckszon och öppen skapar det den rejält undertryck i kupén. En otät bakrutelist suger då in avgaser. I mitt fall var det väl mycket moppekänsla...

Poleringen ser fantastisk ut!
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users