928 -79

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Message
Author
fälgen
Addict
Posts: 1315
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

Re: 928 -79

#46 Post by fälgen »

Hur har det gått, har du kollat något mer på motorn?

User avatar
henca
Turbo-Poster
Posts: 466
Joined: 2015-03-27 23:18:59
Bilmodell: 911 Targa samt 928 -79
Årsmodell: 1977
Location: Linköping
Contact:

Re: 928 -79

#47 Post by henca »

fälgen wrote:Hur har det gått, har du kollat något mer på motorn?
Det blev aldrig att jag själv gick ned med inspektionskamera. Då jag mätte på den inspektionskamera som jag har kom jag fram till att den var 14 mm. Tändstiften har M14-gänga så då finns det inte en chans att få ned den kameran. Detta i kombination med att det såg ganska krångligt ut att få loss tändstiften gjorde att jag direkt såg mig om efter en verkstad i stället. Jag tycket att det verkade som om man skulle behöva plocka bort både insug och luftfilterburk för att komma åt alla tändstift, men sedan har jag fått höra att det räcker att plocka bort luftfilterburken.

Verkstadsjakten gick inte heller så lysande...

Porsche Center och Sanden ville inte ta sig an bilen.

Micke på Linköpings Motorsport skulle gärna ta den men inte förren i höst då de under våren flyttar/omorganiserar.

Renntech fick jag inte tag i (försökte med PM, mail och telefon)

Perrys motor som renoverat växellådan på min 911 ville inte heller ta bilen, de var främst inriktade på 911or.

Till sist fick jag dock napp hos Lindvall bil och det fina i kråksången var att han berättade att han fått in flera bilar där något Porsche Center sagt att det var repor och spån i cylindrarna. När han sedan öppnat motorerna har det dock visat sig att det inte var så farligt. Om jag har tur slipper jag byta motor, om jag har otur har han en 4.7L-motor som han kan plocka in i min bil.

Jag var glad att jag till sist fick tag i en mek som verkar ha precis rätt utrustning (i form av en extra motor liggandes) och kunskap för att ta hand om min 928 och som dessutom var villig att ta hand om den. En läskig detalj är dock att när jag kom fram till Lindvall bil stod det nog ca 50 Porschar på tur utanför hans verkstad. Kanske borde även Lindvall tacka nej till en del förfrågningar... Nu är det drygt en månad sedan jag lämnade bilen och jag har försökt att maila och ringa för att höra hur det ser ut, men jag har inte lyckats få tag i honom.

Vi får se om jag får någon sommarbil att köra med innan semestern. Nahpets här på forumet har också sin bil hos Lindvall och han lämnade in sin bil tidigare än jag.

m v h Henrik

User avatar
henca
Turbo-Poster
Posts: 466
Joined: 2015-03-27 23:18:59
Bilmodell: 911 Targa samt 928 -79
Årsmodell: 1977
Location: Linköping
Contact:

Re: 928 -79

#48 Post by henca »

Äntligen!

Efter ca 3 månader på verkstad kunde jag idag hämta hem bilen. Det blev en liten omväg hem, så idag har jag kört drygt 40 mil med 928an.

Lyckligtvis krävdes det inte så stora ingrepp, jag hade mer eller mindre räknat med att behöva byta hela motorn. Oljekylaren är nu förbykopplad med en slang, det var från oljekylaren det läckte olja in i kylvattnet. Dessutom är en packning bytt som gjorde att motorn inte kyldes som den skulle. Det spruckna expansionskärlet är också bytt.

Totalt gick kalaset på ca 5500:-, när jag körde upp bilen var jag beredd att betala ungefär det tiodubbla ifall det skulle krävas ett motorbyte.

Sen hittar man alltid nya fel... Jag har alltid trott att det varit fel på tankmätaren som inte går upp till mer än drygt hälften. Nu verkar det dock som om tankmätaren visar rätt men det är något fel med tanken...

Precis när jag körde ut från verkstaden tändes reserv-tank-lampan. Då åkte jag till närmaste mack och tankade 42 liter. Sedan på min 40-mila-resa hem till Linköping tändes reserv-lampan igen utanför Borensberg. Jag tänkte att det där är inga problem, tanken är säkert på ca 80 liter så jag har nog halv tank kvar. Hemma i Linköping i kåparpsrondellen ryckte bilen betänkligt, jag trodde att den skulle stanna med soppatorsk mitt i rondellen. Men när jag slutade svänga gick den bra igen. Jag fortsatte köra, kanske en mil till fram till ingo-macken i Ekholmen där jag tänkade. När jag svängde in på macken ryckte bilen igen. Det verkar som om den inte får bensin i kurvorna. Drygt 44 liter gick det i, jag gissar därför att jag av någon anledning har en tank som bara rymmer 45 liter.

Under min resa hem upptäckte jag dessutom att vindrutetorkarna och spolarna inte fungerar. Jag är ganska säker på att de funkat tidigare, men misstänker att jag kommit åt något när jag installerat en GPS-tracker. Bakrutetorkaren funkar dock. Det där måste jag felsöka någon helg, sånt måste ju funka.

m v h Henrik

fälgen
Addict
Posts: 1315
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

Re: 928 -79

#49 Post by fälgen »

Grattis och skönt att det inte var värre fel! Hoppas du får njuta lite av bilen nu.

User avatar
henca
Turbo-Poster
Posts: 466
Joined: 2015-03-27 23:18:59
Bilmodell: 911 Targa samt 928 -79
Årsmodell: 1977
Location: Linköping
Contact:

Re: 928 -79

#50 Post by henca »

Tack! Det var en njutning att köra hem och det var till och med fint väder. Helt klart var det värt att ta en extra semesterdag bara för den resan.

m v h Henrik

User avatar
henca
Turbo-Poster
Posts: 466
Joined: 2015-03-27 23:18:59
Bilmodell: 911 Targa samt 928 -79
Årsmodell: 1977
Location: Linköping
Contact:

Re: 928 -79

#51 Post by henca »

Nu är vindrutetorkaren fixad. Lösningen blev en begagnad torkarmotor från en skrot då nya torkarmotorer till äldre 928 inte går att få tag i ( 92862830300 ).

Från början trode jag att det var mekanismen som tjärvade och orsakade att säkringen gick vid högre hastigheter. Jag tänkte skruva bort hela mekanismen inklusive torkarmotor för att felsöka närmare, men tji fick jag. När allt var lossat kunde jag inte lirka upp mekanismen då en elkabel satt ivägen. Bara att montera tillbaka alla skruvar, muttrar och inte minst torkararmarna igen och fundera ut någon annan felsökningsmetod.

Efter att ha kopplat isär torkarmotorn från mekanismen kunde jag konstatera att mekanismen gick hur bra som helst men att torkarmotorn brände säkringar även utan tillkopplad mekanism.

m v h Henrik

User avatar
henca
Turbo-Poster
Posts: 466
Joined: 2015-03-27 23:18:59
Bilmodell: 911 Targa samt 928 -79
Årsmodell: 1977
Location: Linköping
Contact:

Re: 928 -79

#52 Post by henca »

Redan hösten 2016 såg en uppmärksam Porsche-vän (tack David!) att det var fuktigt av bensin vid ett av spridarmunstyckena. Om någon orkat läsa hela denna tråd ser ni att jag prioriterat annat innan jag tog tag i det, men nu i våras tänkte jag försöka fixa detta bensinläckage.

Vad som orsakade läckan visste jag egentligen inte, men jag tänkte att när jag ändå var där och rotade skulle jag byta gummipackningen runt insprutningsmunstycket, instprutningsmunstycket samt den gängade hylsan som håller gummipackningen och insprutningsmunstycket på plats.

Denna plan gick inget vidare, när jag försökte skruva loss hylsan genom att skruva på det sexkantiga insprutningsmunstycket som gick genom hylsan så satt hylsan så hårt fast i gängorna att jag drog sönder det sexkantiga hålet genom hylsan. Därmed växte projektet och jag bestämde mig för att även byta insugsröret:
nytt_insugsror.jpg
Det nya insugsröret har nog legat på lagerhyllan ett tag, på etiketten stod det "Made in Western Germany".

Bytet verkar ha gått bra, men om det hjälpte mot bensinfukten återstår att se. När jag ändå var där och rotade passade jag på att sätta dit en extra jordkabel mellan motor och kaross samt bytte luftfilter och gummistropparna som håller luftfiltret på plats.

Det förra luftfiltret har jag för mig byttes i höstas, men möss hade byggt bo på luftfiltret och gnagt hål på filtret under vintern så nu behövde det bytas igen...

m v h Henrik
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
henca
Turbo-Poster
Posts: 466
Joined: 2015-03-27 23:18:59
Bilmodell: 911 Targa samt 928 -79
Årsmodell: 1977
Location: Linköping
Contact:

Re: 928 -79

#53 Post by henca »

Tidigare ägare hade ordnat till inredningen, antagligen genom att plocka inredning från en nyare bil. Det blev snyggt med digitalur i stället för analog klocka, men någonting saknas...
blinkers_knapp_saknas.png
Knappen för varningsblinkers som på tidiga 928or satt bredvid den analoga klockan saknas. Jag trodde att jag skulle få lägga någon tusenlapp på en ny knapp och sedan klura ut hur den bäst monteras och kopplas in, men när jag skruvade lite på inredningen i ett annat ärende såg jag:
den_fanns_kvar.png
Tittut, varningsblinkers-knappen fanns kvar! Då knappen satt på en begränsad kabel-längd var min första tanke att ersätta digitaluret med något hemabygge som lämnade utrymme för knappen. Kanske skulle man då kunna bygga sig en klocka som automatiskt hämtade tiden från RDS eller något. Dock insåg jag att det skulle bli lättare att ersätta stereon, Retrosound har små smidiga apparater som egentligen främst är tänkta att placeras i ännu äldre veteranbilar:
en_mindre_stereo.png
Lite caddande för att få till en passande panel:
freecad.png
Jag brukar skriva ut med PLA-plast och det ger bra resultat. Nu ville jag dock i stället använda ABS då det är tåligare mot värme och det kan bli ganska varmt i en bil som står i solen.
ger_sprickor.png
Det tråkiga med ABS är att det krymper lite och därför kan deformeras och ge sprickor när det svalnar under utskriftprocessen. Dessa problem kom jag inte undan, men jag döljer dem genom att enbart det översta lagret är synligt i bilen, alla sprickor är dolda och ingen spricka är så allvarlig att den skulle riskare hela hållaren.
ihopskruvad.png
Då min 3D-skrivare har begränsad utskriftsyta valde jag en konstruktion som består av två delar. Dessa delar skruvas ihop med en metallskruv. I mitt första försök skrev jag ut hela konstruktionen i ett stycke på högkant, men den lösningen gav i stället en massa problem med stöd-strukturer som var svåra att bearbeta bort förutom synliga sprickor i panelen.

Då man maximalt kan ladda upp 6 bilagor per meddelande presenterar jag slutresultatet i nästa meddelande...

m v h Henrik
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
henca
Turbo-Poster
Posts: 466
Joined: 2015-03-27 23:18:59
Bilmodell: 911 Targa samt 928 -79
Årsmodell: 1977
Location: Linköping
Contact:

Re: 928 -79

#54 Post by henca »

Såhär blev resultate med min nya stereo och knappen för varningsblinkers:
klart.png
Stereon då, hur är den? Sett till antalet finesser är den ganska imponerande, den har mer finesser än jag kommer använda. Den moderna finess som jag valt att använda är att jag kopplat ett USB-minne till den ena av två tillgängliga USB-portar, på denna USB-sticka har jag mp3-filer. Sen har den andra finesser också som att den kan agera bluetooth-headset till mobilen och ett par aux-ingångar.

Styrkan hos stereon med modernt innehåll i något som ser gammalt ut är dock också en svaghet. Användar-gränssnittet blir inte helt intuitivt. Inställningar görs i djupa menyer som manövreras med ena ratten. Att de 5 knapparna under displayen kan användas för att lagra radio-kanaler känns intuitivt, men som en bonus går det även att lagra en 6e radiokanal på en av rattarna. När man spelar mp3-filer får knapparna andra funktioner som inte antyds i något användargränssnitt, man måste läsa på ordentligt i manualen.

m v h Henrik
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
henca
Turbo-Poster
Posts: 466
Joined: 2015-03-27 23:18:59
Bilmodell: 911 Targa samt 928 -79
Årsmodell: 1977
Location: Linköping
Contact:

Re: 928 -79

#55 Post by henca »

Idag blev det en dag med nya motgångar. Körde hem från sommarstugan, ca 12 mil. I Linköping, men ännu inte riktgit hemma, på östra länken började det plötsligt ryka väldigt bakom bilen. Min första tanke var att turbon gått, men vänta förresten, den här bilen har ju ingen turbo...

Korsar Braskens Bro och noterar att oljetrycket sjunker sakta, beslutar mig ändå för att försöka ta mig hem och hålla ett öga på oljetrycket. När jag stannar för röd-ljus vid brokindsleden ryker det upp ur motorhuven.

I backen hemma på min egen gata sjunker oljetrycket så lågt att varningslampan tänds, det sker dock bara en väldigt kort stund, sedan kom det tillbaka lite tryck igen om än inte lika högt tryck som det brukar vara.

Väl hemma efter att jag stängt av motorn och klivit ur ser jag sen att det droppar olja under motorn och även lite vid vänster bakhjul, gissningsvis har oljan runnit utmed avgasröret.

Kontrollerar oljenivån på stickan, det syns ingen olja på stickan... Häller i 2 liter och kan ana lite olja längst ned på stickan, långt under min-nivån. Efter tre liter till är den nästan uppe på max-nivå.

Exakt var motorn läcker olja är svårt att se, det verkar vara på vänster sida någonstans bakom/ovanför generatorn.

Med olja i motorn igen startar jag den för att snabbt kunna få in bilen i garaget. Som den stod på infarten blockerade den min bruksbil. Efter den turen är oljan under min-strecket igen.

I morgon blir det till att köpa absol till garage och infart, på måndag blir det till att ringa verkstad. Bilen kommer nog behöva bärgas/bogseras till verkstad.
oljelackage.jpg
m v h Henrik
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

Photobystewe
S-Poster
Posts: 162
Joined: 2016-10-08 19:37:40
Bilmodell: 931
Årsmodell: 1982
Location: Söderhamn
Contact:

928 -79

#56 Post by Photobystewe »

Åh nej vad tråkigt för dig!


Skickat från min iPhone med Tapatalk

User avatar
JonasD
Turbo-Poster
Posts: 482
Joined: 2017-01-01 22:16:46
Telefon: 0704535053
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1983
Location: Tyresö
Contact:

928 -79

#57 Post by JonasD »

Sitter inte oljefiltret där?
Kan det vara så enkelt?
http://utzon.se/diagram/003010400" onclick="window.open(this.href);return false;


Skickat från min SM-G955F via Tapatalk
Äger Porsche 944 1983
Tidigare porsche: 944 1988

User avatar
henca
Turbo-Poster
Posts: 466
Joined: 2015-03-27 23:18:59
Bilmodell: 911 Targa samt 928 -79
Årsmodell: 1977
Location: Linköping
Contact:

Re: 928 -79

#58 Post by henca »

Det stämmer att oljefiltret sitter på den sidan:
oljefilter.jpg
Tyvärr verkar det inte vara det som läcker, läckaget verkar komma längre bak och högre upp:
ovanifran.jpg
Det är svårt att se något ovanifrån då sikten skyms av ventilkåpa och skärm, men det verkar som om det kommit olja på ovansidan av grenröret.
Underifrån är det ännu svårare att se något:
underifran.jpg
Kanske måste motorn ur för att man skall se var det läcker.

m v h Henrik
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
JonasD
Turbo-Poster
Posts: 482
Joined: 2017-01-01 22:16:46
Telefon: 0704535053
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1983
Location: Tyresö
Contact:

928 -79

#59 Post by JonasD »

Du har säkert en högtryck, tvätta motorn så gott det går, speciellt på den sidan där det har läckt. Kanske kam du även köpa några flaskor breakcleaner (würt & swedol e billiga på sådant) och gör det riktigt rent. Sen är det bara att starta motorn, ställ den på 2000 rpm så har du ett bra oljetryck. Sen är det bara att leta. Lycka till.

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk
Äger Porsche 944 1983
Tidigare porsche: 944 1988

User avatar
henca
Turbo-Poster
Posts: 466
Joined: 2015-03-27 23:18:59
Bilmodell: 911 Targa samt 928 -79
Årsmodell: 1977
Location: Linköping
Contact:

Re: 928 -79

#60 Post by henca »

Det visade sig att det var en oljeslang som skavts sönder. Då bilen tidigare haft problem med olja i kylvattnet är oljekylaren förbikopplad med en slang. En ny sådan slang som verkstaden beställde av Hydroscand löste problemet. Så jag kom ganska billigt undan, de behövde inte skruva isär motorn för att byta några packningar.

m v h Henrik

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users